[XP] Processen: system = 99%

Pagina: 1
Acties:

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58
ik merk ineens dat mijn cpu de gehele tijd op 100 % zit te puffen. waarschijnlijk heb ik dit al een tijdje maar is het me nooit opgevallen.

Het proces wat er voor zorgt dat mijn cpu op 100% staat is "system" zie ook plaatjes onderaan.

ik dacht eerst van hmmm zal wat wat draaien op de achtergrond, maar na adware-sbybot- en hijackthis gedraaid te hebben. nog steeds het zelfde verhaal.

het process system schijnt een process van MS te zijn wat hoort te draaien dus kan hem ook niet even killen.

heb op GoT met de search geen oplossingen kunnen vinden, wel mensen met het zelfde probleem. google leverde weinig op behalve de info wat het process system inhoudt

wat ik ook nog gedaan heb: niet gebruikte hardware verwijderd / uitgeschakeld.
Windows update gedraaid.

specs: AMD athlon xp 2500+
mobo asus a7v8x
geforce 4 videokaartje
Dit alles draait op Windows Xp + alle updates

hier de plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.fzrclub.nl/images/prestaties.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.fzrclub.nl/images/processen.JPG

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
ff systeemherstel denk ik.
Heb je al een virusscanner gedraaid?
is best raar als systeem 100% gebruikt, loopt het gebruik langzaam op of gaat hij in 1x naar 100% bij het opstarten?

*25 processen is trouwens wel heel weinig

[ Voor 12% gewijzigd door Solovine op 12-06-2004 15:20 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13
Virus?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Alexio schreef op 12 juni 2004 @ 15:18:
*25 processen is trouwens wel heel weinig
Hmm vind ik niet, kheb er 19 :Y)

Misschien geeft task info wat meer informatie:
http://www.iarsn.com/download.html

[ Voor 20% gewijzigd door Tutti-frutti op 12-06-2004 15:26 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-05 18:31

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

offtopic:
58 processes - draai nog niet zo lang (2 maanden geleden geinstalleerd ) ik vind het doodnormaal :)

system hoort inderdaad zeer laag te zijn. 01% gemiddeld hier, en 228kb geheugen gebruik.

spyware/adware scan, en http://housecall.trendmicro.com/ bijvoorbeeld voor je virusscan. *als je niks hebt geinstalleerd.

[ Voor 27% gewijzigd door powerflux op 12-06-2004 15:44 . Reden: je hebt wel een virusscanner zie ik net. ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• potatox
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

offtopic:
Draai hier maar 23 processen en draai deze installatie al 3 maanden.

Draai ad-aware maar een keer http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/ . Kan best zijn dat je een bende spyware/adware draait >:)

--

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
_PoTaToX_ schreef op 12 juni 2004 @ 15:34:
offtopic:
Draai hier maar 23 processen en draai deze installatie al 3 maanden.

Draai ad-aware maar een keer http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/ . Kan best zijn dat je een bende spyware/adware draait >:)
Check zijn startpost, daar staat dat hij dat al gedaan heeft :)

*geheugengebruik van system is bij mij trouwens maar 36kb en ik heb nu 48 processen lopen.
Ik denk dat er dus iets goed mis zit bj jou

[ Voor 17% gewijzigd door Solovine op 12-06-2004 15:39 ]

• potatox
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Alexio schreef op 12 juni 2004 @ 15:36:
[...]

Check zijn startpost, daar staat dat hij dat al gedaan heeft :)

*geheugengebruik van system is bij mij trouwens maar 36kb en ik heb nu 48 processen lopen.
Ik denk dat er dus iets goed mis zit bj jou
Ah, leesde er overheen :Y) thx

--

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
Ik heb het zelf ook, maar dan met 1 proc (van m'n P4 hyperthread) die gaat flippen, System staat dan op 50% (1 proc van de 2...)

Bij mij is het alleen zo als ik een CD in m'n LiteOn DVD writer heb liggen (451S)

Heel maf dus, maar misschien dat jij ook een DVD writer heb, anders: heeft iemand misschien een oplossing voor mijn probleem?

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• ThaDaNo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-04-2023
Hmm, had ik laatst ook. Ik heb hem toen gekilled - vraag me niet hoe - maar dat vond Windows toch niet helemaal leuk. Na een reboot werkte het weer.

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-03 22:42
Dit had/heb ik ook, maar dan een hoog cpu gebruik voor system en 1 van de svchost processen.

Er stonden windows updates klaar, en een ervan kon niet geinstalleerd worden (werd geen reden gegeven). Blijkbaar probeerde windows toch continu deze update te installeren, en dit mislukte elke keer. Uiteindelijk heb ik er maar voor gekozen automatische updates iig voorlopig uit te schakelen. Dit verhielp namelijk wel het 100% cpu gebruik.

Wellicht bij jou iets dergelijks?

Mijn fotografie en videografie

• Gh0stw4lk3r
ff update:

Virus is het niet, draai gewoon norton up to date
adware etc is het ook niet, heb adaware spybot hijackthis laten draaien.
het gebeurd meteen zodra het systeem opgestart is.
killen lukt niet aangezien het een kritiek process is :(
en system restore staat uitgeschakeld dus dat is jammer genoeg geen optie.

ik ben nu taskinfo aan het bekijken en hieronder een piccie van wat ik daar zie:

wat rechts onderin staat zijn de files die openstaan onder het process system, maarja wat kan ik hieruit opmaken behalve dat er wat bestanden in gebruik zijn?

Afbeeldingslocatie: http://www.fzrclub.nl/images/taskinfo.JPG%20http://www.fzrclub.nl/images/taskinfo.JPG

het gaat dus om process System daaronder is het thread 0005c8 die op 99% staat, maar ik kan niet zien wat die ene thread veroorzaakt :(

hieronder de handles gesorteerd op aantal handles van process system
Afbeeldingslocatie: http://www.fzrclub.nl/images/handles.JPG%20http://www.fzrclub.nl/images/handles.JPG

[ Voor 23% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 12-06-2004 17:30 . Reden: extra info ]

• Gh0stw4lk3r
hmmm denk het probleem gevonden te hebben......

met een third party tool check ik de CPU usage, en ziedaar, daar staat ie maar op 2 / 3 % ipv 99.
nu is het dus zo dat de system die +/- 99% aangeeft, eigenlijk BIJ de niet active systemenprocessen hoort, die er overigens ook tussen staat

nu is dus niet het probleem dat de cpu 100 draait ( want dat draait ie dus niet) , maar het wel aangeeft dat ie het doet.

[ Voor 1% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 12-06-2004 18:44 . Reden: typo? ]

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Gh0stw4lk3r schreef op 12 juni 2004 @ 18:43:
hmmm denk het probleem gevonden te hebben......

met een third party tool check ik de CPU usage, en ziedaar, daar staat ie maar op 2 / 3 % ipv 99.
nu is het dus zo dat de system die +/- 99% aangeeft, eigenlijk BIJ de niet active systemenprocessen hoort, die er overigens ook tussen staat

nu is dus niet het probleem dat de cpu 100 draait ( want dat draait ie dus niet) , maar het wel aangeeft dat ie het doet.
Je zou het kunnen nagaan met sisoft burnin wizzard. Als de temperatuur aardig bij toeneemt, dan is die 99% dus schijn. Als je de test weer stopt, en de temperatuur neemt af, dan weet je het zeker :).
Als er weinig verschil in temperatuur is (tussen normaal, en burnin wizzard) dan is er toch wel wat aan de hand.

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

@TS je zegt dat je Norton draait, deze veroorzaakt vaak genoeg 100% cpu. Nu staat er wel system naast, maar heb je al geprobeerd Norton te uninstallen?Misschien is het dan verholpen

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:18
Draai je soms cpuidle of gelijkaardige tools? Om je cpu te koelen dus?
Deze geven ook vaak 100% load omdat ze de niet gebruikte tijd van de cpu gebruiken om de hlt-instructie uit te voeren...

• Gh0stw4lk3r
Fire69 schreef op 12 juni 2004 @ 18:59:
Draai je soms cpuidle of gelijkaardige tools? Om je cpu te koelen dus?
Deze geven ook vaak 100% load omdat ze de niet gebruikte tijd van de cpu gebruiken om de hlt-instructie uit te voeren...
heb deze wel gedraaid , maar staan al een paar dagen niet meer op het systeem. zou er nog iets van op de achtergrond draaien?

• Gh0stw4lk3r
iemand nog een ideetje?

ik weet zo 123 niet meer waar ik het moet zoeken, kan niks terugvinden van bestanden die nog draaien van cpuidle oid. op zich merk ik natuurlijk niks qua performance, maar toch is het iri dat ik niet kan zien of me cpu nu wel of niet belast is.

• Gh0stw4lk3r
toevallig iemand die er een lichie op kan schijnen, want na 2 weken piekeren wat het zou kunnen zijn , ben ik nog geen steek verder gekomen.

nu is het geen probleem in de zin van dat ik niet meer verder kan werken, alleen het is zo irri dat ik niet zo 123 kan zien of me pc nou idled, of dat er echt iets op 100% draait

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 15:28
Van alle dingen die binnen kernelspace (ring 0) draaien, wordt de CPU time geregistreerd binnen het "system" proces. Je mag er wel vanuit gaan dat microsoft zijn huiswerk gedaan heeft, dus ik denk dat je moet zoeken in 3rd party software. De enige 3rd party software die binnen kernelspace draait zijn device drivers.

Nu heb je twee opties. Of er is een stuk hardware kapot of gedraagt zich abnormaal, waardoor in de driver de CPU 100% gebruikt wordt. (Zoals bij mijn BTC-DVD brander of KnoppenSpook's LiteOn DVD) Dat gebeurt meestal doordat de driver op de hardware wacht middels een smerig loopje, en de hardware nooit met respons komt.

Tweede optie is een virtuele device driver zoals bijvoorbeeld een SCSI-emulation device of een als device driver geïmplementeerde cpu-idler. Vooral dat laatste lijkt me in dit geval een plausibele optie.

Device drivers in windows bevinden zich in de \windows\system32\ subdirectory en niet onder \program files\ o.i.d. De manier om ze dus ook te verwijderen is om te zoeken in je device manager. Uninstallers verwijderen meestal ook de device driver wel mee, maar niet altijd.
Pagina: 1