Printer delen buiten domein werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 477 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Techknow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11-2022
Wij hebben een SBS2003 domein, een van de aangesloten pc's heeft een gedeelde printer via de usb poort (Windows XP machine). Nu werkt het delen van deze printer prima maar er zijn nu ook twee laptops in het netwerk opgenomen die geen onderdeel van het domein uitmaken (dit is ook geen optie!). De printer moet echter als enige onderdeel van het netwerk voor deze twee laptops toegankelijk zijn.

Het hele netwerk krijgt via een DHCP lease een adres van de router toegewezen. De server heeft een vast IP-adres. Nu kan ik vanaf de laptops de gedeelde printer vinden en installeren als ik deze koppel met het administrator account van het domein. Dit werkt prima, als de laptops echter opnieuw worden opgestart dan is de verbinding weg. Dus ik heb voor de laptops twee gebruikersaccounts aangemaakt op het domein om bij de printer te kunnen. Als ik de printer nu installeer gaat het ook goed, alleen weer is de verbinding weg na een reboot. Het vinkje 'Gebruikersnaam en wachtwoord onthouden' heeft hier geen invloed op. Hoe kan ik zorgen dat de printer beschikbaar blijft zonder elke keer opnieuw handmatig verbinding te maken? ohhh ja, de laptops zitten wel in een andere werkgroep.

Een printserver is geen oplossing, de goedkoopste USB printserver (dus niet meteen met router en andere functies) kost zo'n 200 euro en er komt binnenkort toch een MFP netwerk laserprinter.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Ik ken iemand die een nieuwe 4 poorts ADSL ethernet modem + 1 poort USB printer voor 50 euro op de kop heeft getikt. (das goedkoper als een ethernet printer server?)

Verder ken ik SBS niet maar lijkt niet belangerijk aangezien je instellingen niet onthouden worden. Het lijkt dus een windows XP "?" probleem!?
Heb je alle updates wel gehaald?

• Techknow
ja, net nieuw geïnstalleerd en volledig gepatched...weet je misschien waar die dat ding vandaan heeft?

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
je kan rechten zetten op de print share

geef gewoon anonymous access de rechten om te printen dan moet het werken

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Volgens mij was het een E-tech op een computer beurs. (PC dump of HCC)

Overigens sinds wanneer heb je een password nodig om een printer te gebruiken via het microsoft protocol voor printers en bestanden delen? Ik heb net nl net even gechecked en kon alleen de optie niet of wel delen vinden.

• Barracuda
beter kijken

Afbeeldingslocatie: http://unicron.dnsalias.org/barracuda/pics/security.JPG

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

@ Barracuda

Hij heeft hem volgens mij geshared op een XP machine en niet op de SBS server (of ik begreep het helemaal verkeerd ;))

• Barracuda
dit is gewoon op een winXP pro machine (ik neem aan dat het met home hetzelvde werkt)

edit;

zit net te denken, het kan zijn dat je het tabblad security niet heb als je "use simple file sharing" aan hebt staan in "folder options" > "view"
maar dat weet ik niet zeker, 'k zet dat altijd gelijk uit

[ Voor 57% gewijzigd door Barracuda op 11-06-2004 21:59 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

of ditte:

Afbeeldingslocatie: http://www.alt-92.net/zooi/networkpasswords.jpg

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Techknow
is een win xp machine waar het op gedeeld is maar deze is wel onderdeel van een domein en daar komen natuurlijk alle beveiligingen in mee die voorkomen dat computers die niet lid zijn van het domein geen toegang krijgen. de laptops die er gebruik van moeten maken hebben die toegang niet.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

...maak dan accounts aan voor die users en gebruik de bovenstaande optie om ze in iedergeval printers + shares te kunnen laten gebruiken.

* alt-92 gebruikt het naar volle tevredenheid op 5 domains
Overigens sinds wanneer heb je een password nodig om een printer te gebruiken via het microsoft protocol voor printers en bestanden delen?
als je geen user in het domain bent en geen anonymous access toestaat, wat denk je dan dat er gebeurt?

[ Voor 40% gewijzigd door alt-92 op 11-06-2004 22:19 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Techknow
ze zijn dus wel users in het domein...raar maar waar...
Pagina: 1