Raid 1 Degraded

Pagina: 1
Acties:

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Er is bij ons zojuist een server spontaan opnieuw opgestart, hij geeft bij het booten van de scsci/host raid bios van Adaptec status : degraded.

In de bios zelf geeft hij aan dat 1 schijf optimal is en de andere is degraded. Kan ik deze proberen te rebuilden? Zal ik hierbij de inhoud en de server 2003 installatie wissen? Of zal dit verder geen gevolgen hebben?

Het gaat om een Fujistu/Siemens Primenergy TX150 met 2x 36 gb disks

Mijn V&A

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het is al een tijdje geleden dat ik met zo'n ding gespeeld heb, maar volgens mij is er een schijf aan het doodgaan of is hij al dood. Ik zou gewoon de spare erin (laten) zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door AtleX op 11-06-2004 12:03 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Workaholic
  • Niet online
AtleX schreef op 11 juni 2004 @ 12:02:
Het is al een tijdje geleden dat ik met zo'n ding gespeeld heb, maar volgens mij is er een schijf aan het doodgaan of is hij al dood. Ik zou gewoon de spare erin (laten) zetten.
helaas is er geen spare meer, anders had ik die wel geplaatst :).

Hij geeft de schijf nog wel netjes aan in de scsci bios, dus het lijkt er op dat de mirror/stripe gewoon fout is ofzo?

Nogmaals zal het rebuilden van de raid 1 array de inhoud van mijn schijven verwijderen?

Zo niet lijkt het me een mogelijkheid om het geheel te proberen te "rebuilden" en anders moeten we opzoek naar een 2dehands spare aangezien ik betwijfel of ze deze schijven nog verkopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 11-06-2004 13:26 ]

Mijn V&A

Verwijderd

gewoon een rebuild doen. Als t goed is wordt de inhoud van de goede disk gedupliceerd naar de degraded disk. Mocht je daarna alsnog status degraded hebben, dan moet je op zoek naar een schijf die minstens net zo groot (qua EXACT aantal megabytes) is als jouw huidige degraded schijf.

herinstall zou niet nodig moeten zijn. Waar heb je anders RAID1 (mirroring) voor?!

• Workaholic
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 17:43:
gewoon een rebuild doen. Als t goed is wordt de inhoud van de goede disk gedupliceerd naar de degraded disk. Mocht je daarna alsnog status degraded hebben, dan moet je op zoek naar een schijf die minstens net zo groot (qua EXACT aantal megabytes) is als jouw huidige degraded schijf.
Extra schijven heb ik ondetussen al geregeld, maar het zou zonder zijn om er een nieuwe in te plaatsen als hij helemaal niet kapot is.
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 17:43:

herinstall zou niet nodig moeten zijn. Waar heb je anders RAID1 (mirroring) voor?!
Juist, dat dacht ik ook maar zal hij bij rebuilden niet de gehele aray opnieuw en maaken en bijbehorende disks formateren?

Mijn V&A

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
OC-Addict schreef op 11 juni 2004 @ 23:10:

Extra schijven heb ik ondetussen al geregeld, maar het zou zonder zijn om er een nieuwe in te plaatsen als hij helemaal niet kapot is.
Dit probleem heeft zich natuurlijk niet zomaar voor gedaan. Het lijkt erop dat het wel degelijk verstandig is om de schijf te vervangen. Je kan de oude schijf altijd nog in een testsysteem zetten en er test tools overheen halen enzo, dan zie je vanzelf wel of je er nog wat aan hebt.
Juist, dat dacht ik ook maar zal hij bij rebuilden niet de gehele aray opnieuw en maaken en bijbehorende disks formateren?
Nee, je haalt initialiseren en rebuilden door elkaar.
Let tijdens het rebuilden wel ontzettend goed op dat je wel de juiste schijf gaat rebuilden!
Pagina: 1