Toon posts:

Microfoon voor scream & grunt (budget: 100 - 175 euro)

Pagina: 1
Acties:
  • 504 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is het handig om voor screamen en grunten speciale mics te kopen, of kun je gewoon toe met "normale" microfoons voor vocalen?

Zo ja, heeft er iemand specifieke tips & ervaringen die mij kunnen beïnvloeden bij het kopen van zo'n geval ;)

Zo nee, wat zou een goedkoop instapmodel zijn die grunten en screamen op normaal niveau trekt?

Verder heb ik er eigenlijk geen verstand van (maar ik heb de search gebruikt).

Eisen: mic voor screamen & grunten
moet op de line-in van mijn terratec geluidskaart komen.

Budget: 100 - 175 euro (incl eventuele voorversterker etc, excl kabels)

Is dit überhaubt mogelijk voor die prijs?
Kwaliteit hoeft niet denderend te zijn, maar het liefst het best voor dat geld.

Edit: het is dus bedoeld voor amateuristisch studiowerk, geen live etc.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 11:47 ]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10
Da's nog niet zo'n onaardig budget hoor :P
'N Shure SM58 is mijn favoriete grunt-ijzer, uitgebreid getest en het werkt echt top hoor :P
Dan heb je 100 euri uitgegeven, en kun je voor de rest een Behringer mic-preamp kopen ofzo :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de tip :)
Kzal er morgen eens naar kijken (nu te moe).

Zit er (veel) verschil tussen het goed functioneren van een mic met grunten en screamen? (Ik kan me zo voorstellen dat er een totaal andere frequentie belast word ed)

Verwijderd

mag ik vragen wat screamen of grunten is? :X

• Reefer
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02-2025

Reefer

madness

A Breakbeat A Day Keeps Religion Away.

Verwijderd

een sm58, of een beta 58 van shure zijn gewoon de industrie standaart mics voor live werk.. en ook met grunten

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk is het meer bedoeld voor thuis(studio) werk.
Gewoon als probeersel, om te kijken met een vriend of het mogelijk is om wat leuke muziek te maken.

Live is absoluut niet interessant op dit moment, het gaat ons om de muziek zoals het op een cd'tje zou komen.

Misschien had ik het er bij moeten zetten, zal zo ff kijken of ik het nog kan veranderen. Aan de andere kant, wie gebruikt er nu een geluidskaart voor live optredens?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 11:46 ]

• Wormaap
Ook voor homestudio werk is de SM58 niet te versmaden :P De Beta58 is denk ik wat duur. Als je wil dat't écht goed gaat klinken moet je meer in de richting van condensatormicrofoons gaan kijken. Probleem daarmee is alleen dat je ze niet moet opeten tijdens het schreeuwen omdat ze 'maar' 130dB ofzo kunnen hebben (als je die schreeuwt heb je geen mic meer nodig :X)
Condensatormics komen lager, komen hoger en klinken gewoon veel beter. Leuke instapper daar is de AKG C1000, alleen is die ook weer een prijsklasse te hoog, tegen de 200-250 euro zit je dan toch wel aan te denken, en er moeten nog batterijtjes in (of'n fantoomvoeding eraan :P)

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 13:18
Ja gave flash, deze stond vroeger bij www.vindjehetergalsikjegezicht.com Heb er nu een ringtone van gemaakt, leuk als een van mijn vrienden belt.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Jag
  • Laatst online: 22:10

Jag

Wormaap schreef op 12 juni 2004 @ 18:31:
Ook voor homestudio werk is de SM58 niet te versmaden :P De Beta58 is denk ik wat duur. Als je wil dat't écht goed gaat klinken moet je meer in de richting van condensatormicrofoons gaan kijken. Probleem daarmee is alleen dat je ze niet moet opeten tijdens het schreeuwen omdat ze 'maar' 130dB ofzo kunnen hebben (als je die schreeuwt heb je geen mic meer nodig :X)
Condensatormics komen lager, komen hoger en klinken gewoon veel beter. Leuke instapper daar is de AKG C1000, alleen is die ook weer een prijsklasse te hoog, tegen de 200-250 euro zit je dan toch wel aan te denken, en er moeten nog batterijtjes in (of'n fantoomvoeding eraan :P)
Dat gaat natuurlijk nergens over, om een dure condensator mic te kopen voor een beetje grunten.

Gewoon een SM58 kopen, kost iets van 100 euro ofzo. En dan een goedkoop klein mixertje erbij kopen als pre amp en evt als EQ. Maar dat laatste kan je denk ik beter met je pc doen. Een dB'tje of 6 (afhankelijk van je mic techniek) eraf rond de 250Hz en nog low shelving wat laag eraf (en evt 100Hz high pass).

Verwijderd

Topicstarter
Zou het echt veel kwaliteit opleveren als ik zo'n condensator mic zou kopen?
Misschien moet ik dan wachten en mijn budget verhogen.........

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 13:20
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 20:50:
Een condensator als de C1000(s) is nou niet echt geschikt voor zoiets, ze zijn niet gemaakt voor hoge geluidsdruk.

Condensators zijn meer voor het 'gevoeligere' werk. Ook heb je bij grunt volgens mij geen behoefte aan een mooie hogetonenweergave of minimale vervorming, dus volgens mij kun je gewoon volstaan met een standaard dynamische microfoon zoals een E845 van Sennheiser of een Shure.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Wormaap
Ik denk dat ik hierin toch wel met Jag en Pino van mening verschil.
Een grunt gaat juist ongelofelijk snel vervormen, en het is echt wel belangrijk dat die _GOED_ door je mic wordt doorgegeven. Een SM58 zal, zeker in het begin, perfect voldoen, maar een condensatormic zal bijna zeker beter klinken, maar dan ben je wel 2, 2.5 keer zo veel aan het uitgeven. Als je op die toer gaat kun je misschien beter'n C2000 kopen of...of...of... Zo kun je bezig blijven met je budget opschroeven :P
Koop gewoon'n SM58 en ben er blij mee :) Zoals ik in't begin al zei: Ook mijn favoriete grunt-ijzer :P

Edit: Volgens AKG kan de C1000 137dB hebben... Als'ie zo hard kan grunten, dan heb je geen mic meer nodig :P

[ Voor 11% gewijzigd door Wormaap op 12-06-2004 21:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eerlijk gezegd geef ik nu liever veel uit, dan dat ik later datzelfde + geld voor een goedkopere mic uit moet geven.

Maar hoe erg is het verschil?
Zijn er mensen die misschien samples kunnen laten horen, om een beetje een beeld te krijgen van het verschil....?

Edit: samples zijn wel wat veel gevraagd (imho), maar het zou wel ontzettend tof zijn :*) _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 21:08 ]

• Wormaap
Condensatormics worden eigenlijk bijna alleen in studio's gebruikt voor vocalen. Ik heb helaas geen geluidssamples, omdat ik zelf geen C1000 in m'n bezit heb.
Ik heb op school wat livewerk enzo gedaan, niet echt iets om over naar huis te schrijven, maar daar heb ik dus wel de kans gehad om de C1000 uitgebreid te testen, en hij klinkt vooral helderder dan de SM58. Alleen zit dat 'helderder' geluid in een frequentiebereik dat je bij grunten niet snel zult gebruiken.
Een condensatormic zul je dan ook niet echt nodig hebben voor dit soort werk, maar als je de keuze hebt en live geen issue is (condensators zijn niet erg road-proof) dan is een goede condensatormic gewoon beter dan'n dynamische.

Edit: Vergeten te vermelden: De C1000 heb ik niet voor dat livewerk gebruikt, maar voor een paar opnames voor ertussendoor (was sort-of Idols gezeik :P) en hierbij heb ik'm dus ook kunnen vergelijken met de SM58.

[ Voor 16% gewijzigd door Wormaap op 12-06-2004 21:13 ]

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 20:50:
Nee. Wat wel de moeite is, is een mixer kopen met een sweepable EQ op de kanalen (semi parametrisch).

Afbeeldingslocatie: http://jag.airliner.nl/PEQ.jpg

Condensators worden overigens ook heel veel live gebruikt hoor. De beta 87 is een erg veel gebruikte microfoon, ook als kop op handheld zenders (let maar eens goed op, bij muziek dingen die op tv worden uitgezonden). Condensators hebben over het algemeen een uitstekend frequentie bereik en vaak een resonantie in het hoog waardoor je veel "detail" krijgt.

Maar het gaat compleet nergens over om als beginner een dure condensator mic te kopen, zeker als je ermee gaat grunten :P. Leer eerst maar eens om dat ding goed te gebruiken en met name om goed te EQen :).

[ Voor 43% gewijzigd door Jag op 12-06-2004 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan niet zo dat een condensator mic weinig warmte/gevoel/kracht of hoe je het wil noemen in de muziek legt in vergelijking met een dynamische microfoon? (analytisch correct vs muzikaal)

Ik weet het, het klinkt wazig, maar ik hoop dat een beetje duidelijk is wat ik bedoel.

Btw bedankt iedereen dat er zo snel reacties komen :)

• Wormaap
Jag schreef op 12 juni 2004 @ 21:19:
[...]
Nee. Wat wel de moeite is, is een mixer kopen met een sweepable EQ op de kanalen (semi parametrisch).

[afbeelding]
Zijn er ook budgetmixers met sweepable EQ's dan? Want de mixers die ik ken met meer dan een sweepable mid-eq zijn toch wel meer dan een beetje duur :X

Edit: Condensators kleuren IDD je geluid minder dan dynamische, of dat goed is hangt ook deels af van je smaak natuurlijk :)

Jag: 'T kan zijn dat ik me hier op verkijk, maar het lijkt alsof je het geluid van condensators t.o.v. dynamische microfoons compleet verwaarloost :? If yes: Waarom? If no: Nevermind :P

[ Voor 30% gewijzigd door Wormaap op 12-06-2004 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op 12 juni 2004 @ 21:19:
[...]

[afbeelding]
Als ik http://www.webref.org/acoustics/s/sweepable_eq.htm goed begrijp, is een sweepable eq een equalizer waarbij je zelf de filterfrequentie in kunt stellen?

• Wormaap
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 21:24:
[...]

Als ik http://www.webref.org/acoustics/s/sweepable_eq.htm goed begrijp, is een sweepable eq een equalizer waarbij je zelf de filterfrequentie in kunt stellen?
Dat klopt :)

• Jag

Jag

Wormaap schreef op 12 juni 2004 @ 21:22:Jag: 'T kan zijn dat ik me hier op verkijk, maar het lijkt alsof je het geluid van condensators t.o.v. dynamische microfoons compleet verwaarloost :? If yes: Waarom? If no: Nevermind :P
O nee, helemaal niet. Ik denk dat ik op mijn werk net zoveel condensators als dynamische mics inzet. Neumann-en, DPAs, AKGs, Shure-s, heel mooi spul hoor. Alleen het is hier een beetje out of place. Het is net als een Canon EOS 10D aanraden aan iemand die vakantie kiekjes wilt schieten.
Wormaap schreef op 12 juni 2004 @ 21:22:
[...]

Zijn er ook budgetmixers met sweepable EQ's dan? Want de mixers die ik ken met meer dan een sweepable mid-eq zijn toch wel meer dan een beetje duur :X
Echte budget mixers niet, maar bijvoorbeeld de GL2 van A&H heeft ook 2xsweepable PEQs. En ik denk dat Spirit tafeltjes het ook wel hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Jag op 12-06-2004 21:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Presonus DigiTUBE
http://www.zioshow.com/viewnews.php?id=1182

en de

DYNACORD POWERMATE600 2x300W 6/8 MIC/line channels (2-stereo)/29lbs
http://www.fullcompass.com/Products/pages/SKU--60588

zijn met $ 248 en $ 1540 wel wat te duur ;)

Natuurlijk zit er in die laatste een versterker & dynacord is een :9~ merk, maar volgens mij gaat dit nooit in mijn budgetje passen :(

Is er trouwens voor een condensator mic ook een voorversterker nodig?

• Wormaap
Jag schreef op 12 juni 2004 @ 21:30:
[...]
O nee, helemaal niet. Ik denk dat ik op mijn werk net zoveel condensators als dynamische mics inzet. Neumann-en, DPAs, AKGs, Shure-s, heel mooi spul hoor. Alleen het is hier een beetje out of place. Het is net als een Canon EOS 10D aanraden aan iemand die vakantie kiekjes wilt schieten.
Ja ok, 't is een beetje overkill, maar een grunt en een scream en'n gewone zanger is niet echt te vergelijken met vakantiekiekjes/artistiek overweldigende foto's of whatever :P
Grunten/screamen verdient't net zozeer, misschien wel nog erger, om goed opgenomen te worden.
Als je bedoelt dat'ie 't voornamelijk voor thuis wat aanklooien wil gebruiken, dan geef ik je groot gelijk :P
Als de TS hier écht serieus mee is, kan'ie 'n condensator overwegen, maar als't bij wat aankloten blijft is'ie misschien nog beter af met'n koffertje Behringer mics 3 voor 30 euro inclusief koffertje :P Hangt er helemaal vanaf hoe serieus je bent :)

Edit: Met elke mic is een voorversterker nodig, helaas voor jou.

Edit2: Die GL2 is wel'n mooi ding, maar met'n oude adviesprijs van bijna 900£ nieuw lijkt'ie me wat aan de dure kant :X

[ Voor 16% gewijzigd door Wormaap op 12-06-2004 21:37 ]

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 21:31:Is er trouwens voor een condensator mic ook een voorversterker nodig?
Uiteraard, en ook eentje die phantoom geeft. Dus je hebt zoiezo een mixer nodig. Maar zet alsjeblieft dat idee van die condensator mic nou uit je hoofd, koop gewoon een SM58 en 2e hands een mixer. En leer er een beetje mee werken.
De SM58 van Shure is denk ik de meest gebruikte microfoon ter wereld. Heeft zichzelf al 1000 keer bewezen.
Met een condensator krijg je alleen maar heel erg last van geplop van je gegrunt. En het is trouwens ook niet per definitie beter een condensator. Sterker nog, ik begin vaak met een Beta87 op de lead zang, maar schakel vaak genoeg ook weer terug naar een Beta58. Het hoeft helemaal niet mooier te zijn.

En dan nog, de microfoon keuze is één ding. Maar daarmee ben je er nog niet. Hetgene dat echt belangrijk is, is wat je met die mic doet.

[ Voor 24% gewijzigd door Jag op 12-06-2004 21:41 ]

• Wormaap
Jag schreef op 12 juni 2004 @ 21:38:
[...]
Uiteraard, en ook eentje die phantoom geeft. Dus je hebt zoiezo een mixer nodig. Maar zet alsjeblieft dat idee van die condensator mic nou uit je hoofd, koop gewoon een SM58 en 2e hands een mixer. En leer er een beetje mee werken.
De SM58 van Shure is denk ik de meest gebruikte microfoon ter wereld. Heeft zichzelf al 1000 keer bewezen.
Met een condensator krijg je alleen maar heel erg last van geplop van je gegrunt.
Fantoom is niet persé nodig als je graag batterijen verslijt :X
Maar zoals ik ook al 2 of 3 keer heb gezegd: Koop gewoon 'n SM58, dat is gewoon een top mic, en die kom je ook werkelijk overal tegen. Ik had achteraf gezien de optie van'n condensatormic misschien beter niet kunnen aandragen :X

Nog'n heel klein dingetje Jag... Geplop in'n grunt? Meestal zitten daar toch geen overduidelijke p's of t's in :? Of kan geplop ook nog in een 'oeeeee' voorkomen?

[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 12-06-2004 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, laat ik dat condensator gebeuren dan nog maar even vergeten.........

Heeft er iemand ervaring met de Sennheiser E 845?
Deze mic staat bij feedback voor 119 euro en aangezien ik goede ervaringen heb met mijn sennheiser hd-600, kan iemand mij vertellen wat de min/pluspunten zijn tov die shure?

Als ik google op shure sm58 review sennheiser 845 , dan komt er niet bepaalt iets nuttigs uit.

Bijvoorbeeld:
op
http://www.musicgearrevie...m58-microphone-review.htm
wordt die shure de hemel ingeprezen, maar ik zie geen vergelijking met andere mics, behalve dan z'n voorganger de sm57 (die volgens de onderstaande link weer voor instrumenten is??).

http://www.dealtime.com/x..._21281439~RD-138310225540
verwijst mij naar neumann voor studiowerk, maar aangezien de goedkoopste bij feedback de winkel uitgaat voor 689 euries, is dat een beetje teveel geld voor mij (op dit moment).

Iemand pro's/cons van die sennheiser?

• Wormaap
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 21:52:
Blabla, en een paar linkjes :P
De SM57 is _NIET_ de voorganger van de SM58. De SM57 is een instrument-mic, die vooral heel veel wordt gebruikt om electrische gitaarversterkers te mic'en. De SM58 is een 99% vocalen-mic.
Die Sennheiser heb ik helaas geen ervaring mee, maar over het algemeen zijn Sennheiser en Shure aan elkaar gewaagd qua kwaliteit.

Edit: De frequentieverloopsgrafiekjes zien er globaal ook het zelfde uit, en zowel Shure als Sennheiser zijn gewoon topmerken. De Sennheiser is supercardioid --> hij vangt wat minder geluid op van de zijkanten, maar dat zegt verder weinig over de geluidskwaliteit.

[ Voor 79% gewijzigd door Wormaap op 12-06-2004 22:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond het al vreemd, dat het in die 2e link een instrumentale mic genoemd werd en, voor zover ik begreep, in de 1e als voorganger. (maar dat zal wel aan mijn snelle lezen gelegen hebben).

Die shure ziet er robuster uit, als niemand meer met pluspunten van die sennheiser komt, wordt het waarschijnlijk die shure :)

Nogmaals bedankt voor het advies en de snelle reacties, echt top :)

• Wormaap
Aan de SM58 zul je je écht geen buil vallen, ik hou gewoon van dat ding O+

• Jag

Jag

Idd, aan de SM58 zal je je geen buil vallen. De beta58 is iets beter, maar ook een stuk duurder, lijkt me geen reeele optie.
Een mixer met sweepable MF EQ is idd vrij prijzig. Staat tegenover dat je er waarschijnlijk nog wel wat aan gaat hebben, al was het maar in een oefenruimte ofzo. Een pre amp zal je zoiezo nodig hebben en dan kan je net zo goed een kleine mixer nemen (gewoon een kleine mixer van Behringer, kosten niks). Kan je evt het EQ-en doen met software op je pc.
Overigens gaan condensator mics zoiezo lelijk klinken als je er hard in gaat schreeuwen. Ze zijn gewoon in zijn algemeenheid minder goed bestand tegen mishandeling. Maar goed, dat zal je zelf ook snappen. Ze zouden toch wel aardig gek opkijken op mijn werk als ik Beta87-ers op mic statief zou zetten bij een stevig rock bandje :).

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan wordt het de Shure sm58 :)

Ik denk inderdaad dat die beta58 net iets te duur is, het moet wel kunnen, maar ik houd liever iets meer speling (moet ook nog buizenkoptelefoonversterker gaan bouwen, weet nog niet precies hoe duur dat wordt)

Zo'n sweepable eq zal het niet worden denk ik, tot nu toe te duur.
Voorlopig nog maar eqen met het mengpaneeltje en verder met de computer :)

Bedankt voor alle tips & snelle reacties.

• Wormaap
Goede keus :P
Laat je ons nog even weten hoe'ie bevalt? :)

En Jag: Ik was er IDD al achter dat condensators niet echt geschikt zijn voor livewerk :X Ook omdat ze wat gevoeliger zijn voor tikjes als ze de grond kussen enzo :P
In gecontroleerde omstandigheden (studio ofzo) ben ik echter echt een gigantisch fan van die dingen :P

[ Voor 71% gewijzigd door Wormaap op 13-06-2004 00:20 ]

Verwijderd

bij feedback (utrecht) is hij vandaag nog in de aanbieding voor 99 euro ipv 125 he.. dus snel zijn ;) ik gebruik zelf in men studio ook grootmembraamcondensors, maar ik moet zeggen dat ze wel veel mooier klinken als een sm58, maar als je ze niet naast elkaar legt merk je toch het verschil niet.. en het grunt lekkerder in een sm58, beta 58 is net wat helderder en is 149 euro, je kan btw ook voor een superlux stage condensor gaan + behringer preamp.. maarjah shure geeft gewoon een rauwheid eraan die lekker is..

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag geen mogelijkheid om te gaan (kga al andere dingen doen), weet iemand een andere zaak in nl waar ze ook voor rond de 100 euro eruit gaan? 143 euro vind ik teveel voor die shure.

Of misschien in duitsland een zaak die redelijk snel in nl kan leveren?
Op mijn hd-600 moest ik 3 weken wachten, was wat veel.

PS: ik ben beter thuis in de "normale" hifi winkels als in muziekinstrumententoko's, vandaar mijn vraag.....

Edit: Muzik Produktiv gevonden, daar eens rondkijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 12:18 ]

• Jag

Jag

Wormaap schreef op 13 juni 2004 @ 00:18:En Jag: Ik was er IDD al achter dat condensators niet echt geschikt zijn voor livewerk :X Ook omdat ze wat gevoeliger zijn voor tikjes als ze de grond kussen enzo :P
In gecontroleerde omstandigheden (studio ofzo) ben ik echter echt een gigantisch fan van die dingen :P
DPAs voor zenders (plakken of op beugel), Beta87 voor vocals, Neumann km184 als overhead, met zijn tweeen in een vleugel, akoestische gitaar, piano, viool, dwarsfluit, whatever. Best bruikbaar die condensators :). Alleen laten vallen is idd niet zo'n strak plan :P.
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 11:45:
Vandaag geen mogelijkheid om te gaan (kga al andere dingen doen)
Volgens mij is die SM58 al tijden in de "aanbieding" bij feedback. Dus dat zal die maandag ook nog wel zijn denk ik :).

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou wel erg mooi zijn, maandag maar eens kijken....

Bedankt voor de tip :)

• Wormaap
99 euri is een normale prijs voor de SM58 hoor :P Daar zul je'm altijd wel ergens voor vinden.

Edit: Jag... Ik had me misschien iets beter kunnen uitdrukken :P
Bij mij valt alles wat niet (veel) beweegt onder 'gecontroleerde omstandigheden'
Een zanger die over het hele podium springt, rent, huppelt enz. zou ik nooit een condensator in z'n handen durven geven, maar als'ie op'n statief staat, en blijft staan, dan is dat uiteraard heel iets anders.

[ Voor 67% gewijzigd door Wormaap op 14-06-2004 16:38 ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ja SM58 is in jouw geval absoluut de te nemen weg. Dat ding is al tientallen jaren dé standaard voor live vocalenwerk. Voornamelijk om zijn robuustheid, elk PA-bedrijf verhuurt die dingen het liefst omdat je ermee kan smijten, in kan spugen etc.
Kijk maar eens voor de lol een tijdje naar live-optredens op TV, je zal hem erg vaak zien!
Vooral als beginner moet je het wiel niet opnieuw willen uitvinden, dat hebben honderdduizenden (zo niet miljoenen) muzikanten en engineers al voor je gedaan.

Qua voorversterker zou ik ook voor een zo simpel mogelijk 2e hands compact mixertje gaan. Het gaat er in de 1e instantie alleen ff om dat je dat signaal fatsoenlijk je pc in krijgt op het juiste niveau en met de juiste impedantie. Je kan tegenwoordig zoveel aan eq en effecten doen in software, dat moet je in budget-gevallen nooit hardware-matig willen doen.

Alvast 1 tip voor als je grunts hebt opgenomen: zet er een beetje compressie op, ratio 4:1 ofzo met gemiddelde attack en releasetijden, threshold op -20 dB ofzo (moet je hem wel eerst normalizen) en luister naar het verschil!
EQ zal waarschijnlijk een paar dB boost met een high shelf vanaf zo'n 6-7KHz kunnen gebruiken voor de verstaanbaarheid en directheid en hou de galm een beetje kort en zacht. Succes !

• Jag

Jag

Maar voordat je aan dat soort EQs begint, eerst altijd snijden in midlaag en laag (dat is correctie voor proximitie effect). Maar idd, SM58 kan wel een beetje HF shelf gebruiken.

En de reden om het hardwarematig te doen: werkt makkelijker dan softwarematig.
Wormaap schreef op 14 juni 2004 @ 16:35:Edit: Jag... Ik had me misschien iets beter kunnen uitdrukken :P
Bij mij valt alles wat niet (veel) beweegt onder 'gecontroleerde omstandigheden'
Een zanger die over het hele podium springt, rent, huppelt enz. zou ik nooit een condensator in z'n handen durven geven, maar als'ie op'n statief staat, en blijft staan, dan is dat uiteraard heel iets anders.
Zeker waar :).

[ Voor 48% gewijzigd door Jag op 14-06-2004 17:25 ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Proximity effect heb je gelijk in, niet aan gedacht, ook eigenlijk nooit last van omdat ik mijn vocalist eigenlijk altijd keurig achter een plop-screen zet op zo'n 10-15cm afstand. Grunters niet nog niet zulke hele zware jongens zijn kunnen er misschien ook juist hun voordeel mee doen ;) .

• Wormaap
Bij't grunten kan't juist vaak weer IDD het extra effect opleveren om je mic ongeveer op te eten :P Al vind ik't persoonlijk toch beter klinken om >10cm afstand te houden :P

Verwijderd

Ik heb de Sennheisers en shures echt extreem goed naast elkaar getest voor live en studio opnamens (naast mijn condensor opname mic), de shure sm58 heeft veel meer ballen, de sennheiser is mooi int hoog en lekker open maar dat is meer voor poppy vocals.. het hardere rock werk en zeker grunten is veel beter met een sm58, de zanger van mijn band is voor live uiteindelijk voor de Beta 58 gegaan omdat deze net wat lekkerder klonk, het was beta58 -> sm58 -> -> sennheiser

Met een studiocondensor grunten is btw weer een hele andere techniek. daar moest onze zanger echt heel erg aan wennen omdat het heel erg anders is dan in een sm58 te grunten.
Pagina: 1