Toon posts:

[Postfix] e-mailadres blokkeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vanmorgen krijg ik de hele tijd mailtjes van mn mailserver (postmaster komt ook bij mij terecht), zo'n 2 per minuut.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Transcript of session follows.

Out: 220 mail.computerdokter-groenlo.nl ESMTP Postfix (Debian/GNU)
 In:  HELO pop.computerdokter-groenlo.nl
 Out: 250 mail.computerdokter-groenlo.nl
 In:  MAIL FROM: <xxx@chello.nl>
 Out: 250 Ok
 In:  RCPT TO: <udegou@computerdokter-groenlo.nl>
 Out: 550 <udegou@computerdokter-groenlo.nl>: User unknown
 In:  QUIT
 Out: 221 Bye

xxx@chello.nl is een ander adres, maar ik gooi hem hier maar niet neer. Ik wil graag alles wat hiervan binnenkomt blokkeren. Ik heb op google gezocht en daar heb ik het volgende gevonden:

code:
1
2
smtpd_client_restrictions = 
check_sender_access hash:/etc/postfix/blocked_senders

Het bestandje blocked_senders bevat het e-mailadres waarvan de rotzooi afkomstig is, dan een tab en dan deny

Daarna een postmap /etc/postfix/blocked_senders gedaan en weer daarna een /etc/init.d/postfix reload

Het reloaden gaat vlot, maar als ik dan een mailtje naar mn eigen adres wil versturen krijg ik:

Bij taak mail.computerdokter-groenlo.nl - Bezig met verzenden is een fout (0x8004210B) opgetreden: Er is een time-out opgetreden bij de bewerking voordat een antwoord van de SMTP-server voor uitgaande berichten is ontvangen. Als u dit bericht blijft ontvangen, neemt u contact op met de serverbeerder of internetprovider (ISP).

Verder googelen levert op, dat dit wel zou moeten werken.

Aangezien dit best wel irritant is, veel onnodig netwerkverkeer oplevert enzo, ben ik zelf nog aan het verderzoeken, maar wil ik ook jullie hulp erbij inroepen

Gebruikte software:

Debian woody stable
postfix die daarbij meegeleverd wordt

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 17:33 ]

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-02 17:26
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 17:30:
code:
1
2
smtpd_client_restrictions = 
check_sender_access hash:/etc/postfix/blocked_senders

Het bestandje blocked_senders bevat het e-mailadres waarvan de rotzooi afkomstig is, dan een tab en dan deny
Probeer eens een REJECT ipv een deny...Zie man access

Verwijderd

Topicstarter
heb ik veranderd, maar nog steeds de time-out. Maar ik heb man access bekeken, je zou haast zeggen dat dat voor lokale files/dirs geldt.

Op het moment dat er een mailtje van dat adres binnenkomt moet deze gewoon gedropt worden en vooral geen mailtje meer naar de postmaster. Hier zit een virus oid achter, die gewoon willekeurige adressen probeert die allemaal niet aanwezig zijn op deze mailserver.

• idef1x
Hmm ik heb hem in een andere syntax staan (main.cf) :
code:
1
smtpd_sender_restrictions = hash:/etc/postfix/access, reject_unknown_sender_domain, etc

oftewel niet in de client restrictions (gaat meer over de smtp clients zelf volgens mij), maar in de afzender....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb jou syntax overgenomen, ipv naar access verwezen naar blocked_senders en een postmap gedaan maar ik krijg nog steeds die time-out

• idef1x
wat geeft /var/log/mail.log weer als je dat mailtje probeerd te sturen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk er nooit aan in de logs te kijken, shame on me.

Ik zat een beetje blind te staren op de hash:/etc/postfix/blocked_sender, maar er zat een typo in het gedeelte er achteraan waardoor het niet werkte.

De typo's eruit, postfix reload en het werkte

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 17:30:
Sinds vanmorgen krijg ik de hele tijd mailtjes van mn mailserver (postmaster komt ook bij mij terecht), zo'n 2 per minuut.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Transcript of session follows.

Out: 220 mail.computerdokter-groenlo.nl ESMTP Postfix (Debian/GNU)
 In:  HELO pop.computerdokter-groenlo.nl
 Out: 250 mail.computerdokter-groenlo.nl
 In:  MAIL FROM: <xxx@chello.nl>
 Out: 250 Ok
 In:  RCPT TO: <udegou@computerdokter-groenlo.nl>
 Out: 550 <udegou@computerdokter-groenlo.nl>: User unknown
 In:  QUIT
 Out: 221 Bye

xxx@chello.nl is een ander adres, maar ik gooi hem hier maar niet neer. Ik wil graag alles wat hiervan binnenkomt blokkeren.
Ik zou je aanraden je systeem zo te configureren dat je als sysadmin geen meldingen krijgt als er 'user unknown' voorkomt.
Het heeft helemaal geen nut om dat te weten.
Het enige wat er gebeurt is dat je jezelf onnodig veel werk geeft als je dingen met de hand wilt gaan blokkeren.
Bovendien is de gebruiker onbekend, dus zal de spam (wat dit hoogstwaarschijnlijk is) niet aankomen.

Verwijderd

Topicstarter
Het zag er niet uit als spam, het is meer een virus op die pc die de hele tijd mailtjes naar <willekeurig>@computerdokter-groenlo.nl aan het versturen is. Gisteravond later heb ik vanaf een ander mailadres (een 12move.nl) op een ander domein dat bij mij gehost wordt nog zo'n "aanval" gehad, maar nu is het (volgens mij) weer rustig.

Ik heb me nog niet zo in postfix verdiept dat ik de ene foutmelding niet en de ander wel door kan laten, dus voorlopig laat ik ze gewoon nog bij mij afleveren totdat ik er meer kennis van heb.

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Over dat mailtje hoef je je totaal niet druk te maken... da's alleen maar een status mailtje van die smtp sessie geweest.

Dit kun je simpel uitzetten door deze optie aan te passen:
notify_classes = bounce, delay, policy, protocol, resource, software

Je moet effe zoeken tot welke melding deze behoord en vervolgens rip je die eruit ;)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak me er ook niet druk over, maar daarom is het wel irritant :)
Pagina: 1