MySQL can't connect 'localhost' 10061

Pagina: 1
Acties:

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter
Lieve medetweakers, ik heb hele rare problemen vanavond.

Met:
MySQL server 4.0.16
MyODBC 3.51
en:
Win XP pro en Win2000 pro

Ik heb 2 workstations, (1) XP Pro en (2) Win2000 pro.
Ze zijn aan elkaar geknoopt dmv 100mbit switch en dat werkt allemaal prima over TCP/IP.
Tot voor kort ook de MySQL connectie tussen deze 2 machines, waarvan de MySQL server op 1 draait.

Al een tijdje niet meer gebruikt en nu hetvolgende probleem, lokaal op 1 kan ik gewoon connecten met de MySQL server, hetzij op 127.0.0.1, localhost en 169.254.0.1 (LAN IP).
Nu kan machine 2 niet meer connecten met de MySQL server op 1.
en krijg de melding:
can't connect to MySQL server on '169.254.0.1' (10061)
Ik laat me niet snel uit het veld slaan dus ik de config van machine 1 gechecked, dat leek me helemaal oke.
Even m'n laptop in het netwerk gehangen, die kon gewoon connecten met de MySQL server op 1. Dus, die is dan wel oke.
Tevens levert een TELNET 169.254.0.1 3306 vanaf machine 2 wel hetvolgende op:
*
4.0.16-nt♠>8A{k%t9,☻
Dus de connectie kan wel gemaakt worden maar wil niet...
Ik verder proberen:
Even een mysql server geinstalleerd op 2, en verdraait, ook daar kan ik vanaf 2 niet op connecten (getest met localhost, 127.0.0.1 en DHCP LAN IP).
Ook deze server op 2 doet het goed want vanaf 1 kan ik er gewoon mee connecten, zonder problemen.

Feit is dus dat computer 2 een probleem heeft met .... iets... er draait geen firewall software oid op. Hij kan wel op poort 3306 connecten (getest met telnet) maar elke MySQL client die ik gebruikt (MyODBC, MySQLCC... whatever custom made app) wil niet connecten en roept de reeds genoemde fout.

Ik ben even ten einde raad, ben ook al een paar uur aan 't zoeken maar vind het niet.
-elke- suggestie wat dit probleem eventueel kan oplossen ontvang ik graag!

Alles kan stuk.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter
Beste mensen, iedereen die gereageerd heeft: bedankt! ;)
Inmiddels is het opgelost.

Het probleem zat 'm in computer 2 (de win2000) waarop Zonealarm geinstalleerd staat maar niet gestart was. Zonealarm heeft kennelijk toch nog een controlerende werking over TCP/IP als hij uitstaat. Dat bleek wel toen ik ZA startte en probeerde een verbinding te leggen naar mijn MySQL server op computer 1.
Zonealarm springt op met een venster of dat toe mag worden gestaan, na JA geantwoord te hebben werkt het.
Ook als ik zonealarm nu afsluit blijft het werken.

Aan de ene kant logisch, aan de andere kant vaag.

SLOT!

Alles kan stuk.