Toon posts:

A7N8X-E Deluxe wil geen geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag (eindelijk) het geheugen voor mn nieuwe pc binnengekregen en dit natuurlijk onmiddelijk in de rest van mn nieuwe pc gestopt. Er gebeurde echter helemaal niets toen ik de computer aanzetten :(

Ben dus gaan troubleshooten, alles losgehaald en weggehaald tot ik tenslotte het geheugen verwijderd had (dus alleen nog mobo + proc over). Er gebeurde.. nog steeds niets. Toen kwam ik erachter dat die speechreporter via je geluidskaart gaat (:P) dus speakers aangesloten, aangezet en dit keer wist een vrouwenstem me te vertellen dat de Memory Test niet gelukt was.

Ik stop dus het geheugen er weer in en opnieuw testen. Er gebeurt helemaal niets. Geheugen er weer uit, ik krijg weer memory test failed. 1 Dimm geprobeerd, alle sloten geprobeerd, maar zodra er geheugen in zit werkt het ineens niet meer (en de speech reporter ook niet, terwijl die me zou meoten vertellen dat de VGA test niet gelukt is aangezien er geen videokaart inzit). Het probleem is alleen dat ik geen ander DDR geheugen heb dan de 2 dimmetjes die ik vandaag heb aangeschaft.. Heeft iemand nog suggesties wat het kan zijn/wat ik nog kan proberen?

Onderdelen:
Asus A7N8X-E Deluxe
AMD XP-M 2500+
2x256 MB Mushkin PC3200 Special (2-2-2) >:)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

BIOS reset heb je ook al een paar keer geprobeerd? Jumpers staan goed?

Wat voor videokaart, voeding, HD's (en de rest) heb je?

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op 12 juni 2004 @ 21:00:
BIOS reset heb je ook al een paar keer geprobeerd? Jumpers staan goed?

Wat voor videokaart, voeding, HD's (en de rest) heb je?
BIOS reset liet m iig posten!! :D tnx! (met 1 dimmetje, 2 wil ie niet)

Nu kan ik in mn bios kon komen.. maar elke keer dat ik m save dan gaat het mobo weer op blank en kan ik opnieuw gaan resetten.. :/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 21:31 ]

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wat verander je eigenlijk in je bios? Zet je geheugen eens voor de veiligheid niet zo strak...

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je reset, meteen in het BIOS gaan. Dan 'Fail-Safe', of 'Load setup defaults' doen. Saven.

Als dit niet helpt, moet je even kijken wat de specs van je geheugen is. Heeft dit bijvoorbeeld meer spanning (Vdimm) nodig? Omdat je zulke hoge timings hebt. :)

Verwijderd

Topicstarter
pisart schreef op 12 juni 2004 @ 21:31:
Wat verander je eigenlijk in je bios? Zet je geheugen eens voor de veiligheid niet zo strak...
het enige wat ik verander is dat ie dat !@#$(&@#$ fullscreen ultralelijke a7n8x ding niet moet laten zien zodat ik kan zien hoeveel geheugen er in de pc zit en hoe snel de proc loopt.. aan de timings kom ik niet

sterker nog, heb ze om te proberen eens op zn hoogst gezet (ze worden na een biso reset automatisch op 2-2-2-5 gezet :?) maar dat helpt ook niet

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb even op de mushkin website gekeken, (rare pagina eigenlijk), maar dat spul kan wel op 2,75V draaien. Probeer dit even dus. :)

Verwijderd

Topicstarter
geheugen op 2,7 volt, timings volgens spd (2-2-2-6), nu blijft de boel het doen tot het booten (we komen er wel). booten wil niet, harde schijf kabel zit los, aangedrukt, nu bezig met windows installeren..

en straks weer proberen dual channel aan de praat te krijgen (woaah wat een progressie binnen 1 topic) 8)

Verwijderd

Topicstarter
inmiddels zit winxp erop (post dit vanaf de nieuwe pc, tnx tot zover :>) maar heb ik een nieuw probleem.. af en toe blaat die asus speech reporter over een cpu failure due to overclocking.. maar ik overclock helemaal niet :? ik heb nu de cpu op 1580 MHz (9.5 x 166) lopen op 1.575V, omdat hij niet hoger wil (of hetzelfde met een lager voltage). Hij moet nl normaal gesproken op 1860 Mhz (14 x 133) kunnen lopen, bij een voltage van 1.45V. Rara, wat is er toch aan de hand met m'n systeempje?

Koeling is trouwens het probleem niet, de CPU blijft stressend onder de 45C...

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hij moet op 11x 166 lopen bij 1,65V. :)

Oeps, je hebt een mobile. Heb je wel de goede stepping? Sommige mobiles doen het niet op een Socket-A mobo.

Steppings in dit topic:

[rml][ OC] Barton mobile overclock resultaten - Deel 2[/rml]

[ Voor 85% gewijzigd door PD2JK op 12-06-2004 23:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
nouja, inmiddels 9,5x200 (1900) op 1.6V, het moet maar :)

hoe dan ook, de boel lijkt wat stabieler te worden (vaag, als je m een tijdje gebruikt wordt ie stabieler :?) en mn geheugen doet het in dual channel: hiep hoi :*)

van mij mag ie dicht, tnx!

Verwijderd

Topicstarter
We zijn wat weekjes verder (sorry voor de kick) maar intussen is gebleken dat het geheugen niet harder wil dan 194 MHz, wat ik ook probeer. 194 MHz gaat prima op 2-2-2-11 en de proc wil best op een hogere FSB, maar het geheugen wil gewoon niet. Wat ik heb geprobeerd:

* Timings
* Geheugenvoltage
* CPU Multiplier (9,5x of lager zorgt ervoor dat het moederbord post, maar daar is ook alles mee gezegd)
* CPU voltage
* FSB/Geheugen divider (alle geheugensnelheden boven de 194 MHz geven problemen)
* AGP voltage
* AGP fast writes
* ACPI aan/uit
* 1 of 2 dimmetjes, single of dual channel
* Extra fans
* Minder I/O devices om de voeding te ontlasten

Wie o wie weet nog iets wat ik kan proberen??

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Al geprobeerd de divider van je geheugen anders te zetten? Zo kun je uitsluiten dat het bv je moederbord niet is. Dus bijvoorbeeld de cpu op 1Ghz, de fsb op 166 en je geheugen op 400Mhz. En dan het Geheugenvoltage wat verhogen en de timings op bijvoorbeeld 8-4-4.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je moet de L12 mod doen, zodat de cpu standaard een 166fsb heeft. Dan heb je geen problemen om hogere fsb's te draaien.

Verwijderd

Topicstarter
kutkip schreef op 15 juli 2004 @ 00:07:
Al geprobeerd de divider van je geheugen anders te zetten? Zo kun je uitsluiten dat het bv je moederbord niet is. Dus bijvoorbeeld de cpu op 1Ghz, de fsb op 166 en je geheugen op 400Mhz. En dan het Geheugenvoltage wat verhogen en de timings op bijvoorbeeld 8-4-4.
Geprobeerd, maar hetzelfde resultaat: max 194 MHz op de strakste timings, 195 MHz zelfs niet op de meest losse.
pisart schreef op 15 juli 2004 @ 07:15:
Je moet de L12 mod doen, zodat de cpu standaard een 166fsb heeft. Dan heb je geen problemen om hogere fsb's te draaien.
De cpu wil juist wel op hogere fsb's, ik heb hem al op 220 gehad (met een divider zodat het geheugen niet boven de 194 MHz komt). Of denk je dat het geheugen gelimiteerd wordt door de proc :?

edit: Nouja, het is het proberen waard natuurlijk. Ik ga straks eens kijken of ik genoeg moed kan verzamelen om alles weer uit elkaar te halen :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 12:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb de L12 mod gedaan en..

Het werkt!!

Omfg dit had ik nooit verwacht :o

Thanks _/-\o_

edit: 11 x 200 that is, een Athlon XP 3200+ dus :P

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 14:08 ]

Pagina: 1