Toon posts:

Advies gevraagd: Olympus C-5060 versus Sony DSC-F717

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een digitale camera kopen en ik heb na wat dubben de keus beperkt tot een Olympus C-5060 of de Sony DSC-F717. Beide camera's zijn volgens de diverse fotozaken waar ik ben geweest gelijkwaardig in kwaliteit. Mijn voorkeur is op deze camera's gevallen, omdat je veel zelf kan instellen, ze een hoogwaardige kwaliteit hebben en ze prettig vasthouden.

Op Dpreview staat een prachtige review over de Sony, maar helaas niets over de Olympus. Ik heb her en der verspreid over het internet ook verschillende gebruikersreviews gelezen. Ik vind het echter moeilijk om daar een conclusie uit te trekken (behalve dan dat het bij beide camera's veelal positieve beoordelingen zijn). Dit aangezien de twee camera's door verschillende personen worden beoordeeld. Je krijgt dus de situatie dat beoordelaar 1 iets wel goed vindt terwijl beoordelaar 2 diezelfde kwaliteit misschien wel als slecht beoordeeld.

Op Dpreview heb ik natuurlijk wel de specs met elkaar vergeleken. Uiteraard zijn er verschillen, maar ik heb zo snel niets kunnen vinden dat voor mij echt de doorslag gaf. Het grote voordeel van de Olympus is het groothoekbereik van 27mm (27-110mm), dat van de Sony juist het telebereik van 190mm (38-190mm). Ik gebruik beide, dus op wat langere termijn komen er waarschijnlijk toch voorzetlenzen bij. Nu een camera kopen die zowel het groothoek- als het telebereik heeft, wordt me te duur. Ik heb € 700,00 toch wel als bovengrens.

Op beide camera's kan een externe flitser worden geplaatst, beide camera's hebben een beweegbaar scherm (nou ja bij de Sony beweegt de body ten opzichte van de lens), beide camera's zijn ongeveer even duur en beide camera's hebben ongeveer evenveel pixels.

Een nadeel van de Sony vind ik de afmeting, maar dit is niet zo'n groot nadeel dat hij afvalt, temeer daar hij dus die hele goede revieuw heeft gehad.

Ik weet het niet meer, maar misschien dat iemand van jullie me advies kan geven (misschien is er iemand die ervaring heeft met beide toestellen en ze dus met elkaar kan vergelijken). :?

Misschien voor jullie nog handig om te weten: het videogebeuren vind ik niet interessant, want daar heb ik al een videocamera voor, dus dat beoordeel ik niet mee in mijn keuze.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Pixels is het minst boeiende in dit verhaal, trust me on that one.

De range van je lens is echter wel erg van belang: wat verwacht je voor foto's te gaan maken? Veel dichtbij en landschapswerk, of juist wat verderaf? Daar zou ik mijn belangrijkste punt vinden.

De Sony heeft een erg fijne lens, maar hij is alles behalve wide. Wel lekker lichtsterk en de kwaliteit is echt niet mis. Van de Oly weet ik niet hoe goed (en snel) de lens is, maar 27mm is zeker prettig voor mijn type fotografie. Persoonlijk zou ik daarom wide belangrijker vinden dan tele.

Je vind het niet erg dat de Sony Memsticks gebruikt die Godseduur zijn? Dan pak je lekker de sony. :)

Bericht hierboven

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
erm, godse duur ??

1to0 € 32,- € 6,50 6026 ZG 10-06 voor 128 mb

vd pricewatch.

Dus dat memory sticks duur zijn is een beeeeeeeetje achterhaald.

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:36

Chrasher

Tevree met z'n PS5

En jij denkt dat die 128Mb sticks voldoende zijn? Daar kan je net 30-35 foto's op zetten met hoge kwaliteit. Natuurlijk hangt het van je foto-enthousiasme af, maar ik denk dat een 512Mb kaartje toch wel prettiger werkt.

PSN-id: Chrasher

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:21
Review van de Olympus

Pro's
- Excellent image quality.
- Excellent range of image formats and compression.
- Super wide angle.
- Broad range of accessories.
- Very good construction and finish.

Con's
- RAW format still poorly supported.
- Manual lacks clarity with respect to the effect of settings on menu options

Dan de mening van Megapixel.net over de Sony:

Pro's
- Excellent image quality.
- Infrared photography.
- Good built-in flash.
- Hotshoe.
- Excellent zoom control.
- Info-Lithium battery system.

Con's
- Shutter release still "hard to find" in use.
- Could benefit from greater selection of image compression, or a RAW mode.

Ik zou de Oly nemen (zie Floris). En Memorystick, tsja, persoonlijk lijkt me dat inderdaad een nadeel, maar om dat nou mee te laten spelen. Wel is het zo dat je minimaal 256 MB wilt hebben, liever 2x 512 MB.

[ Voor 58% gewijzigd door havana op 12-06-2004 13:18 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
Chrasher schreef op 12 juni 2004 @ 11:17:
En jij denkt dat die 128Mb sticks voldoende zijn? Daar kan je net 30-35 foto's op zetten met hoge kwaliteit. Natuurlijk hangt het van je foto-enthousiasme af, maar ik denk dat een 512Mb kaartje toch wel prettiger werkt.
Voor het budget waar ts het over heeft ga jij niet semi prof bezig zijn dus is het absoluut en totaal overbodig om op max aantal pixels te schieten.

Dus dan is 1 of 2 128 kaartjes meer dan zat.

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik hoop dat je wat hebt aan deze reply, maar wij hebben hier thuis sinds kort de olympus c5000 zoom, voorloper van de c5060 en zijn we in iedergeval super tevreden mee. Licht lekker in de hand, maakt mooie foto's. Macro foto's zijn ook superscherp te maken, het enige nadeel is dat hij standaard flitst, wat af en toe overbelichte foto's maakt. Je kan het wel makkelijk uitzetten en aanzetten, maar denk dat elke camera hier last van heeft.

Als je wilt kan ik je wel een foto opsturen :)

Verwijderd

De Oly heb ik eventjes vastgehad en van beide heb ik een behoorlijk aantal foto's gezien. Afgaande op de verhalen van de eigenaren en m'n ervaring met een andere Oly moet ik zeggen dat beide camera's zondermeer goede foto's kunnen leveren.
Je keuze zal meer afhangen van of de features van de camera's aansluiten bij jouw wensen voor het type foto's dat je neemt.
De Sony heeft een groter telebereik, de Oly een beter groothoekbereik.
De Sony is beter is het focussen in slechte lichtomstandigheden (binnenshuis, schemering/avond).
De Oly heeft een optical viewfinder, de Sony een electronische.
De LCD viewer op de achterkant is bij de Oly echt alle kanten op te draaien, inclusief naar het onderwerp van de foto (zelfportret ;) ).
De Oly heeft een zwakkere lensconstructie (een motorisch in- en uitschuivend geval dat nogal gevoelig is voor vallen/stoten).
De Oly is iets sneller in het focussen, maar de Sony reageert sneller als er al gefocust is (sport, etc.)

Zet de features van beide naast elkaar en kijk wat het beste bij jouw behoeften aansluit. Struin alle fora af van reviewsites en zie of je meningen van eigenaren kunt vinden. Zoek op foto-sites naar albums met foto's van de betreffende camera's. En zoek een winkel waar je de camera's kunt proberen!

Leg wel bij de koop vast voor welk doel je de camera wilt gebruiken. Mocht de camera daar toch niet aan voldoen, dan heb je tenminste de mogelijkheid om hem te retourneren.

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:24

Dogooder

dus...

ik weet niet hoe het met de sony is. maar ik heb zelf de oly 5060 en ben er erg tevreden mee. een paar pluspunten zijn
-een snelle en goede autofocus bij slecht licht
-heel veel accucapaciteit
-de 28 mm zoom, hoewel ik de tele een beetje mis maar de teleconverter van olympus is zeker niet slecht te noemen had ik begrepen.
-ik vind de body stevig en stabiel. hoewel Jigal zegt dat de lensconstructie minder is merk ik daar weinig van.(je moet hem ook niet laten vallen)
-het flexibele display waardoor je vanuit alle posities wel een foto kan nemen.
-het snel wegschrijven van data.

dat waren mijn pluspunten. het enige minpunt vind ik dat hij beetje groter is dan een compactcamera. maar daardoor wel stabiel in de hand.

• THEVGE
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ook ik heb een 5060. Hij is redelijk handzaam, en heeft een hoop voordelen t.o.v. andere camera's in dit segment.

Grote praktische pluspunten:

-super accu
-27mm
-houdt goed vast
-handig en scherp display
-Compact Flash (en xD)
-veel instelbaar
-geweldige handmatige macro tot 3cm
-RAW nu prima ondersteund door i.i.g. Photoshop CS

Nadelen?

-prijzig
-matige viewfinder (ik doe alles op display)
-handleiding als PDF

De Sony die je noemt ken ik niet, heb op mijn werk wel met verschillende Sony's te maken zoals een van die CDRW dingen. Daardoor was mijn keus erg makkelijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk de Olympus gekocht, maar tot op heden ben ik er niet echt blij mee. De Super Macro stand werkte van af het begin niet goed; hij stelde niet scherp. Het heeft mij veel bellen en mailen met Olympus gekost eer ze toegaven dat de camera waarschijnlijk niet goed werkte. Uiteindelijk kon de camera dus opgestuurd worden naar Olympus. Na een heel lange tijd kwam hij eindelijk "gemaakt" terug. Helaas is gemaakt bij Olympus wat anders dan bij mij, want in de Super Macro stand stelt hij nog steeds de helft van de tijd niet scherp. Geluk besteld de winkel nu een nieuwe camera voor mij, want ook zij zijn niet blij met Olympus zijn manier van repareren of met mij dat laat ik om het even :)

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Het grote voordeel van de Olympus is het groothoekbereik van 27mm (27-110mm), dat van de Sony juist het telebereik van 190mm (38-190mm). Ik gebruik beide,
Was een Konica Minolta A serie niet iets voor jou geweest? (28 - 200 mm)

Ja, toch leuk om daar even verder over te praten ;)

Alors.

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 01:44:
Ik heb uiteindelijk de Olympus gekocht, maar tot op heden ben ik er niet echt blij mee. De Super Macro stand werkte van af het begin niet goed; hij stelde niet scherp. Het heeft mij veel bellen en mailen met Olympus gekost eer ze toegaven dat de camera waarschijnlijk niet goed werkte. Uiteindelijk kon de camera dus opgestuurd worden naar Olympus. Na een heel lange tijd kwam hij eindelijk "gemaakt" terug. Helaas is gemaakt bij Olympus wat anders dan bij mij, want in de Super Macro stand stelt hij nog steeds de helft van de tijd niet scherp. Geluk besteld de winkel nu een nieuwe camera voor mij, want ook zij zijn niet blij met Olympus zijn manier van repareren of met mij dat laat ik om het even :)
Ligt het niet aan jou manier van fotograferen?

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
super-muffin schreef op 16 oktober 2004 @ 13:40:
[...]

Ligt het niet aan jou manier van fotograferen?
Idd... Ik heb nog nooit negatieve ervaringen gehad met Olympus, en ik had zlef ook bijna de 5060 gekocht (kreeg voor minder dan de helft een E-10 aangeboden dus heb dat met beide armen aangenomen :P)
Pagina: 1