Ja ik heb ook een computer.
Verwijderd
Uit de specs van de Powershot A80 haal ik:
Shutter lag, full autofocus -> 0.83/1.24 -> First time is for wide angle, second for telephoto. Average to slower than average. (Average ranges from 0.8 to 1.0 second.)
Shutter lag, prefocus -> 0.100 -> Time to capture, after half-pressing Shutter button. Very fast.
Bron: http://www.imaging-resource.com/PRODS/A80/A80DATA.HTM
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2004 17:07 ]
Verwijderd
De Sony DSC-F828 haalt een prefocus shutter lag van 0.009 seconde (geen typfout: 9 milliseconde!)
De full autofocus shutter lag ligt tussen de 0.25 en 0.69 seconde (groothoek, resp. telestand), ook niet echt traag te noemen.
Het prijskaartje is wat minder vrees ik
De Nikon D70 presteert op dit gebied (ook) heel goed. Of je echter het budget hebt voor deze camera (incl. het benodigde glas) is natuurlijk een tweede...CyberJoe schreef op 11 juni 2004 @ 16:29:
Ik ben op zoek naar een snel reagerende camera (shutter response). Ik heb nu een caplio G3 (Ricoh) die 0,14 seconde "wacht" tussen de knop indrukken en plaatje schieten. Maar ik vind de kleuren niet echt super en het capliootje is me net iets te vaak onscherp. Iemand een idee? Vraag het maar hier omdat het bij veel toestellen er niet bij staat (op Inet in ieder geval)
quote: The shooting performance was impressive. Press the power button and it's ready to go in just under 2 seconds. Power up to first image captured was a fast 2.2 seconds. Shutter lag was a mere 1/10 of a second when pre- focused and 2/10 of a second including autofocus. (Volgens steve: http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/w1.html)
[ Voor 42% gewijzigd door WoWo op 11-06-2004 21:19 ]
Er is geen tijd te verliezen, dus doe maar rustig aan
Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe je 'snel' defineert. Persoonlijk zou ik 2 sec. opstartvertraging en 0,2 sec. shutterlag echt enorm irritant vinden (ben gewend te werken met een analoge SLR), maar voor jou is het misschien al retesnel.WoWo schreef op 11 juni 2004 @ 21:15:
Ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een snelle digicam. De nieuwe sony's (DSC-P100 en DSC-W1) worden in alle reviews die ik tot nu toe gezien heb geroemd om de snelheid. Geen 0,009 sec. maar toch wel 0,2 sec. Volgens mij toch ook aardig snel
En dan is de D70 nog akelig traag vergeleken met een 10D (en ik denk ook de 300D). Maar de prijs is er ook naar: reken voor een beetje leuke setup al snel 1500+ euro.koraks schreef op 11 juni 2004 @ 18:05:
[...]
De Nikon D70 presteert op dit gebied (ook) heel goed. Of je echter het budget hebt voor deze camera (incl. het benodigde glas) is natuurlijk een tweede...
Bericht hierboven
Verwijderd
http://www.imaging-resource.com/PRODS/W1/W1DATA.HTM geeft voor de prefocus shutter lage 0.011 s (da's heel snel) en voor full autofocus shutter lage 0.30-0.60 (groothoek-tele) seconde.
De P100 komt op 0.011 en 0.28-0.58 seconde uit.
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Shutter lag is bij de D70 inderdaad een stuk meer dan de 10D en de 300D. Power on is echter een STUK sneller:Floris schreef op 12 juni 2004 @ 01:25:
[...]
En dan is de D70 nog akelig traag vergeleken met een 10D (en ik denk ook de 300D).
EOS 10D:
- Power Off to On: ca. 2.3s
- Shutter Lag: 90ms
EOS 300D:
- Power Off to On: ca. 3.0s
- Shutter Lag: 128ms
D70:
- Power Off to On: ca. 200ms
- Shutter Lag: ca. 400ms
OK die opstartvertraging snap ik, maar hoe snel is dan eigenlijk een SLR? Dat spiegeltje moet toch ook omhoog klappenkoraks schreef op 11 juni 2004 @ 23:55:
[...]
Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe je 'snel' defineert. Persoonlijk zou ik 2 sec. opstartvertraging en 0,2 sec. shutterlag echt enorm irritant vinden (ben gewend te werken met een analoge SLR), maar voor jou is het misschien al retesnel.
Er is geen tijd te verliezen, dus doe maar rustig aan
Verwijderd
Zoek eens op imaging-resource.com bij de 300D en de D70 bijvoorbeeld.WoWo schreef op 12 juni 2004 @ 22:08:
OK die opstartvertraging snap ik, maar hoe snel is dan eigenlijk een SLR? Dat spiegeltje moet toch ook omhoog klappenHoe lang duurt dat dan? Minder dan 0,2 sec?
Je ziet dan opstartvertragingen van enkele seconden (300D) tot niet meetbaar klein (D70) en "shutter lag, prefocus" tijden van
0.039 (Canon 1D),
0.059 (Canon 1Ds),
0.104 (Canon 10D),
0.142 (Canon 300D),
0.124 (Nikon D70),
0.070 (Nikon 1DH),
0.100 (Nikon D100),
0.14 (Sigma SD9),
0.119 (Kodak DCS Pro 14n Digital SLR)
Pffff de D70 is echt WAY ahead t.o.v. de rest zeg (opstarten dus)koraks schreef op 12 juni 2004 @ 10:08:
[...]
Shutter lag is bij de D70 inderdaad een stuk meer dan de 10D en de 300D. Power on is echter een STUK sneller:
EOS 10D:
- Power Off to On: ca. 2.3s
- Shutter Lag: 90ms
EOS 300D:
- Power Off to On: ca. 3.0s
- Shutter Lag: 128ms
D70:
- Power Off to On: ca. 200ms
- Shutter Lag: ca. 400ms
Hij blijft dan wel achter op de rest met lag, maar ik kan niet zeggen dat ik daar IRL veel van merk (heb laatst ff met de D70 mogen kloten nl)
Ik geloof ook wel dat de D70 lekker vlot is. Toch vind ik die 400ms shutter lag erg tegenvallen, ik kan me niet voorstellen dat ik dat niet zou merken (is bijna een halve seconde!!). Maar de meningen/metingen lopen nogal uiteen zoals je uit een vorige post kan opmaken, waar wordt gesproken van een shutter lag bij de D70 van ca. 120ms.x KeN x schreef op 13 juni 2004 @ 02:32:
[...]
Pffff de D70 is echt WAY ahead t.o.v. de rest zeg (opstarten dus)![]()
Hij blijft dan wel achter op de rest met lag, maar ik kan niet zeggen dat ik daar IRL veel van merk (heb laatst ff met de D70 mogen kloten nl)
Verwijderd
"De shutter lag" bestaat gewoonweg niet. Als je gewoon in een keer de ontspanknop indrukt gebeurt er een heleboel. Met name de autofocus neemt veel tijd in beslag. Daarom wordt er in wat uitgebreidere reviews een hele lijst met shutter lags genoemd. Met name de tijd die de autofocus neemt hangt van heel veel factoren af: type objectief, brandpuntsafstand, lichtomstandigheden, autofocus modus, onderwerp, etc.koraks schreef op 13 juni 2004 @ 09:51:
Maar de meningen/metingen lopen nogal uiteen zoals je uit een vorige post kan opmaken, waar wordt gesproken van een shutter lag bij de D70 van ca. 120ms.
Vooral bij DSLR's ben je afhankelijk van het feit dat het ene objectief sneller focust dan het andere.
Bij "shutter lag" vermeldt ik dan ook altijd dat het om de tijd gaat nadat er al scherpgesteld is ("prefocus"); deze tijden zijn vrij constant per camera en in veel gevallen behoorlijk representatief voor de praktijk (je focust meestal eerst, lockt de focus en belichting door de knop half in te drukken en klikt op het juiste moment af).
Doordat reviewers gebruik maken van een standaardopstelling om de tijden te meten zijn de getallen tussen camera's weer wel vergelijkbaar (maar niet tussen reviewers!!). Overigens is het vermeldenswaardig dat imaging-resource.com gebruik maakt van apparatuur die in millisecondes kan meten, terwijl de meeste andere sites niet nauwkeuriger dan 0,1 seconde redden. Hoewel ik wel naar alle review sites kijkt, houd ik voor de tijdmetingen altijd die site aan.
Verwijderd
Deze plek is te koop.
Ok, weer wat geleerd. Wat mij ook alleen interesseert is de pre-focus delay. Focustijd meenemen in de shutterlag-meting is m.i. onzinnig om dezelfde redenen die jij ook aandraagt: afhankelijkheid van het objectief, praktische relevantie.Verwijderd schreef op 13 juni 2004 @ 10:47:
[...]
Bij "shutter lag" vermeldt ik dan ook altijd dat het om de tijd gaat nadat er al scherpgesteld is ("prefocus")
Zelf gebruik ik meestal (nagenoeg altijd) manual focus, dus wat voor mij (persoonlijk) telt is alleen de pre-focus delay.
[ Voor 4% gewijzigd door koraks op 13-06-2004 21:48 ]
Verdiep je daar eerst eens in, want een topic over snelle cams op deze manier starten in FG is echt niet de bedoeling
Dit topic is gesloten.
![]()