[AMD] In "shock" door defecte koeler ?

Pagina: 1
Acties:

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:24

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Hey tweaks ... ik heb een probleempje waar ik niet echt uitkom :

Het probleem

Mijn PC heeft de nare neiging om spontaan uit te vallen . Hoe dit kwam vertel ik in het kopje hieronder . Echter is dit alleen bij snelheden waarop de processor bij default draait , of hoger .

Het systeem :

Asus A7V600 mobo
2x 512 MB Kingston Valueram
AMD XP 2000+ @ 1250 mhz momenteel .
Seagate Barracuda 4 (7200 rpm , 80 GB)
Asus Nvidia GF FX5600XT kaartje .

Hoe kwam het ?

Ik had een tijd terug een Spire Fridgerock koeler gekocht . Deze koeler maakte best wat lawaai maar owk , de temperatuur kwam nauwelijks boven de 50 graden.
Op een gegeven moment maakt ineens (had um niet aangeraakt) mijn PC een klap van binnen , wordt het redelijk stil , en valt de PC uit .
Ik haalde de stroom eraf , maakte de kast open , en tot mijn grote verbazing was mijn proc-koeler afgebroken (!!!) van z'n heatsink :S .
Bij een volgende boot werd mijn proc. dan ook zeker 100 graden :'( (ik heb geimproviseerd nog geprobeerd met TAPE de koeler op z'n plek te houden, maar het mocht niet baten .

Nu heb ik er tijdelijk (wil toch over op waterkoeling) maar een koeler opgezet die boxed geleverd werd bij de XP2800+ van een maat van me . Echter zou je toch zeggen dat dan de temp. zo laag gehouden zouden worden dat ik makkelijk nou zou kunnen overklokken . Helaas , ik moet nu onderclocked mijn systeem draaien anders valt de PC weer uit .

Het gekke eraan

De temperaturen worden op default (1667 mhz) nauwelijks hoger dan 50 graden , maar het systeem sluit toch af . :| Nu ondergeklokt hou ik het al 10 minuten uit , op circa 30 graden .

Mijn vraag :

Kan het zijn (hoe groot achten jullie de kans ) dat de processor een opdonder gehad heeft van de spontane uitval ?
En waarom slaat nu mijn mobo. al uit bij een proc. van 50 graden ?

Wat ik al gedaan heb :

Normalerwijs struim ik altijd eerst google en de GOT-search af . Ik heb wel even gegoogled naar de reputatie van Spire , maar volgens de meeste site's zijn het kwalitatief goede apparaten :|.
Echter weet ik gedeeltelijk al waar het probleem ligt en volgens de GOT search bij "spontane uitval asus" of "shock processor" leveren bij mij geen relevante resultaten op .

Dus .

Heeft er iemand een ID of de processor ook echt in de war kan raken van zoiets ??? En of dat misschien ook mijn (op normale snelheid draaiende ) afslaande processor tot gevolg kan hebben ?

Alvast veel dank .

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

is die boxed koeler van een t'bred 2800 of een barton 2800 ?
een barton 2800 wordt volgens mij minder warm dan een t'bred 2000 dagt ik, maar ik kan het verkeerd hebben :S

Verwijderd

Hallo

Ik kan mis zijn maar welk geheugen heb je ? en welke snelheden kan je geheugen aan?

ik had het laast ook een Barton 2800+ gekocht en had precies hetzelfde aan de hand met uitvallen , maar toen wel op een MSI kt4v mobo.

en omdat een 2800 op 166 fsb moet staan moet het geheugen op 333mhz staan of aankunnen anders zal hij de hele tijd afslaan

Nu heb ik 2 latjes van 512 @400 mhz erin zitten en mijn probleem is opgelost.

:) nog veel succes en hopelijk heb je iets aan mijn reply.

• Boogieman82
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 17:17:
Hallo

Ik kan mis zijn maar welk geheugen heb je ? en welke snelheden kan je geheugen aan?

ik had het laast ook een Barton 2800+ gekocht en had precies hetzelfde aan de hand met uitvallen , maar toen wel op een MSI kt4v mobo.

en omdat een 2800 op 166 fsb moet staan moet het geheugen op 333mhz staan of aankunnen anders zal hij de hele tijd afslaan

Nu heb ik 2 latjes van 512 @400 mhz erin zitten en mijn probleem is opgelost.

:) nog veel succes en hopelijk heb je iets aan mijn reply.

specs

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
je cpu heeft waarschijnlijk gewoon een flinke opdonder gehad door het draaien zonder koeling. denk dat je beter een nieuwe kan aanschaffen.

Verwijderd

Ik heb ongeveer hetzelfde hier. CPU is te heet geworden, draait nu niet perfect meer. Soms spontane resets, soms rare foutmeldingen. Ik denk dat we toch allebei een nieuwe CPU zullen moeten aanschaffen :'(

Verwijderd

koop gewoon een leuke 2500+ of zo ;) ik denk dat deze het niet meer goed gaat doen...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Staat de shutdown temp in je bios niet gewoon op 50 graden?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:07
Meerdere opties mogelijk eigenlijk:
• CPU heeft een opdonder gehad, vinden ze nooit echt leuk. Wellicht is er iets beschadigt, dit merk je snel genoeg als'ie binnenkort overlijd. Een kapotte CPU draait nooit lang...
• De tempmeting is niet goed. Een boxed koeler is niet zo heel erg geweldig, en een T'bred A / Palomino wordt echt heet. Boven 70 graden stoppen ze er al heel snel mee. Je hebt deze koeler er 'tijdelijk' opgedraait, betekend dit ook 'snel'? Oftewel, controleer de hoeveelheid koelpasta, de orientatie van de koeler (verkeerd om?) en of er geen dingen je airflow belemmeren :)
• Auto-shutdown temperatuur van je bios. Kan, maar is zelden 50 graden, meen bij Asus mobo's standaart 65. Een snelle controle doet natuurlijk wonderen.

offtopic:
Nuttige post Boogieman82! ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Hey allemaal .

Thnx voor de replies .
Ik vermoed zelf idd dat mijn processor "gestoord" is geworden (misschien wat ongelukkige uitdrukking ) , ik heb nog een 1700 XP liggen mocht deze spontaan het loodje leggen .

Om even wat vragen te beantwoorden :

@ no-option : Mij geheugen is Kingston DDR-Ram , PC3200 , 400 mhz fsb dus . Cas-latency is 3 ,3 ,3 . Heb jij dit ook ?

@ Mersial : Geen id eigenlijk van welke proc. , alleen dat het een 2800 was .

@ unfor , Tymon , jojarno : Als ik genoeg geld had , zat ik nu aan de dual-AMD 64's :D . Maar jullie hebben misschien gelijk , een nieuwe is helemaal zo gek nog niet :)

@Glashelder : Boottemp. met koude boot (na pak um beet 30 minuten uit hebben gestaan ligt rond de 25 graden . Vanaf daar (met snelheid 1667 mhz) klinkt het als een gek omhoog , echter bij 1250 mhz komt er maar 5 graden bij :|

@ fragfrog :
Nietx belemmert de airflow (voor de zekerheid me kast ff open gehouden ). De koeler zit r op de juiste manier op en ik heb ook genoeg koelpasta erop gesmeerd . Die 3 factoren sluit is dus uit . Voor boottemp zie Glashelder respons . Over hoge temps , ik vermoed idd (gezien ik een T-bird 1200 gewend was ) dat mijn proc. gewoon te gevoelig is en het bij 60-70 graden voor gezien houdt . Dat zou wel eens net op het randje van Idle en working kunnen liggen.

Iig allemaal bedankt voor de snelle respons.

• D3ton4tor72
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-04 11:57

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

vermoedelijk "electromigration" hetzelfde effect wat nogwel eens gebeurd met processors van fanatieke overklokkers.

door te hoge temperatuur verbranden de membranen tussen de transistors in de CPU(kort gezegd), tenminste daar lijkt het op.

Ik heb dit van meer mensen met een XP gehoord, te ver overklokt en daarna doet de proc het niet eens meer op default snelheden, ik vermoed dat je een nieuwe proc moet halen.

Test voor de zekerheid de processor eens in een ander systeem(als dat kan), je moederbord kan namelijk ook kaduuk zijn.

suc6

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:07
D3ton4tor schreef op 13 juni 2004 @ 23:42:
vermoedelijk "electronmigration" hetzelfde effect wat nogwel eens gebeurd met processors van fanatieke overklokkers.

door te hoge temperatuur verbranden de membranen tussen de transistors in de CPU(kort gezegd), tenminste daar lijkt het op.
Gebeurt echter meestal pas na langere tijd, de snelheid waarop hangt sterk af van zowel het gebruikte voltage als de temperatuur inderdaad.

Wat niet wegneemt dat de kans dat'ie stoek is nog steeds vrij groot is ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Owk mensen .

Erg bedankt voor de replies . Ik ga ervanuit dat de proc. stuk is . Binnenkort kan ik um testen op een ander systeem (beschikbaar gesteld door een maat van me , hij is de man _/-\o_ ) . Dan kan ik definitieve uitslagen geven .

Tot die tijd me reserve 1700 maar eens installeren . Even zien wat die afgeeft voor leuke eenheden .

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Subtiel schopje .

De problemen doen zich nog steeds voor .
De processor wordt nu echter wel gewoon te warm , dat merk je . Hij klapt er pas uit op het punt van veel actieveit .

Maar ... een XP3200 barton OEM koeler van AMD moet toch voldoende zijn om een XP2000 (palo. core) te koelen ???

Of kan ik maar beter meteen met waterkoeling beginnen ?

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-08 09:56
Zoals er al eerder gezegd word.

De cpu kan een flinke opdonder gehad hebben. ook kan het zijn dat de heat sink er niet goed op zit. (dat had ik ook en veroorzaakte reboots)
en daarom raad ik je aan een nieuwe te kopen.

Bij [link] www.1to0.nl [/link]

daar hebben ze voor 82.49 dacht ik een splinter nieuwe 2500+
Dit is dus breinbrekend goedkoop 8)7 |:(
succes nog
Pagina: 1