Toon posts:

SATA en volle ATA in nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een nieuw PC'tje in elkaar aan het zetten draaiende op Windows XP 64 bits. Ik ben reeds zover dat ik (via een onofficiele SATA driver) Windows XP 64 bits heb geinstalleerd op de SATA schijf.

Ik heb echter nog een ATA/133 schijf die ik niet aan de praat krijg. De schijf is afkomstig uit een andere computer en is reeds gevuld met data. Na enig speurwerk kreeg ik iets te lezen waarin wordt aangegeven dat je de Windows XP drivers op de harde schijf moet plaatsen in de omgeving waar dit nog kan (de andere computer) voordat je hem in de nieuwe PC plaatst.

Mijn vraag is nu dan ook, klopt bovenstaande? En zo ja, welke Windows XP drivers moet ik op de HDD plaatsen om hem werkende te krijgen binnen Windows XP 64 bits.

Is bovenstaande niet correct, heeft iemand dan nog aanwijzingen waar ik wel op moet letten of kan onderzoeken om hem aan de praat te krijgen?

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-03 18:45

gws24

Thinking is hard!

Als ik het goed begrijp draait je pc dus nu op XP 64 bits dat geinstalleerd is op een sata schijf? De andere harde schijf zou je er dan gewoon bij moeten kunnen hangen. Het enige wat ik kan bedenken wat er mis zou zijn is dat op die ATA schijf nog XP geinstalleerd is met alle drivers voor de pc waaruit hij kwam. Als je de bootvolgorde dan niet goed in je bios instelt, boot hij van die ATA harddisk ipv de SATA schijf met dus de foute drivers voor de pc, en dan werkt het niet (bij sommige biossen wordt je bootvolgorde vern**kt zodra je er een schijf bijhangt :( ).

Kijk dus eens in je bios naar de bootvolgorde en stel het zo in dat hij van de SATA schijf boot. Verwijder eventueel XP van de ATA schijf in de computer waaruit hij kwam.

[ Voor 25% gewijzigd door gws24 op 11-06-2004 22:05 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Verwijderd

Topicstarter
De ATA schijf bevat alleen data, dus geen oude OS installatie.

Ik ben echter alweer van Windows XP 64 bits naar de "gewone" Windows XP pro teruggestapt. Blijkt dat een hoop driver devices nog niet 64 bits gereed zijn. Eerst maar eens een normale installatie zodat ik rustig de overstap naar 64 bits kan voorbereiden voor de toekomst. Ik laat hier nog wel weten of er met Windows XP pro geen problemen zijn met de extra ATA schijf.