[hp pavilion] voeding kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 23:29
Vandaag kwam mijn buurman langs met zijn PC (Een HP Pavilion 7820 van ongeveer rond 2000), en hij had een merkwaardig probleem. Hij is 3 weken op vakantie geweest, voor de vakantie deed de PC het prima, maar toen hij terugkwam deed de PC het niet meer. Bij het opstarten zei hij een of ander geluid gehoord te hebben (hij beschreef het zelf als *boep* maar ik hecht er niet al te veel waarde aan, hij heeft zoals hij zelf zegt "de ballen verstand" van computers).

Toen ik de computer hier op het lichtnet aansloot ging keurig het lampje achterop de voeding branden. Druk ik daarna echter op de 'aan'-knop van het apparaat, dan gaat dat lampje uit. Het blijft dan ook uit, totdat ik de stroom er weer uithaal, 5 seconden wacht, en er weer terug in doe.

Ik heb vervolgens de voedingskabels (de molex-pluggen dus) van de apparaten als CD-ROM-speler eruit gehaald, om te zien of een van deze apparaten misschien kortsluiting veroorzaakte, waardoor een beveiliging van de voeding blokkeerde. Dit bleek niets uit te maken. Ook het verwijderen van het modem (misschien een piek op de telefoonlijn geweest tijdens de vakantie -- de buurman had zowel de telefoonlijn als de stroom nog in de PC zitten tijdens z'n vakantie) bleek geen resultaat te hebben.

Nu vermoedt ik dat de voeding kapot is.... zijn er misschien andere Pavilion-gebruikers die mij kunnen vertellen hoe het lampje achterop de PC gedraagt als alles normaal werkt? Hoe zou ik de voeding kunnen doormeten? Ik heb em al opengemaakt, maar vond nergens een zekering oid...

Verwijderd

Test eerst die voeding eens terwijl hij niet aangesloten zit op het moederbord door de power_on met ground door te verbinden terwijl er een harddisk (oid) aan de molex hangt.
[rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

Loop deze troubleshooter eens na: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Het normale gedrag is dat het lampje altijd aan is zolang de PC van 230V wordt voorzien of niet in de kortsluitbeveiliging slaat. Een zekering zal er niet inzitten, daar het een automatische kortsluitbeveiliging is (vandaar dat je lampje na een powersupply-reset het weer doet).

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 04:06 ]

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Ik heb geen HP, of Pavilon, maar mijn pc heeft iets soortgelijks, als mijn pc in het stopcontact zit, dan gaat het lampje branden. Strek ik stekker uit, dan dooft het even later. Maar ik heb dus geen problemen.

Ligt waarschijnlijk aan de voeding, dat hier het defect ligt. Kijk eens naar typenummer etc. en voer dit in op google. Misschien vind je hier meer informatie over eventuele defecten met die voeding.

Verwijderd

Je kunt het moederbord gerust testen met een standaard atx voeding ongeacht wat hp zegt. Heb er ook lang mee zitten knoeien, gooi alsjblieft die originele voeding weg, wat een rampenbak. Je zult hoogstwaarschijnlijk de kast iets moeten aanpassen om er een echte atx voeding in te krijgen. Het PS_FAN stekkertje kun je gewoon weg laten, heeft geen functie.

Normaal gaat het lampje heel even uit als je op de power knop druk en zodra je de knop los laat gaat het lampje weer aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 14:56 ]

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:59
Ik weet dat het een voeding van Mitac is... Hier hebben we ook een pavilion staan (rotding trouwens). Ik denk dat je geen andere voeding kunt krijgen.. of vinden, tenzij je er eentje bij hp zelf koopt. Dan kun je beter een goedkope nieuwe behuizing kopen.

Verwijderd

inderdaad beter gewoon ergens inderdaad een losse voeding lenen.
En dan als het idd de voeding blijkt te zijn dan inderdaad gewoon een goedkope nieuwe behuizing of een standaard PSU (250 - 300 W) aanschaffen
hoeft dus niet perse weer HP te zijn zou zonde zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 19:25:
inderdaad beter gewoon ergens inderdaad een losse voeding lenen.
En dan als het idd de voeding blijkt te zijn dan inderdaad gewoon een goedkope nieuwe behuizing of een standaard PSU (250 - 300 W) aanschaffen
hoeft dus niet perse weer HP te zijn zou zonde zijn.
Kijk het is leuk als je er een andere voeding in zet, maar er zit een probleem, het is nogal een rare oude voeding met een byzondere afmeting, waardoor je hoogstwaarschijnlijk de kast moet aanpassen. Ik heb de onderdelen gewoon naar een andere kast overgebouwd en daar een goede voeding bijgezocht.
Pagina: 1