Toon posts:

Stroomverbruik pentium 1 omlaag schroeven

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een computer die vrij vaak aan gaat staan. Ik wil er voor zorgen dat deze PC zo min mogelijk stroom gaat verbruiken. Het is een Pentium 1 166Mhz (MMX).

Wat ik al heb gedaan:
• Fan van voeding draait op 7 volt
• Processor ondergeklockt naar 125Mhz (wil niet lager)
• Fan van processor op 5 volt
• Onnodige PCI/ISA kaarten eruit (zoals soundcard)
• Maar 1 HDD, geen CD-ROM drive
• Alle onnodige spullen in het BIOS gedisabled
• De search gebruikt

Zijn er nog tips/suggesties hoe ik deze PC nog stroomrekeningvriendelijker kan maken? Alvast bedankt :)

edit:
na nader inzicht hoort deze topic denk ik in CE thuis :p

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 13:16 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Flink koelblok op de processor. Op 125MHz moet dat ding ook wel passief te koelen zijn.
Ik neem aan dat 125MHz betekent dat het 2,5x50 is? Lukt het niet om met jumpers de multiplier omlaag te zetten?

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op 13 juni 2004 @ 13:27:
Flink koelblok op de processor. Op 125MHz moet dat ding ook wel passief te koelen zijn.
Ik neem aan dat 125MHz betekent dat het 2,5x50 is? Lukt het niet om met jumpers de multiplier omlaag te zetten?
Ik wil gaan proberen om de processor zonder fan te koelen, dat ding maakt op 5 volt zelfs nog een rotherrie. Het probleem is, dat er al een ronde heatsink op de processor zit. Er kan dus geen andere op.
Onder/overclocken moet idd met jumpers, maar hij wil niet lager dan 125 :S
Als ik hem instel op 75Mhz gaat 'ie op 166 :P

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:00

Acheron

updatepack.nl

Als je je pentium 1 al onderklokt en je zorgt voor voldoende vrije ruimte in je case kan je die met gemak passief koelen, ook met het standaard koelblok

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Zelfs op de standaard kloksnelheid zijn die P1's passief te koelen. Compaq leverde de P1 MMX standaard met passieve koeling in een aantal desktop modellen.
Het belangrijkste dat je kan doen is zorgen dat die HD zo snel mogelijk in een slaapstand gaat en daar niet uit komt zonder noodzaak. Zo weinig mogelijk de HD laten gebruiken dus.

de betaler vervuilt

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 13:32:
[...]

Ik wil gaan proberen om de processor zonder fan te koelen, dat ding maakt op 5 volt zelfs nog een rotherrie. Het probleem is, dat er al een ronde heatsink op de processor zit. Er kan dus geen andere op.
Onder/overclocken moet idd met jumpers, maar hij wil niet lager dan 125 :S
Als ik hem instel op 75Mhz gaat 'ie op 166 :P
Als je wat op 75MHz instelt? Multiplier op 1,5x? Hou er rekening mee dat de laatste PI bordjes zo gemaakt waren dat de 233 MHz gemaakt werd door de multiplier op 1,5x te zetten. Dit werd dan automagisch naar 3,5x omgezet. Probeer de multiplier eens op 2 te zetten.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip schreef op 13 juni 2004 @ 15:29:
[...]

Als je wat op 75MHz instelt? Multiplier op 1,5x? Hou er rekening mee dat de laatste PI bordjes zo gemaakt waren dat de 233 MHz gemaakt werd door de multiplier op 1,5x te zetten. Dit werd dan automagisch naar 3,5x omgezet. Probeer de multiplier eens op 2 te zetten.
Ik snap niks van dat moederbord.
Dit heb ik geprobeerd:

50 x 1,5 = 125 Mhz. :?
50 x 2 = 100 Mhz.
50 x 3 = 150 Mhz.
50 x 2,5 = 125 Mhz.
55 x 1,5 = 133 Mhz. :?
55 x 2 = 110 Mhz.
55 x 3 = 133 Mhz. :?
55 x 2,5 = 133 Mhz. :?

Ik weet nu igg hoe ik aan de 100 Mhz kan komen :)
Maar de processor wordt wel zeer heet (als in: au, mijn vingers). Kan dat kwaad?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
ik heb mijn celeron 300 ook zonder fan draaien, dus jou 125mhz moet ook wel zonder fan kunnen

En voedingsfan op laagste voltage kan ook wel. Onnodige onboard devices uitschakelen en dan ben je er wel

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
418O2 schreef op 13 juni 2004 @ 18:15:
ik heb mijn celeron 300 ook zonder fan draaien, dus jou 125mhz moet ook wel zonder fan kunnen

En voedingsfan op laagste voltage kan ook wel. Onnodige onboard devices uitschakelen en dan ben je er wel
Mijn Pentium M 1,5GHz kan ook passief gekoeld worden, maar dat wil niet zeggen dat een P3-1GHz passief gekoeld kan worden. Je vergelijkt nml 2 compleet verschillende typen processors met elkaar.

Overigens kun je misschien nog wat stroombesparing krijgen met energieschema's, bijvoorbeeld je HD na 5 minuten uitschakelen en je monitor zo snel mogelijk uitschakelen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• 418O2
  • Nu online
maja ok maar de celeron 300 is ook geen krachtpatser + er zit een ontzettend krikkie heatsink op. Ik denk toch echt wel dat je hem passief kan koelen

En op de 486 zat zon shitty heatsink die je tegenwoordig niet eens op je northbridge kan doen. Dus met een advanced heatsink moet je toch ver komen

Verwijderd

Topicstarter
Hoe krijg ik die standaard heatsink van die processor af? Zo kan ik er niet fatsoenlijk een goede opzetten |:(

Afbeeldingslocatie: http://www.vanachterberg.com/rik/fotos/pentium%201%20heatsink.jpg

• 418O2
  • Nu online
Fohn, vriezer, visdraad

dan kom je een eind

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op 13 juni 2004 @ 20:07:
Fohn, vriezer, visdraad

dan kom je een eind
Meen je dat nou? Leg eens uit?
Laat maar, al gevonden ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 20:21 ]

Verwijderd

Koop een standaard Socket A koeler (Ik heb 2 Qteks gekocht voor 7 euro per stuk ofzo), trek de fan eraf, buig het clipje een beetje en hij past op een P1. JE hoeft hem niet eens te underclocken (heb een Dual Pentium 200 S passief draaien).

Heatsinks zitten soms gelijmd op de processor, ik heb er zelf gewoon een schroevendraaier tussen gewrikt :+

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2004 10:55 ]

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:00

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

je kan de fan in de voeding ook nog lostrekken als je wat verstandige gaten boort in je kast zodat je een air-flow krijgt van 'warme lucht stijgt op'. ;-)

Ik heb wel ooit een 386dx33 gehad die zonder wat voor fan dan ook draaide, maar die kast zat goed vol met allerlei reut. (120Mb schijf enzo =))

ping 127.212.23.124

Verwijderd

ik heb nog wel een pentium 233MMx liggen

geef je adres
ik stuur hem op
pleur die erop
en fix een koelblok darop

verrek, dat rijmt :P
(heeft altijd passief gedaan) (heb misschien ook nog wel een koelblok liggen, ff checke)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2004 13:00 ]

Pagina: 1