[DIY] Nadenken over actieve 2-weg zuilen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.545 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:38
Hey jongens,

ik ben al een tijdje aan het nadenken om m'n huidige Infinity Qb's te vervangen door wat beters.

Eisen:

- zo high-end mogelijk
- behoorlijke basweergave (inroom ongeveer vlak tot 20 à 25 Hz)
- hoge SPL's zijn niet echt nodig
- formaat: compacte zuil, 40 tot 60 liter
- actief gefilterd, elke driver rechtstreeks op een eigen versterker
- budget: max 300 EUR (zonder amps en actief filter)

Omwille van de budgettaire beperkingen lijkt mij een 2-weg systeem voor de hand liggend. Ik heb zelf al volgende drivers uitgezocht:

Woofer

Monacor SPH-200KE

Afbeeldingslocatie: http://www.monacor.de/de/JPG/200/G/G1/G102370A.jpg

8" woofer met Kevlar membraan en excellente T/S voor een diepreikende basweergave: fs 28Hz, Qts 0.38, Vas 54L, Xmax 5mm. Het frequentieverloop in het midhoog is meer dan behoorlijk voor een 8" driver. Prijs rond de 90 EUR.

De woofer zou in een gesloten kast van 40 tot 50 liter komen, wat een low-Q alignment oplevert met een F3 rond de 55Hz en een F8 rond de 32Hz. Dit sluit bijna perfect aan bij m'n roomgain, waardoor de response in het laag behoorlijk vlak wordt. Basreflex heb ik liever niet, hoewel ik eventueel een SBB4 alignment zou durven uitproberen.

Tweeter

Seas Noferro 650

Afbeeldingslocatie: http://lautsprechershop.de/hifi/images/noferro650.jpg

27mm textieldome met extreem lage Fs van 650Hz. Hierdoor is die inzetbaar vanaf ongeveer 1500Hz. Ik heb de tweeter al eens bij iemand gehoord, en dat klonk fantastisch. Voor de prijs van 55 EUR per stuk moet ik het ook al niet laten :)

Filter
Actief -24dB/octaaf linkwitz-riley, op 1500 tot 2000Hz.

Waarom nu dit topic :?

Ik zou graag ervaringen horen van mensen die wel eens een 2-weg systeem met een 8" woofer gehoord hebben. Deze woofer presteert on-axis behoorlijk, de cone breakup zit duidelijk boven de 2khz, maar hoe zit het met de afstraling in het midhoog?

Als iemand andere interessante drivers weet die ook wel voor m'n doel geschikt zouden zijn, hoor ik dat ook graag natuurlijk ;) Dergelijk 2-weg systeem is altijd een compromis, maar ik denk dat ik met de hierboven voorgestelde driverkeuze niet al te veel toegevingen gedaan heb aan de geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Foei!, ga aan je huiswerk (8>

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Barry|IA schreef op 12 juni 2004 @ 15:50:
Foei!, ga aan je huiswerk (8>
Wat is het nut van deze post??

ontopic:
Klinkt als een erg leuk project, ik zal het zeker met interesse blijven volgen :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:52

voodooless

Sound is no voodoo!

m.m schreef op 12 juni 2004 @ 16:09:
[...]

Wat is het nut van deze post??

ontopic:
Klinkt als een erg leuk project, ik zal het zeker met interesse blijven volgen :)
Het nut is dat Subsonik snel moet gaan solderen aan zijn gratiz amp :P . Van mij mag ie best ff pauze nemen. Al dat studeren en soldeerdampen inademen is niet erg goed :+

Project is zeker leuk!

Misschien is dit wel iets i.p.v de noferro: http://www.partsexpress.c...&PartNumber=275-085&DID=7 Kost in Dld rond de 50 euro, heeft een prima vlak verloop en is redelijk vroeg inzetbaar (2 Khz ongeveer).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad een erg leuk idee.
Wat voor versterkers ben je van plan te gaan gebruiken. (met name voor de tweeters?)
Wanneer denk je hier aan te beginnen? Of is het echt nog maar een ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Met 40 liter BR kan je wel net onder de 40 Hz -3dB komen, maar je krijgt dan wel een dipje. 20-25 Hz is wel wat veel gevraagd als doel. Met 60 liter BR kom je nog lager, maar dan kost het je helemaal een rechte lijn. Je kan het ook in een Mass Loaded Tapered Quarter Wave Tube model gooien.
• 60 inch tube;
• van 1x Sd (oppervlak conus cq pijpoppervlak) naar 2.5x Sd;
• woofer op 0,5 pijplengte.

Dit plaatje illustreert hoe dat er ongeveer van binnen uitziet
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ekkel007/tonsilTQWT02.jpg

Dan zit je alleen wel met wat 'rommel' rond de 1 Khz :/ Qua diepgang heb je dan ook 40 Hz te pakken. Hoe dat verder uitpakt ten opzichte van een gewone BR zou ik niet weten (ik moet nog eens zo'n ML TQWT ding bouwen).

[ Voor 14% gewijzigd door Wekkel op 12-06-2004 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je max op 1500 hz kan filteren met die 20cm kevlar unit. En dan reken ik al op 24db/octaaf. De tweeter gaat het waarschijnlijk net niet redden op 1500 hz.

Wat dan wel... tja als je een 20cm goed wilt koppelen dan heb je een tweeter nodig met een nog lagere resonantie frequentie en dan moet het nog goed klinken ook.. Bandtweeters vallen dan af (tenzij je een Raven R3/ Eton ER4 wilt gaan gebruiken :)).

Vifa xt300 is prima te gebruiken valt net binnen je budget. Een duur passief filter hoef je niet te kopen. Met actieve correctie is met die 20cm wel 25hz te halen (met roomgain).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo Subsonik, heb je de amp al af? :P ;)

Maar ff zereneus, als je echt tot 20 Hz wilt dan is 3-weg een betere oplossing. Ik denk niet dat je dat zo gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

20Hz is ook een beetje een twistpunt hier want áls je het al haalt dan is je SPL in dat gebied zo gigantisch laag door de beperkte conusoppervlakte dat op hogere geluidsniveau's spelen sowieso niet haalbaar is. Ik denk dat 1500-1700Hz nog wel haalbaar is met een 8", zeker als je niet heel dichtbij je kastjes zit valt de verminderde afstraling wel mee.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
deepspace: die ribbon is zeker wel interessant, maar gaat eigenlijk nét niet laag genoeg :( Resonantie zit zo te zien rond de 1800Hz, niet zo ideaal dus.

Jzpr: voorlopig ga ik m'n quad LM3886 amp gebruiken om het geheel aan te sturen. Voor de tweeters is dat zwaar overkill qua vermogen, maar goed... misschien komt er later wel wat anders.

Wekkel en Flex82: die 20 à 25Hz die ik wil halen, is in-room. Ik heb 12 à 15dB boost rond die frequenties, dus dat moet wel min of meer lukken. Als ik op -6dB in-room zit bij 20Hz is dat nog geen ramp ;)

Taco: heb je die frequentiegang van die SPH-200KE eens bekeken? De eerste serieuze cone breakup is pas bij 6kHz, dus tot 2kHz met -24dB/oct moet wel lukken hoop ik? Wat denk je? :)

Wat die XT-300 betreft, de versie met kunststoffront valt idd net binnen mijn budget. De vraag is of het verschil tussen alu en kunststof frontplaat hoorbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

subsonik schreef op 12 juni 2004 @ 18:35:
deepspace: die ribbon is zeker wel interessant, maar gaat eigenlijk nét niet laag genoeg :( Resonantie zit zo te zien rond de 1800Hz, niet zo ideaal dus.
Dat vreesde ik al ;) Er staat toevallig een stuk over in de Hobby Hifi. Daar stellen ze dat dit ding zeker wel goed vanaf 2 Khz bruikbaar is (ondanks de redelijk hoge fs). Ik zou het zelf ook niet riskeren eigenlijk...
[...]

Wat die XT-300 betreft, de versie met kunststoffront valt idd net binnen mijn budget. De vraag is of het verschil tussen alu en kunststof frontplaat hoorbaar is...
Let wel op het afstraalgedrag van dat ding. Is misschien een mooie tweeter, maar hij is ook erg directioneel. Anders was het voor mijn center/front replacement een zeer geschikte optie geweest. Die woofer ziet er lekker uit moet ik zeggen :)

BTW, die 300 euro, is dat per speaker, of totaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Mwah, een 27mm dome wordt ook redelijk directioneel bij hogere frequenties, omdat die dan enkel aan de rand straalt. Dat het afstraalgedrag niet 100% perfect is, daar kan ik nog mee leven ;)

Het budget van 300 EUR is voor beide speakers samen, hout en afwerking niet meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:01

Jag

Ik geloof dat die SPH-200 ook wel redelijk succesvol gebruikt is in 2 weg systemen waarbij 1ste orde gecrossed werd. Ik denk dat je redelijk hoog kan crossen met een 4de orde crossover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Hmm, interessant. Er zijn namelijk niet veel drivers die je in een 2-weg systeem goed 1e orde kan crossen. Deze gedraagt zich wel erg netjes in het hoog, dus ik denk eigenlijk ook dat het wel moet lukken ;) Op het moment dat de kasten af zijn zal ik wel nog wat experimenteren met de crossover frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 20cm unit beamt veel te veel boven 2kHz, de cone-breakups zijn goed gedempt, maar ik zou de woofer toch niet gebruiken boven de 2kHz. (de metingen van de Monacor zijn ook totaal irrelevant, aangezien het zwaar gesmooth is en ook nog eens met een dikke lijn in de grafiek gezet is).

De Vifa is met kunstof plaat niet veel slechter dan 1tje met een alu plaat, eigenlijk is de afronding rond de dome veel beter waardoor je minder breakups hebt in het hoog (ik heb beide varianten gehoord).

EDIT: ik heb in de Klang & Ton een test van deze woofer opgezocht, tot 1 kHz lopen de metingen (onder 0/ 15 /30 /60 graden gemeten) nog over elkaar. Daarna begint het wat af te vallen onder een hoek. Tot 1500 hz is de woofer goed bruikbaar daarboven is het niet aan te raden. Het frequentie verloop is erg vlak voor een unit met zo'n hard membraam

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 11:12:
EDIT: ik heb in de Klang & Ton een test van deze woofer opgezocht, tot 1 kHz lopen de metingen (onder 0/ 15 /30 /60 graden gemeten) nog over elkaar. Daarna begint het wat af te vallen onder een hoek. Tot 1500 hz is de woofer goed bruikbaar daarboven is het niet aan te raden. Het frequentie verloop is erg vlak voor een unit met zo'n hard membraam
Kijk, daar heb ik wat aan, dank je :)

Ik ga het spul toch maar bestellen zoals oorspronkelijk gepland denk ik, ook al omdat de shop waar ik ga bestellen de Vifa tweeter niet in z'n gamma heeft. Ik zie dan nog wel op welke frequentie ik ga filteren.

Nog een vraagje ivm het dempingsmateriaal voor de midwoofer... ik had gepland van IT Bondum 800 tegen de wanden de kleven, en de rest op te vullen met Sonofil, zodat hopelijk het hele frequentiegebied van de midwoofer goed gedempt is. Is dat een goed idee, of zijn er betere opties voor de demping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:22
Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n verstand van zelfbouw speakers maar het volgend ontwerp past volgens mij ook in je eisen. actieve 2weg tot € 300,-

http://www.speakerland.nl/korrekt.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een BR behuizing zou ik alleen direct achter de woofer wat sonofill doen (dit om staande golven direct te killen) voor de rest kast leeg laten met alleen op de wanden wat demping. Die Seas moet wel kunnen werken, zal echter wat krap worden m.i. Niet dat er geen geluid uit komt, meer dat de tweeter op zijn tenen moet lopen en dan wat minder fraai klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:48

DatraxZ

TrueCrypts Everything

* DatraxZ heeft ook een klein vraagje ivm met zelfbouw speakers. (als de TS het me toestaat )

Ik ben van plan om de drivers die in m'n pioneer speakers zitten in te bouwen in andere kasten.

Waarom? Zoals het nu is heb ik een gain van rond de 7db bij +- 180-220 Hz en daarna gaat de frequentiekarakteristiek vanaf 100hz steil naar beneden,wat me enorm stoort bij het beluisteren van muziek.

Volgens winisd zou de karakteristiek vlak zijn tot ong 50hz indien de drivers in een grotere kast zitten (80L) met baspijp.

Is het vanuit het standpunt van een dieper en duidelijker weergegeven bas en vlakkere karakteristiek rond de 200 Hz dan ook aan te raden om de drivers in een grotere kast te zetten? ik denk van wel maar had graag even de mening van de experts hier gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Heb je wel naar de groupdelay gekeken? Dat wordt nog wel eens vergeten. Met een kast van 80 liter is je groupdelay gauw al erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:48

DatraxZ

TrueCrypts Everything

de groupdelay in de nieuwe kast zou vanaf 100 Hz geleidelijk omhooggaan om te pieken op 14 ms bij 35 Hz. Nu is de piek 3ms bij 105 Hz.
Is dit aanvaardbaar of langs de hoge kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09 06:30

FFF

Dit is intressant,

ben zelf aan het denken over een 3 weg systeem.
Model van kharma/avalon zo'n beetje.
units thiel mid/hoog en eton laag.
Misschien steek ik wat van dit topic op.

Suc6, en ik ben vooral op zoek naar je beweegredenen en ontwerpen waarom je voor iets gekozen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik zie je topic nu pas, grappig, ik ben ook bezig aan een actief systeem. Een 5 weg wel te verstaan. 2 Octaven per driver :)
Vanwege de kosten en de ingewikkelde opzet zal het wel een meerjarenplan worden, maar ik ga de jouwe in de gaten houden om zo eventuele problemen al tegen te komen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Beweegredenen? Gewoon, ik wil betere sound ;) Nu luister ik op iets dat aan elkaar hangt van de resonanties, en bijna toevallig wel nog een niet al te scheve frequentiecurve heeft.

De oorspronkelijke bedoeling was om een actief 3-weg systeem met 'ballen' te maken, met 12" long excursion woofer, en 5" middentoner + tweeter. Op die manier zou ik ook voor HT gebruik geen sub meer nodig hebben. Aangezien dit budgettair nogal moeilijk lag (1500 EUR), en ik uiteindelijk toch niet zoveel plaats heb voor gigantische 3-weg zuilen met 120 liter inhoud, ben ik maar voor een iets bescheidener opzet gegaan ;)

Atgast: 5-weg is wel insane :P Volgens mij doe je het voordeel van voor elke frequentieband een 100% geschikte driver te hebben voor een groot deel teniet door een niet-ideaal filter en faseproblemen. Ik denk dat het beter is om te vertrekken van drivers die van zichzelf al een groot frequentiegebied aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

subsonik schreef op 15 juni 2004 @ 21:05:
Beweegredenen? Gewoon, ik wil betere sound ;) Nu luister ik op iets dat aan elkaar hangt van de resonanties, en bijna toevallig wel nog een niet al te scheve frequentiecurve heeft.
Ik bedoelde met name voor de keuzes die je maakt met betrekking tot de units, en strax het ontwerp van de kast, gesloten systeem, filter, bekabeling etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FFF schreef op 15 juni 2004 @ 22:16:
[...]

Ik bedoelde met name voor de keuzes die je maakt met betrekking tot de units, en strax het ontwerp van de kast, gesloten systeem, filter, bekabeling etc.
Volgens mij hebben we in dit geval vooral te maken met budgettaire redenen. Het is gewoon lastig om met de wensen van de TS, een geschikte 2-weg te bouwen.

Een Kharma/ Avalon lijkt misschien eenvoudig, de units zijn gewoon te koop, echter een x-over filter ontwerpen voor een 3-weg is lastig. Het gaat behoorlijk wat tijd kosten om het onderste uit de kan te halen. Het niveau van Kharma/ Avalon haal je gewoon niet. Maar goed 95% is nog steeds super goed.

De Eton moet je in een bas-reflex gooien daar is die woofer op ontworpen en zowel Kharma als Avalon doet dat. Nu is het zaak om een goede afstemming te kiezen, zowel Kharma als Avalon gebruiken niet een standaard afstemming, daarmee bedoel ik zo veel mogelijk bas uit zo weinig mogelijk liters (dat wat al die simulatie programma's doen). En dan nog de keuzes van tweeters en middentoners er zijn zoveel manieren om dat te realiseren. Met andere woorden, je kan prima een speaker bouwen maar het valt of staat met een goed x-over en daarvoor moet je gewoon kunnen meten en genoeg onderdelen kopen om dingen te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:22
Mad_Manic schreef op 15 juni 2004 @ 16:42:
Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n verstand van zelfbouw speakers maar het volgend ontwerp past volgens mij ook in je eisen. actieve 2weg tot € 300,-

http://www.speakerland.nl/korrekt.htm
Nogmaals is deze speaker met dit project te vergelijken omdat ik met plannen rondloop om zelf te gaan bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf 3 weg speakers gemaakt met als laag de SPH-250KE deze wordt af gefilterd op de 1500 Hz maar ik "mis" de 700 - 1500 een beetje, de SPH-200KE zal wel ongeveer het zelfde doen (zegmaar 3 tot 5 dB tewijnig in deze range).
Ik kan wel zeggen dat die van mij in de praktijk echt debiel diep gaat :) maar ik heb hem dan ook in een 92L kast zitten met BR op 27Hz. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mad_Manic schreef op 16 juni 2004 @ 15:40:
[...]

Nogmaals is deze speaker met dit project te vergelijken omdat ik met plannen rondloop om zelf te gaan bouwen?
Zit een 17cm Vifa polyprop woofer op het laag, dit gaat niet de bas geven wat een 20cm Kevlar unit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 15:53:
Ik heb zelf 3 weg speakers gemaakt met als laag de SPH-250KE deze wordt af gefilterd op de 1500 Hz maar ik "mis" de 700 - 1500 een beetje, de SPH-200KE zal wel ongeveer het zelfde doen (zegmaar 3 tot 5 dB tewijnig in deze range).
Ook als je on-axis, dus recht voor de speaker zit?

Wat die Vifa Korrekt betreft: komt simpelweg niet diep genoeg ;) Kben ook niet zo'n fan van bass reflex toestanden voor hifi. Persoonlijk vind ik kwaliteit belangrijker dan SPL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 14:02:
[...]

Volgens mij hebben we in dit geval vooral te maken met budgettaire redenen. Het is gewoon lastig om met de wensen van de TS, een geschikte 2-weg te bouwen.

Een Kharma/ Avalon lijkt misschien eenvoudig, de units zijn gewoon te koop, echter een x-over filter ontwerpen voor een 3-weg is lastig. Het gaat behoorlijk wat tijd kosten om het onderste uit de kan te halen. Het niveau van Kharma/ Avalon haal je gewoon niet. Maar goed 95% is nog steeds super goed.

De Eton moet je in een bas-reflex gooien daar is die woofer op ontworpen en zowel Kharma als Avalon doet dat. Nu is het zaak om een goede afstemming te kiezen, zowel Kharma als Avalon gebruiken niet een standaard afstemming, daarmee bedoel ik zo veel mogelijk bas uit zo weinig mogelijk liters (dat wat al die simulatie programma's doen). En dan nog de keuzes van tweeters en middentoners er zijn zoveel manieren om dat te realiseren. Met andere woorden, je kan prima een speaker bouwen maar het valt of staat met een goed x-over en daarvoor moet je gewoon kunnen meten en genoeg onderdelen kopen om dingen te proberen.
Eenvoudig is idd niet de juiste beschrijving, Ik denk dat ik kwa kast opbouw net niveau kan evenaren, de units kan ik gewoon kopen.

De volumes en de afstemming is idd de vraag, ik wil eerst bij OLS gaan kijken of ik meer informatie over kharma kan krijgen. Maar ik wil deze ook niet exact nabouwen.

Het filter ontwerp wil ik sowieso uitbesteden aan Bijvoorbeeld HSI luidsprekers, die kunnen meten en en een goed filter ontwerpen.

Als het allemaal door gaat wil ik de ontwerpen ook op diverse forums gooien om te kijken wat de kenners er van vinden, het is tenslotte mijn eerste (behalve sub) zelfbouw project. Of ik moet iemand tegenkomen die ervaren is en me online hulp wil verlenen.

het idee is hetzelfde als het project van eric van der voorst van HT forum, het doel is mijn huidige B&W Nautilus 805 te kunnen vervangen/verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FFF schreef op 16 juni 2004 @ 17:53:
[...]

Eenvoudig is idd niet de juiste beschrijving, Ik denk dat ik kwa kast opbouw net niveau kan evenaren, de units kan ik gewoon kopen.

De volumes en de afstemming is idd de vraag, ik wil eerst bij OLS gaan kijken of ik meer informatie over kharma kan krijgen. Maar ik wil deze ook niet exact nabouwen.

Het filter ontwerp wil ik sowieso uitbesteden aan Bijvoorbeeld HSI luidsprekers, die kunnen meten en en een goed filter ontwerpen.

Als het allemaal door gaat wil ik de ontwerpen ook op diverse forums gooien om te kijken wat de kenners er van vinden, het is tenslotte mijn eerste (behalve sub) zelfbouw project. Of ik moet iemand tegenkomen die ervaren is en me online hulp wil verlenen.

het idee is hetzelfde als het project van eric van der voorst van HT forum, het doel is mijn huidige B&W Nautilus 805 te kunnen vervangen/verbeteren.
Dat is een prima uitgangspunt, gewoon een goede speaker maken die je huidige overtreft. Charles van Oostrum van O.L.S. is niet zo toeschietelijk met info. En ik zou ook niet te veel verwachtingen hebben van HSI, in 1 dag maak je geen filter en het werk wat ik van hem gezien heb is wel aardig maar lang niet op het niveau wat je zoekt. Als je nog wat van gedachtes wil wisselen dan kan dat altijd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 18:37:
[...]

Dat is een prima uitgangspunt, gewoon een goede speaker maken die je huidige overtreft. Charles van Oostrum van O.L.S. is niet zo toeschietelijk met info. En ik zou ook niet te veel verwachtingen hebben van HSI, in 1 dag maak je geen filter en het werk wat ik van hem gezien heb is wel aardig maar lang niet op het niveau wat je zoekt. Als je nog wat van gedachtes wil wisselen dan kan dat altijd :).
Ik was al bang dat ze bij OLS niet zo veel los zouden laten, logisch geen enkel merk geeft hun "geheimen" weg.

Weet je wie mij wel kan helpen, voornamelijk met het filter?
Ik wil gewoon een perfect 3 weg filter hebben, en het lijkt me verstandig om dat uit te besteden (ontwerp/metingen/bouw)?

HSI is eigenlijk de enige die ik ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan door HSI je speakers laten meten, dan bedoel ik een losse meting van elke unit (zonder filter) in zijn behuizing. Met deze paramters kan je dan zelf aan de slag om een filter uit te rekenen/ simuleren (laatste heeft mijn voorkeur). Maar om echt effectief te kunnen helpen denk ik toch meer aan een paar middagen met iemand te meten maar vooral ook te luisteren. Een filter die een rechte frequentie verloop heeft, is nog lang niet een filter die als beste klinkt. Je zult toch wat x-over punten moeten proberen. Maar je kan natuurlijk ook in de database van Stereophile kijken hoe sommige speakers met dezelfde units gefilterd zijn (meetgegevens bekijken).

Afbeeldingslocatie: http://www.stereophile.com/images/archivesart/KHAMGC1fig3.jpg
Dit zijn bijvoorbeeld de gemeten curves van een Kharma Midi-Grand Ceramique.

Maar genoeg off-topic gelul, neem contact op als je verder wilt lullen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsonik schreef op 16 juni 2004 @ 17:49:
[...]

Ook als je on-axis, dus recht voor de speaker zit?

Wat die Vifa Korrekt betreft: komt simpelweg niet diep genoeg ;) Kben ook niet zo'n fan van bass reflex toestanden voor hifi. Persoonlijk vind ik kwaliteit belangrijker dan SPL.
Toch heb je in mijn ogen wat vervelende compromissen gesloten. Je wilt dus absolute kwaliteit, maar je hengelt wel tegen een te hoge x-over frequentie voor de 20cm driver aan. Dit kost je afstraling en misschien ook nog wat levendigheid omdat het membraan net ff te lomp is voor een strakke mid weergave. Dat laatse is natuurlijk gissen, ik heb zo'n vermoeden dat dat met deze driver wel snor zit.

Wat betreft de afstraling, bij een te groot membraam worden de te hoge tonen vanuit het midden van de conus weergegeven. Het membraam bundelt de straal geluid als het ware. Zo mis je off-axis wat geluid. Het compromis wat je hierin wilt maken is natuurlijk aan jou. Zodra de golflengte van het geluid kleiner is dan de omtrek van het membraam in cm wordt het geluid gebundeld. Zo straalt een 8" membraam bij 2khz nog maar 50 graden (-6db)vanaf de as van de luidspreker. Bij 3khz is dit nog maar 35 graden.

Ik had in jouw plaats een nette 2-weg gemaakt en later als toevoeging 2 laagkasten. Dit alles dan als je de mogelijkheid hebt, aktief gefilterd en aangestuurt. :9

Overigens is het te kort door de bocht om te zeggen dat b-r geen kwalitatief goed geluid kan weergeven. Zowat de gehele high-end luidspreker industrie leunt op dat principe dus wie ben jij om dat te min te vinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 20:21:
Je kan door HSI je speakers laten meten, dan bedoel ik een losse meting van elke unit (zonder filter) in zijn behuizing. Met deze paramters kan je dan zelf aan de slag om een filter uit te rekenen/ simuleren (laatste heeft mijn voorkeur). Maar om echt effectief te kunnen helpen denk ik toch meer aan een paar middagen met iemand te meten maar vooral ook te luisteren. Een filter die een rechte frequentie verloop heeft, is nog lang niet een filter die als beste klinkt. Je zult toch wat x-over punten moeten proberen. Maar je kan natuurlijk ook in de database van Stereophile kijken hoe sommige speakers met dezelfde units gefilterd zijn (meetgegevens bekijken).

[afbeelding]
Dit zijn bijvoorbeeld de gemeten curves van een Kharma Midi-Grand Ceramique.

Maar genoeg off-topic gelul, neem contact op als je verder wilt lullen :).
Je hebt mail, of voeg me toe op msn fff@home.nl

@ play & subtronic
Kan hij dan niet beter meteen voor 3 weg kiezen? 2 weg is wel mooi en lekker simpel, maar je mist toch wat vind ik, mijn b&w n805's klinken ook aardig, maar kwa laag komt het echt niet lekker over, en ik denk dat de topic starter te veel ik gaat leveren op het mid, en play op het laag (omdat je dan in het begin een mid/laag units gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door FFF op 16-06-2004 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Dat over BR gebeurt hier wel vager op GoT, iemand komt erachter dat BR niet altijd winst opleverdt, misschien wel in SPL maar daar in tegen heb je weer een veel te hoge Group Delay, conclussie: BR zorgt voor meer SPL, en meer Group Delay.

Dit bovenste komt inderdaad wel eens voor, maar betekent dat dan dat BR altijd fout is? natuurlijk niet!, een goed doorgedachtte BR box kan gewoon tot de 'hihg-end' behoren.

Zo waren er hier ook een hele hoop die zeiden dat je je niet zo moet verdiepen op het vermogen wat een versterker leveren kan, maar hoe wil je met een 50watter een Shiva aansturen :? .

Met dit verhaal wil ik gewoon zeggen dat je niet van te voren kan bepalen wat nou wel of niet goed is, ik had eens een speaker en er werd gelijk gezegd: gesloten hoor!, maar als je dan eemaal aan het simuleren bent blijkt de driver (gesloten) al af te vallen bij de 50Hz.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Bedoel je dat ik beter voor 6.5" BR kan gaan? Qua output zit je in het laag dan namelijk ongeveer gelijk, maar ik vraag me af wat het verschil is qua afstraling in het mid. Later afzonderlijke baskasten bouwen is trouwens niet echt een optie, ik moet dan al actief 3-weg gaan filteren, wat weer moeilijker is ivm faseproblemen. Bovendien heb ik dan al 6 eindtrappen nodig, begint aardig op te lopen ;)

En ja ik weet dat zelfs in de B&W Nautilus bassreflex gebruikt wordt ;) Alleen denk ik dat het voor de hobbyist best moeilijk is om de BR-gerelateerde problemen goed de baas te kunnen, zoals poortresonanties e.d. Ik heb geen zin om dagenlang te experimenteren met dempingsmateriaal enzo ;)

Ik heb trouwens voor de SPH-200KE ook een SBB4 alignment overwogen, maar de winst is eigenlijk niet zo spectaculair. De belastbaarheid wordt wel hoger, maar ik speel zelden boven de 80dB SPL, dus dat boeit niet zo ;) Voor de rest ben ik wel een groot fan van de droge, strakke bas van een gesloten speaker, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet kijken wat de QTS van de woofer is, niet elke woofer doet het lekker in een BR. De QTS is 0.38 dus de woofer gaat zeker werken in een gesloten kast. De groupe delay valt vaak wel mee bij een BR, je moet het alleen niet achtelijk laag tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
De Group Delay valt inderdaad ook wel mee bij een goede afstemming, daar is ook verder niks mis mee, maar kijk eens wat voor theoretische winst je maakt als je de kast gesloten maakt, ik heb ook zo mijn voorkeur over de kast, voor subwoofers ga ik altijd voor gesloten mits de versterker een bak vermogen heeft, en de x-max dit toelaat :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FFF schreef op 16 juni 2004 @ 20:38:
@ play & subtronic
Kan hij dan niet beter meteen voor 3 weg kiezen? 2 weg is wel mooi en lekker simpel, maar je mist toch wat vind ik, mijn b&w n805's klinken ook aardig, maar kwa laag komt het echt niet lekker over, en ik denk dat de topic starter te veel ik gaat leveren op het mid, en play op het laag (omdat je dan in het begin een mid/laag units gebruikt.
Juist met een subwoofer werken is een manier om gefaseerd een complete set te verzamelen. Het is zonde nu een vervelend compromis te accepteren en over 3 maanden ervan balen omdet het én niet laag genoeg gaat én het mid niet helemaal lekker is. Dan kun je namelijk opnieuw beginnen. Overigens is dit natuurlijk erg relatief. IK vind het geen goed idee, maar misschien is het reslutaat uiteindelijk helemaal jouw smaak. :)
Barry|IA schreef op 16 juni 2004 @ 20:45:
Dat over BR gebeurt hier wel vager op GoT, iemand komt erachter dat BR niet altijd winst opleverdt, misschien wel in SPL maar daar in tegen heb je weer een veel te hoge Group Delay, conclussie: BR zorgt voor meer SPL, en meer Group Delay.

Dit bovenste komt inderdaad wel eens voor, maar betekent dat dan dat BR altijd fout is? natuurlijk niet!, een goed doorgedachtte BR box kan gewoon tot de 'hihg-end' behoren.

Zo waren er hier ook een hele hoop die zeiden dat je je niet zo moet verdiepen op het vermogen wat een versterker leveren kan, maar hoe wil je met een 50watter een Shiva aansturen :? .

Met dit verhaal wil ik gewoon zeggen dat je niet van te voren kan bepalen wat nou wel of niet goed is, ik had eens een speaker en er werd gelijk gezegd: gesloten hoor!, maar als je dan eemaal aan het simuleren bent blijkt de driver (gesloten) al af te vallen bij de 50Hz.
B-R is ook zeker wel een manier om je systeem een stuk beter te kunnen laten klinken. Het zorgt namelijk voor een stuk diepere basweergave (lagere f3), dit vind ik een kwaliteit. Dat is ook een winst bij veel lagere volumes, actief corrigeren is misschien wel net zo niet "audiofiel" verantwoord als B-R.

Met een "50 watter" een shiva aansturen is totaal geen probleem. Je mist alleen een klein beetje SPL tov een sterkere versterker. Overigens betwijfel ik het of je daar in de praktijk net zo hard van baalt als op papier.

Simuleren is ook een manier van voorspellen dus wat je met dat laatste punt bedoeld is mij niet helemaal duidelijk.
subsonik schreef op 16 juni 2004 @ 20:52:
Bedoel je dat ik beter voor 6.5" BR kan gaan?
Zou IK doen ja. ;)
Qua output zit je in het laag dan namelijk ongeveer gelijk, maar ik vraag me af wat het verschil is qua afstraling in het mid.
Winst van ongeveer 15 graden. Daarnaast is (dezelfde woofer) het membraam een stukje lichter waardoor het mid er klanktechnisch ook op vooruit zou moeten gaan. Maar stel jezelf de vraag of jij dat ook nodig vindt.
Later afzonderlijke baskasten bouwen is trouwens niet echt een optie, ik moet dan al actief 3-weg gaan filteren, wat weer moeilijker is ivm faseproblemen. Bovendien heb ik dan al 6 eindtrappen nodig, begint aardig op te lopen ;)
Een enkele subwoofer met eigen module is natuurlijk ook helemaal niet verkeerd. :)
Barry|IA schreef op 16 juni 2004 @ 21:11:
De Group Delay valt inderdaad ook wel mee bij een goede afstemming, daar is ook verder niks mis mee, maar kijk eens wat voor theoretische winst je maakt als je de kast gesloten maakt, ik heb ook zo mijn voorkeur over de kast, voor subwoofers ga ik altijd voor gesloten mits de versterker een bak vermogen heeft, en de x-max dit toelaat :) .
Zonder actieve correcte ben je dan nog nergens als je lekker van wat extra bas wilt genieten in het uiterste lage gebied van het geluids spectrum.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2004 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 20:59:
Je moet kijken wat de QTS van de woofer is, niet elke woofer doet het lekker in een BR. De QTS is 0.38 dus de woofer gaat zeker werken in een gesloten kast. De groupe delay valt vaak wel mee bij een BR, je moet het alleen niet achtelijk laag tunen.
Als dat achterlijk laag tunen inhaakt op je opmerking over group delay, dan sla je de spijker mis. Ik ben persoonlijk van mening dat je eigenlijk niet te laag kan tunen.
Om nu niet een angry mob aan m'n deur te hebben staan compleet met fakkels, veren en pek, wat uitleg.

De group delay is naar verhouding het hoogste in de tuningsfrequentie. Des te hoger je tuned, des te gevoeliger ons oor is voor 'fouten'. We zijn voor sub-bas tonen nu eenmaal niet zo gevoelig. 20Hz pikken we amper nog op met onze oren, je voelt t echter wel.

Daar komt bij dat de group delay niet zo snel afvalt dan de frequentie oploopt. Dit betekend dat je relatief gezien meer nadeel hebt op hogere frequenties. Koppel dit aan ons vermogen 'fouten' te detecteren op de laagste tonen en je komt eigenlijk al uit bij de conclusie dat je beter te laag dan te hoog kan tunen. Dan ben ik ook nog eens van mening dat je een BR opstelling in veel gevallen beter kunt gebruiken om het laag minder steil te laten afvallen.
Om dit te bereiken zul je heel laag moeten tunen en eventueel een highpass filter gebruiken om rare bumps uit de response te halen. Wat je zo ook nog bereikt is dat de X-max pas op hogere volumes bereikt wordt. Niks dan voordelen zo lijkt het, jer verliest echter wel iets aan diepgang door het high pass filter. Zonder dit filter zitten er grotere nadelen aan. Je eigenlijk persé dit rumble filter nodig, omdat de conus anders echt gaat vliegen bij tonen onder de tuningsfrequentie.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit een groot verschil tussen de orde van grootte van de groupdelay als je de woofer veel te laag tuned of op een meer realistische freq voor die woofer. Tevens is bij een hoge groupdelay de bas vaak maar wat boemerig/ niet gedefinieerd.

Ik ben met je eens dat een overgedempte kast (met de juiste woofer) heel erg mooi afvalt, maar dan nog wil je een zo'n klein mogelijke groupdelay. Anders kan je veel beter hoger afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 11:18
Ik kan me aansluiten bij ATgast.
Bij lagere frequentie minder gevoelig voor tijd-fouten (groupdelay). Dus lager tunen zodat je in het bruikbare (hoorbare) deel van het spectrum geen/lagere tijdfouten hebt. Adire-alignment is daar ook op gebaseerd. Je woofer moet er wel geschikt voor zijn natuurlijk.
Als je dan weer een high-pass ertegenaan gooit om eventuele rare hobbels weg te werken kan je het beter laten denk ik. Zo'n filter introduceert ook weer frequentie-afhankelijke verschuivingen....
Qua 2 weg met 20 cm woofer ken ik o.a. de alcone fourier. Hier staat een beschrijving + test van K+T....

[ Voor 41% gewijzigd door Redheinz op 17-06-2004 10:06 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Hmm, interessant! Die Alcone woofer gedraagt zich tot ruim 2khz erg goed, en heeft zelfs nog een iets grotere diameter dan die Monacor woofer. Onder een hoek van 30° bij 2khz verlies je maar enkele dB.

Ik verwacht eigenlijk dat de afstraling van de Monacor woofer nog beter zou zijn, aangezien Kevlar een veel hogere inwendige demping heeft dan aluminium. Hierdoor gaat enkel het middelste deel van de conus stralen, en kleiner stralingsoppervlak = betere afstraling.

Ik ga dr dus gewoon voor gaan, straks bestel ik de spullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
subsonik schreef op 17 juni 2004 @ 10:49:
Ik verwacht eigenlijk dat de afstraling van de Monacor woofer nog beter zou zijn, aangezien Kevlar een veel hogere inwendige demping heeft dan aluminium. Hierdoor gaat enkel het middelste deel van de conus stralen, en kleiner stralingsoppervlak = betere afstraling.
Dan heb je het over de hogere frequenties? Laten we zeggen vanaf zo 250 Hz ofzo? Ik zou redeneren: Op zich is de conus stijf en trilt de hele conus mee dus het hele conus straalt af. Alleen heeft die Alu op een gegeven moment een vette resonantiepiek.
Grrr. beter lezen.

Play verwoordt het trouwens allemaal wel weer fijn.
Mijn voorkeur (ben ik mee bezig vandaar voorkeur :) ):
Gesloten 2 weg + subwoofer. (Alcone laplace maar misschien BR-poort dicht/weg)
Voordeel ook van een kleinere woofer is een minder breed front, wat ook weer in allemaal reflecties en ongein resulteert.

[ Voor 23% gewijzigd door Redheinz op 17-06-2004 11:07 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

subsonik schreef op 16 juni 2004 @ 20:52:
Bedoel je dat ik beter voor 6.5" BR kan gaan? Qua output zit je in het laag dan namelijk ongeveer gelijk, maar ik vraag me af wat het verschil is qua afstraling in het mid. Later afzonderlijke baskasten bouwen is trouwens niet echt een optie, ik moet dan al actief 3-weg gaan filteren, wat weer moeilijker is ivm faseproblemen. Bovendien heb ik dan al 6 eindtrappen nodig, begint aardig op te lopen ;)

En ja ik weet dat zelfs in de B&W Nautilus bassreflex gebruikt wordt ;) Alleen denk ik dat het voor de hobbyist best moeilijk is om de BR-gerelateerde problemen goed de baas te kunnen, zoals poortresonanties e.d. Ik heb geen zin om dagenlang te experimenteren met dempingsmateriaal enzo ;)

Ik heb trouwens voor de SPH-200KE ook een SBB4 alignment overwogen, maar de winst is eigenlijk niet zo spectaculair. De belastbaarheid wordt wel hoger, maar ik speel zelden boven de 80dB SPL, dus dat boeit niet zo ;) Voor de rest ben ik wel een groot fan van de droge, strakke bas van een gesloten speaker, vandaar.
Of je een 6.5" of 8" neemt scheelt in off axis response. En die off axis response is belangrijker dan je zou denken. Het maakt ook uit als je recht voor de speaker zit. Bij een speaker die heel directioneel is in bijvoorbeeld het hoog, maar omni in het midlaag, krijg je een scheve power respons: in het midlaag stuur je meer energie de ruimte in dan in het hoog. Dit is bepalend voor hoe een speaker klinkt, niet alleen de on axis respons bepaalt dat.

Ik zou toch eens overwegen om een dipool speaker te bouwen. Zeker als je aangeeft dat je kwaliteit belangrijker vindt dan output is dit een optie. Als je een speaker wilt maken met een zo goed mogelijke power respons moet je een dipool afstraling hebben. In praktijk is dit of een electrostaat of een dipool speaker met dynamische drivers.
Ik heb er al vaak naar gelinkt, maar mr Linkwitz (een sterk voorstander van dipool speakers) heeft dit concept helemaal uitgewerkt en heeft deze drie weg actieve dipool luidspreker ontworpen:

Afbeeldingslocatie: http://www.woodartistry.com/linkwitzlab/images/photos/livg8-small2.jpg

Twee 10" Peerless woofers voor onder de 100Hz, een 22cm midrange tot 1.4KHz en daarboven een tweeter. Afstraling is dipool tot 1.4KHz, daarna gewoon normale monopool afstraling van de tweeter. Midrange en tweeter zijn allebei van Seas uit de excell reeks. Ze zijn gekozen op basis van lineaire respons, lage harmonische vervorming, hoge lineaire output en zo min mogelijk resonanties/cone breakup modes. Crossover is actief, 4de orde Linkwitz-Riley. Als versterker wordt gewoon een 8 kanaals amp gebruikt, 50 Watt per kanaal.
Niet goedkoop (drivers zijn duur), maar ik denk technisch gezien het beste ontwerp van het moment. Zeer vlakke power respons en minder last van staande golven door dipool afstraling in het laag. Ook zeer vlakke on axis respons tot zeer laag. Enige nadeel is dat je output verliest in het sublaag door de dipool cancellation. Maar dat wordt natuurlijk grotendeels opgevangen door de twee 10" drivers die ook nog eens van zichzelf een grote lineaire output hebben.

Als ik nu opnieuw iets zou gaan bouwen, zou dit het worden. Ik ben op zich zeer tevreden met wat ik zelf gebouwd heb, maar ik denk dat het nauwlijks beter kan dan dit. Je moet alleen geen SPL dragger zijn, daar is het systeem niet voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ik heb dipool zeer zeker overwogen, maar m'n budget laat het domweg niet toe... om treffelijk met dipool te kunnen werken moet je eigenlijk sowieso al voor 3-weg gaan. Ook in het basbereik heb je dan drivers nodig die vrij veel lucht kunnen verplaatsen, met passend prijskaartje... Ook is m'n ruimte niet echt geschikt voor dipool, te klein :)

Wat die alu woofer betreft: kzou het eigenlijk nogal bizar vinden als de hele conus zich als een perfecte zuiger gedraagt tot bij 3KHz. Dat zou betekenen dat je een oppervlak met diameter 20cm hebt dat aan het stralen is, waardoor je een bijzonder slechte afstraling zou krijgen. De golflengte bij 3KHz is maar 10cm, waardoor je op een hoek van 15° off-axis al uitdoving zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
subsonik schreef op 17 juni 2004 @ 11:55:
Wat die alu woofer betreft: kzou het eigenlijk nogal bizar vinden als de hele conus zich als een perfecte zuiger gedraagt tot bij 3KHz. Dat zou betekenen dat je een oppervlak met diameter 20cm hebt dat aan het stralen is, waardoor je een bijzonder slechte afstraling zou krijgen. De golflengte bij 3KHz is maar 10cm, waardoor je op een hoek van 15° off-axis al uitdoving zou krijgen.
Dat bedoelde ik met GrRrr. beter lezen. Stond een stukje naar boven nog geschreven.
Heb je die drivertjes nou besteld? En wat ga je doen met je filter?

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 21:19:
B-R is ook zeker wel een manier om je systeem een stuk beter te kunnen laten klinken. Het zorgt namelijk voor een stuk diepere basweergave (lagere f3), dit vind ik een kwaliteit. Dat is ook een winst bij veel lagere volumes, actief corrigeren is misschien wel net zo niet "audiofiel" verantwoord als B-R.

Eens :) .

Simuleren is ook een manier van voorspellen dus wat je met dat laatste punt bedoeld is mij niet helemaal duidelijk.

Bij simuleren weet je zeker dat het klopt (theoretisch), maar om al standaard te zeggen: gesloten! terwijl de gebruikte speaker nog niet eens bekend is. :X

Zonder actieve correcte ben je dan nog nergens als je lekker van wat extra bas wilt genieten in het uiterste lage gebied van het geluids spectrum.

Inderdaad, maar correctie kan je in een seconde naar smaak aanpassen, met je BR kan dat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 17-06-2004 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op 17 juni 2004 @ 11:08:
[...]Enige nadeel is dat je output verliest in het sublaag door de dipool cancellation. Maar dat wordt natuurlijk grotendeels opgevangen door de twee 10" drivers die ook nog eens van zichzelf een grote lineaire output hebben.

Als ik nu opnieuw iets zou gaan bouwen, zou dit het worden. Ik ben op zich zeer tevreden met wat ik zelf gebouwd heb, maar ik denk dat het nauwlijks beter kan dan dit. Je moet alleen geen SPL dragger zijn, daar is het systeem niet voor gemaakt.
Note ook die subs daarachter in dat hoekje. Zou meneer Linkwitz dan toch stiekem een SPL dragger zijn? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe voor goed geluid kun je niet onder actief laag uit 8) . Mooie woofer trouwens die 18WEX001 :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

subsonik schreef op 17 juni 2004 @ 11:55:
Ik heb dipool zeer zeker overwogen, maar m'n budget laat het domweg niet toe...
Ja, duur is het wel, zeker waar.
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 13:19:
[...]
Note ook die subs daarachter in dat hoekje. Zou meneer Linkwitz dan toch stiekem een SPL dragger zijn? :p
Dat is een Thor sub, alleen voor LFE bedoeld. En wordt alleen gebruikt in het gebied waarin geen staande golven kunnen onstaan (onder de 40Hz ofzo). Is trouwens een XLS12 van Peerless in een kleine gesloten behuizing met actieve correctie.
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 13:49:
Hehe voor goed geluid kun je niet onder actief laag uit 8) . Mooie woofer trouwens die 18WEX001 :>
Het laag van de Phoenix is actief (de hele speaker is actief) en in tegenstelling tot een losse sub wel goed gecrossed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ziezo, ondertussen zijn de spulletjes binnen.

Alvast wat pics :)

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/edv/projects/fronts/monacor2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/edv/projects/fronts/monacor1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/edv/projects/fronts/monacor3.jpg

De Monacor woofer... Het spul voelt zeer degelijk aan, de rubber is van een goede kwaliteit. De magneet is best groot en zwaar voor een 20cm woofer, en let ook op de poolkernboring ;) Het frame is bijzonder dik en stevig. Ik ben er nog niet achter welk soort metaal het is - als je er tegen tikt, klinkt het absoluut niet door. Je hoort enkel een tik - het frame zal straks niet gaan resoneren op de muziek, zoveel is duidelijk.

Let ook op de rare verkleuring op de stofkap... dat is een of ander licht kleverig goedje dat op het membraan en de conusrand zit. Siliconespray?

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/edv/projects/fronts/seas2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/edv/projects/fronts/seas1.jpg

De Seas tweeter. Impressive! Ik kon het natuurlijk niet laten die tweeter al eens aan te sluiten, en hij klinkt absoluut subliem. Zeer uitgewogen en fijn, allesbehalve schreeuwerig. Door de resonantie van 650Hz bijna een breedbander te noemen. Je zou bijna zeggen dat er "bas" uit de tweeter kan komen, zo laag gaat die ;)

De bouw is nog niet voor onmiddellijk, ik denk dat ik eerst een center en 2 rears ga bouwen om wat ervaring op te doen ivm het bewerken en lakken van MDF. De chassis daarvoor zijn trouwens ook binnen (center: Mivoc WPP150 + Visaton SC10N, rears: Visaton FRS-8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me afvraag is, hoe vind je die Visaton tweeter (SC10N) klinken in verhouding tot die Seas?
En, is het niet mooier in al je boxen dezelfde tweeter te gebruiken?
En als laatste, waarom een beduidend goedkopere tweeter in je center, waar bij films toch juist veel hoge tonen uitkomen?

Edit:
Gebruik je 2x de Mivoc WPP150 in je center? En heb je van die center al een bouwtekening of iets dergelijks? Ben ik wel in geintresseerd :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2004 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ik heb de SC10N enkel nog maar in een quick-and-dirty setup vergeleken met de Seas. Daarin wordt duidelijk dat de SC10N absoluut geen match is voor de Seas :) De SC10N klinkt veel "harder", de Seas veel verfijnder. Moeilijk uit te leggen, maar ik ga nog eens testen met een setup met actieve filtering.

Begrijp me nu ook niet verkeerd, de SC10N klinkt niet schandalig slecht ofzo! Waarschijnlijk is de kwaliteit minstens even goed als die van de tweeters die men in doorsnee budget speakers gebruikt.

Het is natuurlijk mooier in alle boxen dezelfde tweeter te gebruiken. Maar de Seas is niet magnetisch afgeschermd, en door de dubbele magneet verkleurt het beeld van m'n TV van zodra die Seas dichter dan een halve meter in de buurt komt :)

Voor de rest, surround geluid is echt totaaaal geen prioriteit voor mij. Het is leuk bij films, meer niet. Ik ga echt voor stereo, met als leuk extraatje dat 5-kanaals geluid ook mogelijk is. Vandaar dat het budget voor de center en de rears niet hoog ligt.

De center wordt overigens een superminiatuur box met de 1x Mivoc WPP150 en 1x SC10N. Het wordt een basreflex-speaker met 6.5 liter effectieve inhoud, getuned op 48Hz (SBB4). De buitenafmetingen worden dan 25.5 x 15 x 30cm, kleiner gaat echt niet :) Bouwtekening heb ik niet echt, gewoon een vuile schets op een blad papier :P

Ik ben overigens nog op zoek naar goede software om luidsprekers uit te meten. Ik ben vooral geïnteresseerd in een tool dat de harmonische vervorming in functie van de frequentie kan meten.

Speaker Workshop kan dat, maar het prog is verschrikkelijk ondoorzichtig en gebruiksonvriendelijk. Ik krijg er overigens geen zinnig resultaat uit.

Met RightMark Audio Analyzer zou het in principe ook moeten lukken, maar ook hier geen zinnig resultaat. Help-functie of FAQ zijn onbestaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb in mijn center ook de sc10n. Prima ding voor 18 euro...

Maar het hoog is minder "transparant" (ik weet ook even niet hoe ik het uit moet leggen) dan bij de g20sc (die ik in mijn fronts en rears gebruik). En eigenlijk had ik het dus meteen goed aan moeten pakken en er ook ee g20 in moeten zetten (ga ik nog wel een keer doen)...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Ondertussen ben ik weer wat verder. Ik heb een actief gefilterde setup gemaakt, met de Mivoc WPP150 woofer en beide tweeters. Het filter is -12dB/octaaf op 3kHz, de response is nagemeten en klopt perfect.

De SC10N tweeter presteert ondermaats tov. de Seas tweeter. De Seas integreert perfect, en heeft een zacht, maar toch helder hoog. De SC10N is nogal schreeuwerig, en integreert niet goed. Het lijkt wel alsof de SC10N boven pakweg 8kHz het moet hebben van een heleboel resonanties. Vooral percussie klinkt echt nergens naar in vergelijking met de Seas.

Ik heb ook wat metingen gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://subsonik.mine.nu:6200/pics/electronics/center/SC10N_response_thd.png

Frequentie-respons + THD van de SC10N. Let op dat de linkerkant van de grafiek slechts begint bij 600Hz, en dat de schaalverdeling erg ruw is.

Afbeeldingslocatie: http://subsonik.mine.nu:6200/pics/electronics/center/seas_noferro_650_response_thd.png

Frequentie-respons + THD van de Seas Noferro 650. De tweeter staat in serie met 60µF, wat een kantelpunt van zo'n 450Hz oplevert.

Afbeeldingslocatie: http://subsonik.mine.nu:6200/pics/electronics/center/WPP150_response_thd_0,05W.png

De Mivoc WPP150, gemonteerd op een plank van zo'n 40cm, waardoor de bas vrij vroeg afvalt. Let op de bizarre dip bij 1kHz, die verschijnt trouwens ook in de metingen van Mivoc zelf.

Van de Monacor woofer heb ik nog geen metingen, die is zo groot dat ik ga wachten tot ik een testkast heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Kickje:

subsonik, ik heb dit topic eens goed doorgelezen, en vond die woofer wel erg mooi, volgens de grafieken sluit de seas goed aan op de woofer. Maarja wat wil je met zo'n lage Fs van €650Hz! Dus ik zat net als jij stevig na te denken, ik heb besloten dat ik dezelfde drivers ga bestellen. Ik bouw ze dan (nog) niet actief, maar wel BR. Ik zat te denken aan een zuil ontwerp.

Zou jij mij even jou ervaringen willen delen? Wat ik ook in mijn handen gedrukt krijg; ik speel altijd over de xmax heen. Ik ken de T/S parameters van de monacor driver, maar meestal is er al sprake van hoorbare vervorming vóór de xmax. Ik weet niet of jij al stiekem een testje heb gedaan met de driver, maar blijft hij een beetje vervormingsvrij op hoge(re) volumes?

Alvast bedankt subsonik! Ik was al een hele tijd opzoek naar 2 nieuwe fronts, nu ik dit hier zie denk ik: hebben!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
He, leuk om horen dat je speakers met dezelfde drivers gaat bouwen :)

Uiteraard heb ik die woofers al mishandeld >:) Ze mogen volgens de specs zo'n 10mm uitwijking hebben (4.75mm xmax), en toen ik ze tot 20mm martelde was de poolplaat nog steeds niet in zicht ;) De ophanging is erg soepel en laat zeer grote conusbewegingen vrijwel ongehinderd toe, in dat opzicht dus wel een leuke driver om eens de andere kant van de xmax-grens te bekijken ;)

Al m'n tests tot nu toe zijn wel free-air gedaan. Ik heb het gevoel dat de ophanging nog véél moet inspelen, als je de conus met de hand heen en weer beweegt voel je dat de ophanging bij grotere uitwijkingen niet lineair is. Aangezien bij free-air gebruik alle demping door de ophanging komt, is ook de vervorming goed hoorbaar in de buurt van de Xmax. Maar goed, stevig inspelen + inbouw in een kast zal hier veel aan verhelpen.

Verder wordt deze combi in een passieve speaker wel wat moeilijker, aangezien je dan vermoedelijk op 12dB/octaaf gaat filteren. Hierdoor kan je het kantelpunt voor de tweeter niet te laag kiezen, of deze krijgt teveel bas en gaat over z'n xmax. (jawel, ook tweeters hebben een xmax 8)7 ) Bij 1kHz kan de tweeter nog maar 91dB SPL produceren zonder over z'n xmax te gaan! Nu zijn 91dB bij 1kHz wel snoeihard, maar ik zou je toch aanraden om niet lager dan bij 1.8kHz te gaan filteren.

[edit] By the way: de Monacor woofer doet het leuk in een SBB4 alignment: 34 liter getuned op 28Hz. Lekker diep, en toch een beschaafde group delay.

[ Voor 7% gewijzigd door subsonik op 28-08-2004 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Dat de tweeter 12dB/oct. gefilterd moet worden moet geen probleem zijn, maar een gat in de volledige curve wil ik absoluut niet. Bijna ieder gat is hoorbaar voor mij, vooral in een 2-weg systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Lijkt me logisch dat je met zo'n budget aan drivers er ook wel voor zorgt dat je een vlakke frequentieresponse hebt :)

Maar goed, je zal dus zelf ook een filter moeten gaan designen. Das niet simpel als je het goed wil doen! Een meetmicrofoon e.d. is eigenlijk onontbeerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He Subsonic,

Ik wil sub maken met de SPH-200KE en zou graag het inbouw volume van die woofer weten voor het uittekenen van de kast. Oh, ik kan tijdens het ontwerp niet beschikken over de unit, dus zelf meten zal niet lukken. Echter zag dat jij ook deze unit gebruikt (of zie ik dat verkeerd...), dus jij weet dit getalletje reeds, toch???

Groetjes en bvd,

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Afbeeldingslocatie: http://www.monacor.de/de/JPG/400/G/G1/G102370Z.jpg

Hiermee heb je de voornaamste afmetingen van de woofer wel denk ik.

Je zou het ding in een kast van 34 liter netto kunnen bouwen, getuned op 28Hz. Hiervoor kan je een baspijp met 7cm doorsnede en 36cm lengte gebruiken. Het -3dB punt van de subwoofer komt dan rond 34Hz te liggen, het -8dB punt bij 25Hz.

Met zo'n 40W rms krijg je het ding dan al aardig op gang, meer vermogen kan hij slechts bij bepaalde frequenties slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

En hoe zit het met Barry's voortgang? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

En die van sub zelf :P

* voodooless know ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Niet al te best, ik wacht nu op een antwoord van een collega (die het zaakje goedkoper kan regelen), en ik moet nog een andere tweeter uitzoeken omdat deze niet al te laag inzetbaar is in passieve schakeling.

• subsonik
Ik verwacht niet dat je snel een tweeter zal vinden die én lager inzetbaar is met een passief filter, én ook heel erg goed klinkt... (en betaalbaar is, uiteraard).

Verwijderd

subsonik schreef op 18 september 2004 @ 01:10:
Ik verwacht niet dat je snel een tweeter zal vinden die én lager inzetbaar is met een passief filter, én ook heel erg goed klinkt... (en betaalbaar is, uiteraard).
ja dat wordt lastig, een vifa ringradiator kan je met stijl filteren wel op 1500 Hz krijgen.
Pagina: 1