Toon posts:

Records vergelijken in access

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben met op het werk een beetje aan het bijbeunen.
ik moet een database maken waarin tellerstanden van verschillende apparaten worden verwerkt

deze tellerstanden bestaan uit een dagteller met het aantal per dag en een cumulatieve teller met het totaal.

de tabel is als volgt |ID|Datum|apparaat|dagteller|cumteller

tuurlijk met alleen een cumulatieve teller kun je het ook doen
cum teller vandaag - cum teller gisteren = dagteller vandaag

maar het bedrijf wil een een soort foutcontrole. De tellerstanden worden namelijk op papier ingeleverd, dus schrijf fouten zijn onvoorkombaar

dus nu gebruiken we deze formule
als (cum teller vandaag - cum teller gisteren) ongelijk is aan (dagteller vandaag) moet access een popup schermpje geven met een fout melding.

Mijn vraag is nu:
hoe kan access een record van een bepaald apparaat van vandaag met een record van een bepaald apparaat van gisteren vergelijken (bij excel is het makkelijk daar hebben alle vakjes uniek namen maar hoe werkt het bij access) het zal wel met vb moeten. maar mijn kennis daarover gaat niet zover om dit op te lossen. dit moet dus gebeuren bij elke tellerstand die ik invoer.

alvast bedankt

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
ik neem aan dat je de tellerstand van app. A (vandaag) wilt vergelijken met tellerstand van app. A (gisteren). Het makkelijkste is denk ik om toch een VB-app. te maken waar je de gegevens invoert en deze laat controleren met tellerstanden van gisteren.

if tellerstand_gisteren>tellerstand_vandaag then is er iets niet goed.

Verwijderd

Topicstarter
maar mijn vraag is juist, hoe kom je aan die tellerstand van gisteren heb je daar een codevoorbeeld van of een hint.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Heb je al naar dlookup gekeken? Kun je wel een paar regels vba tikken?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
vba ben ik geen ster in
Ik vind dat accessinvoer scherm makkelijker (opbouwfunctie voor expressies)

DLookup("FieldName" , "TableName" , "Criteria")

dan zou ik dus iets van dit moeten doen.

DLookup("[tellerstand]";"[Tellerstanden]"; datum - 1)

dus hij zou dan de tellerstand moeten laten zien van de vorige datum
hoe doe ik dit goed?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem al. dagen lang ben je opzoek en in 1 keer vind je het bij microsoft zelf

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;210504

De code:

=DLookUp("[MyField]","MyTable","[ID]=Forms![MyForm]![ID]-1")
Pagina: 1