[Gentoo en DAC960 controller]

Pagina: 1
Acties:

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-02 12:11

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Om te beginnen zal ik maar meteen even zeggen dat ik een Linux noob ben. Je moet ooit ergens beginnen he :)

Het zou best kunnen dat het antwoord heel simpel is (ik hoop het), maar ik heb het juiste nog niet kunnen vinden in de welbekende search en google.

Zoals de topictitel al doet vermoeden ben ik bezig met Gentoo en om precies te zijn in het stadium installatie. Er staat gelukkig een wereldse handleiding op de site van Gentoo, dus ik was al een eind gekomen(als je hoofdstuk 3 ver noemt ;)), maar bij het aanmaken van de nodige partities ging het fout.

Ik heb namelijk via mijn werk een DAC960 SCSI RAID controller met wat schijfjes kunnen regelen en het leek me wel leuk om deze op ons webservertje (want dat moet het uiteindelijk worden) te gebruiken. Het probleem is alleen dat ik het niet voor mekaar krijg om de schijf met fdisk te openen.

Waarschijnlijk moeten er nog drivers geladen worden voor de RAIDcontroller, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen. Misschien met modprobe (geen idee wat het is, maar zo heb ik de netwerkkaarten aan de praat gekregen).

Hopelijk is hier iemand of meerdere iemanden die mij kan/kunnen helpen. Alvast velen dank.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Zo'n dac960 is een koel ding
Ik weet niet welke drivers er allemaal mee werken maar voor zover ik er wat van weet is zo'n ding ongeveer hetzelfde als een megaraid
IIg is er een DAC960 driver en I2O (een standaard protocol om high end apparaten aan te sturen) zal ook wel werken (ik heb met een megaraid DAC960 geklooid en voor zover ik me kan herinneren ondersteunen ze i2o) da's de i2o-scsi driver.
Deze drivers kun je modproben, modprbe i2o-scsi of modprobe dac960
(met modprobe -l kan je zien welke modules je kunt modproben, doe wel een modprobe -l|grep scsi ofzo of ene pipe naar less)
Verder moeten de schijven waarschijnlijk wel geconfigureerd zijn in de controller want volgens mij gebruiken beide drivers de controller ipv de hd direct aan te spreken.

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:12

Gotiniens

Fairly odd Tim

mischien kan je als je de boot cd opstart, op het moment dat je de kernel kan kiezen de "doscsi" optie meegeven. Hij gaat dan zelf opzoek naar de juiste modules een laadt ze als je ze nodig hebt. Dit werkt bij een vriend van mij perfect.

Verwijderd

Kijk eerst even HEEL goed welke 960 je hebt. Die kaarten zijn er in diverse soorten en smaakjes. En laat nu net degene die ik persoonlijk het meest ben tegengekomen niet ondersteund worden door linux?! Zoek even zorgvuldig naar het -exacte- type nummer (er staan op de printplaat meestal nog een stuk of twee letters na 960) en ga dan even verder op zoek of hij wel goed ondersteund wordt..

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Ik ga die doscsi optie eens proberen. Verder ga ik eens kijken welke modules er zijn (bedankt. Ik wist namelijk niet hoe dat moest. Noob he) Ik wilde hem sowieso via de controller aanspreken. Kan ik lekker RAID 5 draaien. Ik hoop maar dat hij wordt ondersteund. Even jullie tips proberen hoor. Post zo het resultaat

Moet ik die lijst van modules nog laten updaten van internet? En zo ja hoe doe ik dat?

[update]Het opstarten met de optie doscsi heeft geen zin blijkbaar. De dac960 kan ik niet modproben. Moet ik de lijst nog updaten vanaf internet ofzo (De lijst die ik nou heb stond op de livecd). Kan ik i2o gebruiken terwijl de dac960 mod niet geinstalleerd is?[/update]

[ Voor 39% gewijzigd door QkE op 12-06-2004 17:46 ]

• Bas!
Die i2o is gewoon een manier om blockdevices aan te spreken volgens een standaard. Zie het als een usb driver. Dus je kunt hem juist gebruiken als vervanging van die dac960 driver. Als het zo is dat er zo veel verschillende zijn zou dit ook wel eens niet kunnen werken, maar niet geschoten is sowieso mis.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Dus ik kan die gewoon modproben?

• Bas!
ja en als het niet werkt dan werkt het niet.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Ok. Ofwel: "shut the fuck up. Wij kunnen of willen je ook niet verder helpen." :)
In ieder geval bedankt voor de al geboden hulp. Blijft lastig zo'n oud RAIDding. Is zeker niemand die hem wil kopen met een viertal schijfjes erbij, of wel? ;)

O ja. Hij geeft een fout als ik i2o modprobe "can't find device" of zoiets.

[ Voor 25% gewijzigd door QkE op 14-06-2004 00:58 . Reden: Dingen vergeten ]

• Bas!
als i20-scsi geladen is en hij werkt (even ge-google-d):
http://i2o.shadowconnect.com/faq.php#raidaccess

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Die i2o gaat helaas niet werken. Ik denk dat de controller te oud is. Er zaten 4 2,2 gig Atlas II 3.5 series in dus de controller zal ook wel uit die tijd komen (de garantie van deze schijf liep tot oktober '98, dus het ding zal uit '95 komen) en na een googletje kwam er uit rollen dat i2o pas in '98 een beetje mainstream zou worden. Een echt fossiel dus. Misschien moet ik hem maar gewoon met iemand ruilen voor een goede ata schijf. Want anders ben ik bang dat het kiezen is tussen de RAID en Gentoo. Vond het alleen wel gaaf om RAID5 te draaien. Je blijft een Tweaker he.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Update:
Jippie!!! Het is gelukt!!!
Tenminste. Waarschijnlijk moet ik het ding nou nog in de core gaan compilen, dus misschien dat ik jullie hulp weer inroep, maar ik heb het nou voor elkaar gekregen om hem te modproben, dus hij werkt in ieder geval in Gentoo.

Wat nou het probleem was:
Ik deed elke keer modprobe dac960 terwij het moest zijn modprobe DAC960.... Schaam!
Dat ben je als W*ndows (verboden woord hier?;)) gebruiker gewoon niet gewend. Niet dat dat een excuus is, maar wel een rede. Ik denk dat ik maar een tijdje naar http://www.watbenjedan.com moet gaan zitten kijken, want dit is eigenlijk te schandalig voor woorden.

Daarna moest de firmware van het monster nog even geupgrade worden(firmware op http://www.lsilogic.com/products/mylex_scsi_raid/index.html als er nog mensen na mij dit probleem hebben), maar nou doet hij het uiteindelijk.

Jippie. Verder met de Gentoo handbook. Bedankt allemaal voor de suggesties. Het heeft me uiteindelijk bij de oplossing gebracht.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Hier stond eerst een onzinnig bericht. Niet goed gelezen.

[ Voor 90% gewijzigd door QkE op 15-06-2004 07:21 ]

Pagina: 1