apache swapt liever dan die 600MB vrije ram gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een nieuwe webserver met debian draaien met 1GB ram. Maar de laatste tijd hou ik de statistieken een beetje bij, wat blijkt nou? Van de 1GB is maar 200-300GB RAM in gebruik, maar toch gaat apache liever swappen dan dat ie van die overige vrije RAM gebruikt.

Nu is het wel zo dat vmstat aangeeft dat de swap niet echt gebruikt wordt, maar blijkbaar toch wel aangemaakt.
Iemand enig idee waarom?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

pages die al lange tijd niet meer gebruikt zijn kun je natuurlijk net zogoed naar disk swappen en dat geheugen vrijhouden voor mogelijk nieuwe http requests :)
Hi Buddy,
Even for systems that don't *need* the extra memory space, swap can
actually provide performance improvements by allowing unused memory
to be replaced with often-used memory.

For example, I have 57MB swapped right now. It allows me to instantly
grep the kernel tree. If I turned swap off, each grep would probably
take 30 seconds.

The VM doesn't always get it right, and to make matters worse, desktop
users don't appreciate their long running jobs finishing earlier, but
*hate* having to wait a few seconds for a window to appear if it hasn't
been used for 24 hours.
Zie voor meer reacties / discussie: http://kerneltrap.org/node/view/3202

Overigens als je een nieuwe webserver hebt met 1GB RAM, gebruik je dan wel de een 2.6 kernel? die is namelijk een stuk fijner voor servers (en ook desktops...) dan de 2.4 kernel of zelfs 2.2 die standaard bij Debian zit.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 19:26 ]

• kmf
  • Niet online
Hmm.. ok ik dacht dat LInux z'n RAM dynamisch indeelde en oude ram vervangt, dus blijkbaar niet zo.

Nee, ik gebruik geen 2.6, voorlopig gebruik ik 2.4.26 enkel omdat.. tja.. voor een productieserver heb ik toch liever wat meer stabiliteit. Hoewel de beloofde 25% prestatiewinst van 2.6 me wel aanspreekt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mwah, de 2.6 kernel is op dit moment wel stabiel genoeg hoor :) Enige reden die ik veel mensen hoor noemen is exploits... Maar laten de laatste tijd de exploits nou zowel in 2.6 als in 2.4 zitten :P

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De exploits niet hoor, dat zijn eerder de bugs ;)

--

Dat geheugen wordt idd ververst. Oud geheugen ('dirty pages') wordt weggeswapt omdat de kans dat 't nodig is niet zo groot is. Daardoor kan er plaats gemaakt worden voor nieuwe pages van apps en, zolang die niet nodig zijn, filesystem caches.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• kmf
  • Niet online
Zwerver schreef op 12 juni 2004 @ 20:29:
Mwah, de 2.6 kernel is op dit moment wel stabiel genoeg hoor :) Enige reden die ik veel mensen hoor noemen is exploits... Maar laten de laatste tijd de exploits nou zowel in 2.6 als in 2.4 zitten :P
Hmm.. ik dacht dat andere dingen onder debian ook geupgrade moeten worden om van 2.6 te maken? IPtables zullen niet meer werken etc?
Maar eerlijk gezegd heb ik de afgelopen paar maanden niet naar 2.6 gekeken.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

athlonkmf schreef op 12 juni 2004 @ 19:16:
Nu is het wel zo dat vmstat aangeeft dat de swap niet echt gebruikt wordt, maar blijkbaar toch wel aangemaakt.
Iemand enig idee waarom?
Dat is onder moderne OS'en eigenlijk standaard zo - het is vergelijkbaar met af en toe spullen die op je bureau liggen eens in de kast opbergen. Is je bureau dan prop en prop vol? Neuh - maar als er nou opeens een stapel werk aankomt hoef je niet eerst je bureau op te gaan ruimen voordat je aan al dat werk kan beginnen :)

Zolang je PC niet actief aan het swappen is zou ik me er dan ook niet druk om maken :)

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

PommeFritz

...geen friet

Lees eens over swapiness: http://kerneltrap.org/node/view/3000
Hoewel dat alleen in 2.6 kernels zit, geloof ik...

FireFox - neem het web in eigen hand

• kmf
  • Niet online
op jullie aanraden heb ik getracht op een testserver kernel 2.6 te installeren om te kijken hoe die nou met het geheugen omgaat. Helaas kwam ik met foutmeldingen te hangen. En jawel, bij de iptables. Ik ben nu een beetje te moe om uit te gaan zoeken hoe dit op te lossen.

• kmf
  • Niet online
OK. ik heb vanochtend even kernel 2.6.6 geinstalleerd op een testbak met bijna dezelfde configuratie als m'n echte server. Daarna met httperf even een stresstest van een halve dag gedaan. Alles bleef nog heel, en zelfs met een load van 150 kon ik nog gewoon surfen richting die server en intussen ook wat artikelen over kernel 2.6 gelezen.
En na de loadtest kreeg ik toch mooi al m'n geheugen terug :)

Enige probleem was dat ik wat problemen had met iptables-script. Maar toch de oplossing weten te vinden.

Uiteindelijk maar overgestapt op mijn webserver en het lijkt inderdaad goed te werken. Er wordt nu helemaal niet meer geswapt en het laden van een pagina is zo'n 10-15% sneller geworden ten opzichte van 2.4.26

Pagina: 1