Asus moederbord overleden?

Pagina: 1
Acties:

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 10:21
Hallo,

[omschrijving]
sinds enkele weken heb ik een vreemd probleem met mijn pc. Hij lijkt wel spontaan vast te lopen op de meest willekeurige moment. Eerst dacht ik dat windows toe was aan een reinstall maar sinds een week gaat ook freebsd overstuur.

Dat vastlopen gebeurd op zo'n manier dat van het een op het andere moment de pc echt compleet vastslaat, er wordt niks gelogd en windows meld na een reboot dat er ergens iets niet is goed gegaan. Maar wat is onduidelijk. Dit vastlopen gebeurd zowel tijdens een hoge belasting maar ook als de pc niks aan het doen is.

Na de eerste spontane vastloper heb ik de melding gehad dat er een probleem was met een device maar verder kon ik niet terugvinden met welk device dat nu was. Deze melding heb ik sindsdien nooit meer gehad.

Zojuist kreeg ik een onleesbare melding van asus update. Ik heb het programma gedeinstalleerd. Bij een herinstallatie kan hij geen asus moederbord meer vinden :/.

Overgens is de pc geaard.

[specs]
• mobo• proc• mem• gpu• PSU• HD• sound• OSasus p4p800 deluxe
pIV 2.8 HTT 800
2 x kingston DDR4000 256 mb
ATI 9500 PRO (CLUB3D)
zalman ZM400A
WD raptor & MAXTOR 120 gig
audigy 2
WinXP & FreeBSD current

[probeersels]
• temperatuur• bios• voeding• mem• schijfcontrole• driverszowel mobo als cpu < 45 graden na een vastloper in de bios
verschillende biosen met standaard instellingen
voeding geeft binnen 5% de benodigde spanning
memtest gaf geen errors na 1.5 uur
geen errors gevonden
verschillende drivers voor mobo & gpu

Zo langzamerhand begin ik te denken dat het moederbord het echt aan het begeven is :'( .

Heeft iemand nog een suggestie wat ik kan doen voordat ik de zaken los moet trekken ?

Ik ben helaas niet in het bezit van verschillende reserve componenten dat ik de mogelijkheid heb verschilende onderdelen te vervangen.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Zo iets wat mij naar binnen schiet, in de handleiding van mijn p4p800 staat iets over bepaalde versies van ATI kaarten, en dat je aan het serie nummer kan zien of het wel of niet compatible is.

Nou denk ik niet dat dit het probleem is, omdat het eerder wel gewerkt heeft, maar je zou het kunnen nakijken.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Belangrijkste vraag: heb je enige weken geleden iets veranderd? Zo ja, dan heb je een aanknopingspunt. Zo nee, dan wordt het lastiger. Het enige waar ik aan denk is toch de temp. De buitentemp is sinds een paar weken nu aangenaam hoger. Haal de zijkant van je kast er eens af en kijk dan eens of ie nog vast loopt?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• xos
Ik kan niks in mijn boekje terugvinden over deze ATI compatible problemen. Op internet is inderdaad wel wat te vinden over dit probleem. Overgens denk ik ook niet dat dit het probleem is omdat het maanden lang goed gewerkt heeft.

Ik heb niks veranderd de laatste weken helaas, anders was het probleem zoeken een stuk eenvoudiger geweest waarschijnlijk. Ik dacht ook in eerste instantie aan een probleem met een te hoge temperatuur. Maar zoals vandaag is het een graad of 25 in mijn kamer. Ik vermoed eigenlijk niet dat dat te hoog zou zijn, anders breekt er een lange computerloze tijd aan ben ik bang. De kast staat trouwens altijd open.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

basterd schreef op 13 juni 2004 @ 12:37:
Ik heb niks veranderd de laatste weken helaas, anders was het probleem zoeken een stuk eenvoudiger geweest waarschijnlijk. Ik dacht ook in eerste instantie aan een probleem met een te hoge temperatuur. Maar zoals vandaag is het een graad of 25 in mijn kamer. Ik vermoed eigenlijk niet dat dat te hoog zou zijn, anders breekt er een lange computerloze tijd aan ben ik bang. De kast staat trouwens altijd open.
Hmmm, dan wordt het echt lastig. Niks veranderd, goede temp. En het gebeurt zowel in Windows als Free. Dan ga je bijna al aan hardware denken. Wellicht een keer alle kaarten en geheugen even opnieuw erin drukken? Is de voeding nog te vertrouwen? (hij geeft dan wel de goede spanning, maar er kan ook wat anders aan de hand zijn).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Probeer ns een geheugenreepje weg te halen of om te wisselen of even via iemand een geheugenreepje wisselen om te testen.
Zulke crashes zijn meestal gevolg van "iets" met geheugenchips
Auto-Ram settings op Auto/Default staan in je bios?

• xos
Memtest vond geen fout dus ik denk dat het weghalen van een reepje geheugen niet veel invloed heeft. Verder heb ik alle instellingen van het bios op default staan.

Overgens toen de pc vanmiddag vastsloeg en ik een harde reset gaf, gaf het bios de melding dat er iets mis is met de cpu fan. Dat klopt aangezien ik H2O koeling heb en die fan dus niet heb aangesloten. Kan dit toch duiden op een temperatuur probleem ondanks dat ik de temperatuur in het bios van zowel de cpu als het mobo niet boven de 45 graden heb kunnen betrappen?

Verwijderd

Memtest geeft niet alle fouten maar inderdaad de meeste wel maar helemaal uitsluiten kan je het nooit.
Ik zou het gewoon ns proberen baad het niet dan schaadt het ook niet.

Verwijderd

Misschien ook het proberen waard om de BIOS eens een keer te flashen. Als de ASUS software aangeeft geen ASUS mobo te kunnen vinden zou de BIOS wel eens naar de **** kunnen zijn.

Verwijderd

op stage heb ik een keer meegemaakt dat zo''n mobo met kingston geheugen in dual erop steeds crashte en toen ik het geheugen in single mode deed ging het goed, dus misschien zou je dat nog ff kunnen checken?

Verwijderd

Dit probleem doet mij ook denken aan t geheugen. Heb je wel de laatste chipsetdrivers installed? en heb je t al eens zonder HT geprobeerd? HT heeft nogal last van kinderziektes, veel gehad # stage dat sommige pc's niet (goed ) werkten met HT

• xos
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 20:04:
Misschien ook het proberen waard om de BIOS eens een keer te flashen. Als de ASUS software aangeeft geen ASUS mobo te kunnen vinden zou de BIOS wel eens naar de **** kunnen zijn.
Zoals ik in mijn openingspost aangaf heb ik al verschillende biosen geprobeerd :)

Ik zal vanavond even proberen het geheugen in single modus te draaien en dual modus in de andere bankjes.
Pagina: 1