Jongens, wat is er mis met deze Sony tv

Pagina: 1
Acties:
  • 890 views sinds 30-01-2008

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
goedemiddag :)

Onze 5 jaar oude Sony KV-X2991D 100Hz tv heeft het onlangs begeven, plots van de een op de andere dag raar beeld.
omdat de garantie natuurlijk allang is verlopen hebben mijn ouders besloten een nieuwe televisie te kopen.

leuk en aardig natuurlijk, maar deze Sony staat nu op zolder te verstoffen :)

mijn vraag is eigenlijk, zijn er hier mensen die weten wat er met deze tv mis kan zijn en of het misschien makkelijk te (laten) repareren is? B) want dan gaat deze tv naar mijn kamer :)
is het nou een kapotte beeldbuis oid dan gaat ie bij het 'grofvuil' > reparatie te duur

hij geeft dus dit beeld:
(wat nu blauw is, is normaal 'een zender'

Afbeeldingslocatie: http://www.brightdesign.net/zooii/sony1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.brightdesign.net/zooii/sony2.jpg

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik weet absoluut niet wat er aan de hand kan zijn hoor, maar je kan es proberen de tv open te maken en gewoon inspuiten met contactspray. Wat je sowiezo moet doen is de tv schoonmaken van binnen (stof eruit). Het lijkt mij op het eerste gezicht een probleem bij de ingang van het signaal.

Probeer eens beeld via een andere aanluiting te krijgen (liefst antenne ingang).

Aan de andere kant lijkt het mij een heel lastig probleem, als je goed kijkt zie je dat het volledige beeld een beetje naar beneden getrokken wordt, inclusief je zenderkeuze ;(

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• killerbee17
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06-2024
Misschien moet je je tv es laten demagnetiseren. Dit moet je niet zelf doen maar gewoon ff bij een winkel brengen.

wwweet ik veel...

• Barry|IA
Maar als dat het probleem zou zijn; zou je toch nog wel beeld hebben. :?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Volgens mij is een van je spoelen kapot achter op je beeldartillerie >:) of de aansturing daarvan. Bij een TV van ons hier was dat laatst (Grundig TV), is een duur grapje

• Luuk
  • Niet online
Barry|IA schreef op 12 juni 2004 @ 18:13:
Ik weet absoluut niet wat er aan de hand kan zijn hoor, maar je kan es proberen de tv open te maken en gewoon inspuiten met contactspray. Wat je sowiezo moet doen is de tv schoonmaken van binnen (stof eruit). Het lijkt mij op het eerste gezicht een probleem bij de ingang van het signaal.

Probeer eens beeld via een andere aanluiting te krijgen (liefst antenne ingang).

Aan de andere kant lijkt het mij een heel lastig probleem, als je goed kijkt zie je dat het volledige beeld een beetje naar beneden getrokken wordt, inclusief je zenderkeuze ;(
het beeld via de antenne-ingang is hetzelfde :(
van binnen schoonmaken kan ik sowiezo eens proberen (wel ff uitkijken met spanning op de beeldbuis :+)

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:30
technische klopje a.k.a op dat ding rammen, helpt soms ook. was iig bij onze oude philips een oplossing

• Luuk
  • Niet online
drienties schreef op 12 juni 2004 @ 18:27:
technische klopje a.k.a op dat ding rammen, helpt soms ook. was iig bij onze oude philips een oplossing
hij heeft al heel wat klappen en stoten gehad. geen verandering helaas

Verwijderd

Als je voeding kapot is krijg je ook dit soort rariteiten: tuner valt weg en beeldopbouw wordt bizar.

demagnetiseren heeft er iig niets mee te maken :z

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 06:43 ]

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Ik denk dat ik wel weet wat het is (=ik denk het alleen maar).
Je tuner-ding is kapot. Dus zowel wat de s-video/scart als de av-aansluitingen 'doorgeeft' Kijk maar, zap een naar ander kanaal en naar scart, s-video, front etc, als het blauw op de achtergrond niet veranderd, dan is dit het probleem. Of zoiets dan. Anders zie je even zwart, omdat de tuner op een andere ingang afstemd.

Mooi terrarium overigens. Wat zit erin als ik vragen mag?

Verwijderd

Barry|IA schreef op 12 juni 2004 @ 18:13:
maar je kan es proberen de tv open te maken en gewoon inspuiten met contactspray.
(
HUH? 'gewoon' inspuiten? Waarop/waarin dan? Dit lijkt mij (net zoals wat reacties boven mij) een ernstig probleem, omdat het niet als 'storing' overkomt (lees: slecht signaal). Aangezien de zenderkeuze ook verneukt is, is er echt wat aan de hand met de geometrie/sync (is ook al eerder gezegd).

Ik verbaas me over de 'contactspray' oplossing... :/ Dus als je peertje (40W) het niet meer doet: CONTACTSPRAY! :?

Verwijderd

Het probleem zit hem in de verticale deflectie.
Het beeld zoals wij dat op het scherm zien wordt eerst uit elkaar gerekt vlak na de anodes om zo gespreid op het scherm te worden weergegeven, dat gebeurt door het afbuigjuk wat op de beeldbuishals zit . Een complex geheel van elektromagneten.
Het beeld ( de kathodestraal )wordt zowel horizontaal als verticaal uit elkaar getrokken .
De verticale deflectie werkt bij jou echter niet meer geheel.
In dit geval is de oorzaak een elco die zijn capaciteit verloren heeft .
Met een beetje geluk als je goed kijkt kun je hem vinden omdat het bovenkantje bol staat en zijn omhulseltje teruggetrokken is .
Wanneer je de tv openmaakt en je kijkt op de print dan moet je zoeken naar een IC ( chip ) die rechtop staat tegen een koelplaatje, dat is dan de eindtrap van de verticale deflectie .
In de buurt van dat IC moet dan ook de defecte elco zitten.
Overigens kunnen er meerdere IC tegen koelplaatjes in zitten die andere functies hebben maar zoek gewoon naar een wat grotere elco waarvan het omhulsel teruggetrokken is en de bovenkant bol staat, lukt het niet probeer dan wat duidelijke foto’s van de print te maken zodat we mee kunnen kijken.
Ik weet niet hoever je kennis reikt dus ik vertel er nog bij dat een elco een condensator is die een plus en een min heeft .
Het repareren van de tv is zeer de moeite waard en is niet duur als je het zelf doet.

Verwijderd

Ehm, ik hoop dat de TS weet dat het openmaken van een TV niet zonder gevaren is? (ivm nog aanwezige stroom op de spoelen/andere onderdelen/beeldbuis)

Ik meende wel eens gelezen te hebben dat er 50.000 volt op staat, maar ik weet het amperage niet (meer) dus...

Correct me if i'm wrong. (ik had niet het idee dat de TS een die-Hard electrolul is) NOFI

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:54

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 07:46:
Het repareren van de tv is zeer de moeite waard en is niet duur als je het zelf doet.
of wel, je kan een flinke schok krijgen :X

Verwijderd

gewoon de zuignap even tegen het chassis aan douwen dan is er al iets minder spanning aanwezig in de geladen elco's e.d :p niet schrikken van een vonkje

• Barry|IA
Ik heb trouwens ook nog een vraag over een hele oude KTV van Philips: als ik de tv aanzet hoor ik alleen maar ''tik-tik-tik-tik'' etc. Ik wil heel graag dat de tv het weer doet zodat mijn broertje ook eens een filmpje kan kijken op z'n eige kamer.

Enig idee wat er aan de hand kan zijn?, het gaat dus om ''tikjes'' bij het inschakelen van het apparaat, de tikjes blijven tikken totdat ik de tv weer uitzet, ik heb geen beeld en ook hoor ik de beeldbuis niet aanvloepen ofzo :?

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-01 19:31
ik heb dit ook gehad met een tv, alleen kwam dat altijd pas na een kwartier normaal kijken.

Bij mij was het de ontvanger, het apparaatje waar de coax kabel ingaat en deze signalen omzet in voor de tv bruikbare signalen.

Doet de scart ingang het wel?? anders kun je de zenders via een videorecorder kijken.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 19:28
@stephen2002:
helemaal mee eens :)

en over dat ontladen van de "zuignap" tegen het chassis...
een vonkje zou ik het niet willen noemen.
Meer een flinke knal en een vonk van toch gauw meer dan 2 cm. (1000V per mm toch?)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

TD-er schreef op 13 juni 2004 @ 12:18:
@stephen2002:
helemaal mee eens :)

en over dat ontladen van de "zuignap" tegen het chassis...
een vonkje zou ik het niet willen noemen.
Meer een flinke knal en een vonk van toch gauw meer dan 2 cm. (1000V per mm toch?)
1000 volt per mm idd ja :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 16:09 ]

• Barry|IA
Ja oké, maar met een minimale stroom.

• TD-er
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 12:33:
[...]

1000 volt per cm ja :/
OK, dan is het dus een vonkje van 20 - 25 cm...

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

contactspray moet je er niet opsmeren.. das ranzig spul. dat gebruik je als de contactpunten van je auto accu niet meer lekker zijn oid

• TD-er
Barry|IA schreef op 13 juni 2004 @ 12:38:
Ja oké, maar met een minimale stroom.
stop toch eens met "hoog voltage maar met een minimale stroom" achtige opmerkingen.
We hebben het hier over een condensator die zich ontlaad.
Die staan niet echt bekend om een lage maximale ontlaadstroom.

Wanneer een dergelijke ontlading via je lichaam gaat, zal je er minimaal een flinke brandwond aan overhouden.
De klap zal vrij snel overzijn, want als de condensator leeg is is 'ie leeg... itt. een stopcontact, die blijft wel ff doorgaan.

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
Als je de helderheid van de tv omlaag zet wordt het beeld dan beter? anders zou er weleens te weinig spanning op het rooster kunnen staan.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Luuk
  • Niet online
bobo1on1 schreef op 13 juni 2004 @ 13:53:
Als je de helderheid van de tv omlaag zet wordt het beeld dan beter? anders zou er weleens te weinig spanning op het rooster kunnen staan.
helderheid omlaag zetten helpt ook niks ..

het 'defecte elco' verhaal van stephen2002 zal ik eens gaan bekijken.

en ja, * Luuk weet dat er gevaarlijke spanning in een tv aanwezig is ;)
maar tis niet de eerste keer dat ik een tv heb open gehad

offtopic:
het is een aquarium met discusvissen van m'n pa

• JeroenT
  • Laatst online: 19-01 15:13

JeroenT

hoi!

Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 12:33:
[...]

1000 volt per cm ja :/
Ik denk toch echt 1kv per mm ;)

Verwijderd

Klubbheads schreef op 13 juni 2004 @ 16:06:
[...]

Ik denk toch echt 1kv per mm ;)
ja idd dat zei ik :)

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 23:18
Het is inderdaad zoals hier al gemeld werd een uitgedroogdde condensator en mischien een defekt lijn ic.
Als je het voledige type nummer van de tv opgeeft wil ikje wel proberen verder te helpen.
Wat betreft de hoogspannings aansluiting van de beeldbuis die zou ik maar laten vastzitten want dit is niet geheel zonder gevaar,het juist de beeldbuis welke ook zoals een condensator geladen blijft.

Is het probleem plotseling ontaan of ineens in het laaste geval is bijna zeker het ic stuk.

snameroc

Verwijderd

Je vertikale synchronisatie is naar het gootje. Horizontaal wordt het beeld namelijk nog wel goed opgebouwd, vertikaal niet meer.

Vorig jaar had ik hetzelfde met een Philips tv. Gewoon met een rubberen hamertje alle elco's aftikken (je veranderd daarmee kortstondig de capaciteit) totdat het beeld ineens gaat veranderen. Die elco moet je even vervangen. Het beste kun je dan ook gelijk even de elco's van de horizontale synchronisatie vervangen aangezien die binnenkort ook waarschijnlijk hetzelfde probleem gaan geven. Pas trouwens op dat je de elco's weer goed monteert, je namelijk een behoorlijke rookwolk als je ze andersom monteert :)

• Luuk
  • Niet online
snameroc schreef op 13 juni 2004 @ 21:20:
Het is inderdaad zoals hier al gemeld werd een uitgedroogdde condensator en mischien een defekt lijn ic.
Als je het voledige type nummer van de tv opgeeft wil ikje wel proberen verder te helpen.
Wat betreft de hoogspannings aansluiting van de beeldbuis die zou ik maar laten vastzitten want dit is niet geheel zonder gevaar,het juist de beeldbuis welke ook zoals een condensator geladen blijft.

Is het probleem plotseling ontaan of ineens in het laaste geval is bijna zeker het ic stuk.
Het gaat om de Sony KV-X2991D 100Hz
het probleem ontstond 'opeens' dus niet heel langzaam

morgen zal ik eens kijken of er rotte elco(s) aanwezig zijn. ik hou jullie op de hoogte :)

bedankt voor de replies zover!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-01 12:13

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Barry|IA schreef op 13 juni 2004 @ 11:53:
Ik heb trouwens ook nog een vraag over een hele oude KTV van Philips: als ik de tv aanzet hoor ik alleen maar ''tik-tik-tik-tik'' etc. Ik wil heel graag dat de tv het weer doet zodat mijn broertje ook eens een filmpje kan kijken op z'n eige kamer.

Enig idee wat er aan de hand kan zijn?, het gaat dus om ''tikjes'' bij het inschakelen van het apparaat, de tikjes blijven tikken totdat ik de tv weer uitzet, ik heb geen beeld en ook hoor ik de beeldbuis niet aanvloepen ofzo :?
Dan is meestal je lijn travo kapot, of je hoogspannings circuit start niet door. In het eerste geval moet je er een nieuwe fly-back travo in solderen of nieuwe fly-back torren. In het tweede geval is er meestal een condensator kapot, je kan dan naar de zelfde symptomen zoeken als de topic-starter moet doen.
Deze onderdelen kan je vinden door de draad te volgen die aan de zuignap zit die je beeldbuis in gaat.
Meestal loont het helaas niet om er een nieuwe fly-back in te stoppen omdat die nogal prijzig zijn. verder moet je dan ook alle afbuigingen opnieuw afstellen :(
Als je dus mazzel hebt start ie enkel niet goed door, en hoef je alleen een condensator te vervangen. Dit zijn meestal hoogspannings condensatoren, die een paar honderd volt aan kunnen, dus je kan hem niet zo snel missen :)

[ Voor 12% gewijzigd door MidiMaze op 14-06-2004 09:09 ]

blabla

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Je kan er ook mee naar een winkel gaan en vragen wat het kan zijn. Als zij het weten weet jij het ook. En misschien kun je het dan zelf repareren :)

Twitter | Linkedin

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij heeft niet iedereen door dat er 2 problemen zijn met deze TV. Ten eerste is er de tuner (of iets daar in de buurt), waardoor je overal blauw beeld krijgt en ten tweede is er nog iets mis met de aansturing van het beeld, waardoor je die zwarte balken bovenin krijgt.

Heeft deze TV soms een keer flinke blikseminslag gehad ofzo? :)

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

Even dat het gezegd is : -> 3 is een extern kanaal. Is dus niet van de tuner af.
Mijn moeder had mijn TV bijna weggegooid omdat ze rtl4 niet meer kreeg.
Ik weet niet of of je al andere zenders hebt gepakt ?

(soms kijk je langs simpele dingen, dus verklaar me nou niet meteen voor gek.)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Ook diodes worden hiervoor wel gebruikt.
Het zijn dan vaak de grotere types in de buurt bij de betreffende elcos.

Maar je kan dit beter door een monteur laten doen als je er geen verstand van hebt....... :)

Senile! Senile Oekaki

• Bigs
  • Niet online
Talon schreef op 14 juni 2004 @ 09:27:
Even dat het gezegd is : -> 3 is een extern kanaal. Is dus niet van de tuner af.
Mijn moeder had mijn TV bijna weggegooid omdat ze rtl4 niet meer kreeg.
Ik weet niet of of je al andere zenders hebt gepakt ?

(soms kijk je langs simpele dingen, dus verklaar me nou niet meteen voor gek.)
Nee maar hij heeft het zowel met zenders van de kabel als met external inputs. Ik zeg tuner, maar het ligt er een beetje aan natuurlijk, het kan ook de electronica na de tuner zijn (aangezien het een 100hz TV is zit er ws nog wel een extra iets tussen namelijk).

Verwijderd

dit is gewoon een probleem in de zenderzoeker... dat zorgt ook voor het verneukte beeld... reparatie ligt rond de 35€ bij n kleine shop.,.... dit heb ik al bij meerdere tvs gehad....

voor die sony is het dus nog zeker een aanrader om em te laten fixen..

Verwijderd

De TV staat op een AV kanaal, kan dus niets met de zenderzoeker of MF te maken hebben. Is gewoon een probleem in de afbuiging of misschien in de voeding. Daarom is de bovenkant uitgerekt en de onderkant goed. Typisch een elektronisch probleem (defecte transistor of IC.

• Raziel
  • Laatst online: 07:05
Hij staat iig op een externe bron, scart of svhs oid. Logisch dat je geen zender krijgt. Kans is groot dat je tuner naar z'n grootje is.
Zet een video op de AV3 scart/svhs aansluiting en zap via de video. Beeld zal nog wel okee zijn.

Verwijderd

Dit is overduidelijk een defect in je verticale afbuig circuit, Stephen2002 is tot nu toe volgens mij de enige met een zinnig antwoord wat gebaseerd is op kennis. Het zal idd een klein condensatortje zijn bij je verticale afbuig ic die het heeft begeven, maar dit zal waarschijnlijk een smd condensatortje zijn en dat is erg moeillijk, oftewel niet te zien met het blote oog. Zoek iemand die er een klein beetje verstand van heeft, die moet dit zo kunnen verhelpen.

Voor de thuisprutsers: Als je een vol geladen beeldbuis beetpakt leg je toch zeker wel het loodje. Beschouw de beeldbuis maar als een hele grote condensator die geladen is met +/- 27KV. Die wil je niet ontladen via je tere lichaampje.

• Bigs
  • Niet online
Raziel schreef op 14 juni 2004 @ 10:06:
Hij staat iig op een externe bron, scart of svhs oid. Logisch dat je geen zender krijgt. Kans is groot dat je tuner naar z'n grootje is.
Zet een video op de AV3 scart/svhs aansluiting en zap via de video. Beeld zal nog wel okee zijn.
Ten eerste zie je dat er aan de voorkant een apparaat is aangesloten en bovendien heeft de TS al gezegd dat het effect met de antenneingang hetzelfde is..

• Raziel
  • Laatst online: 07:05
Bigs schreef op 14 juni 2004 @ 10:12:
[...]

Ten eerste zie je dat er aan de voorkant een apparaat is aangesloten en bovendien heeft de TS al gezegd dat het effect met de antenneingang hetzelfde is..
Sorry hoor :/
Had die kabels niet gezien ... ik zei ook dat ik denk dat de tuner kapot is. Maar dat is dan toch niet, want dan zou ie over een externe bron wel beeld moeten krijgen.

• Luuk
  • Niet online
Bigs schreef op 14 juni 2004 @ 10:12:
[...]

juist ;)

had als test een videocamera aangesloten omdat ik op zolder geen antenne aansluiting heb. dus staat de tv op de foto op een AV kanaal.
beeld via de kabel geeft precies hetzelfde probleem

• Luuk
  • Niet online
nou ik heb hem net open gehad. alle elco's enz. enz. nagekeken maar niks te zien met het blote oog :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 10:01:
De TV staat op een AV kanaal, kan dus niets met de zenderzoeker of MF te maken hebben. Is gewoon een probleem in de afbuiging of misschien in de voeding. Daarom is de bovenkant uitgerekt en de onderkant goed. Typisch een elektronisch probleem (defecte transistor of IC.
Lees bovenstaande nu eens

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 14:14:
[...]

Lees bovenstaande nu eens
ja.. wat wil je er mee zeggen?

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025

Godjira

To infinity and beyond!

Demagnetiseren lost je probleem denk ik wel op. Ik heb hetzelfde ook gehad met een Samsung TV (alleen iets minder erg dan op je foto). Deze moest ik helaas opsturen, maar hij doet het wel weer volgens de winkel waar ik hem had gekocht. Had de TV net een week, heb dus voor €130 meer een Sony TV gekocht.

Profile

Verwijderd

G-PHREAK schreef op 14 juni 2004 @ 14:34:
[...]

ja.. wat wil je er mee zeggen?
Nou . al die verhalen over schoonmaken , tuner enz. Gewoon een fout in de afbuiging. (bijna) niet te vinden zonder schema en goede meetapparatuur of gewoon een nieuwe module !

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 14:40:
[...]

Nou . al die verhalen over schoonmaken , tuner enz. Gewoon een fout in de afbuiging. (bijna) niet te vinden zonder schema en goede meetapparatuur of gewoon een nieuwe module !
ik keek eigenlijk meer om een eventueel geplofte condensator te lokaliseren :)

helaas zonder succes

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 07:46:
Het probleem zit hem in de verticale deflectie.
Het beeld zoals wij dat op het scherm zien wordt eerst uit elkaar gerekt vlak na de anodes om zo gespreid op het scherm te worden weergegeven, dat gebeurt door het afbuigjuk wat op de beeldbuishals zit . Een complex geheel van elektromagneten.
Het beeld ( de kathodestraal )wordt zowel horizontaal als verticaal uit elkaar getrokken .
De verticale deflectie werkt bij jou echter niet meer geheel.
In dit geval is de oorzaak een elco die zijn capaciteit verloren heeft .
Met een beetje geluk als je goed kijkt kun je hem vinden omdat het bovenkantje bol staat en zijn omhulseltje teruggetrokken is .
Wanneer je de tv openmaakt en je kijkt op de print dan moet je zoeken naar een IC ( chip ) die rechtop staat tegen een koelplaatje, dat is dan de eindtrap van de verticale deflectie .
Overigens kunnen er meerdere IC tegen koelplaatjes in zitten die andere functies hebben maar zoek gewoon naar een wat grotere elco waarvan het omhulsel teruggetrokken is en de bovenkant bol staat, lukt het niet probeer dan wat duidelijke foto’s van de print te maken zodat we mee kunnen kijken.
Ik weet niet hoever je kennis reikt dus ik vertel er nog bij dat een elco een condensator is die een plus en een min heeft .
Op welke print moet ik kijken dan.. er zitten zoveel printplaten in :o
bedoel je die print die aan de buis zelf vastzit?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:09

DaWaN

'r you wicked ??

Je raster-IC is gewoon stuk, als je hem zelf niet kunt maken, breng hem dan maar naar mn werk in IJsselstein, daar reparen ze TV's :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• sjhgvr
  • Laatst online: 17-01 15:25
Duidelijk last van een beeldverzakking :9~

uuhm.. 25 (cm) x 10 (naar mm) x 1000 (Volt) = 250000 Volt vonkje ? }) 8)7
Zou ik dat kunnen aanraken zonder daarna verbrand of ondergespit te worden?
offtopic:
edit: moet kunnen; een redelijk onzinnige post na een zeer zinnige.. right ? B)

[ Voor 21% gewijzigd door sjhgvr op 14-06-2004 21:52 ]

oisd.nl

• Luuk
  • Niet online
naja ik breng hem wel naar een zaak hier in de buurt
met de info in dit topic in m'n achterhoofd zetten ze me niet zo snel af denk ik :P

'jaa meneertje.. beeldbuis is stuk! gaat je 400 euro kosten"

"right.. *pakt tv* daaag >:) "

Verwijderd

Die tv lijkt wel heel veel op ene die wij vroeger hadden. Hij begon telkens uit te vallen, en op het einde deed die helemaal niets meer. Een expert er naar laten kijken, bleken de elco's ( of condensatoren) te zijn. Was met veel poes-pas en technische tekeningen wel nog te maken, maar de sloop was een betere optie.

Verwijderd

Het zit niet op het buisprintje maar op de hoofdprint.
Het zou eventueel ook aan het raster IC zelf kunnen liggen daar je later aangaf dat het verschijnsel ineens is ontstaan, terwijl bij het afnemen van de capaciteit van een elco het probleem geleidelijk erger wordt.
Heb je niet de mogelijkheid om een goede foto te maken van de print zodat ik het gebied kan aangeven, of nog beter, een schema van het toestel.
Ik ben tien jaar tv monteur geweest als vorig beroep dus vandaar dat ik wel een zekere kennis heb.
Woon je ver van Arnhem af?

• Luke-san
  • Laatst online: 23-01 17:43
Jongens, dat is een probleem met de vertikale amp
Het betreft hier een AE-2f chassis.
Ik heb 5 jaar bij Sony gewerkt, dus ik herken de fout wel.

Ik zeg niet dat de amp defekt is, maar wel waarschijnlijk een capaciteit die de amp moet voorzien van voeding.
Het kan natuurlijk zijn dat er een ander probleem is, bijv met een diode die de spanning(en) naar beneden trekt.
Meten is weten.

Beste wat je kan doen is dat ding bij een HERKEND Sony service center binnen te brengen.
Ik heb al wat van die andere herstellertjes gezien, en daar zitten heel wat prutsers en afzetters bij!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Luke-san schreef op 15 juni 2004 @ 18:19:
Jongens, dat is een probleem met de vertikale amp
Het betreft hier een AE-2f chassis.
Ik heb 5 jaar bij Sony gewerkt, dus ik herken de fout wel.

Ik zeg niet dat de amp defekt is, maar wel waarschijnlijk een capaciteit die de amp moet voorzien van voeding.
Het kan natuurlijk zijn dat er een ander probleem is, bijv met een diode die de spanning(en) naar beneden trekt.
Meten is weten.

Beste wat je kan doen is dat ding bij een HERKEND Sony service center binnen te brengen.
Ik heb al wat van die andere herstellertjes gezien, en daar zitten heel wat prutsers en afzetters bij!
Nou, deze televisie heb ik vaker gezien met problemen... is dit een verotte serie ofzo van Sony, want ik zie altijd problemen met deze Tv's...?

• Luke-san
Vorkie schreef op 15 juni 2004 @ 18:28:
[...]

Nou, deze televisie heb ik vaker gezien met problemen... is dit een verotte serie ofzo van Sony, want ik zie altijd problemen met deze Tv's...?
Mmmm, ben dus ook al een jaartje of 4 weg, dus van deze reeks weet ik het niet zo.
Wel is het zo dat dit type, hiermee bedoel ik het uitzicht , al meer dan 12jaar bestaat.
Dit wil dus zeggen dat die tv's die jij hebt gezien niet noodzakelijk hetzelfde type of chassis zijn als diegene die hier defekt is. Dit geheel terzijde en dus ff offtopic.

Ik wil dus nog even benadrukken dat je best naar een erkende Sony center gaat, ik heb al aardig wat horror verhalen gehoord en zelf meegemaakt met van die herstellertjes. En wat het ergste is, dat ze als ze het niet opgelost krijgen met hun soldeerbout van 150Watt, ze dan ff bij een service center binnenkomen en dat het dan direkt moet hersteld worden.
Ofwel zeggen ze van "euh ja, de hele print is defekt, of de beeldbuis is stuk,..." (bullsh*t in dit geval)

Laatst hier waar ik werk nog zo'n verhaaltje gehoord:
Philips tv waarvan de tuner niet meer werkt, maar wel beeld via scart. Binnengebracht via de lokale herstel .... (vul zelf maar in) . Conclusie, "ja, beeldbuis trekt de spanning van de tuner naar beneden. Dus je beeldbuis zal vervangen moeten worden, economisch onherstelbaar"
Ik kwam niet meer bij van het lachen, maar hij moet wel de bestekkosten betalen.

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 16:37:
Het zit niet op het buisprintje maar op de hoofdprint.
Het zou eventueel ook aan het raster IC zelf kunnen liggen daar je later aangaf dat het verschijnsel ineens is ontstaan, terwijl bij het afnemen van de capaciteit van een elco het probleem geleidelijk erger wordt.
Heb je niet de mogelijkheid om een goede foto te maken van de print zodat ik het gebied kan aangeven, of nog beter, een schema van het toestel.
Ik ben tien jaar tv monteur geweest als vorig beroep dus vandaar dat ik wel een zekere kennis heb.
Woon je ver van Arnhem af?
ik woon precies tussen Doetinchem en Arnhem, dus een kleine 15km van Arnhem vandaan
heb wat foto's gemaakt (misschien wat onduidelijk) maar misschien kun je er wat op aangeven of aanwijzen :)

http://www.brightdesign.net/sony/

• superduper
  • Laatst online: 12:40

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Luke-san schreef op 15 juni 2004 @ 18:19:

Beste wat je kan doen is dat ding bij een HERKEND Sony service center binnen te brengen.!
Hoe herken ik een herkende sony dealer?? ;)

• Luke-san
superduper schreef op 15 juni 2004 @ 19:54:
[...]

Hoe herken ik een herkende sony dealer?? ;)
Euh, het is service center, en dat kan je dus gewoon op de sony.nl site vinden. ;)

edit; jaja, ik heb hem. modus = -h Het was al bijna tijd om te vertrekken op het werk 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Luke-san op 15-06-2004 20:27 ]

Verwijderd

Wat ik hier zie lijkt mij een simpel geval van een
door externe omstandigheden ontstane reden tot het overgaan van aanschaf van een liquide cel beeldweergever bv een http://www.sony.nl/PageVi...ector%2FTVP+Flat+Panel+TV :*)

• Luuk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 20:21:
door externe omstandigheden ontstane reden tot het overgaan van aanschaf van een liquide cel beeldweergever bv een http://www.sony.nl/PageVi...ector%2FTVP+Flat+Panel+TV :*)
reageer dan niet :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 20:21:
Dit is de HK niet, maar wel humor :D. Er zijn genoeg Sony gecertificeerde reparatiecentra waar je hem zo kunt laten reparen. Ik zou wel vooraf vragen wat dat gaat kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 22:49 ]

Verwijderd

Hmpf, Ik moet eerlijk bekennen dat ik sinds1998 geen tv meer heb open geschroefd, gelukkig, er is wel wat veranderd.
Onder op foto 002 staat een componentje ( IC ? ) tegen een koelplaatje gemonteerd , dat zou het raster IC kunnen zijn , maar ik kan het je in alle eerlijkheid niet meer garanderen, daarvoor lig ik er toch te lang uit.
Ik zie zo geen bolle of slecht uitziende elco's op de foto's.
Het is wel duidelijk dat er of een schema boven water moet komen of dat de tv wordt gerepareerd door iemand met verstand van zaken.
Ik vind echt dat het zonde is om de tv op te geven omdat hij na reparatie toch nog best een tijd mee zou kunnen, bovendien hoeft een reparatie niet duur te wezen in het geval dat je eerlijk behandeld wordt.
Ikzelf ga het overigens niet doen, ik vind dat ik er te lang uit lig, tegenwoordig zit ik in een totaal ander vak gebied.
Hou ons op de hoogte van het vervolg en ik wens je succes!

• snameroc
  • Laatst online: 26-01 23:18
sorry voor de late reactie maar mijn moederbord was stuk
het ic igecodeert op de print met ic1501
het is bijna zeker de oorzaak kijk even naar het type no en informeer of het te krijgen is bij jullie in de beurt.

groeten

snameroc

• Luuk
  • Niet online
snameroc schreef op 19 juni 2004 @ 14:05:
sorry voor de late reactie maar mijn moederbord was stuk
het ic igecodeert op de print met ic1501
het is bijna zeker de oorzaak kijk even naar het type no en informeer of het te krijgen is bij jullie in de beurt.

groeten
en die IC is het raster-IC?

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2014 01:01 ]

• Barry|IA
Barry|IA schreef op zaterdag 12 juni 2004 @ 18:13:

TV helemaal volspuiten met contactspray.....

Mag ik na 10 jaar bekennen dat ik fout zat? :D

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 19:08
Spuit 11.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 18:05

FeaR

In GoT we trust

Een topic van meer dan tien jaar oud kicken gaat wel erg ver...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.