Beste mede-tweakers,
Ik kon even niet op een betere topic titel komen.
In een artikel op CNN kwam ik onderstaande tekst tegen:
Hier zeggen ze dat wanneer de massa van de desbetreffende ster kleiner is dan 1.4 x zonmassa zal hij sterven als een neutronen ster. Als de massa groter is dan 1.4 zal hij doordat hij geen tegenkracht kan leveren tegen zijn eigen zwaartekracht doorkrimpen tot een zwart gat.
Zover ik weet is de limiet van een witte dwerg 1.4 x zonmassa (volgens nieuwe metingen 1.2), tot ongeveer 3 x zonmassa en alles groter zal geen tegenstand kunnen bieden tot zijn eigen zwaartekracht en doorgaan tot een singulariteit.
Zitten ze er in het artikel ernaast? of is mijn kennis te beperkt?
Alvast bedankt
Ik kon even niet op een betere topic titel komen.
In een artikel op CNN kwam ik onderstaande tekst tegen:
Bron: http://www.cnn.com/2004/TECH/space/06/10/blackhole.smallest/index.html"If the core winds up with less than about 1.4 times the mass of our sun, it will remain stable as a neutron star," Bietenholz said. "If the core mass is larger, it will continue to collapse into a black hole, with this further collapse occurring in a fraction of a second."
Hier zeggen ze dat wanneer de massa van de desbetreffende ster kleiner is dan 1.4 x zonmassa zal hij sterven als een neutronen ster. Als de massa groter is dan 1.4 zal hij doordat hij geen tegenkracht kan leveren tegen zijn eigen zwaartekracht doorkrimpen tot een zwart gat.
Zover ik weet is de limiet van een witte dwerg 1.4 x zonmassa (volgens nieuwe metingen 1.2), tot ongeveer 3 x zonmassa en alles groter zal geen tegenstand kunnen bieden tot zijn eigen zwaartekracht en doorgaan tot een singulariteit.
Zitten ze er in het artikel ernaast? of is mijn kennis te beperkt?
Alvast bedankt