Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Te zwakke voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een Sony Vaio RS-222 computer (verdere specs zijn [url=http://http://home.tiscali.nl/bonder/specs/systeem.htm]hier[/url] te vinden) en ik heb sterk de indruk dat de voeding, die daar standaard in zit, erg zwak is.

De specs van de voeding (volgens het etiket) zijn:

NMB MJPC-300A2 (merk + type)

+5V 28A max
+3.3V 13A max
+12V 17A max
-12V 0,2A max
+12Vsp 1,2A max

+12V, +12Vsp Total 209W max
+5V, +3,3V Total 165W max

DC Output Total 295,4W max

Daarnaast zit er achterop de voeding nog een speciale uitgang, waarop ik de meegeleverde speakers kan aansluiten. Deze gebruik ik echter niet! Specs van deze uitgang zijn:

AUX +5VB 1,8A max

Even tussendoor.. heeft het zin om deze aansluiting er uit te halen of verbruikt hij zo ongebruikt geen vermogen?

Nu het probleem:

Als ik het systeem (als in [url=http://http://home.tiscali.nl/bonder/specs/systeem.htm]mijn specs[/url]) voorzie van de standaard meegeleverde Asus V9520 nVidia GeForce FX5200 128MB werkt alles probleemloos. Stop ik er echter een ATI Radeon 9700 pro of een ATI Radeon 9600XT in, dan slaat het systeem vast in 3D-applicaties (games, 3DMark en AquaMark). Hang ik er echter een Nexus 350W 'special edition' voeding aan, dan werkt alles perfect (dus met alle 3 de verschillende videokaarten).

Het lijkt mij dus dat de standaard voeding te zwak is, maar gezien de specs van mijn systeem zou zo'n 300W voeding dat toch makkelijk moeten kunnen trekken? Is er een methode om te checken wat z'n max vermogen is en wat mijn systeem eigenlijk vereist?

Het lijkt alsof zo'n ATI videokaart precies de druppel is.. Lijkt mij toch dat er weinig verschil tussen moderne videokaarten van ATI en nVidia zit?

Ik hoop dat er een oplossing is om toch mijn originele voeding te gebruiken i.c.m. een ATI videokaart, daar deze een stukje sneller zijn dan die nVidia :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:31
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 18:25:
Hang ik er echter een Nexus 350W 'special edition' voeding aan, dan werkt alles perfect (dus met alle 3 de verschillende videokaarten).
Dan ligt het dus aan de voeding. Geen andere conclusie mogelijk ;)
Het lijkt mij dus dat de standaard voeding te zwak is, maar gezien de specs van mijn systeem zou zo'n 300W voeding dat toch makkelijk moeten kunnen trekken?
Tja, niet alle 300W voedingen leveren ook 300W...

Wat is het probleem eigenlijk? Het werkt met een andere voeding wel, dan stop je er toch gewoon een andere voeding in? :P

Edit:
Owja, lees dit topic ook eens door :)

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 12-06-2004 18:30 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat die voeding van Sony een afwijkend formaat heeft en dat een 'standaard' ATX voeding te diep is en met z'n achterkant tegen de 5"25-drives aan komt..

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De amps van dat ding zijn vrij netjes, behalve de 3.3V lijn. Ik heb hier een 200watt ATX voeding die 14A op de 3,3 doet, en 21A op 5V, en slechts 6A op de 12V. Zo heb je wat vergelijkingsmateriaal, jouw voeding doet het dus het beste op de 12V, wat tegenwoordig de stroomvoorziening voor harddisks, cd-roms etc, en ook de CPU is.

Je voeding zal dus inderdaad te licht zijn, helaas. Heeft waarschijnlijk te maken met de zwakke 3,3 volt, aangezien AGP kaartjes daar nog wel eens wat sap uit willen trekken :)

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
En er is zeker geen mogelijkheid om die 3.3V op te krikken? Overigens.. Die 9700 Pro heeft een externe 12V aansluiting nodig en ook die kan hem niet dusdanig steunen dat het systeem niet meer crasht. Heeft het dan echt met die zwakke 3.3V lijn te maken?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 11:51
ALs een ATX niet past, kan je een ATX PSU uit zijn behuizing halen en los in de kast modden.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

De ATX PSU is goed te modden maar zorg uiteraard wel voor stukje veiligheid dus niet werken met tape etc maar proberen zo netjes mogelijk met solderen en dan isoleren met krimpkous als je toch gaat modden aan de PSU

Verwijderd

Topicstarter
Heb er nu een dikke 8mm fan @ 12V ingezet, want hoorde via-via dat het ook best eens een hitte probleem zou kunnen zijn, en verdomd, het systeem lijkt nu stabiel te willen draaien. Probleem is alleen dat het niet echt lekker is om naast zo'n straalmotor te zitten.. Heeft iemand misschien een simpel schema'tje om er een potmetertje aan te hangen, zodat ik b.v. van 7V tot 12V traploos kan instellen?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 22:49 ]

Verwijderd

**Heb ik nog nooit gedaan omdat ik nooit lawaai problemen heb met fans, maar dit lijkt me wel zo logisch**
[verantwoordelijkheidsmode]Robert voelt zich niet verantwoordelijk voor enige schade :D[/verantwoordelijkheidsmode]

Zoals in het topic al wordt gezegd is het voor velen een groot probleem ivm welke weerstand te gebruiken. Maar nu vraag ik me toch echt af, waarom zou je als je een potmeter hebt, deze precies op bijv. 11 Ohm willen afstellen? Je zet gewoon een potmeter ertussen van 0-50 tot bijv. 0-100 Ohm, en dan ga je net zo lang draaien totdat je er een respectabele airflow uit voelt komen zonder al te veel lawaai.

Tenminste, zo lijkt het mij. Wil je echter precies weten hoe groot de spanning is over je Fan bij welke weerstand hang je tussen de plus en min van je fan even een voltmetertje. (net zolang draaien totdat deze netjes 5 volt aangeeft.

Verwijderd

waarom zou je als je een potmeter hebt, deze precies op bijv. 11 Ohm willen afstellen?
Omdat je niet wilt dat [een of andere onverlaat] je CPU/videokaart/$belangrijkiets fan uitzet.
Pagina: 1