[XP] Random delays

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik krijg zo nu en dan een zeer irriterende delay als ik iets wil doen. Het is totaal onduidelijk wanneer het gebeurd of waarom. Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen "Ja, nu!" maar de situaties waarin ik delays krijg, kunnen zoveel verschillen, dat ik er geen touw aan vast kan knopen.

Het gebeurt bijv:
Als ik een bestand open, bijv een filmpje of plaatje of document.
Als ik iets uit het startmenu selecteer
Als ik "deze computer" open
Als ik met een ander programma dan de explorer iets start of de drives opvraag
Als ik de prullenbak leegmaak
Als ik iets uit het startmenu verwijder

Dus hele vage situaties. En het gebeurt niet altijd! De delays duren overigens meestal zo'n 10 seconden. En zo'n beetje alles wat met bestanden, mappen of drives te maken heeft, hangt dan. De CPU is dan aan het nixen en normale applicaties blijven ook gewoon werken. Het lijkt dus alsof ie ergens op staat te wachten, maar ik kan me niet voorstellen dat dat iets met netwerk te maken heeft (zie hieronder) omdat het puur lokale dingen zijn die ik wil doen op zo'n moment.

De PC in kwestie draait XP Pro met SP1, en zit in een netwerk. Een netwerk met een Win2003 server met Active Directory. Daarnaast nog wat andere clients die er geen last van lijken te hebben. Op de server geen enkele warning of error in het event log. Op de client wel (ID 1054 van Userenv, maar niet op het moment van de delays).

日本!🎌

• super_newbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-04 18:00
toevallig geen virusscanner draaien die vertragingen veroorzaakt. Ik draai hier NIS 2004, waarbij pc regelmatig een paar seconden wat trager is door dat het de te openen bestand scant, of het scannen van een benodigde temp file.

De vertraging is bij mij alleen nooit zolang als in jou situatie.

[ Voor 1% gewijzigd door super_newbie op 13-06-2004 18:28 . Reden: typo's ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik zei toch dat het niet altijd gebeurt...

Maargoed, ik heb op de server geen virusscanner draaien, en op m'n XP bak wel. NAV2004, en die scant geen bestanden als je ze opent, maar als je ze aanmaakt. Dus dat is het niet.

日本!🎌

Verwijderd

Ik heb net hetzelfde probleem, dit houdt dan een week aan of zo en verdwijnt dan terug. Ik gebruik Windows xp pro , sp1. Soms als ik een bestand open doe via de Explorer, start hij het programma op en blijft dan 10 seconden hangen om dan pas het bestand te openen in dat programma. Maar het rare is idd dat het niet altijd is.

Jammer genoeg weet ik er ook totaal geen oplossing voor, heb er al naar gezocht, maar dus niks gevonden. Volgens mij heeft het alleszins niks te maken met virus-scan of zo, want de file die ik open doe is bvb een text file, dat moet toch gescand zijn in een millisec of zo

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-03 19:40
Ik heb ook wel eens zoiets gehad, bij mij lag het aan 'het netwerk'. Je moet dan denken aan I/O problemen met je netwerkkaart, een brakke DHCP server, TCP/IP opnieuw installeren, etc.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Maar wat heeft het openen van een lokaal bestand met netwerk te maken? Ok, daar wacht hij misschien op, maar dat moet ie gewoon niet doen. Gewoon opstarten en *gaan* zouk zeggen :?

TCP/IP opnieuw installeren is natuurlijk kolder. Alles loopt verder normaal.

日本!🎌

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 10:12
Het kan inderdaad aan je netwerk liggen. Windows XP heeft de vervelende gewoonte regelmatig het netwerk door te lopen waardoor dit soort vertragingen kunnen ontstaan als je bijvoorbeeld brakke drivers hebt of als je netwerk kaart een IRQ deelt ofzo. Wat ook nog wel eens wilt helpen is je computer ff uit het domein halen en hem er vervolgens weer in te zetten.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het lijkt idd opgelost te zijn door de PC opnieuw aan het domein toe te voegen... wel jammer dan ik nu nog steeds niet weet waar die delays nou vandaan kwamen en waarom het opnieuw toevoegen dus nodig was. Maargoed, ik ben dan ook geen MCSE (en nee, ook geen MCSI ;))

日本!🎌

Pagina: 1