videokaart en hdd te warm

Pagina: 1
Acties:

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-10-2025

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Topicstarter
Ik heb een simpele kast met een casefan in de zijkant, de cpu die erin zit kan vrij warm worden (62 stressed) en is idle al vrij warm (zon 43), ik heb hem nu op 3000 draaien ipv 3200 en dat is wel te doen, maar op 3200 word hij te heet en gaat hij crashen.

Ik heb een GF4mx440 erin zitten en hierop zit een kleine heatsink, deze voldoet echter absoluut niet want zelfs idle word de achterkant van de videokaart al te heet om aan te raken, mijn harddisk word ook te heet om aan te raken.
Deze 2 onderdelen wil ik dus extra koelen.

Ik heb hetvolgende gevonden Voor de harddisk => Akasa.Hard disk drive cooler/2 Fans, Direct Fit, Blue Color.AK-H

Maar voor de GF4MX heb ik nog niets kunnen vinden, welke koeler past hierop?
ik heb wel : Thermaltake.Giant II VGA Cooler + Fan for NVidia and ATi based V gezien maar dat ding is al bijna even duur als de kaart zelf.

- koelt die Akasa de harddisk echt en zo ja goed?
- welke koeler voor GF4MX ?
stilte en prijs zijn de belangerijkste factoren

alvast bedankt voor het advies

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 20:38
go watercooling :)

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Als je voor stilte gaat kun je die Akasa harddisk koeler beter vergeten.
Voor die GeForce 4 MX kun je een slotkoeler plaatsen in het slot eronder. (Ik heb er een van Akasa, prima stil en koelt perfect.) :)

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Als je eerst eens 1 of 2 fans in je kast zelf erbij bouwt voordat je elk onderdeel apart gaat koelen. Als de warmte niet weg kan heb je daar namelijk niks aan. Zet een fan onder/voorin je kast en 1 achter/bovenin. Als daar nog geen gaten zitten kun je zelf met een dremel aan de slag.
Probeer dus eerst een goede airflow in je kast te krijgen voordat je gaat koelen per onderdeel. Zie ook: De DOC FAQ

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als het niet stil hoeft te zijn kan je er gewoon een paar extra fans in zetten. 1 aan de voorkant, onderin, 1 aan de achterkant net onder de voeding, en als het mogelijk is een fan achter je hdd's plaatsen als intake fan.

Dat je GF4 MX440 kaartje zo warm word, snap ik niet, ik kan mijn kaartje met stock koeling gewoon overklokken naar 333/443 zonder enige extra koeling.

[ Voor 27% gewijzigd door Fludizz op 13-06-2004 14:17 ]

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-10-2025

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Topicstarter
was stom genoeg om dat niet erbij te vermelden, maar casetemp is constant een graad of 5 boven de temp in de kamer, gemiddeld zon 25 graden, als ik de kast open voelt de lucht ook koel aan, zelfde geld voor de lucht die achteruit de voeding komt, deze voelt niet warm aan, de case en pcb's voelen verder ook koel aan op cpu/videokaart en HDD na

de casefan aan de zijkant blaast precies op het midden van het moederboard, en de voeding blaast de lucht weer naar buiten.

dit is de reden dat ik gelijk ging denken aan koeling voor de 2 individuele onderdelen

Fludizz >> heeft die van jou een koeler of ook alleen een heatsink? en heb je voor mij details voor die overclock? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tetsuo55 op 13-06-2004 14:26 ]

Verwijderd

voor een mx440 is een watercooling volgens mij niet echt aan te raden, in plaats van dit kan je beter een standaart goed gecoolde geforce fx 5900 XT kopen en een standaard hdd cooler.

kleine uitleg.
Goede watercooling~€300,-

tegenover:

5X snellere 3D-kaart+hdd cooler=190+15=€203,-

Je systeem word op bijde mannieren cooler, maar met de 2e word ie nog is sneller ook ;)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:49

sapphire

Die-hard pruts0r

Volgens de TS is prijs een belangrijke factor dus een videokaart van 190 euro is denk niet de oplossing net zoals waterkoeling ;)
Als oplossing voor je GF 4 MX kun je misschoen een Sharkoon of Vantec vga koeler nemen, deze zijn best stil en koelen ook wel goed, en zijn bij de meeste shops ruim onder de 20 euri's. ( Sharkoon VGA-cooling kit SVC-1 is 16,95 bij tweakstore).
Een slotkoeler onder je kaart is ook wel een goede oplossing omdat je dan ook meteen je warme lucht uit je kast zuigt :)
voor je hardeschijf kun je misschien wel een een Zalman Hardisk koeler kopen (moet je wel een 5,25"bay overhebben) deze is rond de 30 euri's en maakt geen geluid :D
Of andere een baykoeler oid die koele lucht je kast binnenzuigt langs je hardeschijf, deze kosten echt bijna niets.
Goedkoop en stil kan best goed hoor met lucht, wees gewoon creatief :)

Gabriël AM5

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op 13 juni 2004 @ 14:21:
[...]

Fludizz >> heeft die van jou een koeler of ook alleen een heatsink? en heb je voor mij details voor die overclock? :)
Gewoon standaard kleine zwarte vierkante heatsinkje. * Fludizz heeft een PoV...
Heb er sinds het wat warmer word wel een fannetje erop geschroefd omdat ik na 5 uur gamen lichtelijke artifacts begon te krijgen. kleine gekleurde ronde stipjes die op varieerende plaatsen in me scherm verschijnen :)
ben iig van 2000 3Dmark 2001 naar 2900 3Dmark 2001 gegaan. Software voor OC'en: Powerstrip.
Pagina: 1