Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Houten 19" kabinet

Pagina: 1
Acties:
  • 352 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08 17:20
Over de topic: het woordje "van" moet ffies weg :P

Ik heb net een 24 poorts 19" hub op de kop getikt en ben van plan binnenkort een 4U 19" case aan te schaffen voor één van mijn computers. Je kan het wel leuk en aardig op elkaar stapelen, maar dat is naar mijn mening niet echt een mooie oplossing. Om die reden wil ik dus zelf een 19" kabinet gaan maken van hout (ik ben bang dat als ik aan een metalen kast begin, dan ie er totaal niet uit zal zien). Ook moet het kabinet verrijdbaar zijn. Een andere mogelijkheid is dat ik 'm in één van mijn kledingkasten bouw, heb daar immers ruimte genoeg.

Ik zat zelf te denken aan een 15U á 16U kabinet, met wat zicht op de toekomst (ik ben van plan om sowieso al twee PCs over te zetten in een 4U-kast, dan komt die switch er ook nog bij. Dan heb ik nog mijn server die 4U is).

Heeft iemand hier al eens eerder succesvol van dit soort kasten gemaakt? De search gaf wel IETS, maar onvoldoende onvoldoende informatie. Met hulp van wat mensen van #tweakers.net heb ik de goede lengtes (inch etc)!

15U is ±68.3cm, mijn bureau is 73cm. Zonder hout eromheen heb je 4,7cm over. Dus heb ik hetvolgende idee, de kast wordt een verlenging van mijn bureau. Dan hebben we een hoogte van 76cm. Da's 7.7cm. Ik neem aan dat planken van 2cm dik stevig genoeg zijn (afhankelijk van het soort hout?). Dan houden we totaal 3,7cm over die gebruikt kan worden om kabels te verbergen, naar voren/achteren te werken.

Wel even duidelijk, ik ben een noep op het gebied van houtsoorten etc. Ik heb atm ook weinig tot geen ervaring met 19".

Nu de volgende vragen:
1) Welk soort hout kan ik het beste gebruiken?
2) Zitten 19" kasten alleen bevestigd in het kabinet aan de voorkant? Of werken ze ook met rails? :P
3) Zijn er bouwtekeningen van dit soort DIY-"acties"?

Er zullen denk ik nog wel wat vragen van mij komen. Ik ben atm bezig met het maken van een bouwtekening, die is alleen nog niet af.
Mensjes die op GoT kunnen helpen zijn heeeewl errug liev ! :> :P

[ Voor 10% gewijzigd door DanielB op 13-06-2004 15:17 ]

Verwijderd

mdf is makkelijk te bewerken, het is niet het allersterkste hout, maar sterk genoeg en het is ook niet erg duur. ik heb het ook gebruikt voor een eigengemaakte houten case.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sommige servers worden alleen aan de voorkant opgehangen; dat gaat je echter never lukken met hout. Dat betekent dat je sliders nodig gaat hebben.

Waarkom koop je geen half/quarter rack met wieltjes? Ben je meteen klaar :)

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
1.) MDF lijkt me de beste houtsoort. MDF is makkelijk te bewerken, goedkoop, stevig en zwaar. Let wel op dat als je MDF gaat gebruiken je het volledig in de grondverf zet, dus ook de binnenkant. Anders zul je na verloop van tijd krommingen tegen gaan komen.

2.) Zo ver ik weet kun je daar rails voor gebruiken, maar het preciese weet ik er niet van.

3.) Maak je eigen bouwtekening. Het is toch niet zo moeilijk. Soort vierkant blok mat de voorkant open. Eventueel deurtje ervoor. De maten wist je al, dus lijkt me niet al te lastig.

• DanielB
HunterPro schreef op 13 juni 2004 @ 15:32:

Waarkom koop je geen half/quarter rack met wieltjes? Ben je meteen klaar :)
Die dingen zijn te duur voor mij :)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 09:20
http://www.marktplaats.nl zie ik vaak zulk soort spul, 21u voor iets van 50 euro als je het handig speelt. (voorbeeld).

Ikzelf wil er eigenlijk ook wel eentje, maarja... ik heb verder afgezien van een ongebruikte 3com managble switch vrij weinig om erin te hangen, en 2u kasten zijn duur :P

[ Voor 5% gewijzigd door Icey op 13-06-2004 16:10 ]

• DanielB
Euh, niet om 't een of het ander, maar we zitten hier in een Casemodding-subforum...

Ik wil gewoon de kast zelf maken, dan kan ik 'm naar eigen wens maken :)

Verwijderd

Houten 19" cases in deze maat worden veel gebruikt in de licht- en geluidswereld. Soms uitgevoerd als flightcase, maar ook wel "kaal".
Misschien kun je op dat soort sites eens rondkijken voor wat inspiratie. :)
Sites als J&H verkopen ook materiaal als 19" rails enzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 17:30 ]

Verwijderd

Ik ben zelf bezig met een Flightcase, je zou zelf ook een grote flightcase kunnen maken als je ergens een 19" frame hebt.
Ik heb zelf een 19" frame op de kop kunnen tikken op mijn werk (we hadden een oude patchkast die we niet meer gebruikte).

Om een frame te vinden denk ik dat je even vragen aan bedrijven die netwerken aanleggen. Soms vervangen zij ook patchkasten en gooien die daarna weg. Soms ook alleen de ophangbeugels (is denk ik het makkelijkste voor een flightcase). Als je die dingen goed vast zet op een plaat 18mm MDF dan is dat denk ik wel voldoende.

Mijn flightcase is om mijn computer me te nemen naar lanparty's
Afbeeldingslocatie: http://baracuda.homeip.net/pics/flightcase/day%201/IM001604.jpg

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:31
KewlKiddo schreef op 13 juni 2004 @ 15:15:
15U is ±68.3cm, mijn bureau is 73cm. Zonder hout eromheen heb je 4,7cm over. Dus heb ik hetvolgende idee, de kast wordt een verlenging van mijn bureau. Dan hebben we een hoogte van 76cm. Da's 7.7cm. Ik neem aan dat planken van 2cm dik stevig genoeg zijn (afhankelijk van het soort hout?). Dan houden we totaal 3,7cm over die gebruikt kan worden om kabels te verbergen, naar voren/achteren te werken.
Hou je ook rekening met eventuele wieltjes? Hij moest verrijdbaar zijn toch?

[ Voor 186% gewijzigd door Xander op 13-06-2004 17:36 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

XanderH schreef op 13 juni 2004 @ 17:35:
Hou je ook rekening met eventuele wieltjes? Hij moest verrijdbaar zijn toch?
Is wel een slim idee om er wieltjes onder te maken. 15U is iets van 1 meter toch? Mooie luchtbanden er onder :)

Je moet even kijken hoelang luchtbanden vol blijven / niet stuk gaan. Ik denk dat massive banden wel langer megaan. Maar lucht staat cooler 8)

• Xander
  • Laatst online: 23:31
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 17:40:
[...]

Is wel een slim idee om er wieltjes onder te maken. 15U is iets van 1 meter toch? Mooie luchtbanden er onder :)

Je moet even kijken hoelang luchtbanden vol blijven / niet stuk gaan. Ik denk dat massive banden wel langer megaan. Maar lucht staat cooler 8)
Ja, maar de TS wilde dat het totaal 73cm hoog wordt zodat het als verlengde van zijn bureau zou dienen.... Volgens mij had ie geen rekening gehouden dat wieltjes ook nog wat hoogte in beslag nemen... :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DanielB
XanderH schreef op 13 juni 2004 @ 17:47:
[...]

Ja, maar de TS wilde dat het totaal 73cm hoog wordt zodat het als verlengde van zijn bureau zou dienen.... Volgens mij had ie geen rekening gehouden dat wieltjes ook nog wat hoogte in beslag nemen... :)
Incorrect, Als het een verlenging wordt, is hij 76 hoog :)

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 18:43

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 17:34:
Ik ben zelf bezig met een Flightcase, je zou zelf ook een grote flightcase kunnen maken als je ergens een 19" frame hebt.
Ik heb zelf een 19" frame op de kop kunnen tikken op mijn werk (we hadden een oude patchkast die we niet meer gebruikte).

Om een frame te vinden denk ik dat je even vragen aan bedrijven die netwerken aanleggen. Soms vervangen zij ook patchkasten en gooien die daarna weg. Soms ook alleen de ophangbeugels (is denk ik het makkelijkste voor een flightcase). Als je die dingen goed vast zet op een plaat 18mm MDF dan is dat denk ik wel voldoende.

Mijn flightcase is om mijn computer me te nemen naar lanparty's
[afbeelding]
als je zelf een 19" rack gaat maken is het veel makelijker om bij de locale flightcaseboer een stuk 19" glijprofiel te halen met bijbehorende kooimoeren en m6 bouten, vraag hem even wat de binnenmaat van je kist moet zijn met het betreffende profiel en klaar is klara (in het geval van onderstaande strip 49 cm)

Afbeeldingslocatie: http://www.merheim.nl/media/profoto/s94270.jpg
bij mijn oude werkgever, lengte 4 meter kost circa 6,5 euro
glijmoer: 0,18
m6 boutje: 0.09
kunstof m6 ring: 3,91 per 100

www.merheim.nl onder diversen / verkoop maar meeste flightcaseboeren hebben deze strip etc
ermm, je kan bijna net zo goed ergens een houten 19"rack van middle atlantic op de kop tikken, kosten niet zo gek veel en je bent in 1 keer klaar

http://www.vanoostvoorn.nl/indexorigineel.html

daar halen wij die altijd vanuit mijn werk (* floriske.nl is av-technicus)

de houten kasten van MA zijn de BRK serie

veel 19" behuizingen hebben niet alleen aan de voorkant bevestigingspunten, maar ook aan de achterkant, maar deze hoef je, indien je niet van plan bent veel te vervoeren, niet te gebruiken.

* floriske.nl zou eigenlijk eens een keer een how to moeten schrijven over het bouwen van een flightcase, maar heeft het daar veel te druk voor :P

maar het is veel makkelijker dan de meeste mensen het doen >:)

[ Voor 78% gewijzigd door floriske.nl op 14-06-2004 00:13 ]

Verwijderd

(73cm - 10cm wielen) - (2 * houtdikte(18mm)) = ruimte voor kabinet (ongeveer 60cm).

Ik denk dat een flightcase met een kap aan de voorkant wel te doen is, en het ziet er stoer uit met gelakt mdf :Y)

Afbeeldingslocatie: http://baracuda.homeip.net/pics/flightcase/day%202/IM001620.jpg
lens is vuil, ik weet het. meer pics

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2004 00:25 ]

Verwijderd

Ik heb ongeveer een maand geleden ook een houten case gemaakt voor 2 computers, er zitten dus 2 in 1 :Y)
Hieronder 2 linkjes naar pics _/-\o_
http://www.webmasterz.nl/upload/DSC02240.JPG
http://www.webmasterz.nl/upload/DSC02244.JPG

Het is een pentium 2 en een pentium 133 dus die produceren nog lang niet zo veel warmte, aan in van had ik genoeg.

• Berik
  • Laatst online: 05-12-2023
sorry, maar wat heeft dit met 19" te maken??? 8)7

• djluc
  • Laatst online: 17:14
@KingOfDos: ziet er erg netjes uit! 2 vraagjes: waarom heb je geen echt FC hout gebruikt en waarom heb je in plaats van popnagels schroeven gebruikt? Popnagels werken toch net iets netter af imo?

Verwijderd

Audiorekje nemen, past prima ;)

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

audio rekje zijn meestal 40-60 cm diep. een 4U serkast heeft een diepte van ca. 60-80 cm, plus achter-/luchtruimte van 20 cm. Komt je een totale diepte van +/- 1 m. Dus let hier goed op.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Verwijderd

djluc schreef op 14 juni 2004 @ 15:45:
@KingOfDos: ziet er erg netjes uit! 2 vraagjes: waarom heb je geen echt FC hout gebruikt en waarom heb je in plaats van popnagels schroeven gebruikt? Popnagels werken toch net iets netter af imo?
dit had ik nog liggen, ging mij meer om de lol van het bouwen, zo vind ik hem er ook wel stoer uitzien.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
theo: heel eerlijk: ik vind het er niet uitzien :X

zorg trouwens voor goeie koeling, hout isoleert enorm...

[ Voor 38% gewijzigd door HunterPro op 14-06-2004 16:34 ]

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 22:06

tie-rep

nu met ir. !

eerst dit maar eens lezen

Ik zou iig niet voor MDF gaan. Is een prima materiaal, maar niet voor flightcases!
Dus gelaagd plaatmateriaal, met de bijbehorende 19" profielen

voor diepe kasten is dit ook nog een oplossing (L-profiel erop -> scheelt weer dure geleiders)
Afbeeldingslocatie: http://www.shop.licht-geluid.nl/Afbeeldingen/CC6140t.jpg

Verwijderd

djluc schreef op 14 juni 2004 @ 15:45:
Echt hout ipv mdf, prijsverschil van 35 euro (gamma) 8)7
Popnagels was idd wel slimmer geweest, maar dat weet ik dan voor het geval deze uit elkaar valt.
Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 16:33:
dit had ik nog liggen, ging mij meer om de lol van het bouwen, zo vind ik hem er ook wel stoer uitzien.
ja en die reactie was dus voor mij bedoeld, er staat toch @kingofdos: voor? ;)

Verwijderd

ik bouw ook zelf flight cases. gebruik gewoon multiplex van 9mm.
Weegt misschien iets meer, maar wel stevig. Mijn ervaring is het makkelijks om eerst een dichte kist te maken en hier vervolgens de deksel af te zagen. (weet je zeker dat t past) Die glij profielen vind ik persoonlijk ook wel lekker werken.
Vind het alleen altijd een hele klus om de sluit profielen mooir in verstek passend te krijgen. Maar oefening baart kunst. :D

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:37
Ik ben dus ook al een hele tijd aan het spelen met dit idee maar wou ook de 4u kasten zelf gaan maken van hout en dan is weer het probleem dat je geen basispunt hebt waar je van uit kunt gaan maar alleen maar wat maten en dergelijke. Je zou dus niet kunnen kijken van past het of past het niet. ik kan natuurlijk wel een rack bouwen met bijbehorende cases wat past maar om er voor te zorgen dat er nog 19" apparatuur in past is toch wel weer een ander verhaal. Ik denk dat ik dit topic maar eens blijf volgen 8)

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Als je een flight case gaat maken en moet vooral sterk en niet al te duur zijn. Dan kun je toch multiplex nemen. Is ook weer een stuk minder zwaar dan bv MDF. Helaas wel wat lastiger te bewerken...

[ Voor 11% gewijzigd door 3xhaas op 14-06-2004 23:58 ]

• djluc
  • Laatst online: 17:14
Pagina: 1