ps/2-muis doet het niet in linux?

Pagina: 1
Acties:

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:23
ik heb een trust ami mouse scroll pro en deze heb ik tot voor kort serieel aangesloten gehad. nu wil ik 'm graag via ps/2 gebruiken en ik probeer dus met dpkg-reconfigure xserver-xfree86 alle muisdrivers uit. maar... geen ervan werkt.

de server start maar m'n muis staat als bevroren in het beeld. telkens weer. en het vreemde vind ik zelf dat als ik cat /dev/psaux doe, er ook geen dingen in m'n scherm verschijnen.

todo:
• andere ps/2-muis proberen morgen
• handmatig het protocol 'intellimouse' invoeren in de XF86Config-4 (deze gebruikte ik toen hij op de seriele poort zat)

specs/data:
• debian unstable
• in windows werkt de muis op ps/2
• ik heb een zelfgebouwde 2.6.6-kernel, heb bij de config support voor ps/2 erin gestopt (bij input devices support ofzo)
• als root is de muis ook bevroren (ls -l /dev/psaux gaf nl alleen leesrechten voor root aan)
• asus a7v600-X

waarom ik 'm ineens op ps/2 wil:
• na het plaatsen van een cmi8730-kaart (welke trouwens gewoon werkt) ipv m'n sb128 werkte m'n muis niet meer serieel: in windows als bevroren, in X zwabberde hij

ik vraag me vooral af of het vreemd is dat cat /dev/psaux geen output geeft als je de muis beweegt, dat zou me helpen om een oplossing te vinden en m'n muis weer aan de praat te krijgen.

bvd :)

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

Verwijderd

wat logt xserver-xfree86 ?

Verwijderd

en wat doet /dev/input/mice ?

misschien kun je hier wat vinden: http://www.informatik.uni-freiburg.de/~danlee/fun/psaux/

• Bananenplant
hee, bedankt, dit ga ik morgen eens proberen :) !

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:08
als je geen output krijgt als je met cat /dev/psaux werkt, terwijl je flink met je muis zwabbert, is je input driver niet goed.
2.6.6 heeft wel meer bugs, ik heb nml hetzelfde gehad toen ik mn logitech optische muis via een linksys KVM switch liet lopen. Muis niet goed herkend, pijl blijft stijf in het midden staan. Rebooten met logitech muis rechtstreeks aan de PC en daarna met KVM switch wisselen hielp wel, maar niet echt lekker.
Uiteraard met 2.6.7-rc2 nergens problemen mee :P

Je bent zeker niet de eerste, had paar dagen terug ook al iemand in #archlinux op irc.freenode.org die hetzelfde had met het touchpad van zn laptop.

• Bananenplant
hmm, weten jullie zo ook of dat een van de dingen is die bij de kernel source die bij debian zit gefixt is? dan apt-get ik die wel en ga ik voor de verandering eens braaf op z'n debians een kernel bouwen :/

/dev/input/mice gaf ook niks, /dev/input/mouseX telkens 'no such device'

Verwijderd

Kijk eens of de modules mousedev en psmouse geladen zijn. Zo niet voeg die dan eens toe aan /etc/modules.

• _JGC_
Je kunt gewoon de 2.6.6 kernelsource downloaden van ftp.nl.kernel.org, vervolgens de patch voor 2.6.7-rc2 of rc3, de patch over de kernelsource halen, make menuconfig draaien en vervolgens "make-kpkg kernel-image --revision 1.0" draaien uit de kernelsource directory. make-kpkg zit in kernel-package.

Verwijderd

_JGC_ schreef op 13 juni 2004 @ 11:57:
als je geen output krijgt als je met cat /dev/psaux werkt, terwijl je flink met je muis zwabbert, is je input driver niet goed.
2.6.6 heeft wel meer bugs, ik heb nml hetzelfde gehad toen ik mn logitech optische muis via een linksys KVM switch liet lopen. Muis niet goed herkend, pijl blijft stijf in het midden staan. Rebooten met logitech muis rechtstreeks aan de PC en daarna met KVM switch wisselen hielp wel, maar niet echt lekker.
Uiteraard met 2.6.7-rc2 nergens problemen mee :P

Je bent zeker niet de eerste, had paar dagen terug ook al iemand in #archlinux op irc.freenode.org die hetzelfde had met het touchpad van zn laptop.
Is dat een USB muis die je via een converter naar een PS/2 KVM switch laat lopen? Ik heb daar namelijk ook problemen mee in kernel 2.6.6. Bij een Logitech muis blijft de pijl staan en bij een Microsoft Intellimouse zwabbert hij random wat door het beeld.
Een gewone PS/2 muis via de KVM switch geeft geen enkel probleem.

• _JGC_
jup, dat is hoe het hier zit ja.
Met 2.6.6 doet ie idd wat jij zegt, met 2.6.7-rc2 nergens last van.

• Bananenplant
hmm, nu ben ik even heel vervelend :P :

ik had die 2.6.6 al gepatcht zodat m'n harddisk niet meer downspint bij een reboot, moet ik dat nog weer doen?

naja, moet wel lukken, iig bedankt :)

Verwijderd

_JGC_ schreef op 13 juni 2004 @ 14:33:
jup, dat is hoe het hier zit ja.
Met 2.6.6 doet ie idd wat jij zegt, met 2.6.7-rc2 nergens last van.
Cool. Dan ga ik rustig zitten wachten op de final van 2.6.7 :)

• _JGC_
ucchan schreef op 13 juni 2004 @ 14:37:
hmm, nu ben ik even heel vervelend :P :

ik had die 2.6.6 al gepatcht zodat m'n harddisk niet meer downspint bij een reboot, moet ik dat nog weer doen?

naja, moet wel lukken, iig bedankt :)
Dat zit inmiddels ook al niet meer in 2.6.7-rc, dus die patch kan je rustig weglaten.

• Bananenplant
wat ik geprobeerd heb nu:

• kernel source apt-getten van 2.6.6 en proberen te patchen: bouwde niet
• kernel source van debian, 2.6.6, gebouwd, geen respons op /dev/psaux of /dev/input/mice
• kernel source van kernel.org geplukt en gepatcht naar 2.6.7-rc3, idem :(

naja, dan ga ik eens een usb-muis kopen morgen... moet toch nog een optische hebben

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 10:44
Heb je nu al mousedev geprobeerd te laden?

Facebook :: Twitter :: PSN

• Bananenplant
ik gebruik nooit modules... ik zal bij de volgende compileerronde eens kijken waar die staat... en 'm erin stoppen :)

• Bananenplant
doh, bij character devices had ik wel serial maar geen ps/2 mouse support aangezet :X

iig, doet het nu weer :)

Pagina: 1