zonder reden valt pc uit

Pagina: 1
Acties:

• rutgerprins
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07-2016
pc valt zonder reden uit heb al een nieuwe voeding geprobeerd, er zat een 300 W voeding in en die zit er nu weer in (een nieuwe van een ander merk).

er zit een P 4 2.8 in met 512 DDR

verder zit er 1 schijf in van 80 GB plus een dvd speler en een dvd brander

iemand enig id wat dit zou kunnen zijn?!

bedankt

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Je temps? Voltlijnen?

Meer info aub :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• rutgerprins
ohja sorry rond de 35 zat ie beide

• domi235
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Hm das laag genoeg voor een PIV :) Bekijk je voltlijnen eens met iets als Motherboard Monitor (MBM) en post ze hier :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• rutgerprins
VCore Volt = 1.55V
+3.3V Volt = 3.29V
+5V Volt = 4.99V
+12V Volt = 11.84V

Bedoel je dit?

btw cpu was zelfs nog lager dan 35... kan het imo dus niet aan liggen

*edit

Temperature Readout[1] : 33
Temperature Readout[2] : 70
Voltage Readout[1] : 1,5246
Voltage Readout[3] : 3,328
Voltage Readout[4] : 4,99968
Voltage Readout[5] : 11,904
Fan Readout[2] : 2700

[ Voor 46% gewijzigd door rutgerprins op 11-06-2004 15:11 ]

Verwijderd

valt de pc helemaal uit of herstart de computer zich?
pc net nieuw of heb je deze al een tijdje zonder problemen?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2004 15:12 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Beneden de 35 is wel erg laag ;)
om wat voor voedingen gaat het hier? (sweex/target/q-tec prut of antec, zalman of enermax voedingen?)

• rutgerprins
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 15:10:
valt de pc helemaal uit of herstart de computer zich?
pc net nieuw of heb je deze al een tijdje zonder problemen?
hij herstart steeds idd

• rutgerprins
Terw_Dan schreef op 11 juni 2004 @ 15:11:
Beneden de 35 is wel erg laag ;)
om wat voor voedingen gaat het hier? (sweex/target/q-tec prut of antec, zalman of enermax voedingen?)
om een enlight voeding

btw dit is van mbm:

Temperature Readout[1] : 33
Temperature Readout[2] : 70
Voltage Readout[1] : 1,5246
Voltage Readout[3] : 3,328
Voltage Readout[4] : 4,99968
Voltage Readout[5] : 11,904
Fan Readout[2] : 2700

• rutgerprins
vreemd genoeg zegt ie in de bios dat de cpu ongeveer 35 C is maar in mbm zegt ie 70 C?

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
heb dit ook gehad met mbm, dat ie de twee omwisselde.
35° is wel erg laag voor een P4, daarom vermoed ik dat dat je temp is van je mobo.
70° dus voor je processor, en dat is dan wel aan de hoge kant ...

• rutgerprins
plastronneke schreef op 11 juni 2004 @ 15:17:
heb dit ook gehad met mbm, dat ie de twee omwisselde.
35° is wel erg laag voor een P4, daarom vermoed ik dat dat je temp is van je mobo.
70° dus voor je processor, en dat is dan wel aan de hoge kant ...
ja maar in de bios zou ie toch wel de goeie temp aangeven? dan denk ik nml eerder dat mbm fout zit

ik heb net weer gekeken in de bios en hij zegt

MB: 35 C
CPU 30 C

[ Voor 10% gewijzigd door rutgerprins op 11-06-2004 15:19 ]

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 11:26
welk OS heb je, heb je wel stabiele drivers? Vooral VGA drivers willen nogal eens voor problemen zorgen. Is je hdd wel in orde?
Wat voor tests heb je al eens gedaan?

• rutgerprins
-krekel- schreef op 11 juni 2004 @ 15:25:
welk OS heb je, heb je wel stabiele drivers? Vooral VGA drivers willen nogal eens voor problemen zorgen. Is je hdd wel in orde?
Wat voor tests heb je al eens gedaan?
Ik draai windows xp

Drivers heb ik nog niet geprobeerd

hdd is gescant met stinger, norton 2004 met laatste updates, ad-aware en spykiller er kan imo dus geen troep op staan

• rutgerprins
maar waarom zegt ie in mn bios dat hij 30 C is en in MBM dat ie op de 70 C zit welke moet ik dan geloven?!

Verwijderd

Al gedacht aan virusjed of wormpjes?

O.a. W32.Gaobot.wo herstart je systeem. Meestal te herkennen omdat het steevast om een vaste interval gaat (bv. elke 5 minuten):

• rutgerprins
kan haast niet na al die scans lijkt mij, ik heb zelfs gescant in veilige modus

en soms staat ie ook gewoon 2 uur aan zonder probs

Verwijderd

wat voor mobo ? heb nu een pc onderhanden met hetzelfde probleem, gaat hier om een
Mobo Asus P4R800-VM
Proc 2.8
Mem 512mb
WD 80gb

• rutgerprins
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 15:34:
wat voor mobo ? heb nu een pc onderhanden met hetzelfde probleem, gaat hier om een
Mobo Asus P4R800-VM
Proc 2.8
Mem 512mb
WD 80gb
het gaat hier om een asus P4S800
2.8 // 512 // maxtor 80 gb

Verwijderd

Hoe heb je je foutafhandeling staan in windows XP?

Dit kun je namelijk ook helemaal uitzetten, maar je kunt ook op het moment van vastlopen een complete geheugen dump laten maken en deze inlezen met een debugger.

Is dit laatste het geval en je hebt helemaal geen dump, dan begin ik toch aardig te twijfelen aan een mogelijk hardware problemen. (lees moederbord)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2004 15:45 ]

• rutgerprins
er komt helemaal geen fout melding, hij herstart gewoon.
ik heb nu net 1 uur lang zonder dvd brander gedraaid zonder te herstarten... nu heb ik hem er weer aan gezet

maar gister heb ik gewoon 2 uur lang MEt dvd brander gedraait

• Cipri
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

Cipri

Of niet natuurlijk...

Ik had precies hetzelfde op mijn AMD, maar mijn probleem bleek door lekkende capacitors te komen.
Kijk eens op je moederbord, daar staan een soort tonnetjes op. Als die mooi recht zijn is alles goed. Staan ze erg bol of komt er smurrie uit => Niet goed, bord terug voor garantie :)

-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
kijk eens in het logboek van windows of er daar geen foutmeldingen zijn
(control panel --> administrative tools --> event viewer; in de engelse versie)

• rutgerprins
Cipri schreef op 11 juni 2004 @ 15:50:
Ik had precies hetzelfde op mijn AMD, maar mijn probleem bleek door lekkende capacitors te komen.
Kijk eens op je moederbord, daar staan een soort tonnetjes op. Als die mooi recht zijn is alles goed. Staan ze erg bol of komt er smurrie uit => Niet goed, bord terug voor garantie :)
staan mooi recht en komt geen smurrie uit

• andreklaver
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 17:54
Een dergelijk probleem heb ik met wat oudere NEC PC's (PIII 800M - 1200M) op mijn werk. Zonder enige aanleiding een reboot van de PC.

Het blijkt in het geval van deze NEC's dat de condensatoren rond de processor (ik vermoed gewoon de elco's die aan de voedingslijnen hangen dus) niet meer goed zijn. Dit is goed te zien daar deze dan allemaal bol staan en soms ook lekken. Reden is waarschijnlijk een brommende voeding. Doordat deze bromt hebben deze elco's veel warmte te dissiperen. Het probleem is simpelweg te verhelpen door de condensatoren te vervangen al gooien we de PC's meestal weg.

Controleer de elko's eens rond de processor zou ik zeggen. Da's zo gebeurt.

P.S. Voor de eigenaren van NEC's; controleer je PC eens als het je interesseert! Ik heb het ook buiten mijn afdeling al vaak gezien in die PIII bakken.

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:14

13art

Moderator Mobile
Misschien wel een hele domme opmerking, maar misschien een virus???

50 euro korting bij Tibber + Soundcore Liberty 4 NC te koop.

• rutgerprins
die tonnetjes staan gewoon mooi recht, ook rondom de processor op virus heb ik al meerdere keren gescant, zelfs in veilige modus... dan het imo niet zijn.

Verwijderd

Virus scan draaien?
Edit: te laat ^^ :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2004 16:05 ]

• rutgerprins
waarom zegt mbm dat mn cpu 70 C is en in de bios dan ie 30 C is vind ik erg vreemd?! iemand een id

• Snowjunk
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01-2022

Snowjunk

2x Seagate 1Tb, Raid 0

Staan de instellingen voor geheugen (CAS etc) en proc (FSB etc) wel goed in je BIOS?
Meestal zal een modern ASUS plankje onmiddelijk rebooten als de geheugentimings of FSB te ver zijn overclocked.

Dit hoeft niet express te zijn gebeurd maar kan ook zijn gebeurd bij het bouwen van het systeem.

Tevens is het aan te raden om de laatste BIOS van internet te plukken.

Veel geluk!

Core i5 2500k, Asus Sabertooth P67, Corsair H70

• MikkieMaus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-04 12:48
Heb je alle instellingen inde BIOS goed gechecked. Ik heb bv. in mn BIOS twee instellingen wat betreft max. temperatuur: een waarde waarbij het systeem netjes gaat afsluiten en rebooten en eentje (COP) die de PC gewoon uitzet.

Misschien heb je ook twee van dergelijke instellingen dus kijk maar eens goed rond in je BIOS. Verder kun je daar ook eens mee spelen: verlaag of verhoog die waarde en kijk of je dan (systematisch) langer/korter kunt werken voordat de PC reboot. Die 30 graden van je CPU lijken me nml. volledig flauwekul. Misschien zit er ook wel een 'smartfan'-achtig optie bij: die laat je fan langzamer draaien bij lage T... misschien dat daar het probleem ook zit: PC denkt dat CPU-T laag is en laat de fan te langzaam draaien: zorg dat deze optie gedisabled is.

Verder kan soms de videokaart icm moederbord nog wel eens problemen geven (welk type heb je?). Door bv. AGP op 4x ipv 8x te zetten of FastWrite te disablen kunnen dergelijk problemen soms worden opgelost.

Daarnaast heb ik al eens meegemaakt dat de videokaart niet perfect in het slot zat (goedkope behuizing :?) waardoor de PC niet goed functioneerde (vastlopen/reboot). Kijk hier ook eens naar.

Heb je trouwens al eens gegoogled om te zien of anderen met dezelfde Mobo/proc soortgelijke problemen hebben?

• rutgerprins
al sla je me dood, hoe stel je dat goed in dan?

• rutgerprins
ja net iemand met een soort gelijk van zelfde versie... iets andere type maar die had dus het zelfde zei hij... heeft verder niet meer gepost hier ik heb een ASUS P4S800

• rutgerprins
en nog iets, de CPU voelt ook totaal niet warm aan, hij draait nu al 2 uur

• rutgerprins
niemand? :S

Verwijderd

rutgerprins schreef op 11 juni 2004 @ 16:20:
ja net iemand met een soort gelijk van zelfde versie... iets andere type maar die had dus het zelfde zei hij... heeft verder niet meer gepost hier ik heb een ASUS P4S800
sommige mensen werken ook nog ;) ...

Ik ben zelf pas vanaf gister avond bezig voor een broer van mij. Was nogal dringend, het is zijn bedrijfspc (doet mkb-administraties). Gelukkig gegevens overgezet naar cd-rw en dvd-rw.

Ik ben er nog niet achter of het een hard- of software-issue is. Ik verdom het echter om Vobis Den Helder tegen betaling van min. E 80 het probleem te laten onderzoeken en een herinstall te laten doen. Daar ben ik zelf veel beter in en ik hou in ieder geval een limited edition fles whiskey (laphroaig) over...

Vanavond verder, dan hoop ik meer te kunnen zeggen - of dit dus echt hetzelfde probleem is.

Krijg je nog BIOS-meldingen (bepaalde volgorde, hoeveelheid en lengte beeps) ?

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Kicken binnen 24 uur is niet gewenst en je kan deze Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif gebruiken voor het editten van je post. Is het zomaar gekomen, of heb je het probleem vanaf het begin?
Of wat heb je gedaan voordat het probleem er was waardoor het probleem gekomen is.

• rutgerprins
Mister I schreef op 11 juni 2004 @ 16:45:
Kicken binnen 24 uur is niet gewenst en je kan deze [afbeelding] gebruiken voor het editten van je post. Is het zomaar gekomen, of heb je het probleem vanaf het begin?
Of wat heb je gedaan voordat het probleem er was waardoor het probleem gekomen is.
hoezo kicken, wrom zou je mij kicken, en het is zomaar gekomen idd

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 23:10
rutgerprins schreef op 11 juni 2004 @ 17:02:
[...]

hoezo kicken, wrom zou je mij kicken, en het is zomaar gekomen idd
Hij bedoelt het kicken van je topic....
toen jij schreef:
kickte je, je kan niet verwachten dat iedereen gelijk reageert.

[ Voor 15% gewijzigd door B-Bandit op 11-06-2004 17:13 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 11:26
zit de koeler van je processor er uberhaupt wel goed op? Want het lijkt me stug dat hij helemaal niet warm kan zijn (zoals je zei). Een processor wordt al gauw 40 graden en dat moet je toch wel als warm ervaren. Dus tipje: haal de koeler van je proc er even af, haal er evtl stof uit etc. Doe hem dan weer terug erop, zorg dat hij goed aansluit etc. Evtl. ook nog een klein beetje koelpasta aanbrengen.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
die 70 graden is erg hoog voor een PIV, maar dat moet nog kunnen... is de cpu ook overclocked? probeer dan eens terug te klokken naar zn originele snelheid en check ook eens de temps van je videokaart, hiermee heb ik een soortgelijk probleem gehad.

stel, je komt thuis van je werk en je ziet dat de pc die je die ochtend draaiende verlaten hebt, nu uit is... :? het heeft even geduurd voor ik het probleem ondekte, het was de GF4 Ti4200 die te heet werd... een extra 80mm fan ernaast en het probleem was opgelost...

ik denk dat het uitvallen komt door het warme weer, dus probeer je systeem wat extra te koelen door bijvoorbeeld het zijpaneel weg te laten of een extra fan te plaatsen.

Mn 3D printer blogje..

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

misgien is je fan van je proc kapot, daardoor kan hij langzamer gaan draaien, dus minder koelen, dus problemen ;)

Take a parachute, and jump!

• Noob-Saibot
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-07-2024
is je geheugen niet gewoon gaar?

• oheng
  • Laatst online: 18-04 23:47
Bij dit soort problemen moet je als eerste je geheugen eens testen mbv Memtest: http://www.memtest.org/
Zorg er wel voor dat je de default BIOS instellingen gebruikt. Dat sluit ook al een hoop mogelijke oorzaken uit.
En anders ligt het vermoedelijk aan de drivers van je videokaart of onboard geluid gok ik zo (je geeft ook niet echt veel informatie, beetje moeilijk helpen zo).

Verwijderd

pcnerd schreef op 11 juni 2004 @ 17:25:
misgien is je fan van je proc kapot, daardoor kan hij langzamer gaan draaien, dus minder koelen, dus problemen ;)
Dat verklaart nog niet waarom BIOS zegt dat z'n processor 30 graden C is.

Probeer eens zelf te voelen of je processor 70 graden is, dan weten we in ieder geval welk prog ernaast zit. ;)

• rutgerprins
ja idd, dat is het m juist, als ik aan het koelblok voel, voelt ie helemaal niet warm aan, de comp is van mn broer en ik ga er maandag weer heen om hem verder te maken, kzal nog eens kijken of de proc er idd goed op zit... en ja de koeler draait gewoon goed... op 2700

ik vind het allemaal maar vreemd

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

rutgerprins schreef op 11 juni 2004 @ 15:18:
[...]

ik heb net weer gekeken in de bios en hij zegt

MB: 35 C
CPU 30 C
Je cpu koeler dan je MB? dat is wel erg apart...
Waar gaat het heen met de wereld 8)7
(tenzij je phase change of waterkoeling hebt, dan kan het wel...)

• rutgerprins
met kast erop was hij ongeveer 35 tot 37 C en er zit een normale koeler op, standaard

Verwijderd

Zou het kunnen een kortsluiting zijn binnen je kast? Ik heb dat nog eens gehad met een losliggend draadje. PC viel meteen uit...
Ga eens op onderzoek in je kast naar open contactpunten van draden anders.

• rutgerprins
mja dat zal allemaal wel, dat geloof ik niet echt ik vind het zo vreemd dat de BIOS rond de 30 tot 35 C aangeeft voor mn CPU en MBM geeft 70 C aan :s

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je een keer aan de heatsink van de CPU voelt weet je zo of die 30 of 70 is. Want 30 kun je hem wel vast houden maar bij 70 niet. Is het trouwens een Prescott of een Northwood. De prescott staan er om bekend dat ze vrij warm worden.

• rutgerprins
ik ben er weer mee bezig, mobo heb ik vervangen en zit een nieuwe hdd in.

ik dacht dat hij weer goed draaide, 3 uur zonder problemen gedraaid, internet... alles

nadat ik de adsl kabel er een keer uittrok en 10 later er weer in deed, starte hij zomaar weer opnieuw op...

zou het aan geheugen dim kunnen liggen?

[ Voor 13% gewijzigd door rutgerprins op 15-06-2004 16:38 ]

• oheng
Zoals ik al veel eerder heb gezegd: test dat geheugen. Lees mijn post er maar op na. Ik heb zelfs een link gepost voor een bootable memtest programma.

• krn176
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 13:47
ik heb het zelfde moederbord ook een asus p4r800-VM en ik heb precies hetzelfde probleem... reboots alleen zegt die daarna dat het keyboard niet is gevonden...
gewoon USB keyboard....

enne dan moet ik de stroom eraf halen en weer aanzetten voordat die het weer doet.. dit gebeurt om de zoveel uur...

Verwijderd

ik heb ook dit probleem

alleen heb ik een AMD 2400

NIET overgeclockt en er zit een standaard amd cooler op.
Mijn pc staat helemaal open omdat hij anders supersnel herstart.

Verder zit er 1 gb geheugen in, dit is goed.
Er zit een Ati Radeon 9200 in die zo'n 60 graden word met een spelletje spelen waarna hij opnieuw opstart

Mijn processor is zo'n 40 a 50 graden al doe ik niets en al doe ik dus een spelletje al veel hoger word het meteen.

Ik heb bijna alles geprobeerd, maar kan het ook aan de koeling liggen?
En wat moet ik er dan op gana zetten? Waterkoeling?

• oheng
Als je de processor er zelf op hebt gezet, dan gok ik in eerste instantie dat dat het probleem is. Ik heb te vaak gezien dat "die jongens" de AMD CPU's er niet goed op weten te zetten. Het is een sinecure werkje waar je niet in 5 minuten klaar mee bent.

Ook een hoop winkels die AMD pc's verkopen maken zich hier schuldig aan.

• twitt
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:14
oheng schreef op 07 juli 2004 @ 16:10:
Als je de processor er zelf op hebt gezet, dan gok ik in eerste instantie dat dat het probleem is. Ik heb te vaak gezien dat "die jongens" de AMD CPU's er niet goed op weten te zetten. Het is een sinecure werkje waar je niet in 5 minuten klaar mee bent.

Ook een hoop winkels die AMD pc's verkopen maken zich hier schuldig aan.
Nou......als je zelfs de CPU niet goed in de socket weet te krijgen is er toch wat mis met je. Hij past tenslotte slechts op een manier! :)

On topic: Ik zou toch liever MBM als je bios geloven, omdat ik nog niet vaak een cpu gezien heb die koeler is als het moederbord. Echter is MBM ook niet altijd even nauwkeurig.

Verder is het natuurlijk erg stom dat je alwel het moederbord en harde schijf hebt vervangen, terwijl je nog wel het oude geheugen gebruikt. Je had op z'n minst even geheugen uit een andere pc kunnen halen en dat kunnen proberen.

Tevens zou ik eens kijken naar de stroom aanvoer (geaard stopcontact e.d.)

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

• oheng
Ik doel meer op het beschadigen van de core, of de bekende "hoe meer koelpasta, hoe beter ie koelt" waanzin. Ik maak het te vaak mee.

[ Voor 6% gewijzigd door oheng op 08-07-2004 03:43 ]

• rutgerprins
om nog even terug te komen op mijn probleem, ik had dus dat mijn geheugen dim niet helemaal in orde was... zou ik dus als eerst even checken

Verwijderd

Ik denk aan een conflict maybe geluidskaart,bluetooth,usb.

Succes

• hugomeeuwes
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-05 19:26
Ik had eenzelfde probleem. Ook werd het diskette station niet meer gezien en de slaapfunctie werkte niet meer.
Wat vooral lastig was, was dat ik de pc meerdere malen moest opstarten voordat hij inderdaad opstartte (anders geen beeld en ook geen boot).
Bij mij was het moederbord opgeblazen. Ik heb een nieuwe gekocht.

Verwijderd

Automatisch opstarten uitzetten bij foutmelding in xp en kijken wat er voor foutmelding in je log staat?

• Sluuut
  • Laatst online: 12-05 14:04
Verwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 14:57:
Automatisch opstarten uitzetten bij foutmelding in xp en kijken wat er voor foutmelding in je log staat?
_/-\o_

De eerste die een wijze opmerking maakt!

Post hierna de informatie die je uit het blauwe scherm krijgt.

Zomaar wat ideetjes;

Had je al geformateerd en Windows opnieuw geinstalleerd?
BIOS Defaults al geladen?
Nieuwste drivers van alles, ook andere (oudere) drivers geprobeerd?
Recente virus scanner + updates draaien?
Windows Update al gedraaid... Of juist niet?

Overigens valt een PC nooit zonder reden uit.. Dan zou hij namelijk aan blijven staan B)

[ Voor 8% gewijzigd door Sluuut op 12-07-2004 15:06 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

Pagina: 1