"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
De HashMap/Set werkt dan wel, zolang je de standaard equals niet overschrijft.Soultaker schreef op 12 juni 2004 @ 16:24:
0 is beter dan helemaal geen implementatie, want dan returned 'ie een code gebaseerd op de object reference en dan werken HashMap/HashSet's helemaal niet meer. Liever een inefficiente werking dan een incorrecte werking.
Dus: o1.equals(o2) === o1 == o2
More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs
Verwijderd
Dan moet je wel 100% zeker weten dat je een unieke string hebtMacros schreef op 13 juni 2004 @ 11:55:
Kan je meteen je equals op dezelfde manier laten werken, door de toStrings() te vergelijken.
Verwijderd
http://jakarta.apache.org...lder/ToStringBuilder.html
die 7f54 zal wel een geheugenlocatie zijn zodat je == toepast. Als je dat niet wil kies je een ander type ToStringStyleThis will produce a toString of the format: Person@7f54[name=Stephen,age=29,smoker=false]
De HashMap/Set werkt zolang o1.equals(o2) => o1.hashCode() == o2.hashCode().Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 11:13:
De HashMap/Set werkt dan wel maar niet meer zoals 'tie zou moeten werken.
Als je de hashCode() niet overschrijft, geldt dus o1 != 02 => o1.hashCode() != o2.hashCode(). Om ervoor te zorgen dat de HashMap/Set dan werkt, moet equals dus hetzelfde werken:
1
| public boolean equals(Object o) { return this == o; } |
More than meets the eye
system specs
Ze zijn hoe dan ook altijd uniek.As much as is reasonably practical, the hashCode method defined by class Object does return distinct integers for distinct objects. (This is typically implemented by converting the internal address of the object into an integer, but this implementation technique is not required by the JavaTM programming language.)
o1.equals(o2) === o1 == o2. Dus als o1.equals(o2), dan o1 == o2 (zelfde object), dan o1.hashCode() == o2.hashCode().
Het werkt dus WEL.
More than meets the eye
system specs
More than meets the eye
system specs
Misschien is het een idee om een topic af te splitsen waar verder gediscussieerd kan worden over hoe belangrijk een correcte hash en equal methode is? En hoe de werking daarvan zou moeten zijn.
Op deze manier kun je ook in je eigen klasse veilig equals() overriden zonder per se hashCode() ook te moeten overriden. Nog belangrijker is echter dat je dan je equals() als volgt kan implementeren:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| class Foo { public int attribute; public bool equals(Object other) { return (other instanceof Foo) && (attribute == ((Foo)other).attribute) && (super.equals(other)); } } |
Dit idioom is erg handig omdat je op deze manier in een afgeleide klasse alleen maar de attibuten die jouw klasse toevoegt hoeft te controleren en de rest van de gelijkheid laat je afhandelen door de superklasse.
Met de huidige foutieve implementatie van Object.equals() kun je dit idioom niet toepassen als je (impliciete) superklasse Object is; nogal inconsequent. Als Object.equals() altijd true zou opleveren, zoals ik voorstel, dan zou het wél goed gaan.
[ Voor 11% gewijzigd door Soultaker op 13-06-2004 17:38 ]
En een kleine afsplitsing gemaakt van [rml][ Java] Alternatief voor Vector of array[/rml]
[ Voor 11% gewijzigd door gorgi_19 op 13-06-2004 21:37 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
De hashcode zou op eenzelfde manier kunnen gaan, door de hashcodes van de attributen bij elkaar te nemen.
De suggestie van een reflexieve equals is wel leuk, maar ik vind dat het geen attribuut van Object hoort te zijn. Het is meer wat voor een static method die twee willekeurige objecten met elkaar kan vergelijken.
[ Voor 74% gewijzigd door Soultaker op 13-06-2004 19:01 ]
Hoe zit het in C# eigenlijk? Zelfde als Java?
't Probleem met jouw voorstel is dat het als default implementatie voor elke afgeleide van Object nogal gevaarlijk is.Soultaker schreef op 13 juni 2004 @ 17:36:
Naar mijn idee zijn de default implementaties gewoon fout. Object.equals() zou altijd true moeten retourneren (want 'lege' objecten verschillen in niets) en de Object.hashCode() zou altijd dezelfde constanten moeten retourneren (in overeenstemming met equals).
Imho moet je bij een defaultimplementatie voor de meest veilige of correcte variant kiezen, niet voor degene die de mooiste code oplevert.
En het is, imho, niet veilig om maar gewoon altijd true terug te geven. En het is niet helemaal correct om altijd false terug te geven. Een variant als a == b is een van de weinige waarvan je hard kan maken dat ie klopt (mits je definitie van gelijkheid dat toelaat) en aangezien je bij een Object niks anders kan testen dan of de referentie hetzelfde is, is dat de enige test die overblijft.
Overigens ben ik niet met je eens dat objectA altijd gelijk aan objectB is als ze beiden geen inhoud hebben. Want dat impliceert dat objecten van onderstaande klassen ook altijd gelijk zijn, of niet?
1
2
3
4
5
6
7
| class typeB implements SomeInterface { } class typeC implements SomeOtherInterface { } |
[ Voor 2% gewijzigd door ACM op 13-06-2004 20:29 . Reden: Op verzoek van Macros code-tags ;) ]
Waarom precies niet? Ik vind het conceptueel wel veilig. Waarin verschillen twee instanties van Object nu inhoudelijk? Verschil in identiteit kun je altijd wel testen door references te vergelijken, de equals()-methode moet juist structureel verschil testen.En het is, imho, niet veilig om maar gewoon altijd true terug te geven.
Dat ben ik sowieso met je eens, want a.equals(a) moet natuurlijk true opleveren.En het is niet helemaal correct om altijd false terug te geven.
Dat is eigenlijk hetzelfde punt als het eerste. Ik vind dat equals voor deze klassen weer als volgt moet worden geïmplementeerd:Overigens ben ik niet met je eens dat objectA altijd gelijk aan objectB is als ze beiden geen inhoud hebben. Want dat impliceert dat objecten van onderstaande klassen ook altijd gelijk zijn, of niet?
Java:
1 2 3 4 5 6 7 class typeB implements SomeInterface { } class typeC implements SomeOtherInterface { }
1
2
3
4
5
| public bool equals(Object other) { return (other instanceof Type) && (super.equals(other)); // let op: dit gaat er van uit dat super.equals(other) true op zou leveren! } |
Dit is een specifiek geval van het idioom dat ik al eerder noemde (alleen voegen de klassen helemaal geen eigen state toe dus hoeft die ook niet vergeleken te worden). Naar mijn mening moet Object dit idioom ook volgen. Omdat elk object instantie is van Object valt de eerste controle weg, en omdat er geen superklasse voor Object is de tweede, en effectief blijft er dan een 'return true' over.
Als beide door jouw genoemde klassen op deze manier hun equals-methode implementeren dan verschillen ze omdat ze verschillen van type (ook al verschillen ze niet van structuur). Dat onderschrijft alleen maar mijn stelling dat elke klasse een zinnige equals()-methode moet implementeren en dat Object.equals() op dat gebruik toegespitst zou moeten zijn.
Het mooie is dat ik jouw voorbeeld net zo goed tegen jouw stelling kan gebruiken: twee instanties van TypeB zijn volgens Object.equals() verschillend, terwijl ze inhoudelijk toch echt hetzelfde zijn bij gebrek aan state! Dat klopt toch ook niet? De enige conclusie die ik hieruit kan trekken is: Object.equals() kan niet direct geerfd worden door subklassen.
[ Voor 10% gewijzigd door Soultaker op 13-06-2004 21:05 ]
Abstract is wel erg jammer, want dan ben je verplicht 'm te implementeren in subklassen voordat je ze kunt instantiëren. Bovendien kun je dan geen dummy Object'en instantiëren, wat vaak handig is als je een extra monitor wilt hebben (en dan kan de equals methode je geen ruk schelen).Macros schreef op 13 juni 2004 @ 21:07:
Zou equals niet gewoon abstract moeten zijn in Object? Of protected net als clone()?
Een interface Comparable lijkt me al een stuk beter (die bestaat nu ook al, maar doet nog iets meer). Je kunt dan gewoon kiezen of je de methode wel of niet implementeert en als je 'm niet implementeert dan geeft de compiler een nette foutmelding als je 'm toch wilt gebruiken. Nu wordt de equals()-methode in Containers en dergelijke gebruikt, ongeacht of er wel of niet een zinnige implementatie beschikbaar is (en daar krijg je dus geen enkele waarschuwing voor). Dat vind ik een slechte zaak.
Dat ben ik deels met je eens. Maar anderzijds ben ik wel van mening dat het geen "kwaad" moet kunnen als je niet de moeite neemt een specifieke methode over te erven.Soultaker schreef op 13 juni 2004 @ 21:01:
Ik vind dan ook niet dat Object.equals() ontworpen moet worden zodat afgeleide klassen 'm zouden kunnen overerven; dat is niet haalbaar en in deze vorm zorgt bovendien voor het tegenovergestelde, namelijk dat de methode niet bruikbaar is voor subklassen van Object.
Op zich ben ik het met je eens, wbt de functionaliteit van equals. Maar als je Objecten gebruikt als "keys" voor iets, waar dus dmv equals getest wordt op gelijkheid, kan je met een equals die altijd true teruggeeft nooit onderscheid tussen verschillende key/value-paren maken.Waarom precies niet? Ik vind het conceptueel wel veilig. Waarin verschillen twee instanties van Object nu inhoudelijk? Verschil in identiteit kun je altijd wel testen door references te vergelijken, de equals()-methode moet juist structureel verschil testen.
En ik weet dat Objecten niet het allerhandigst als key zijn, maar zeker niet onwerkbaar ofzo. 't Gaat meer om het punt dat altijd maar true teruggeven bijna net zo fout is als altijd false.
Er kan verschil zijn tussen twee verschillende objecten (afhankelijk van je definitie van gelijkheid), maar met jouw equals-aanpak is dat alleen te testen door de == relatie, die weer niet overal toegepast wordt.
Ik ben van mening dat je voor elk type apart moet of kunt bepalen hoe de gelijkheid voor dat type in elkaar steekt.Dit is een specifiek geval van het idioom dat ik al eerder noemde (alleen voegen de klassen helemaal geen eigen state toe dus hoeft die ook niet vergeleken te worden). Naar mijn mening moet Object dit idioom ook volgen. Omdat elk object instantie is van Object valt de eerste controle weg, en omdat er geen superklasse voor Object is de tweede, en effectief blijft er dan een 'return true' over.
En de keuze bij Object is ofwel "beide zijn leeg, dus beide zijn gelijk" (maar waarom is de ene leegheid hetzelfde als de andere?) en de keus voor de fysieke locatie.
Trouwens, jouw methode is niet transitief:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| class TypeA { int paramA; boolean equals(Object o) { return (o instanceof TypeA) && this.paramA == o.paramA && super.equals(); // jouw equals } } Object x = new Object(); TypeA y = new TypeA(); y.equals(x); // false x.equals(y); // true |
Wat wellicht nog een beter argument is om niet zomaar, ongeacht de input, maar true terug te geven. De standaard Object-aanpak levert, zelfs met een geherdefinieerde equals, wel netjes in beide gevallen false op.
Dat is niet waar, dat hangt van je definitie afHet mooie is dat ik jouw voorbeeld net zo goed tegen jouw stelling kan gebruiken: twee instanties van TypeB zijn volgens Object.equals() verschillend, terwijl ze inhoudelijk toch echt hetzelfde zijn bij gebrek aan state! Dat klopt toch ook niet? De enige conclusie die ik hieruit kan trekken is: Object.equals() kan niet direct geerfd worden door subklassen.
Je conclusie ben ik het met een genuanceerde versie eens. Je moet niet zomaar de Object.equals gebruiken.
Zeker met "enumeration"-klassen, is het nuttig om gewoon de Object.equals te gebruiken, zonder moeite te doen om een eigen implementatie te geven.
1
2
3
4
5
6
7
8
| public class TreeNavigationType { public static final TreeNavigationType DEEP = new TreeNavigationType(); public static final TreeNavigationType TOP = new TreeNavigationType(); private TreeNavigationType() {} } |
Die DEEP en TOP zijn wel degelijk verschillend, ondanks dat ze geen inhoud hebben. In jouw definitie van gelijkheid zouden ze echter gelijk zijn?
Of met jouw opzet zou je me dwingen voor dit soort vlutklassen steeds maar weer een equals methode te maken, die precies doet wat de huidige Object-equals al doet
[ Voor 7% gewijzigd door ACM op 13-06-2004 23:11 ]
Verwijderd
dat is inderdaad niet zo snel (de snelheid van reflection verbeterd wel, maar nog niets zo goed als zelfgeklopte code inderdaad).Macros schreef op 13 juni 2004 @ 15:19:
Leuk zo'n toStringBuilder, maar je kan ze beter zelf schrijven. Het schrijven kost bijna geen tijd, en het is een stuk sneller. Vooral die reflectie variant zal wel zo traag als dikke stroop zijn.
Maar ik bedoelde dat dat de default implementatie is. Er zijn in IDEA (eclipse weet ik niet) plugins die een toString builden adhv reflection, volgens mij moet het ook mogelijk zijn om adhv reflection een equals te builden en daar de code van te genereren. Dus heb je het beste van twee werelden.
Een correcte (maar ûbertrage) default implementatie die je omwile van performance maar moet overschrijven. En een editor die je daarbij helpt.
Transitief is:ACM schreef op 13 juni 2004 @ 23:05:
Ik ben van mening dat je voor elk type apart moet of kunt bepalen hoe de gelijkheid voor dat type in elkaar steekt.
En de keuze bij Object is ofwel "beide zijn leeg, dus beide zijn gelijk" (maar waarom is de ene leegheid hetzelfde als de andere?) en de keus voor de fysieke locatie.
Trouwens, jouw methode is niet transitief commutatief / symmetrisch:
Java:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 class TypeA { int paramA; boolean equals(Object o) { return (o instanceof TypeA) && this.paramA == o.paramA && super.equals(); // jouw equals } } Object x = new Object(); TypeA y = new TypeA(); y.equals(x); // false x.equals(y); // true
Wat wellicht nog een beter argument is om niet zomaar, ongeacht de input, maar true terug te geven. De standaard Object-aanpak levert, zelfs met een geherdefinieerde equals, wel netjes in beide gevallen false op.
x.equals(y) && y.equals(z) => x.equals(z)
Ook geldt dat x.equals(y) == false, want x != y
Verder uit Object.equals:
Als je dus een equals schrijft moet je dus rekening houden dat je superklassen ook goed vergelijkt (@SoulTaker). Dit kan idd wat logische problemen geven, als je opeens voor gelijkheid atributen moet negeren als het object waarmee je vergelijkt een instantie van de superclass is. Dat is echter wel de enige correct manier volgens de specificatie.The equals method implements an equivalence relation on non-null object references:
- It is reflexive: for any non-null reference value x, x.equals(x) should return true.
- It is symmetric: for any non-null reference values x and y, x.equals(y) should return true if and only if y.equals(x) returns true.
- It is transitive: for any non-null reference values x, y, and z, if x.equals(y) returns true and y.equals(z) returns true, then x.equals(z) should return true.
- It is consistent: for any non-null reference values x and y, multiple invocations of x.equals(y) consistently return true or consistently return false, provided no information used in equals comparisons on the objects is modified.
- For any non-null reference value x, x.equals(null) should return false.
More than meets the eye
system specs
Klopt, ik bedoelde symetrisch
Niet met Soultaker's voorstel van een default equals.Ook geldt dat x.equals(y) == false, want x != y
Precies.Verder uit Object.equals:
De reflexie is fout bij altijd false voor Object (x.equals(x) = false)
De symetrie is fout bij altijd true voor Object (vs andere equals-methoden) (x.equals(y) = false, y.equals(x) = true in mijn voorbeeld)
http://www.javaworld.com/...-2004/jw-0614-equals.html
FF wat stukjes van mijn code herschrijven
More than meets the eye
system specs
Dat is inderdaad een lastig praktisch punt. Overigens gebruikt de Java API voor enumerations zelf integers en geen Objects. Het probleem treedt dus alleen op als je per se af wil wijken van de gangbare praktijk.ACM schreef op 13 juni 2004 @ 23:05:
Die DEEP en TOP zijn wel degelijk verschillend, ondanks dat ze geen inhoud hebben. In jouw definitie van gelijkheid zouden ze echter gelijk zijn?
Of met jouw opzet zou je me dwingen voor dit soort vlutklassen steeds maar weer een equals methode te maken, die precies doet wat de huidige Object-equals al doet
Wat betreft de symmetrie van equality testing: ik vind dat die alleen hoeft te gelden voor de gemeenschappelijke basis van objecten. Met andere woorden, ik zou symmetrie willen definiëren als: a.T::equals(b) == b.T::equals(a) (met T willkeurig).
't Voordeel van deze aanpak is dat je methoden kan dwingen slechts met enkele opties te werken, namelijk alleen de beschikbare enumeration-elementen. Bij een integer wordt dat niet afgedwongen, daar kan je in principe prima -1 meegeven als de mogelijke waarden officieel alleen 0, 1, 2, 3, 4 en 5 zijnSoultaker schreef op 14 juni 2004 @ 19:58:
Dat is inderdaad een lastig praktisch punt. Overigens gebruikt de Java API voor enumerations zelf integers en geen Objects. Het probleem treedt dus alleen op als je per se af wil wijken van de gangbare praktijk.
De compiler klaagt er niet over.
Nadeel is natuurlijk dat het niet zo handig in een switch/case toe te passen is.