Processor usage 50-60% idle

Pagina: 1
Acties:
  • 377 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 20:05
Hoi,

Dit probleem heb ik al eerder aangegeven, maar er werd toen niet echt een oplossing bedacht.

Soms, als ik mijn computer opstart, en er een tijdje op werk (spellen speel, P2P programma's draai, muziek luister), begint mijn pc opeens heel sloom aan te voelen; framerates droppen, verkenner gaat superlangzaam etc.

Als ik dan op CTRL-ALT-DEL druk, zie ik bij processen staan dat er geen programma's zijn die de CPU gebruiken. Echter, onderaan staat wel degelijk dat de CPU bezig is en 40-70% (het schommelt nogal) bezig is.

Heel irritant, soms is het er wel, maar soms ook niet. Het enige dat helpt is opnieuw opstarten en dan maar hopen dat het probleem er dan niet is.

Wie weet raad? Ik heb zélfs al mijn pc een keer geformatteerd uit frustratie. Toen was het een vijftal dagen weg, en daarna kwam het weer.

Is dit hardwarematig of softwarematig? Ik heb dat ene programmaatje gedraaid, en die zegt dat mijn CPU bezig is met IRQ dingen of whatever.

Ik heb geprobeerd om "Monitor" en "Ignore" in de bios op de IRQ kanalen allemaal op Ignore te zetten, zonder resultaat.

Wie weet raad?

Bedankt,

Thijmen

Verwijderd

al gescant op spyware/adware?

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Je zegt dat het na een format na 5 dagen weer terug kwam :) Lijkt me dus aan de softwarematige kant?

* Spyware?
* Virusje?

offtopic:
/Edit: Damn net te laat :9

[ Voor 18% gewijzigd door domi235 op 11-06-2004 14:13 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• UTM
  • Laatst online: 00:08

UTM

Wie weet raad? Ik heb zélfs al mijn pc een keer geformatteerd uit frustratie. Toen was het een vijftal dagen weg, en daarna kwam het weer.
Duidt op Spyware. COntroleer daarop via programma's als Spybot en Adaware ;). Welke virusscanner gebruik je? Maak deze up-to-date en laat hem ook even de computer scannen. Kan natuurlijk ook een virus zijn

[ Voor 24% gewijzigd door UTM op 11-06-2004 14:13 ]

• Atomius
Ja, ik heb zeker al enkele malen gecontroleerd op Adware en virussen, maar hij vindt niets. Gebruik btw geen virusscanner op dit moment, dom, maar ja, heb toch geen internet deze 2 weken.

Die dingen zijn het dus waarschijnlijk niet, misschien iets in de IRQ trant? Is het een programmaatje? Netlimiter ofzo? :?

Nog even mijn systeem:

---

- MSI 266 Pro2-RU
- AMD Athlon XP Palomino 1800+ (1533mhz)
- 512 DDR 2100 @ 266mhz
- Geforce 3 Ti 200
- Maxtor 60 GB, Maxtor 200 GB
- Audigy 2
- Creative DTT3500
- Logitech Cordless Navigator (optical)
- Iiyama HM703UT @ 1024x768x32
- Realtek RTL8139 netwerkkaart

- Windows XP Prof. + Service Pack I

Verwijderd

Draai eens een Hijack This! logje uit en plem t hier als t weer es traag wordt?

• Atomius
Wat bedoel je? Ik snap niets van je post...

Als ik SiSoft Sandra CPU benchmark draai als ie het goed doet en als ie 60% aangeeft, zie ik dat er bij die 60% ongeveer de helft van mijn CPU score afgaat...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wacht even, je zegt dat onderaan ziet dat 40-70% CPU usage is. Dat is dus de system idle process oftewel het proces dat CPU tijd overneemt als windows niets zinnigs te doen heeft.

Is dat zo? Zo ja is het dus geen virus, geen spyware, maar gewoon een CPU die lui op z'n gat zit :z

Oslik blyat! Oslik!

• Atomius
Haha, nee hoor, zover was ik ook nog wel ;). Ik bedoel dus dat "System Idle Processes" op 99% staat, maar helemaal (!) onderaan zie je nog een keer hoeveel % er van de CPU verbruikt wordt. Dat schommelt soms dus van 40 tot 70%.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als je in het processen kijkt, zou je op het moment dat er 40% in gebruik is, ook moeten kunnen zien welk programma, of welke service, die CPU kracht gebruikt. Even 2 keer op CPU klikken, dan sorteert hij meteen op weergave van het programma met de meeste CPU kracht bovenaan. Misschien kunnen we je verder helpen als we weten welke files er zoveel geheugen gebruiken. Ik moet toegeven trouwens, met deze topictitel dacht ik ook eventjes dat je het had over 50/60% CPU in gebruik door IDLE (niet iedereen snapt dit in XP/2000).

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Waardoor wordt het dan verbruikt? Dan kan je toch ook zien?

Net te laat... dubbel...

[ Voor 20% gewijzigd door Gé Brander op 11-06-2004 20:42 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 09:17
Is het niet Explorer.exe die dan zoveel CPU-tijd neemt? Daarover lees ik vaak problemen en nooit echt een oplossing voor gevonden.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BUF Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Kijk anders even met de Sysinternals process explorer en pslist of je wat geks ziet.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Atomius
Bedankt voor de replies, maar ik ben niet dom en als het een programma was dat zoveel van mijn CPU gebruikte, had ik dat wel gezegd. Zoals ik al zei; bij die lijst van programma's die zoveel % van je CPU gebruiken, staat er helemaal onderaan "System Idle Processes 99%". Bij alle overige programma's staat overal 0%.

Conclusie; het is geen zichtbaar bestand voor Windows of het is simpelweg geen bestand.

Bedankt voor de links Abbadon!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Wat voor moederbord heb je? Ik had een Abit BP6 met 2 Cellys 400, die hadden hetzelfde probleem, enkel was het meer een bug dan een probleem. Na een Biosupdate was het probleem verholpen :)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

WizZie- schreef op 12 juni 2004 @ 12:25:
Bedankt voor de replies, maar ik ben niet dom en als het een programma was dat zoveel van mijn CPU gebruikte, had ik dat wel gezegd. Zoals ik al zei; bij die lijst van programma's die zoveel % van je CPU gebruiken, staat er helemaal onderaan "System Idle Processes 99%". Bij alle overige programma's staat overal 0%.

Conclusie; het is geen zichtbaar bestand voor Windows of het is simpelweg geen bestand.

Bedankt voor de links Abbadon!
Bedoel je nu dat je het een probleem vind dat 'System Idle Processes' meer dan 99% van je processor capaciteit opsnoept?

Dan is dat normaal als je systeem niets staat te doen. Je zou dan eens het woord 'Idle' op moeten zoeken in je engelse woordenboek.

Als dat het niet is, dan snap ik nog steeds je vraag niet....

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Post eens een screenshot van je desktop met de task manager aan met alle processen erin op een willekeurig moment dat dat gebruik zo hoog is, dan word het een stuk duideljiker denk ik...

* Hooglander1 denkt namelijk dat hij het snapt, maar wil het toch graag zeker weten :+ .

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Atomius
LoL gast, dat wilde ik dus net doen.

Alstublieft; http://www.xs4all.nl/~netvers/1.jpg

En even deze noot: denk nu NIET dat ik dom ben en wil weten waarom er 99% staat bij "Niet-actieve-syst...", want ik snap heus wel dat dat betekent dat de processor met 99% NIETS bezig is. :9

Verder, jullie zien in mijn linkerschermpje dat er iets mis is met de IRQ's...

:'( Wie weet raad?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Dat je 't niet in Windows Taskmanager terugziet komt denk ik (gokje) omdat er geen Process ID aan hangt, m.a.w. het is geen OS eigen proces.

Ik denk dat je het probleem moet zoeken in de AGP en PCI kaarten en/of de bijbehorende drivers. Ik persoonlijk zou eerst eens de Audigy er uit trekken om te testen, gewoon om ergens te beginnen. Anyway, speel dus wat met je drivers en je insteekkaarten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

je laat in je screenie niet alle processes zien die draaien ;)
wel system-processes, maar geen usertasks.

kan je misschien pci-kaartjes swappen.
ouwe kaartjes zijn wel es eigenwijs met irq's niet willen sharen etc.
of disable onboard dingen die je niet of nooit gebruikt.

ps. ik bid nooit maar ik steek ff een jongo aan een hoop je suc7

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 21:49 ]

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ok, dat maakt een stuk duidelijker wat je bedoeld. Raar is de situatie zeker.
Bij mij zijn die twee bij elkaar opgeteld steeds 100%, dus:
code:
1
CPU-gebruik + Niet-actieve systeem processen = 100%

Ik zou je niet kunnen vertellen wat het is. Sorry.

• Atomius
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 21:45:
je laat in je screenie niet alle processes zien die draaien ;)
wel system-processes, maar geen usertasks.
Die staan toch allemaal op 0%, neem dat van mij aan.

En idd, die berekening klopt dus niet bij mij; het is geen 100%.

PCI-kaartjes swappen? Hmmm... ik heb nu repweek, dus als dat echt moet, doe ik dat volgende week.

Misschien is het handig er bij te vermelden dat ik bijna zeker weet (niet 100% dus.. ;) ), dat ik het probleem NIET had toen ik alleen nog mijn 60 GB HDD erin had zitten.

Pas toen ik twee schijven kreeg, kreeg ik dit probleem. Geloof ik hoor...

Maar, gebruiken HDDs ook IRQs?

Grtz

• Atomius
Mensen, ik heb nu mijn 200 GB Harde schijf (Maxtor ding) in de BIOS op "not installed" gezet, ipv op "auto".

Maar... de schijf is gewoon in Windows XP te zien :|... Ik kan gewoon muziek luisteren en alles!? Hoe kan dit? En is het veilig om naar de schijf te schrijven? In apparaatbeheer staat ie ook gewoon alsof er niets aan de hand is...

Even off-topic }:O ; soms als ik mijn pc opstart, en ik zie de POST, dan hoor ik mijn 200 GB, die door de "auto" wordt opgezocht, heel hard spinnen. Dan komt het soms ook voor dat ie gewoon zomaar opnieuw opstart (als ie te lang spint), daarna vindt ie hem meestal wel... Door mijn oude moederbord kan ie die 200 GB niet op "USER" zetten ofzo...

Vaag...

• EvilWhiteDragon
  • Laatst online: 06-08 12:23
meerdere gebruikers aangemeld (bewust of onbewust ?)

LinkedIn
BlackIntel

• Atomius
Eh nee, maar wat doet dat er toe? Het gaat er om dat ik de HD gewoon kan zien in XP, terwijl hij niet in de BIOS staat...

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 20:19

boesOne

meuh

XP trekt zich weinigvan de bios aan. Hij leest gewoon de ide bus uit.
Toen ik XP ging installen zette ik ook een HD uit in de bios, maar ik kon hem gewoon selecteren in de XP setup...

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Ja dat is het leuke aan xp.. had een oud pctje.. die geen 200 gb schijfje aankon xp erop en ja hoor :) xp pakte hem wel ff :)

Verwijderd

In die screenshot is te zien dat de meeste processortijd naar het verwerken van je hardware interrupts gaat. Dat dit in je Windows Taakbeheer onder je System Idle Process wordt laten zien komt omdat deze interrupts geen eigen thread of process hebben, maar lager op CPU niveau worden uitgevoerd. Als je computer idle is, dan zorgt dit idle process ervoor dat je computer in halt modus wordt gezet (idle dus), deze halt modus wordt onderbroken door een extern (hardware) interrupt die door de (A)PIC wordt gestuurd naar je CPU. De CPU verwerkt deze interrupt zonder eerst van thread/process te verwisselen, threads liggen namelijk op een hoger niveau dan interrupts. Vandaar dat dit CPU gebruik wordt opgeteld bij het System Idle Process, terwijl je CPU gebruik gewoon net zo actief is zoals bij het CPU gebruik onderaan je Windows Taakbeheer venster en je Process Explorer wordt laten zien.

Dat is één ding. Een tweede is waarom je CPU 40% to 70% van zijn tijd besteed aan hardware interrupts. Dat lijkt me ook totaal niet goed nee. En waar dat aan kan liggen? Een defect stuk hardware dat maar interrupts blijft sturen? Een virus die deze hardware interrupts aan roept? Dat zou ook nog kunnen.

Om dit een beetje duidelijker te maken. De CPU heeft de mogelijkheid om door middel van interrupts te worden onderbroken van zijn uitvoerende taak en zal dan deze interrupts verwerken. Zowel hardware als software, maar ook de CPU zelf gebruiken deze manier om de CPU van taak te verwisselen. Onder hardware kan je verstaan de harde schijf controller die nieuwe data van de harde schijf voor je heeft. toetsenbord en muis controller, netwerk kaartje, etc. Software gebruikt interrupts voor inter-process communicatie, of om met de kernel te kunnen praten. Die DPCs in je Process Explorer zijn dus waarschijnlijk software interrupts (vandaar dus ook al aftakking van je System Idle Process). De CPU gebruikt interrupts voor signalen zoals het delen door 0 van (systeem krijgt dan de controle en stopt het process), maar ook het paging systeem van het virtuele geheugen. Hardware interrupts worden door de (Advanced) Programmable Interrupt Controller ((A)PIC) gegenereerd. CPU interrupts door de CPU zelf. En software interrupts door middel van een opcode van de processor.

Met deze opcode kan je ook een interrupt sturen naar de interrupt handler (het stukje software dat wordt aangeroepen door de interrupts) die bedoeld is voor de hardware. Misschien heb je wel een virus op je computer die dit doet, of je hebt een defect stuk hardware in je systeem zitten, of ik heb het helemaal fout.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

• Atomius
Ok, mooi dat XP hem gewoon kan zien dan.

Het is idd duidelijker geworden! Heel erg bedankt voor de moeite die je voor me hebt gedaan met zo'n grote post. Ik zal nu dus maar eventjes afwachten of het probleem aan blijft houden als ik mijn 200 GB schijf niet in de BIOS heb aangemeld.

Verwijderd

WizZie- schreef op 13 juni 2004 @ 17:22:
Ok, mooi dat XP hem gewoon kan zien dan.

Het is idd duidelijker geworden! Heel erg bedankt voor de moeite die je voor me hebt gedaan met zo'n grote post. Ik zal nu dus maar eventjes afwachten of het probleem aan blijft houden als ik mijn 200 GB schijf niet in de BIOS heb aangemeld.
Nou, de BIOS heeft er niks mee te maken. Als je je schijf uit zet in de BIOS, dan heeft dat alleen effect tijdens het booten van je systeem. Want Windows gebruikt de BIOS niet om de hardware aan te roepen, maar doet dat direct door de IDE controller aan te spreken. Vandaar dat je je schijf nog gewoon kan zien in Windows.

Misschien heeft het effect om je schijf in Windows uit te schakelen. Bij de hardware eigenschappen van je schijf moet er een knopje zijn met "Dit hardware apparaat uitschakelen" zijn o.i.d. Misschien heeft dat enig effect, of anders je schijf hardwarematig loskoppelen en dan kijken hoe je computer reageert.

• Atomius
Jongens, ik wil jullie allemaal even heel hartelijk bedanken. Ik kan bijna met zekerheid zeggen dat het probleem zich niet meer voordoet; 5 dagen de computer opgestart en geen enkele keer meer het 60% probleem.

Wat ik gedaan heb; de Audigy 2 in het onderste PCI slot gepropt en de netwerkkaart ook in een andere, naast de Audigy.

Hopelijk blijft ie het goed doen!

Bedankt allemaale en een fijne vakantie! :*)
Pagina: 1