kastkoeling zonder omvormer

Pagina: 1
Acties:

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
L.S

heb verschillende elektronica onderdelen in 1 houten kast getopt (waaronder 2 torens & switch e.d.) Nu wil ik die houten kast ventileren.
Het kan wel met standaard 12 cm pc-kast koeling, maar dit heeft trafo/ omvormer nodig. Ik zoek dus een ventilator die direct op de DC volt (stopkontact) ingeplugd kan worden zonder omvormer.

Weet iemand zo'n ventilator & waar te krijgen?
Ter verduidelijking: die ventilator/ koeler wordr gemonteerd op de houten kast, dus niet in de PC kast.

Mocht er al topic hierover, graag link. Heb self search gebruikt & niets gevonden (misschien verkeerde zoekwoorden??)

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

de netspanning is AC :)

deze fans zijn gewoon te koop bij de betere elektrozaak of conrad.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

Fan's zijn er idd gewoon voor 220V, alleen stil is anders :X

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
ach...thanx voor correctie. Het is ook jaren geleden dat ik elektro studeerde. Nu allen als hobbyist. Ga maandag effe kijken.
Over geluid/ herrie: geen probleem. Die kast zit in een aparte ruimte.

Verwijderd

Ik zou zeggen: Zet er een airo installatie in (niet al te groot natuurlijk)
En als ie tog in een aparte ruimte komt te staan zou het gerust een grotere kunnen zijn.

Verwijderd

sorry: airo is airco

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
anders haal je bij velleman of conrad een klein printplaatje wat de stroom omvormt, neemt niet veel ruimte in beslag en je kunt een stille ventilator gebruiken.

Het airco idee is niet zo goed lijkt me omdat het niet de airflow in de kast zelf bevordert. (overigens hebben we op tweakers de edit knop ;) )

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06-2025
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 22:01:
Ik zou zeggen: Zet er een airo installatie in (niet al te groot natuurlijk)
En als ie tog in een aparte ruimte komt te staan zou het gerust een grotere kunnen zijn.
dan dan moet je het gevaarlijke van airco niet vergeten:

airco = vocht
electronica & vocht = domdomdom

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
het idee van airco is zo slecht ook niet. Denk maar aan de special gekoelde ruimte van de (true) server parken. Alleen maar dat hij duur is en extra installatie nodig. en zoals ik vertel, ben geen elektro techneut, meer van hobbyist. Dus dat verhaaltje over prinplaatje.....Ennuhhh, heb niet zoveel tijd eerlijk gezegd.

Verwijderd

Wel eens gedacht aan een simpel 220/230 ==> 12V adaptertje?

Verwijderd

Of je verlengt een voedingskabel van 1 van de pc's..moet die natuurlijk wel aan, ook als 1 van de andere pc's aangaat.

Verwijderd

Er is een Edit knop hoor :) Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 08:46
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 23:32:
Wel eens gedacht aan een simpel 220/230 ==> 12V adaptertje?
Met stom is ^^

Ik heb zelfs een fan in mijn radio gemod met zo'n adapter, dus waarom jij niet? :P zo'n ding kost nix, je kan er makkelijk 20 fans aanhangen, en das nog altijd stiller als die AC fans. ik zag laatst een papst 230 fan @ me werk, ik d8 van:"hey, papst, das altijd wel stil, HUH? 230?" nah goed, ik stekker dr aan geprutst, steek dat ding int stopcontact, maar wat een pokkeherrie, tis echt net alsof dr iets opstijgt naast je. Geen aanrader dus... :) koop gewoon zon AC > 12V adapter voor iets van 10 of 20 euro, of desnoods ergens een cheap computervoeding, en je bent er echt een stuk beter mee af :)
Pagina: 1