Nieuwe generatie SCSI drives: eerste Fujitsu MAT benchmarks

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-09 16:04

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Nu Seagate zijn volledig vernieuwde productlijn heeft onthuld, hebben alle fabrikanten van SCSI-schijven hun nieuwste generatie 10K en 15K schijven aangekondigd. In de komende maanden zullen de volgende nieuwe modellen verkrijgbaar worden:

10.000rpm Ultra320 SCSI:

- Fujitsu MAT-serie
- Hitachi Ultrastar 10K300
- Maxtor Atlas 10K V
- Seagate Cheetah 10K.7

15.000rpm Ultra320 SCSI:

- Fujitsu MAU-serie
- Maxtor Atlas 15K II
- Seagate Cheetah 15K.4

Later dit jaar zullen ook de eerste Serial Attached SCSI-schijven verschijnen, waarbij Seagate en Fujitsu als eerste 2,5 inch enterprise harde schijven op de markt zullen berengen.

Ik heb deze week contact gehad met Fujitsu in de UK en dankzij de zeer vlotte medewerking aldaar, kon ik al donderdag over een 73GB modellen van de MAT-serie, MAS-serie (vorige generatie 15K) en MAN-serie (vorige generatie 10K) beschikken. De MAS- en MAN-series maakten vorig jaar een erg goede indruk in onze eerste generatie storage benchmarks. De benchmarks zijn onlangs geheel vernieuwd en daarom zullen beide schijven opnieuw getest worden.

Helaas heeft Fujitsu modellen met een SCA-aansluiting opgestuurd, waardoor ik op dit moment nog geen geluidsdruk- en temperatuurmetingen kan doen. Dit omdat de drives in een 3-in-2 Procase hotswap SCA-behuizing worden getest. Ik ga ergens een SCA naar 68-pin converter vandaan toveren zodat ik toch geluidsdruk- en temperatuurmetingen kan doen.

De voorlopige resultaten van de Fujitsu MAT kun je hier bekijken:

http://www.tweakers.net/benchdb/testcombo/246

De MAT breekt als eerste de 85MB/s barrière. Lang zal hij dit record niet handen houden, want de nieuwe generatie 15K's zal waarschijnlijk rond de 95MB/s gaan halen.

De desktop/workstation suites ontberen om dit moment nog handige prestatieindices. Zodra ik voldoende schijven heb getest, ga ik prestatieindices berekenen voor desktop, gaming, workstation en server performance (server benchmarks zijn momenteen in ontwikkeling), zodat je je niet hoeft te vermoeien met de huidige overdaad aan cijfertjes. De prestatieindices zullen genormaliseerd worden op een score van 100 voor de performance van de Raptor WD360GD.

Volg deze link voor een vergelijking van de testresultaten van de MAT, Cheetah 15K.3, Cheetah 10K.6, Raptor WD360GD en Deskstar 7K250. Opvallend is de zeer goede performance van de MAT in de workstation benchmarks.

Benchmarks van de nieuwe Maxtor schijven en de 15K Fujitsu MAU staan op de planning. Seagate en Hitachi zullen tezijnertijd volgen. Het benchen van SATA drives is op dit moment lastig omdat ik zit te wachten op de nieuwe generatie SATA II adapters met NCQ support. Ik gebruik nu nog een FastTrak S150 TX2plus die echter helaas niet op 66MHz PCI wil werken in de PCI-X slots van m'n moederbord, waardoor ik 32-bit 33MHz PCI moet gebruiken en de performance van de 2-drive RAID 0 benchmarks wordt gebottlenecked. Daardoor heeft het nog geen zin om uitgebreid SATA-schijven te gaan benchen. Dit is ook de reden waarom de Raptor WD740GD nog niet is getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-09 22:34
Femme,

Neem aan dat je de MAP ipv de MAN bedoeld.
De MAN serie is al een oudje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klinkt goed, binnen kort moet ik toch nieuwe schijven aanschaven eff wachten dus nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Dat ziet er goed uit :)

Op transfer rate zit de MAT zelfs boven de 15 Krpm schijven van nu, gaat de goede kant op, straks heb je met 1x 15Krpm schijf al je 33 mhz PCI bus vol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Owk, die X15's van me gaan eruit en ik ga zo'n MAT/MAUtje halen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je hebt toch wel een leuk baantje af en toe femme. ;)

Het zijn vast mooie schijfjes, ik hou wel van fujitsu. Ik heb nu 2 MAP's in software raid 0 en dat is heel fijn, ik denk dat ik er 2dehands nog 2 ga bij kopen zodat ze met z'n vieren in raid 0 kunnen.

Ik moet wel zeggen nu de scsi schijven eindelijk een beetje koel en stil zijn heb ik niet metteen "upgrade" drang als ik dit lees. De 15k3 en MAP's die ik heb zijn nog steeds top schijven. Ik heb laats weer eens een IDE schijf gekocht, een maxtor 160 gieg, en het valt me toch op hoe traag die 7200 rpm's zijn. Maarja is maar storage he. (ok nu genoeg elitair scsi gebral :) )

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Helaas werken de MAP en MAS niet in de Procase SCA bay waardoor de benchmarks niet op die schijven gedraaid kunnen worden.

Weet iemand nog een adresje in Nederland voor goede SCA converters die gegarandeerd op Ultra320 snelheid werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik heb een paar van mij van MR@ (mr-at.nl) vandaan, je zou ze even kunnen mailen om te vragen of ze u320 doen, u160 iig wel. Ze zijn daar ook niet zo duur.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Voor mij is het nu moeilijk om te upgraden (aangezien dat mijn brackets vol zitten ;) ), hoewel ik toch van mn Seagate X15-36LP afwil, dit is de enige schijf die dat piepende geluid van zn lagers maakt en de warmste schijf, het liefst zet ik hier een Fujitsu MAT voor terug,
de laatste tijd heb ik 2x Fujitsu MAP mogen testen of het nou echt zoveel uitmaakt tov. een snelle 15Krpm schijf en ik moet zeggen, nee, je merkt er weinig van, in de toekomst zal ik daarom overgaan op snelle 10Krpm schijven.
Het enige waar ik 15Krpm voor houd is voor OS en programma's.
Laatste tijd heb ik aardig wat aan videobewerking gedaan op de 10Krpm MAPs en dat werkte lekker :)

[ Voor 4% gewijzigd door Lennieboy83 op 13-06-2004 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Ze zien er erg leuk uit, maar ik denk dat het nog wel even zal duren voordat ik de disken in mijn bak heb zitten.

De MAP disken die ik nu gebruik zijn eigenlijk al snel zat voor alles wat ik doe. Ik denk dat ik, net als gladiool, eerder 2 "verouderde" MAP disken erbij prik dan 1 MAT disk. Ik vrees alleen dat de MAP disken niet zo snel gedumpt gaan worden. De snelheid is wel verbeterd, maar er is geen reden voor bedrijven om te upgraden zoals bij de MAN -> MAP overgang. Daar speelde namelijk de overgang van U160 naar U320 vaak een grote rol.

Het zijn zeker weer mooie disken van Fujitsu, daar twijfel ik niet over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSK
  • Laatst online: 29-08 21:21

JSK

Thunder K8WE

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de prestatie van de MAU serie. Wanneer worden deze getest? M'n huidige config (2x MAS) wil ik nog wel uitbreiden, dus even wachten op de MAU kan geen kwaad lijkt me :).

Wanneer worden de schijven eigenlijk in de winkel verwacht?

Specs Casemod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-09 11:37
Ben meer geïnteresseerd in prijzen, spul mag wel eens wat goedkoper worden. M'n 18GB Atlas 10K3's zijn nodig aan vervanging toe maar ik neig steeds meer naar S-ATA gezien prijs/prestatie verhouding (Raptor anyone?). Maar de prestaties van deze eerste der nieuwe generatie SCSI disken zien er wel erg lekker uit, dat dan weer wel :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Als ik vanaf de grond aan een nieuwe pc zou bouwen dan zou ik 4x 74GB Raptors nemen (voor videobewerking) en 2x Fujitsu MAS/MAU of andere aanstaande 15Krpm schijven nemen voor Opstarten en programma's.
De Raptors hebben zich nu bewezen ;)
Maar hoe dan ook, nú zit ik er ook aardig warmpjes bij dus ik mag niet klagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiznit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Bah, SCSI........ :|

:9~

Moet ook wel, waar zou SCSI anders blijven?

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
JSK schreef op 13 juni 2004 @ 11:22:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de prestatie van de MAU serie. Wanneer worden deze getest? M'n huidige config (2x MAS) wil ik nog wel uitbreiden, dus even wachten op de MAU kan geen kwaad lijkt me :).

Wanneer worden de schijven eigenlijk in de winkel verwacht?
Dit kwartaal moeten ze verkrijgbaar worden. Review samples van de MAU-serie komen volgende maand beschikbaar. Maxtor kan al samples van de Atlas 10K V en Atlas 15K II leveren.

De MAS en MAP schijven willen zelfs op Ultra160 en U2W snelheden niet in de Procase werken. Ik heb een paar Ultra320 compliant SCA2 converters bij SCSI4me.com besteld. Ik weet dan in ieder geval zeker dat ze op Ultra320 snelheid werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Laatst online: 05-09 22:34
Femme schreef op 13 juni 2004 @ 23:23:
Ik heb een paar Ultra320 compliant SCA2 converters bij SCSI4me.com besteld. Ik weet dan in ieder geval zeker dat ze op Ultra320 snelheid werken.
Femme, hoe betaal jij daar? Ze accepteren namelijk geen cc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik kon er via PayPal betalen omdat ik al eens eerder wat dingen bij SCSI4me besteld heb. Ze hebben een aantal producten op eBay staan waarvoor je kunt betalen met creditcard via Bidpay.com. Anders kun je ook via money transfer. Bij de Rabobank kun je dit online doen. Zo te zien kun je er nu ook directe bestellingen via Bidpay betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Femme op 14-06-2004 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat zijn erg fijne schijven :) De MAT overtreft de Atlas 15K. Dat werd ook wel tijd, de Atlas 15K stond al bijna anderhalf jaar bovenaan als zijnde een der snelste SCSI schijven ;)

Ik ben benieuwd naar de Atlas 15K II benchmarks.

edit:
Alleen jammer dat het me niet geheel duidelijk is hoe ik de Desktop StorageMark ook zelf kan uitvoeren. Normaliter verwacht ik in de "Dit is de tekst" tekst hier enige uitleg, net zoals bij de ATTO benchmarks. Vergelijkingsmateriaal in vorm van een single Atlas 15K zou leuk zijn geweest namelijk :)

[ Voor 44% gewijzigd door BalusC op 16-06-2004 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als reactie op scsi beest:

Op Storagereview zie ik dat de Raptor 74 bovenaan de lijst staat bij boot-performance, de nieuwe Fujitsu's staan er wel nog niet bij maar de huidige Fujitsu 15k's laten windows xp dus trager opstarten dan een Raptor?

Denken jullie dat dit juist kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-09 19:46
Waarschijnlijk boot een raptor sneller dan een scsi disk omdat de scsi-kaart langer bezig is met initialiseren dan een Sata-kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSK

JSK

Thunder K8WE

Op Storagereview zie ik dat de Raptor 74 bovenaan de lijst staat bij boot-performance, de nieuwe Fujitsu's staan er wel nog niet bij maar de huidige Fujitsu 15k's laten windows xp dus trager opstarten dan een Raptor?

Ik denk dat het wel juist is, maar U320 SCSI schijven worden vooral in servers gebruikt, en daar is boot tijd niet echt belangrijk, dus de score voor boot performance lijkt me vrij irrelevant.

Specs Casemod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

arnoman schreef op 16 juni 2004 @ 11:28:
Waarschijnlijk boot een raptor sneller dan een scsi disk omdat de scsi-kaart langer bezig is met initialiseren dan een Sata-kaart
Maar als hij daar eenmaal klaar mee is dan gaat ie ook als een raket :9
Denk dat je apps toch sneller laden van een SCSI setup dan een sata setup.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
dat weet ik wel cker!
Naar mijn idee was mijn 15k toch een stuk rapper dan mijn 2x 40gb raptors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Verwijderd schreef op 16 juni 2004 @ 11:18:

Ja hoor, why not :) Zoals je kunt zien is er geen enkele disk welke op _alle_ aspecten het beste performed. Dit heeft naast de fysieke eigenschappen ook in hoge mate met de firmware te maken. Zo zal de ene firmware meer de nadruk op bepaalde eigenschappen (b.v. freeblock scheduling, flexibiliteit van simultane request prioriteiten, caching etc.) leggen dan de ander. Of is de ene firmware gewoon wat beter geschreven of beter afgestemd op bepaald gebruik. Op die manier kun je dus performanceverschillen krijgen waardoor je dus niet snel een disk zult krijgen welke op alle gebieden heer en meester is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
arnoman schreef op 16 juni 2004 @ 11:28:
Een beetje vreemde formulering, je had beter kunnen zeggen:

Waarschijnlijk boot een computer met een WD raptor sneller, omdat een computer met SCSI kaart eerst moet initialiseren B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09 10:47

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Nou mijn S-ATA controller ook initialiseren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opstarten doe je vaak maar een keer per dag, sommige mensen zetten hun pc zelfs nooit uit.
niet echt boeiend argument dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2004 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
De SCA converters zijn binnen en werken gelukkig wél in combinatie met de MAS/MAP en LSI 53C1030 controller. De eerste resultaten van de Fujitsu MAS staan inmiddels online. De MAT ga ik rebenchen met de nieuwe SCA converters zodra ik er tijd voor heb. Ik heb namelijk erg veel hardware die te wachten staat om gebenched te worden, o.a.:

- 8x Raptor WD740GD
- Pacific Digital Talon ZL-150 (TCQ support)
- HighPoint RocketRAID 18020A (TCQ support)
- Silicon Image Sil 3124 (NCQ en TCQ support)
- 3ware Escalade 8506-8
- 3ware Escalade 9500-8 128MB

Verwachten in de komende weken resultaten van deze spullen met tevens resultaten van de nieuwe server benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Laatst online: 17-04 14:07
misschien stomme vraag, maar waar gebruiken jullie al die (scsi) hd's voor? thuis of op het werk?

[ Voor 4% gewijzigd door Mister_X op 19-06-2004 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voor thuis :) En dan wel om de volgende redenen: snelheid en betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
Is het dan niet een ontzettende dure hobby??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

"duur" is relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik heb al door dat iig één iemand zich voorlopig niet hoeft te vervelen 8)7

En Mister_X, da's voor thuis. Ja het is prijzig maar dat zijn zoveel hobby's, dus 'duur' is zoals al gezegd idd relatief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
SCSI klinkt wel 'leuk' maar ben helaas niet zo in thuis, ik heb 2xseagate 3.2gb en 1x4gb scsi thuis, (samen met een scsi 4x plextor fikker :) ) en dat heb ik 'gratis' gekregen. Het is oud natuurlijk, maar voor in me workstation is het wel lekker, die 2xseagate draait in software raid0, niet dat het veel sneller zal zijn, maar het ach..

Ok, ga maar weer ontopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Mister_X schreef op 19 juni 2004 @ 01:01:
misschien stomme vraag, maar waar gebruiken jullie al die (scsi) hd's voor? thuis of op het werk?
Voor thuis :) oa. voor videobewerking, snelheid en betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beide :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Thuis

8 x 18GB 10K U160 in RAID 5 op een Compaq Smart Array 5304 met 128MB cache en BBU

Die controller is wel nieuw maar de schijven beginnen achter te raken, daarom zit ik te kijken naar de schijven in dit topic.
2 van deze Schijven in RAID 0 voor de snelheid erbij lijkt me best lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme of iemand anders,

kan een consument/bedrijf ook al ergens aan de 1820A van HighPoint geraken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSK

JSK

Thunder K8WE

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 11:14:
Femme of iemand anders,

kan een consument/bedrijf ook al ergens aan de 1820A van HighPoint geraken?
Bij webconnexxion bijvoorbeeld (wel aangekondigd, nog geen leverdatum):
http://www.webconnexxion....?cPath=48&products_id=272

Maar dit begint zo wel een beetje off-topic te raken; zie ook de opsom reacties waar mensen hun scsi schijven gebruiken (thuis/werk). Beetje zinloos.

[ Voor 18% gewijzigd door JSK op 20-06-2004 11:46 ]

Specs Casemod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Zijn ze eigenlijk al ergens te koop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Desolation Angel schreef op 20 juni 2004 @ 17:49:
Zijn ze eigenlijk al ergens te koop ?
De Fujitsu MAT/MAU :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Nee de paashaas :p

Tuurlijk de MAT/MAU :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Desolation Angel schreef op 21 juni 2004 @ 16:38:
Nee de paashaas :p

Tuurlijk de MAT/MAU :)
Ik deed dat dus omdat een één of andere dwaas ontiegelijk offtopic ging :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Lennieboy83 schreef op 21 juni 2004 @ 16:42:
[...]

Ik deed dat dus omdat een één of andere dwaas ontiegelijk offtopic ging :(
Mja, iemand die dus weet of ze al te koop of te pre-orderen zijn ? Men X15 zijn aan vervanging toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Desolation Angel schreef op 21 juni 2004 @ 16:44:
[...]

Mja, iemand die dus weet of ze al te koop of te pre-orderen zijn ? Men X15 zijn aan vervanging toe :)
Ik heb ook nog 1x X15-36LP 18,4 GB die aan vervanging toe is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Lennieboy83 schreef op 21 juni 2004 @ 17:27:
[...]

Ik heb ook nog 1x X15-36LP 18,4 GB die aan vervanging toe is ;)
Ik denk er sterk aan 36GB MAT's te gaan nemen

De 36GB MAP is nu al +- de prijs van een 18GB MAU, en die MAT's zijn zo bloedsnel dat ze met 2 wel een single chan SCSI kaart voltrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Kleine stamp :x
Iemand al een idee waar ze te koop zouden zijn, want volgens de persberichten gingen ze vanaf April bij OEM's terecht komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
In welke prijscategorie zou ik deze schijven moeten onderbrengen? Ik zit er namelijk zelf ook aan te denken om te investeren in deze schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
36GB MAT zal rond de 200 liggen gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Nou dat denk ik niet, want de MAP 36GB kost 150 nu dus als nieuwprijs zou 200 wel kunnen maar als het produkt goed leverbaar is zal de prijs waarschijnlijk ook naar 150 (of minder) zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
De MAT-serie zal niet leverbaar zijn in een 36GB model. De laagste capaciteit wordt 73GB voor de nieuwe 10K-serie en 36GB voor de nieuwe 15K-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennieboy83
Femme schreef op 28 juni 2004 @ 20:48:
De MAT-serie zal niet leverbaar zijn in een 36GB model. De laagste capaciteit wordt 73GB voor de nieuwe 10K-serie en 36GB voor de nieuwe 15K-serie.
Da's waar ook, bedankt voor de correctie, ik heb zelf notabene een topic over de Fujitsu MAT/MAU gestart B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Bleh, ni kleiner ?
Das dan ineens wel duur :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
Het is maar hoe je duur interpreteerd. Het is zo'n beetje het snelste en betrouwbaarste speelgoed binnenkort op de markt. En het is en blijft SCSI, daar betaal je nou eenmaal voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Duh, DA heb ik nu ook wel door :)

Maar me 73GB als kleinste model worden ze wel sowieso een heel stuk duurder als instap voor iets wat de meesten hier maar als bootdisk zullen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Je kunt je afvragen of het uberhaupt nog zin heeft om SCSI-schijven in een desktop/workstation te stoppen. De Raptor WD740GD is sneller dan de meeste 15K schijven en een stuk goedkoper dan 10K SCSI-schijven.

Als er al SAS RAID-adapters verkrijgbaar zouden zijn geweest, zou de overstap naar SATA-harde schijven voor mij een kwestie van tijd worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Femme op 29-06-2004 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Heb er al aan zitten denken, maar kvind het zo'n zonde om die SCSI controller onbenut te laten, en die raptor is en blijft niet wat ik er eigenlijk van verwacht. De 74GB is eigenlijk te groot als bootdisk, en de 36GB is dan weer stukken trager ...

[ Voor 23% gewijzigd door Desolation Angel op 29-06-2004 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liam
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Ik had ff een vraagje.
Ik zit nu al een tijdje te werken met 36gb MAPjes, en deze bevallen mij meer dan uitstekend.
Werkelijk fantastische disks!

Anyway, ik dus op zoek naar een MAU, zijn die dingen NOG STEEDS niet echt te krijgen. ja de 147gb versie a 1200€+. En dat is nou net niet het budget.

Dus ik opzoek naar een 36gb uitvoering, maar die is dus overal of moeilijk of niet verkrijgbaar. In de pricewatch spot ik ze niet eens :(.

Heeft iemand dus ergens al zo'n 36gb MAU vandaan gehaald? Lijkt me namelijk de ideale bootschijf.
Ik zit ander te denken om maar voor een Maxtor Atlas 15k II te gaan, maar ja, heb nu alles lekker Fujitsu, met twee old-school 10k seagate's (die eruit gaan voor een 15k schijf).

Tips anyone? Wie heeft hem al in huis en waar heb je hem gehaald?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Bierkameel schreef op zondag 20 juni 2004 @ 00:35:
8 x 18GB 10K U160 in RAID 5 op een Compaq Smart Array 5304 met 128MB cache en BBU

Die controller is wel nieuw maar de schijven beginnen achter te raken, daarom zit ik te kijken naar de schijven in dit topic.
2 van deze Schijven in RAID 0 voor de snelheid erbij lijkt me best lekker.
Ondertussen zijn ze toch vervangen door 2 x Seagate Cheetah 15K3 36GB in RAID 0 en die tekken mn U160 kaartje al vol, SCSI roelt ;)

Misschien neem ik er nog wel een keer een Fujitsu schijf bij om te testen want die ken ik niet echt.

[ Voor 4% gewijzigd door Bierkameel op 11-01-2005 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liam

Liam

Trouwens, ff voor iedereen die misschien nog op zoek is naar 15k fujitsu hdd's.

Ik zat dus op hardeschijven.com te loeren, en voila, daar is EINDELIJK de MAU opgenomen.
Voor 191€ wisselt ie van eigenaar.
Wat echter misschien vele malen interresanter is; de MAS 18gb uitvoering is maar 120€. Aka twee MAS'ssen in raid0 en je hebt debiele performance lijkt me zo.

Nou zit ik dus met de volgende grap. Ik heb dus al twee MAP's in raid0 op een U160 controller. Als ik daar nou twee MAS'sen naast zet zit mijn U160 kaartje natuurlijk tot de nok toe vol (qua bandbreedte die beschikbaar is) dus heeft het uberhaupt wel zin om er twee MAS'sen in RAID0 naast te zetten? Anders ga ik gewoon voor 1 MAU. (hoewel de zaak dan ook wel vol komt te zitten maar goed.)

Nou ben ik toch bepaald geen SCSI-n00b, maar dit weet ik dus echt niet.Idea's anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Scoor anders een leuke dual channel controller. Ik bedoel, als je het geld voor dergelijke disken over hebt moet je ze ook aan een beetje leuke controller hangen, en 2e hands zijn er wel leuke dual channel U160 controllers te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liam

Liam

Hij is al dual channel. Alleen een van de channels is extern. Nu heb ik me dus ff suf lopen zoeken om van extern weer naar intern te gaan, maar dat kan ik zo snel dus ff niet vinden :(.

Ik weet nog dat ik bij mijn AAA 133U2W een kabeltje had met een stukje metaal waardoor je van een intern kanaal een extern kanaal kon maken. Die heb ik dus nodig, maar dan precies anders om. Betwijfel of ze bestaan :).

Nahja, anders maar opzoek naar een nieuwe controller.

Pagina: 1