[midi] Apparaat besturen via Cubase?

Pagina: 1
Acties:

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 10:25
Ik heb mijn Terratec geluidskaartje een demo-versie van Cubase SX gekregen en dat bevalt me erg goed. Ik neem dan voornamelijk gitaar op via mijn Line-6 Pod 2. Dat is een soort versterkersimulator die je rechtstreeks op de Line-In van een computer of geluidsinstallatie kan prikken.
Nu zitten er op mijn geluidskaart mooie een mooie midi in en uitgang en op mijn Pod ook. Nu kan ik via de bijgeleverde CD van de Pod het geluid van de Pod aanpassen, maar (aangezien ik de kracht van midi nu ongeveer begin te begrijpen) is het ook mogelijk om dit proces in Cubase te automatiseren?
Ik heb dus een muziektrack met achtergrondgeluiden als drum e.d. en daar speel ik bij mee, alleen nu moet er op het moment van een solo een heel ander geluid van mijn gitaar komen. Is het mogelijk (ik vraag dus niet hoe, want dat vis ik zelf wel uit :)) om de instellingen van mijn pod via de midi in cubase te automatiseren?
In het boekje van de POD staat alle midi-info...zo moet Wah bijvoorbeeld op Controller 30 bijvoorbeeld en varieerd van 0-127. Kan ik dit met Cubase dan automatiseren in een aparte midi-track?

[ Voor 10% gewijzigd door armageddon_2k1 op 14-06-2004 20:28 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• armageddon_2k1
[kickje]
Weet dan niemand het?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik werk er zelf ook mee, maar heb eigenlijk nog nooit met zo een automatisering gewerkt (wat ik wel van plan nog ben)
volgends mij zou je een dump in midi codes moeten zetten en die dus op de tjdlijn zetten.. het moet zeker kunnen.. maar hoe weet ik niet

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• armageddon_2k1
Ja, dus dat je een midi-track record zeg maar.
Daar was ik al achter, maar ik bedoel eigenlijk of je in Cubase een midi-track maakt, dus invult zeg maar, in de sequencer en deze afspeelt. Zo kan je hele weirde effecten bereiken die je anders niet kan.
Denk aan golvende Drive-distortion, Wah zonder pedaal, veranderende Tremolo e.d.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

dat kan ja...
je hebt als het goed is bij de pod een tabel met "midi implentations" gehad..
die zat er bij mij destijds ook bij..

je zal dan geen codes op de piano rol kunnen zetten,.. aangezien dit andere waardes zijn dan alleen maar note on en note of zijn...
er zit bij het extensie menu per track een automatiserings optie.. het beste is gewoon op een midi kanaal te gaan staan.. en van te voren je midi changes opnemen..

dus bijvoorbeeld "Druk op record" - "Change cabinet"
dan stoppen, en kijken wat ie heeft gedaan.. dan zie je waarschijnlijk dat er waardes tussenstaan, die zou je kunnen verwijderen, aangezien het laatste commando tot die switched. (je hebt namelijk directe, en UP&DOWN commando's)

midi is trouwens erg uitgebreid ja.. we spreken het hier nog nieteens over sysex commando's

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik hoop dat je een beetje basiskennis hebt van Cubase, want ik heb weinig zin om het nog simpeler als hieronder uit te leggen ;)

• Start Cubase SX
• Open een bestaande song of maak een nieuwe
• Maak een nieuwe MIDI track, de output moet wijzen naar de correcte poort
• Maak een nieuwe part (blokje? rechtermuis > draw > blok maken)
• Ga naar de Key Edit van die part (dubbelklik als je muis een pijltje is, object selection)
• Linksonderin zie je een pulldownmenu met 'velocity', klik hier op Setup
• Voeg de controllers toe die jij nodig hebt / je Pod ondersteunt
• Selecteer de controller die je wilt 'automatiseren'
• Je kan tekenen etc in het onderste deel van het scherm door RMB > draw te doen.
• Je kan bovenin het Key Edit scherm op het potlood icoontje klikken om bv lijnen en parabolen te tekenen
• Om fijnere lijnen te maken kan je de Quantize waarde aanpassen

Met een beetje geluk stuurt je Pod ook nog MIDI signalen uit (de knoppen dan), en kan je die opnemen. Opnemen geeft toch altijd een betere 'groove' omdat je lekker aan de knoppen kan jengelen :)

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 22:16

Xtremelead