Knoppix instellingen voor @home gebruikers (tip van de dag)

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik neem aan dat er meer mensen zijn zoals ik die Linux Knoppix gebruiken als ultieme recovery tool voor als er wat misgaat met windows.
Het beste aspect van Knoppix is zoals velen wel weten dat je Linux direct kan booten vanaf een cd.
Daar komt bij dat als windows kapot gaat dat je dan dus niet alleen in Linux kan booten om eventuele schade te herstellen, maar ook direct belangrijke files kan redden met de ingebouwde brandsoftware en vragen kunt stellen voor hulp op internet forums via Konquerer of Mozilla of vrienden kan mailen voor hulp.

Dat laatste(internetten) gaat voor sommige @home gebruikers niet altijd automatisch, soms(niet altijd) moeten er bepaalde instellingen veranderd worden om te kunnen internetten.

Ik zal een paar tips geven die voor mij hebben gewerkt, maar ook een aantal die juist niet hebben gewerkt.

Wat bij mij werkte was wat ik had gevonden op de http://www.troublesathome.nl/ website onder Unix >> Knoppix.

Het gaat als volgt:

We gaan er hier vanuit dat je geen speciale opstartopties meegeeft en Knoppix zonder extra configuratiebestanden vanaf CD opstart.

1) Klik op het KDE icoontje (K op tandwiel) links onderaan. Een menu opent zich, vergelijkbaar met het startmenu van Windows.

2) Ga via de menuoptie KNOPPIX naar Root Shell. Er opent nu een scherm met een zwarte achtergrond waar een cursor knippert.

3) Tik daar achter elkaar de volgende twee commando's in:

killall pump

pump -i eth0 -h cp123456-a
//(cp123456-a is natuurlijk een voorbeeld host-name, je moet natuurlijk je eigen host-name intypen die in je @home mapje staat die je van de installateur hebt gekregen)

4) Je zou nu een internetverbinding moeten hebben. Sluit het venster.

5) Als je Knoppix op de harddisk hebt geïnstalleerd, volg dan de instructies bij Debian GNU/Linux. Knoppix is op Debian gebaseerd en kan op dezelfde manier geconfigureerd worden.

Dit is wat werkte voor mij, maar er zijn ook vaak andere tips hier op tweakers gegeven, waarvan ik heb gevonden dat ze juist niet met de Knoppix distributie werken.

Wat niet werkte:

dhcpcd -h <@home-hostname> ethX
//dit commando werkt niet in Knoppix omdat Knoppix dhcpcd niet standaard geinstalleerd heeft.

Vervolgens had ik dit geprobeerd:

ifconfig eth0 212.xxx.xxx.xxx //Hier moet je je ip invullen
route add -net default gw 212.xxx.xxx.1 eth0 //Hier je gateway adres
echo nameserver 213.xx.xxx.xxx //En hier je nameserver adres (ik meen dat hiermee het DNS adres wordt bedoeld)

Dit werkte ook niet, omdat ik initieel niet wist dat je ingelogd moest zijn als Root in Linux om deze instellingen te mogen veranderen.

Deze 2 errors verschenen daardoor in de Root Shell:

SIOCSIFADDR: Permission denied
SIOCSIFFLAGS: Permission denied

Later kwam ik erachter dat dit opgelost kon worden door voor alle commandos het woord "sudo" te zetten, maar of dit werkt weet ik niet, omdat ik het nog niet heb geprobeerd.
Dus mogelijke oplossingen voor deze problemen waren:

1) dhcpcd installeren vanaf een cd en dan in de Root Shell typen: dhcpcd -h <@home-hostname> ethX

2) Het woord "sudo" voor de commandos intypen die Root rechten benodigen.
Dus bij de commandos die "Permission Denied" errors geven.

3) Of gewoonweg inloggen als Root

Ik dacht ik geef deze tips vandaag aan fellow Knoppix gebruikers, omdat het gisteren mijn data heeft gered en ik heb mijn computer weten te "repareren" in minder dan 30 minuten, wat bij mij nog nooit voorheen is voorgekomen.(Zo snel)
Ik heb talloze recovery programmas uitgeprobeerd en omslachtige backup programma's, maar Knoppix geeft echt precies wat je nodig hebt om te fixen wat gefixed moet worden.

Windows kapot?
-Boot Knoppix vanaf een cd
-Zorg dat je internet aan de praat krijgt en vraagt voor hulp (FAQ's, Supports, Helps, Forums, IRC Chat Channels, e-mail etc etc)
-Backup je data naar een andere schijf of brand het met de al geinstalleerde brandsoftware

Als laatste tip kan ik geven is dat als windows goed runt...maak dan een backup van je registry en doe dit handmatig!

1) Ga naar je C:\ schijf of je primaire windowsschijf en maak een map genaamd "Backup".

2) Ga naar de directory genaamd C:\WINNT\system32\config in deze map ligt je registry opgeslagen.(Let op er zijn ook "hidden files", dus als je alle files wilt zien moet je de optie in windows aanzetten "Show Hidden Files")
Nu je dit weet herstart je in Knoppix of in Dos en kopieer je alle files van de windows registry map naar je nieuw aangemaakt Backup map.
Dus alles van C:\WINNT\system32\config naar C:\Backup .
Let wel als je dit in Knoppix doet, zorg dan wel dat je schijf gemount is en dat je read/write access hebt tot die schijf.
Selecteer je C:\ schijf in Knoppix of je "hda1" zoals dat in Linux heet en klik met je rechtermuisknop erop zodat je een menuutje ziet met het woord "Mount".
Klik op "Mount" en je schijf zal nu gemount worden en dus klaar voor het lezen in Linux.
Nu moet je jezelf nog Read/Write access verschaffen en dat doe je door weer op hda1 met de rechtermuisknop te klikken en de Read/Write status te veranderen.

3) Als windows dan ooit een keer kapot gaat, dan boot je gewoon in met Knoppix en kopieer je je registry die in je Backup map hebt opgeslagen terug naar de originele registry map( C:\WINNT\system32\config ) en overwrite je alle files.

4) Sluit Knoppix af en boot weer met met Windows en kijk of alles weer enigszins werkt.

5) Zorg wel dat je zo nu en dan 1x per week ofzo een nieuwe Backup maakt, mensen installeren en de-installeren nou eenmaal programma's naarmate de tijd verstrijkt en je wilt natuurlijk dat alles weer gaat werken zoals het voor de crash was en dat alles up-to-date is/blijft.

Dit was het wel zo'n beetje, ik heb het zo simpel en stapmatig proberen te vertellen, omdat ik denk dat sommige mensen dit gewoon nodig hebben.

Succes aan de Knoppix users!

PS: Sla dit bericht op in een .txt file en plaats hem op je C:\ schijf, als er dan wat misgaat en je hebt in Knoppix nog geen toegang tot internet dan kun je deze file als hulp gebruiken.

PPS: Dit is een url waarvan je de laatste Knoppix versies kan downloaden vanaf verschillende mirrors:

http://www.knopper.net/knoppix-mirrors/index-en.html

Let wel op dat je de Engelse(EN) versie download, tenzij je Duits(DE) fijner vindt werken.

[ Voor 39% gewijzigd door Arcane Apex op 11-06-2004 17:45 ]

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 23:52

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Misschien iets voor de faq ?

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Slotje van de dag! Als je (oke, jullie, degene die het over de FAQ heeft ook) nu eens de FAQ doornemen, dan kom je hier uit. Daar staat exact hoe je de Internet problemen op kan lossen als je @home hebt. En dat dhcpcd niet werkt, dat valt onder standaard linux kennis. Dan ga je n.l zoeken naar het progje wat Knoppix wel gebruikt.

Lees voordat je een nieuw topic opent ook even de NOS policy - updated 01/04/03 en de FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004 door.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
Toch bedankt voor je moeite evengoed, maar het staat dus gewoon al in onze FAQ :D

Dus een beetje overbodig om het er nog een keer in te zetten lijkt me.

Dit topic is gesloten.