Toon posts:

NVidia FX5200 en Shuttle MK40VN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb na het in elkaar lopen van mijn oude machine tijdelijk een kant en klaar systeempje aangeschaft met een Shuttle MK40VN moederbord. Mijn oudere FX5200 videokaart krijg ik hierin met geen mogelijkheid aan de gang. Ik kan wel opstarten in veilige modus maar wanneer ik normaal opstart stopt XP ermee voordat ik zelfs kan inloggen.

Ik heb gezocht en heb een seconde gedacht dat het wellicht aan het voltage lag van de AGP-bus maar dat is het probleem niet. In de bios kan ik aangeven dat de pc gebruik moet maken van de AGP-bus maar ook dat biedt geen soelaas.

Heeft iemand suggesties ?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hoe stopt Windows ermee? Krijg je een foutmelding? Een BSOD? Start hij gewoon opnieuw op?

Als je een foutmelding/BSOD krijgt, gelieve die dan te posten :)

Als hij gewoon opnieuw opstart, ga dan even in veilige modus en zet het automatisch opnieuw opstarten uit... dan krijg je een mooie BSOD in plaats van het gewoon opnieuw opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
amour021 schreef op 13 juni 2004 @ 12:38:
Hoe stopt Windows ermee? Krijg je een foutmelding? Een BSOD? Start hij gewoon opnieuw op?

Als je een foutmelding/BSOD krijgt, gelieve die dan te posten :)

Als hij gewoon opnieuw opstart, ga dan even in veilige modus en zet het automatisch opnieuw opstarten uit... dan krijg je een mooie BSOD in plaats van het gewoon opnieuw opstarten.
Ik krijg geen foutmelding, maar mijn scherm wordt uitgeschakeld, en de computer blijft (aan het geronk van de cd-speler etc. te horen) draaien maar start niet verder door. Vanzelf opnieuw opstarten is er ook niet bij.

Verwijderd

Voedingsprobleem? :?

Verwijderd

Topicstarter
Nee lijkt me sterk, heb namelijk de tweede schijf en soortgelijken allemaal losgetrokken.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Herinstalleer de drivers van je videokaart en monitor eens in veilige modus. Het klinkt erop alsof hij geen beeld meer geeft als je van verversingssnelheid verandert (voor je in Windows komt is het 60hz en in veilige modus ook).

Verwijderd

Topicstarter
amour021 schreef op 13 juni 2004 @ 13:11:
Herinstalleer de drivers van je videokaart en monitor eens in veilige modus. Het klinkt erop alsof hij geen beeld meer geeft als je van verversingssnelheid verandert (voor je in Windows komt is het 60hz en in veilige modus ook).
Heb ik net gedaan maar ook dit werkt niet, na het zogenaamde zandlopertje bij het opstarten van windows gaat het idd fout bij het omschakelen van beeldschermmode maar ook door het opnieuw installeren van de genoemde drivers loopt het handeltje vast. Overigens heb ik de videokaart in een andere machine wel aan de gang gekregen.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 13:31:
[...]

Heb ik net gedaan maar ook dit werkt niet, na het zogenaamde zandlopertje bij het opstarten van windows gaat het idd fout bij het omschakelen van beeldschermmode maar ook door het opnieuw installeren van de genoemde drivers loopt het handeltje vast. Overigens heb ik de videokaart in een andere machine wel aan de gang gekregen.
Gebruik je misschien een oude monitor die die verversingsnelheid niet op de gebruikte resolutie kan weergeven? Dan kan het zijn dat je scherm idd "afslaat" of een "out of reach" waarschuwing geeft.

Verwijderd

Topicstarter
amour021 schreef op 13 juni 2004 @ 14:25:
[...]

Gebruik je misschien een oude monitor die die verversingsnelheid niet op de gebruikte resolutie kan weergeven? Dan kan het zijn dat je scherm idd "afslaat" of een "out of reach" waarschuwing geeft.
Dat zou het natuurlijk kunnen zijn.....ik heb een Targa monitor van een jaar of 4 oud. Wanneer ik de pc opstart met de onboard videokaart dan geeft hij bij het beeldscherm aan dat de monitor op niet meer dan 60 Hz. kan werken. Zou het dan kunnen dat als ik eerst de drivers installeer met de onboard videokaart, en dan de verversingssnelheid op 60 zet, e.e.a. het wel doet ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 14:57 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 14:57:
[...]

Dat zou het natuurlijk kunnen zijn.....ik heb een Targa monitor van een jaar of 4 oud. Wanneer ik de pc opstart met de onboard videokaart dan geeft hij bij het beeldscherm aan dat de monitor op niet meer dan 60 Hz. kan werken. Zou het dan kunnen dat als ik eerst de drivers installeer met de onboard videokaart, en dan de verversingssnelheid op 60 zet, e.e.a. het wel doet ?
Probeer eens met de "standaard VGA" drivers op te starten (dus met de FX5200 erin, maar zonder specifieke drivers). Dan zou je 60hz moeten krijgen met een slechte resolutie en 16 kleuren. Dan zou ik de drivers installeren en kijken of je gewoon 60hz kunt draaien.

Of je kunt een andere monitor proberen natuurlijk 8)7 60hz is ook niets!

Verwijderd

Topicstarter
amour021 schreef op 13 juni 2004 @ 15:03:
[...]
Of je kunt een andere monitor proberen natuurlijk 8)7 60hz is ook niets!
:P dat realiseer ik me ook ineens...

Het probleem is wanneer ik de nieuwe kaart erin stop dan krijg ik volgens mij standaard weer de nvidia driver....maar zal het wel even proberen....en ook een andere monitor.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 15:10:
[...]

:P dat realiseer ik me ook ineens...

Het probleem is wanneer ik de nieuwe kaart erin stop dan krijg ik volgens mij standaard weer de nvidia driver....maar zal het wel even proberen....en ook een andere monitor.
Wel dit werkt ook niet, een typisch detail overigens is dat mijn oude losse videokaart, een Gforce 2 MX, het ook niet doet.....mijn conclusie: moederbord kaduuk...... ?!?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 16:44:
[...]

Wel dit werkt ook niet, een typisch detail overigens is dat mijn oude losse videokaart, een Gforce 2 MX, het ook niet doet.....mijn conclusie: moederbord kaduuk...... ?!?
Toch raar dat je nog wel in veilige modus geraakt dan... Als het scherm uitslaat, ben je dan zeker dat de computer nog verder in Windows draait (zonder BSODs en dergelijke)? Dit kun je testen door bijvoorbeeld de toetsenbordcombinatie voor het afsluiten van buiten te leren en dit blind te doen. Als je computer dan afsluit dan draait hij idd verder in Windows.

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Dit probleem heb ik ook gehad met een Geforce 1 DDR en een Shuttle.
Probleem lag bij de Nvidia Forceware Drivers. Ik had ook veel problemen met de Nvidia Chipset Drivers, maar daar zal jij niet zo veel last van hebben :P
Afijn, na 200x opnieuw opstarten en het proberen van oudere drivers deed hij het opeens weer.
Deed de PC het nog voordat je die FX5200 er in deed of is het metteen na een schone instalatie? Anders is reinstallen misschien een goede optie (tenzij dat erg veel moeite zou kosten)

Verwijderd

Topicstarter
Timpie schreef op 13 juni 2004 @ 18:41:
...Deed de PC het nog voordat je die FX5200 er in deed of is het metteen na een schone instalatie? Anders is reinstallen misschien een goede optie (tenzij dat erg veel moeite zou kosten)
Ja en wanneer ik de FX eruit haal doet hij het gewoon weer met de onboard videokaart. En met de FX kom ik alleen in de veilige modus. Wat mij gewoon het meest bevreemd is dat zowel de FX als de Geforce2 kaart het niet doen...vandaar ook mijn conclusie dat mijn mobo wel eens kapot zou kunnen zijn.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 20:18:
[...]

Ja en wanneer ik de FX eruit haal doet hij het gewoon weer met de onboard videokaart. En met de FX kom ik alleen in de veilige modus. Wat mij gewoon het meest bevreemd is dat zowel de FX als de Geforce2 kaart het niet doen...vandaar ook mijn conclusie dat mijn mobo wel eens kapot zou kunnen zijn.
Ik denk toch echt in de richting van je monitor...

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik weet uit ervaring met dit bord dat er enige problemen zijn. Zo had ik laatst bij een klant een Matsonic mb met een KM400 chipset erin gezet ipv zijn MSI K7T bord. Iedere VGA zelfs onboard gaf aan Error code 10 dat die niet gestart kon worden. Nou fijn dacht ik maar na heel veel proberen en zelf handmatig een oude driver erop deed die het weer. Ik had een ATI Radeon 7000, 9200, GF2 GTS, OB video en een S3 Trio en allemaal problemen maar gelukkig nu opgelost.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Heb je de onboard videokaart wel uitgezet in de bios terwijl je de FX erin hebt?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 01:35:
Heb je de onboard videokaart wel uitgezet in de bios terwijl je de FX erin hebt?
Hij zegt dat hij in het BIOS heeft ingesteld om te booten van AGP. En je kan een AGP kaart niet tegelijk met onboard video gebruiken dus die onboard kaart staat dan uit.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:30
kan je echt de onboard VGA niet uitzetten met een jumper oid? Klinkt wel als het probleem nml.

Verwijderd

Topicstarter
markclausing schreef op 14 juni 2004 @ 11:14:
kan je echt de onboard VGA niet uitzetten met een jumper oid? Klinkt wel als het probleem nml.
Nee dat is niet mogelijk...ik heb het probleem ook maar even voorgelegd aan de leverancier....maar daar heb ik tot op heden nog geen antwoord op gekregen.

Overigens heb ik e.e.a. inmiddels aan een andere monitor aangesloten maar dan nog geen resultaat.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Hmmm ik zou ook nog even je AGP bus uitblazen (kan soms wonderen doen) en je AGP snelheid eens naar 4x verlagen en dan eens zien of hij het doet. Zet in het BIOS ook eens alle shadowing opties uit.

• Peetke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-12 12:10
amour021 schreef op 14 juni 2004 @ 19:56:
Hmmm ik zou ook nog even je AGP bus uitblazen (kan soms wonderen doen) en je AGP snelheid eens naar 4x verlagen en dan eens zien of hij het doet. Zet in het BIOS ook eens alle shadowing opties uit.
Ja en zorg dat je de laatste BIOS versie hebt, want ik heb dit ook wel eens gehad met een shuttle (toen met een MK32N geloof ik icm een GF4MX440) en toen bleek er een BIOS update te zijn.

BIOS versie 09 (31/12/2003): http://www.shuttle.com/hq...d/dwn2.asp?model=MK40V/N#
Staat bij de Changelog overigens niets van bij.

[ Voor 14% gewijzigd door Peetke op 15-06-2004 10:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wel het probleem is opgelost...op de makkelijke manier....volgens de leverancier van het moederbord kan de FX 5200 niet worden gecombineerd met de VIA chipset MK400 ?!?

In ieder geval heb ik er nu een ATI Radeon inzitten en het probleem is verholpen. Bedankt voor alle adviezen. Ik blijf het overigens erg raar vinden 8)7
Pagina: 1