Toon posts:

[XP] Plotse traagheid na zware grafische activiteit*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ha luitjes, ik heb nu al een tijdje een probleem, en niemand kan me helpen... ik hoop jullie wel.

Ik heb sinds kort mijn totale systeem ge-upgrade. Het probleem nu is dat mijn computer soms plotseling erg traag wordt na het spelen grafisch zware spellen. Dit probleem ontstaat soms al na 10 minuten spelen, maar soms ook pas na 2 uur. Plotseling wordt alles erg traag, mijn geluid gaat stotteren, en als ik dan het spel afsluit (wat al een eeuwigheid duurt) en kijk naar mijn processorsnelheid, dan draait die op 98-100%. In taskmanager blijkt dat dit ALLEEN wordt veroorzaakt door de "niet-actieve systemen". Wat opvalt is dat het zich voornamelijk voordoet zodra er iets grafisch iets zwaars gebeurd.
Als ik dan lang genoeg wacht daalt die activiteit erg langzaam weer terug (ik heb nog niet het geduld gehad om te wacht tot 2%), en soms springt hij na een bepaalde tijd plots naar 2%.
Als ik mijn pc reboot staat hij soms meteen weer op 98-100%, maar soms doet hij het normaal (0-2%).
Aan de videokaart ligt het waarschijnlijk niet, want ik heb een paar dagen geleden nog een nieuwe gekocht, en zowel bij de oude als bij de nieuwe doet hij dit.

Specificaties:
AMD Athlon 2600+ (1919 Mhz)
MoBo: AsRock K7S8X
512 MbRAM 333MHz
Geforce 5900 XT/TDH van Leadtek met eigen voedingsaansluiting
Hd: 80 Gb 7Mb cache
Hd: 8 Gb (oud)
1 normale CD-Rom-speler
1 CD brander
1 diskettestation

Wat heb ik al geprobeerd:
Virusscan (geupdate Norton): niets
Ad-aware: niets
Verscheidene malen geformateerd
Temperatuur in de gaten gehouden: CPU niet boven 45 oC, omgeving niet boven 35oC, het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat de chipset te warm wordt
In BIOS heb ik geprobeerd om voltages op te schroeven, maar het enige wat ik kon doen was iets vaags "enable"-en over voltages: geen effect

Ik heb geen idee waar het aan zou kunnen liggen, misschien aan een te hoge temperatuur van mijn chipset (SiS). Misschien aan foute voltages. Misschien software-matig. Misschien een foute voedings-verdeling (te veel apparaten).
Misschien heeft het te maken met het programmatje dat ik heb geinstalleerd: "SiS AGP PCI-to-PCI Bridge Driver" Ik ga mijn pc nog een keer formateren zonder dit programmatje te installeren, maar heb daar nog geen tijd voor gehad.

Kunnen jullie mij helpen?
alvast bedankt,

Greetzz
The Rza

Verwijderd

Na format nog steeds het zelfde probleem komt over als of het echt een hardware probleem is.

Probeer eens op de site van de HD bakker een test tool te vinden om je hds te testen. Kan maar zo zijn dat er een niet helemaal lekker is. Evenals een geheugen test.

Bios altijd default laten als je niet weet wat dingen inhoud alleen plug and play aanzetten en virus scan on boot uit zetten plus de nodige overbodige onboard hardware die niet gebruikt word zoals audio modem etc..

Verwijderd

Topicstarter
thanx... I'll give it a try!

Ik heb net mijn pc geformateerd, maar zelfs bij de installatie van ALLEEN windows xp, mijn videokaart-driver en Unreal 2 heeft hij er al last van.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit lijkt eerder op een koelingsprobleem van de videokaart...

Probeer eens de kast open te houden en er een ventilator op te zetten.. zo;n huistuinenkeuken ding :)

Dat niet actieve processen moet op rond de 98% staan als je niets doet... en niet op 0-2%, want dan is er een proces wat wel CPUkracht vraagt....
Het is namelijke de IDLE state.. en niet wat er gebruikt wordt :) juist wat er niet gebruikt wordt.

Maar probeer zowieso die grote koeler maar eventjes... dan weet je gelijk of het een koelingsprobleem is, anders zal je het moeten zoeken in ander opzich :)

En nog iets, die oude HD eventjes afkoppelen... gewoon voor sure, mits je dat nog niet gedaan hebt..

EN wil je NIET meer CROSSPOSTEN!!! Dank je

Verwijderd

Topicstarter
Sorry...

Met die procenten bedoel ik mijn CPU-verbruik.
Dus mijn CPU-verbruik staat op 98-100% en als ik dan kijk in de taskmanager blijken alleen de niet-actieve systemen actief te zijn.

Die oude Hd (en oude CDrom en schijfstation) loskoppelen heb ik al geprobeerd, maar had geen effect.

Verwijderd

Experimenteer eens met de swap op welke partiitie die het snelst schrijft.
Geen virus scanner?

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE:
het is een cooling-probleem!!!

Dat idee van die huis-tuin-en-keuken-ventillator op mijn computer richten verhelpt het probleem!
Zet ik hem uit en speel gewoon verder, dan krijgt hij het weer. Sluit ik het spel af en kijk naar mijn CPU-gebruik, dan staat die op 100% en blijft daarop staan. Zet ik daarna die ventillator aan, dan zakt hij nagenoeg meteen terug naar 2%.

Nu is mijn volgende vraag... WAT heeft extra cooling nodig?

Tijdens het spelen ontstaan de volgende temperaturen:
CPU: 45 graden max.
Omgevingstemp: 38 graden max.
Grafische CPU: 60 graden max.
Grafisch geheugen: 35 graden max.

Het enige wat ik kan bedenken is de chipset of mijn RAM-geheugen dat te warm wordt...

enige suggesties??? en hoe ik dit op kan lossen???

Verwijderd

Het kan inderdaad vele mogelijkheden zijn..

Als je het spel of programma op je oude harde schrijf van 8 gb heb gezet dan gaat deze sowieso langzamer.
los daarvan.. het gebruikt van een 2e harde schrijf in je computer heeft enigzins nadelen ten gevolg van snelheden.
waardoor je computer ook dermate langzamer van wordt is het gebruik van overtollige snelkoppelingen of pictogrammen in het bureaublad.

Ook kan een overtollig gebruik van running programs lijden tot vertraging van computer.. denk aan virusscanners firewalls ed.

en wat ik eerder heb gelezen is dat je koeling niet goed of niet werkt.. waardoor de processor te heet wordt enz.

je videokaart kan defect zijn, omdat een videokaart erg gevoelig is bij het vastlopen van een spel of programma.. waardoor een videokaart defect kan raken.

heb je trouwens de nieuwste versie van directX..
enuhh.. misschien kan je nog eens overklokken!

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik heb probleem gevonden heb.

Ik ben (heel primitief) aan het experinemteren gegaan met cooling. Blijkbaar had de cooling van mijn gehele pc-kast een acuut positief effect op de traagheid. Toen ben ik gaan zoeken waar in de pc extra cooling nodig was. Dit deed ik met een oud klein processor-ventillatortje wat ik nog had liggen, en sloot deze aan op mijn moederbord. Zodra het probleem zich voordeed begon ik heel lokaal te "waaien" met dat ventillatortje op allerlei plaatsen in mijn kast.

Je raad nooit waar de extra cooling nodig was...

Op mijn geluidskaart!!!
Ik geef toe... hij is wel wat oud, maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
Scheen ik het ventillatortje er op... geen probleem... haalde ik hem weer weg... traaaaag... scheen ik hem daarna er weer op... geen probleem!

Ik hoop dat dit werkelijk het probleem is, zo niet... dan horen jullie vanzelf weer van mij.

Thanx voor jullie replies!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry... het was niet de geluidskaart zelf, maar de 2 chips die daar in de buurt zaten.
In de handleiding staat dat het de "Super I/O" en de "2MB BIOS" chips zijn.

Iemand enige verklaring hiervoor.

Het probleem is inmiddels verholpen ('k heb een ventillator erop gericht)
Pagina: 1