[W2K3] Roaming Profiles - Exclude directories

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MindfluX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12-2024
De optie "Exclude directories in roaming profile" in de GPO op de OU werkt één richting op, namelijk van client naar server.

Ik loop al uren te googlen, want graag zie ik deze optie eveneens andersom: van server naar client. Alle user data staat nu verweven in de user profile op u:\%username%. Een aantal "redirection" folders in hetzelfde pad mogen niet 'geroamed' worden richting de client.

Iemand enig idee? Als er geen geschikte oplossing is dan ga ik de profielen weer scheiden van de data.

[ Voor 107% gewijzigd door MindfluX op 13-06-2004 14:47 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nop. Alles wat in je user profile directory staat wordt altijd naar de server gekopieerd. Hier is (volgens mij) niks tegen te doen. Het enige wat je kan doen is alle user profile directories kopieren naar een User directory, en dan de rommel scheiden en opruimen. Op het eind zou je dan een User Profile directory moeten hebben met het profiel, en een User directory met alle persoonlijke bestanden van de gebruiker.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Ik snap niet wat je nou wilt bereiken? Wees eens wat duidelijker in wat je wil en wat je al gedaan hebt.

Oh, en move Network Troubleshooting -> Windows Operating Systems

• Microkid

Microkid

Smile

JSS, TS is redelijk duidelijk hoor ;). (ik snapte het tenminste direct). Hij heeft blijkbaar zowel de User Profile directory en de User Home directory naar dezelfde plek verwezen. Dit heeft als gevolg dat bij het kopieren van de user profile naar de server (bij inloggen) alle user data ook meegekopieerd wordt.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Oh, "user data" als in documents. Ik zie niet in waarom je je data en profiel bij elkaar wilt hebben trouwens :?

• MindfluX
Bedankt voor het antwoord Microkid, ik denk dat je (volgens mij (ook)) gelijk hebt.

Ik wil bereiken dat een aantal voor geselecteerde folders (zoals dit eveneens mogelijk is via optie exclude directories from roaming profiles in de GPO) niet worden gekopieerd van de server naar de client. De bovengenoemde optie werkt enkel in de richting van de server.

JSS: antwoord op je tweede opmerking

Dat vraag ik me dus zelf ook af, ik ben geen MCSE-er, zodoende was ik het volgende document aan het lezen m.b.t. user data en user profile (W2K). Ik heb zelf nog geen nadelige argumenten kunnen bedenken om het niet te verweven. Ik vind het wel extreem overzichtelijk zo die data en profilen verweven ineen.

http://www.microsoft.com/...ploy/ccmdepl/ccmch06.mspx

[ Voor 42% gewijzigd door MindfluX op 12-06-2004 23:28 ]

• Microkid

Microkid

Smile

MindfluX schreef op 12 juni 2004 @ 23:24:
De bovengenoemde optie werkt enkel in de richting van de server.
Klopt. Dit wordt vooral vaak gebruikt als je gebruik maakt van redirection. Als je dan bijv. My Documents of Cookies ofzo redirect, kan je ze idd met "exclude" uitsluiten van het roaming profile. Scheelt weer de nodige MB's :)

Verwijderd

Microkid schreef op 12 juni 2004 @ 23:19:
Nop. Alles wat in je user profile directory staat wordt altijd naar de server gekopieerd.
Dit is niet waar.
In je lokale profiel heb je een ini file waarin je folders kunt zetten die niet geroamed moeten worden (ntuser.ini)
Alle mappen of files die je hierin zet, worden niet naar de server geschreven.

Ik begreep uit dit verhaal dat het juist andersom geblokt moet worden. Maar dat is volgens mij niet mogelijk.

Verwijderd

Mindflux: in een beetje professionele omgeving staat data op een RAID-array die goed tot zeer goed gebackupped wordt. Dat soort voorzieningen zijn voor profiles niet nodig.

• MindfluX
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 23:30:
[...]

Dit is niet waar.
In je lokale profiel heb je een ini file waarin je folders kunt zetten die niet geroamed moeten worden (ntuser.ini)
Alle mappen of files die je hierin zet, worden niet naar de server geschreven.

Ik begreep uit dit verhaal dat het juist andersom geblokt moet worden. Maar dat is volgens mij niet mogelijk.
ntuser.ini:
----------------
[General]
ExclusionList=Local Settings;Temporary Internet Files;Geschiedenis;Temp;Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook;mail
----------------

Klopt, dit zijn folders die niet geroamed worden. Naast deze standaard ge'exclude' directories kan je via de bovengenoemde opties nog extra directories toevoegen met semi colons evt voor meerdere. Nou werkt dit inderdaad maar 1 kant op: client richting server. Andersom weinig hoop...

• MindfluX
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 23:32:
Mindflux: in een beetje professionele omgeving staat data op een RAID-array die goed tot zeer goed gebackupped wordt. Dat soort voorzieningen zijn voor profiles niet nodig.
Waarschijnlijk is het fundament / construct van deze opbouw al niet volgens de regels. Zodoende is een optie dus ook niet nodig. Zonder MSCE e.a. cursussen ben ik soms creatief in oplossingen die niet volgens de richtlijnen zijn.

Anyways ik heb de conclusie getrokken dat ik de gebruikers profielen en gebruiker data moet gaan scheiden. Hartstikke bedankt voor de snelle reakties.

[ Voor 4% gewijzigd door MindfluX op 12-06-2004 23:39 ]

Verwijderd

Zeker goed om die te gaan scheiden, maar je kunt ook de data (die normaal in je profiel opgeslagen wordt) gaan redirecten naar een andere folder op de lokale computer. Deze data heb je dan natuurlijk niet wanneer je achter een andere pc kruipt.

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat een mogelijkheid is is om de folders die je redirect op je gebruikers hun home drive te zetten - hiermee blijft het voor jou nog enigszins hanteerbaar (staan je gebruikers gegevens niet op 3 plekken) en werkt het toch zoals jij wilt :)

• Microkid

Microkid

Smile

elevator schreef op 13 juni 2004 @ 10:07:
Wat een mogelijkheid is is om de folders die je redirect op je gebruikers hun home drive te zetten - hiermee blijft het voor jou nog enigszins hanteerbaar (staan je gebruikers gegevens niet op 3 plekken) en werkt het toch zoals jij wilt :)
Klopt. Dit is absoluut de beste manier. Ik heb het bij een klant momenteel zo:

Directory Profile: bevat het user profile
Home Directory: bevat alle bestanden van de gebruiker.
In de Home Directory heb ik de volgende directories geredirect:
- mijn documenten
- mijn afbeeldingen
- favorites
- cookies
- application data
- history
- desktop

Op deze manier blijft het profiel beperkt tot alleen de ntuser.dat e.d. en is het lekker klein (1-2MB). De gebruiker heeft gewoon toegang tot al zijn persoonlijke spul maar weet niet dat ze gewoon op zijn eigen Home directory staan. Werkt voortreffelijk :)

• MindfluX
Microkid schreef op 13 juni 2004 @ 12:08:
[...]
In de Home Directory heb ik de volgende directories geredirect:
- mijn documenten
- mijn afbeeldingen
- favorites
- cookies
- application data
- history
- desktop
Ik heb dit nu ook zo ingesteld. Alleen zou ik graag weten hoe je het voor elkaar hebt gekregen favorites, cookies en history eveneens te redirecten.

Q. What folders can I redirect?

A. There are five folders that can be redirected:
• My Documents
• My Pictures
• Application Data
• Desktop
• Start Menu

Volgens de FAQ van Microsoft over User Profiles en Folder Redirection http://www.microsoft.com/...faqSection122123121120120

• Microkid

Microkid

Smile

Ha!! Geloof nooit alles wat Microsoft zegt. Goed, je kan ze officieel niet redirecten via de standaard methodes, maar het kan dus wel. In HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders staan een hele lading keys voor andere directories. Hier kan je eenvoudig zelf aan sleutelen. Ik heb een ADM bestandje gemaakt dat je gewoon kan inlezen in je GPO. Directories aanpassen en voilla, profiel is weer wat kleiner.

CATEGORY "Windows Settings"
KEYNAME "Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders"
POLICY "Folder Redirection"
EXPLAIN !!Help_FolderRedirection
PART "My Documents" EDITTEXT EXPANDABLETEXT
DEFAULT "%USERPROFILE%\My Documents"
VALUENAME "Personal"
END PART
PART "My Pictures" EDITTEXT EXPANDABLETEXT
VALUENAME "My Pictures"
DEFAULT "%USERPROFILE%\My Pictures"
END PART
PART "Application Data" EDITTEXT EXPANDABLETEXT
DEFAULT "%USERPROFILE%\Application Data"
VALUENAME "AppData"
END PART
PART "Cookies" EDITTEXT EXPANDABLETEXT
DEFAULT "%USERPROFILE%\Cookies"
VALUENAME "Cookies"
END PART
PART "Favorites" EDITTEXT EXPANDABLETEXT
DEFAULT "%USERPROFILE%\Favorites"
VALUENAME "Favorites"
END PART
PART "Nethood" EDITTEXT EXPANDABLETEXT
DEFAULT "%USERPROFILE%\Nethood"
VALUENAME "Nethood"
END PART
PART "History" EDITTEXT EXPANDABLETEXT
DEFAULT "%USERPROFILE%\History"
VALUENAME "History"
END PART
PART "Desktop" EDITTEXT EXPANDABLETEXT
DEFAULT "%USERPROFILE%\Desktop"
VALUENAME "Desktop"
END PART
PART "Cache" EDITTEXT EXPANDABLETEXT
DEFAULT "%USERPROFILE%\Local Settings\Temporary Internet Files"
VALUENAME "Cache"
END PART
END POLICY
END CATEGORY

• MindfluX
_/-\o_ Super Microkid!! Thnx for het posten.

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Let hiermee wel een beetje op - als bijvoorbeeld je fileserver wegvalt waar je 'Desktop' op staat - zal de users' desktop grijs worden en niet meer automatisch herstellen tot de volgende reboot. Het is dus soms een beetje de vraag ofdat je dat wilt :)

• MindfluX
elevator schreef op 13 juni 2004 @ 16:44:
Let hiermee wel een beetje op - als bijvoorbeeld je fileserver wegvalt waar je 'Desktop' op staat - zal de users' desktop grijs worden en niet meer automatisch herstellen tot de volgende reboot. Het is dus soms een beetje de vraag ofdat je dat wilt :)
In deze omgeving ligt dat wat anders, maar ik kan me voorstellen voor anderen die langs deze post lopen dat het belangrijk is om dit op te merken.

Overigens heb ik me helemaal gestort in de Roaming Profiles, GPO, en ik vind het allemaal prachtig wat de mogelijkheden zijn. Het werkt ook allemaal vlekkeloos, snel en uitstekend. Ik ben nog niet zo lang bezig en misschien is dit een standaard document, maar graag zou ik de link met jullie willen delen (zie de verschillende sheets):

Group Policy Settings Reference spreadsheet:
http://download.microsoft...167e5e/PolicySettings.xls
(Omschrijving: "This spreadsheet lists the policy settings for computer and user configurations included in the .adm files delivered with Windows Server 2003")

[ Voor 3% gewijzigd door MindfluX op 13-06-2004 17:10 ]

• MindfluX
Misschien wel interessant om op te merken. Ik las in de volgende Group Policy een opmerking over Folder Redirection:

Note: If you want to guarantee the application of Folder Redirection, Software Installation, or roaming user profile settings in just one logon, enable this setting to ensure that Windows waits for the network to be available before applying policy.

Zie: Computer Configuration/Administrative Templates/System/Logon/
Always wait for the network at computer startup and logo
Pagina: 1