Toon posts:

Striptekeningen inkleuren met de PC

Pagina: 1
Acties:
  • 788 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heey Tweakers,

Ik vind het leuk om in mijn vrije tijd wat te tekenen. Maar ik heb een vraagje, hoe kun je tekeningen op de PC zo inkleuren zoals striptekenaars dat doen in hun albums. Dat lijkt met echt gruwelijk vet, met de schaduw en zo.

Nauzer

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 20:07:
Heey Tweakers,

Ik vind het leuk om in mijn vrije tijd wat te tekenen. Maar ik heb een vraagje, hoe kun je tekeningen op de PC zo inkleuren zoals striptekenaars dat doen in hun albums. Dat lijkt met echt gruwelijk vet, met de schaduw en zo.

Nauzer
Eerst "plat" inkleuren en dan met een donkere kleur de schaduw toevoegen.

Beetje algemeen antwoord, maar zo stel je je vraag ook :P

Verwijderd

Topicstarter
Jah maar is bijv. Adobe Photoshop CS hiervoor geschikt? En hoe kan ik de vakken selecteren die ik wil inkleuren, met de hand inkleuren lijkt me zo lastig...

• sdomburg
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 20:10:
Jah maar is bijv. Adobe Photoshop CS hiervoor geschikt? En hoe kan ik de vakken selecteren die ik wil inkleuren, met de hand inkleuren lijkt me zo lastig...
Het is wel de enige manier om het te doen 'zoals in stripboeken'. En Adobe Photoshop CS is een pakket dat je kan gebruiken, mits je origineel bitmap gebaseerd is.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Dan moet je het een keer proberen en dan kom je op een werkwijze die goed voor jou is uit :)

Wij hoeven toch niet alles voor te kouwen :) En ja ps is goed ervoor :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• sdomburg
Als je een voorbeeld post van wat je in wilt kleuren wil ik wel een voorbeeld geven van _een_ manier om het in te kleuren.

Verwijderd

Topicstarter
OK,

http://home.zonnet.nl/nauspja/pics/paso.jpg daar staat een tekening die ik gemaakt heb,

mijn nickname voor het spel Vietcong is namelijk El Paso, vandaar de mexicaan met AK

• sdomburg
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 20:24:
OK,

http://home.zonnet.nl/nauspja/pics/paso.jpg daar staat een tekening die ik gemaakt heb,

mijn nickname voor het spel Vietcong is namelijk El Paso, vandaar de mexicaan met AK
In dit geval zou ik met Illstrator de lijnen overtrekken en daarna met Illustrator inkleuren, maar het kan ook met Photoshop:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~idomburg/mexico.jpg

Één van de manieren om zoiets in te kleuren. Als je dat ook op een dergelijke manier wilt, raadt ik je aan goed te kijken naar het gedeelte dat ik voorgedaan heb, dan kom je er wel uit. Succes.

Oh ja, aan het begin heb ik stiekem de levels aangepast om te zorgen dat het zwart gemarkerde vlak echt egaal zwart werd.

Leuk poppetje trouwens :)

[ Voor 34% gewijzigd door sdomburg op 11-06-2004 20:45 ]

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 18:56
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 20:07:
Heey Tweakers,

Nauzer
Een echte striptekenaar heeft speciale stiften of verft. :)

http://hawvie.deviantart.com/

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
HawVer schreef op 11 juni 2004 @ 20:39:
[...]

Een echte striptekenaar heeft speciale stiften of verft. :)
dat is zó 1999 :+ zelfs de donald duck wordt digitaal geinkt :P

Verwijderd

Topicstarter
Jah precies, ik kan echt wel inkleuren met de hand, maar ik wil nu eens een manier uitproberen op de computer. BTW ik doe het liever met ouderwetse kleurpotloodjes :P

Verwijderd

Topicstarter
Eey bedankt man,

maar ik snap nou eigelijk nog niet helemaal hoe je het doet... :S

Ik vind het wel zeer mooi (alleen wat "kartelig") :)

• sdomburg
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 20:45:
Eey bedankt man,

maar ik snap nou eigelijk nog niet helemaal hoe je het doet... :S

Ik vind het wel zeer mooi (alleen wat "kartelig") :)
Ja, dat komt omdat ik de levels heb aangepast, omdat je dit soort spul eigenlijk in Illustrator behoort te doen. Als je dit een beetje uitzoomt zie je niets meer van het kartelige overigens, mocht je toch besluiten het in Photoshop te willen doen.

Het idee is dus dat je telkens een vlak egaal inkleurt, en dan met een donkere variant van die kleur de schaduwen maakt, en met een lichtere variant de kant waar het licht vandaan komt. Wel consequent in zijn :P

Verwijderd

Topicstarter
Aha,

eij bedankt man, maar wat is dan het verschil tussen Photoshop en Illustrator als het om dit soort zaken gaat. Ze zijn allebei van Adobe (ofniet?)

• sdomburg
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 20:50:
Aha,

eij bedankt man, maar wat is dan het verschil tussen Photoshop en Illustrator als het om dit soort zaken gaat. Ze zijn allebei van Adobe (ofniet?)
Ja, maar Illustrator is gebaseerd op vectoren, zodat de lijnen altijd strak blijven hoe erg je het ook uitvergroot. Verder bemakkelijkt het het inkleuren enorm. Als je meer wilt weten, moet je maar even wat topics over illustrator doorlezen.

• Lex_van_H
  • Niet online

Lex_van_H

Moet ik nu wat bedenken?

Hmmm, dit doe je liever in photoshop of paintshop pro (ben ik zelf gewend). Er is hier wel eens een soort tutorial gepost of iig tips, want daar heb ik het van geleerd. In het cartoon sequence topic denk ik (Nozzman?).
Je moet met lagen werken. Hier een voorbeeld, ff snel geklooid:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lexvanh/pix/paso.jpg

Ik heb je lijnen in een tweede laag gekopieerd, die zwart/wit gemaakt (om ze helemaal strak te krijgen: copy, maak copy zwart/wit, paste terug) en in die laag de vlakjes gevuld. De oorspronkelijke tekening is de bovenste laag en die is op 'multiply' of 'vermenigvuldigen' gezet.
Tussen die twee lagen een nieuwe laag gemaakt voor de schaduwen. Die maak je door steeds een kleurvlakje (in de onderste laag) te selecteren en daar dan lekker (in de middelste laag) in te kwasten met donkerdere en lichtere tinten.
Achtergrond is er weer een nieuwe laag apart helemaal achter gelegd.
Helaas geen tijd voor een echte tutorial. Zoeken in dit forum en uitproberen, heb ik ook gedaan :P

[ Voor 3% gewijzigd door Lex_van_H op 12-06-2004 16:12 ]

Weet nog steeds niks.....

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

Ahaa! Hier kan ik wel wat over toelichten. Er is een hele handige werkwijze (die ik toepas dan) waarmee je perfect strips kunt inkleuren:

1. SCANNEN
Scan je lijntekening in als zwart-wit-afbeelding. Dus ALLEEN zwart en wit. Dan krijg je een Bitmap die je meteen op RGB moet zetten (of CMYK als je wilt gaan drukken). Scan ook op een lekkere hoge resolutie in.
Afbeeldingslocatie: http://www.nozzman.nl/unpublished/tutorial/1.gif
ware grootte van een detail uit de scan

2. LIJNTEKENING OP EEN LAAG
In Photoshop zet je de lijntekening in 1 laag. Zet die laag vervolgens op "multiply". Dat zorgt ervoor dat de twee kleuren van de tekenlaag (zwart en wit) zich vermenigvuldigen met alles wat je daaronder gaat doen. Wit vermenigvuldigd met een kleur zorgt voor behoud van die kleur omdat wit geen kleur is. En zwart vermenigvuldigd met een kleur blijft zwart. Perfect dus!
Afbeeldingslocatie: http://www.nozzman.nl/unpublished/tutorial/2.gif
de lijntekening laag

3. DE KLEURLAAG
ONDER de zwart-witlaag kun je nu in gaan kleuren. Let op de volgende settings:
- zet je emmertje op "all layers" (zodat ie ook rekening houdt met die lijntekeninglaag en je dus netjes binnen de lijntjes kleurt. Klik zo de vlakken vol en de inkleuring is bijna af.
Afbeeldingslocatie: http://www.nozzman.nl/unpublished/tutorial/3.gif
lekker volgooien

4. SCHADUW EN LICHTARTIJEN
Met een wacom of muis kun je nu lichteffecten en schaduwen aanbrengen. Dat doe je ook in de kleurlaag en je kunt lekker grof werken want de lijntjes tast je niet aan!

Afbeeldingslocatie: http://www.nozzman.nl/images/edities/245.gif

Tadaa! Klaar. Zo werk ik al twee jaar en ik zou niets anders willen ;)

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

Verwijderd

Hier kun je een goede manier vinden om het in Photoshop te doen. Dit vergt echter heel veel oefening om het een beetje goed te doen. In de comicbook-industrie worden de pencils/inks/colours ook meestal door verschillende mensen gedaan, iedereen zijn/haar specialiteit. Als ik jou was zou ik gewoon de methode van Nozzman gebruiken, die werkt prima!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 16:43:
Hier kun je een goede manier vinden om het in Photoshop te doen. Dit vergt echter heel veel oefening om het een beetje goed te doen. In de comicbook-industrie worden de pencils/inks/colours ook meestal door verschillende mensen gedaan, iedereen zijn/haar specialiteit. Als ik jou was zou ik gewoon de methode van Nozzman gebruiken, die werkt prima!
ik zou ook nog even verder kijken naar de andere tuts.. diegene over het overtrekken van een lijntekening is een uitleg waar ik al maanden naar op zoek was! _/-\o_

Verwijderd

uitstekende link Estupendo.

-david

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

eerst de basis manier van Nozz leren :)

daarna deze en deze volgen

Verwijderd

Topicstarter
Eey gasten,

harstikke bedankt allemaal!

Ik moet nu alleen nog zo'n Wacom kopen of iets dergelijks.

Wireless Design & Work Tablet 400 van Trust is dat niets???
Anders wordt het een Wacom Graphite3 of een Intuos2, iemand een advies?

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 12:58:
Eey gasten,

harstikke bedankt allemaal!

Ik moet nu alleen nog zo'n Wacom kopen of iets dergelijks.

Wireless Design & Work Tablet 400 van Trust is dat niets???
Anders wordt het een Wacom Graphite3 of een Intuos2, iemand een advies?
die Trust is niks nee, en een intuos is hip, maar denk ik iets te hoog voor je gegrepen. Voor beginners is een Graphire 3 A6 voldoende :)

Als je genoeg geld hebt is een Intuos2 A4+ ook wel erg luxe, of de A3 :9 :P

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.webdeveloping.nl/~dev/Vehicule_concept_art_tutorial.jpg

voor alle duidelijkheid
dit is dus met markers en fineliners gedaan

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2004 13:49 ]

• HunterPro
  • Niet online
404 not found; mail 'm even naar mij en ik zet 'm voor je online :)

Verwijderd

HunterPro schreef op 13 juni 2004 @ 13:47:
404 not found; mail 'm even naar mij en ik zet 'm voor je online :)
jah devart blocked leeching
dus ik heb em al op mn eigen server gedumpt

Verwijderd

Topicstarter
Waar gaat dat plaatje over dan???

Verwijderd

das gewoon basic shading / colouring

op elke manier toe te passen

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt,

nog ff over die Wacoms he, ik wil er maybe een gaan kopen (zo'n Graphire 3 A6) maar ik vraag me af of dat niet te klein is... ik bedoel.. dan kun je maar plaatjes tekenen die super klein zijn ofnie???
Of is er een manier om dat automatisch te laten veranderen (dat je automatisch naar boven scrolt zeg maar)

Tnx alvast, Nauzer

Verwijderd

Da's natuurlijk relatief, als je de pen op de rechterbovenhoek van je wacom plaatst, dan zie je op je scherm de muis in de rechterbovenhoek et cetera. Anders zou je voor een 21" monitor een 21" wacom moeten hebben, zie je het al gebeuren? :P

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02-2025
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 20:24:
OK,

zot: welke clan?

(zwaar off topic)

[ Voor 5% gewijzigd door meelmark op 14-06-2004 19:02 ]

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Verwijderd

Topicstarter
DvF maar dat doet er niet toe>

check deze tut: http://www.nexuschronicle...php?action=view&id=3&ht=1 die is zwaar handig !

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 13:45:
[afbeelding]

voor alle duidelijkheid
dit is dus met markers en fineliners gedaan
...en heeft dus weinig met striptekenen te maken :)

(verder wel erg mooi natuurlijk!)
Pagina: 1