hoeveel watt na filter

Pagina: 1
Acties:
  • 488 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:32
Ik heb een versterker van 2x70 watt.
Na de filter heb ik dan 35 watt op de lage frequentie en 35 watt op de tweeters staan?
Kan iemand me uitleggen hoe deze verdeling werkt want de tweaters kunnen namelijk een stuk minder watt aan dan de woofers...

Heeft een filter zelf ook een weerstand, of is deze te verwaarlozen?

Ik heb de FAQ gelezen, staat dit echter niet in vermeld.

[ Voor 19% gewijzigd door _sepulnation_ op 13-06-2004 19:25 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-08 22:28
Dat hangt er volledig van af bij welke frequentie je filtert, en hoe steil. Als je rond de 3 kHz filtert met -12dB/octaaf, zoals gebruikelijk is in 2-weg systeempjes, dan kan je rekenen op ruim 60W voor de woofer en slechts enkele watts (< 10) voor de tweeter. Hangt trouwens ook erg sterk van de muzieksoort af enzo...

Verwijderd

Een filter verdeelt het vermogen niet netjes in tweeën. Dit is afhankelijk van de verschillende weerstanden (spoelen hebben ook een weerstand) in het filter. Tevens bevat muzieksignaal niet op elke frequentie dezelfde hoeveelheid energie.

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:32
ik denk op 200hz of wat zou een goede freq zijn voor een subwoofer.
muziek soort is voornamelijk trance/dance

de filter zal een 12db/oct filter zijn, deze zijn nog een beetje goedkoop.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je tweeweg speakers hebt, pak je meestal ergens bij de 2500 - 3000 Hz over.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

De voor een bepaalde geluidsdruk (dB SPL) benodigde hoeveelheid energie is afhankelijk van de frekwentie. Hoe hoger hoe minder energie nodig.

De vermogensverdeling in het filter is natuurlijk van diverse keuzes afhankelijk, maar ga uit van 70/30 tot 80/20 (L/H) voor een tweewegsysteem.
Het gebeurd vaak dat de tweeter dan nog te hard is, en er een verzwakkernetwerkje voor moet om het geheel in balans te krijgen.

Ik snap overigens niet waarom iedereen op fora zo geiinterresserd is in de belastbaarheid van luidsprekers. Een max SPL is toch veel interressanter voor de meeste toepassingen lijkt me, een belastbaarheid zonder redement is niet boeiend, tenzij je hem als straalkachel wilt inzetten ofzo. ;)

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 23:18
TIP:
Zet een 12V (25W) gloeilamp in serie met je tweeter. Wanneer de stroom te hoog wordt gaat de lamp branden en zakt de stroom in. Beschermt je tweeter.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 07:37

JeroenT

hoi!

WEBsel schreef op 14 juni 2004 @ 13:47:
TIP:
Zet een 12V (25W) gloeilamp in serie met je tweeter. Wanneer de stroom te hoog wordt gaat de lamp branden en zakt de stroom in. Beschermt je tweeter.
Wat een meesterlijke oplossing :P

Meestal gebruiken ze een paar zenerdiodes die de spanning begrenzen bij een te hoog voltage over de tweeter :)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:29
Klubbheads schreef op 14 juni 2004 @ 19:21:
[...]

Wat een meesterlijke oplossing :P

Meestal gebruiken ze een paar zenerdiodes die de spanning begrenzen bij een te hoog voltage over de tweeter :)
Maar een lamp is natuurlijk wel veel ruiger :D

Ticking away, the moments that make up a dull day

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Het is in de PA wereld anders een bekend trucje, je moet alleen zorgen dat je de goede lamp vindt.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Conrad heeft er een aantal in het assortiment heb ik wel eens gezien.

Halogeenlampjes zijn het volgens mij, en om de dimensionering juist te krijgen zal best even rekenen en/of experimenteren zijn. In een PA-speaker zie je er ook wel een aantal in serie of parrallel staan.

Is dan wel echt voor het ruigere werk ;) Ik denk echter dat het minder nare vervorming geeft als iets bijzonder niet-lineairs als beveiliging, bijvoorbeeld met zenerdiodes.
Pagina: 1