Toon posts:

DiamondMax Plus 9 geknetter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de search gezocht naar ervaringen met de Maxtor DiamondMax Plus 160G, maar nergens tegengekomen dat ie behoorlijk knettert bij schrijfactiviteiten.
Ik heb nog nooit een schijf gehad die zo'n lawaai maakt, ik heb meer Maxtor schijven, maar die hoor je niet eens, dit ontstijgt zelfs het niveau van de oude ATA 66 en 33 schijven.

Terug naar de winkel of is het normaal voor dit type? Ben er iig niet blij mee.

Heb net PowerMax testje gedaan, die korte van 90 s: passed

Was net een mitrailleur toen ie begon, ik ga ermee terug.

Heb een nieuwe gekregen, paar uurtjes formatteren nu...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2004 13:47 ]

Verwijderd

misschien boxen die last hebben van een aardlus.........
of je ide-controller deelt een irq met je soundcard. (8>

Verwijderd

Topicstarter
Nee hoor, Maxtor 40Gig vervangen door Maxtor 160Gig, verder niks veranderd.

Was de HD, de nieuwe die ik nu heb meegekregen is wel stil.

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:49
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 15:02:
Nee hoor, Maxtor 40Gig vervangen door Maxtor 160Gig, verder niks veranderd.

Was de HD, de nieuwe die ik nu heb meegekregen is wel stil.
Daar heb ik ook last van. Ik heb twee Maxtor 160 GB S-ata harde schijven in Raid staan en ik wordt ook gek van al dat lawaai.

Hiervoor had ik een IBM 180 gxp en ik hoorde haast niets.

Verwijderd

Topicstarter
Te vroeg gejuichd, na de hele avond stil te zijn geweest begon het lawaai weer.
Ik breng hem morgen weer terug, voor mij geen Maxtor meer.

Verwijderd

Ik heb ook een Maxtor 160GB S-ata, meer welke pecies weet ik nie. Ik vind hem wel redelijk stil. Maar dat kan ook komen omdat ie watergekoeld is?

Verwijderd

Topicstarter
Ding heeft wel vloeistoflagers, als ie draait hoor je hem niet.
Maar als je bv gaat kopieren van partitie naar partitie is het net een mitrailleur.
Het is maar goed dat Windows niet op deze staat, ik gebruik hem voor backups en MP3.
Ik heb nu m'n oude Maxtor 40G er weer in zitten, had de data er op laten staan gelukkig.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 01:26 ]

Verwijderd

Helaas een bekend, tsja, probleem bij maxtor. Die schijfen zijn nou eenmaal erg luid. En dat wordt normaal gevonden. Als je stilte wou, maar toch snelheid, dan had je voor een S-ATA Native (geen bridgechip) Seagate kunnen gaan, niet/amper te horen, maar bloedje snel. En voor P-ATA kun je voor western-digital kiezen, snel, niet al té luid (wel wat geratel, maar niet zo gek), en erg degelijk.

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Maken raptors ook veel herrie, vergelijkbaar met maxtor?

Mijn maxtor ratelde toen ie pas nieuw was, hij is er rustiger op geworden na verloop van tijd. (2,5 maanden oud)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:31

Turkish

zhé germans

Ik heb zelf m'n Maxtor DM9+ 160GB S-ata schijven in rubbers opgehangen in m'n case en ik hoor ze helemaal niet, moet echt naar het IDE lampje kijken of ze wel wat doen.
Ook bij heftige schijfacties over meerdere partities zijn ze stil, denk dat je twee rotte exemplaren hebt gekregen 8)7

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
De tweede Maxtor deed het na inbouw goed, niks te horen.
Enige uren later begon ie plotseling met dezelfde herrie als de eerste.
Hij is nu weer onderweg naar waar ie vandaan kwam en de oude 40G Maxtor zit er weer in.
Jammer, 5 uren geformatteerd en 80G data verplaatst voor niks....
Plus 100 km verreden, maar ach, het blijven luxe-problemen, als het anders niet is....

edit
Ze doen niet moeilijk bij NoRRoD Computers, we konden zo een derde meekrijgen.
Vriendellijk voor bedankt, we wachten wel tot ze weer een Seagate of WD binnenkrijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 13:08 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 01:31:
Helaas een bekend, tsja, probleem bij maxtor. Die schijfen zijn nou eenmaal erg luid.
*kuch* flauwekul...Ik gebruik hier zelf twee stuks DMP9 in RAID1 en dat is echt STUKKEN stiller dan één Seagate Barra 7200.7 S-ATA. En ja, ik heb het vergeleken in verder gelijke configuraties op dezelfde locatie.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:04
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 01:21:
Ik heb ook een Maxtor 160GB S-ata, meer welke pecies weet ik nie. Ik vind hem wel redelijk stil. Maar dat kan ook komen omdat ie watergekoeld is?
Je bedoelt hier toch niet liquid bearing he? Dat zijn vloeistof lagers :X

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Heb je hem wel in silent mode gezet, daar is een tooltje voor op de maxtor site, suc6 ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Misschien heb je zo'n kast die iedere scheet 20 db versterkt.
of zit ie niet lekker vast.
maar ja, wat versta je onder herrie; is subjectief denk ik
heb hier een 15krpm disk.
maar is wel stil als je het vergelijkt met soortgelijke.
maar geruisloze disken bestaan niet, behalve solid-state disks.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:37
Ik heb net een nieuwe Maxtor SATA 160 GB schijf gekocht.

Er zijn drie soorten geluid te onderschijden bij deze schijf:

[1] Het geluid van het lezen en schrijven kkrkkkrkrkrkr krkrk (wel luid maar niet hinderlijk. Dit is met een tooltje harder en zachter te zetten

[2] Het geluid van het ronddraaien (bij oude schijven was dit het luide piepen van een schrijf). Dit is bijna niet hoorbaar bij alle nieuwe liquid hdd's)

[3] Het geluid van de trilingen en vibraties die de schijf doorgeeft aan de systeemkast. brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr of zoemmmmmmmmmmmmmm. Dit is invergelijking met zijn 120 gb pata broertje een stuk luider dan ik gewent was.

De som van geluid 2 en 3 wordt als idle geluid omschreven. Geluid 3 kun je wat aan doen door het ding bijvoobeeld op een noppenschuim plaat te leggen in je systeemkast. Maar dit kan koelingsproblemen in de hand werken.

Al met al reden om spijt te hebben van mijn aanschaf van een 160 gb maxtor. Want geluid 3 is naar mijn mening veel en veel te luid.

Matsu_matsu..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 17:16:
Misschien heb je zo'n kast die iedere scheet 20 db versterkt.
of zit ie niet lekker vast.
maar ja, wat versta je onder herrie; is subjectief denk ik
heb hier een 15krpm disk.
maar is wel stil als je het vergelijkt met soortgelijke.
maar geruisloze disken bestaan niet, behalve solid-state disks.
Ik heb hier vergelijkingsmateriaal zat, er zitten nu ook 2 Maxtor schijven in, die hoor je niet.

Het gaat dus echt om geluid 1, van geluid 2 en 3 had ik geen last bij de DMP9.
Dat geluid is hard en irritant.
Als mensen die 8 meter verderop in de kamer zitten vragen wat de computer staat te doen dan is het dacht ik toch niet subjectief meer.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 18:22 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Matsu_matsu schreef op 12 juni 2004 @ 17:20:
Ik heb net een nieuwe Maxtor SATA 160 GB schijf gekocht.

Er zijn drie soorten geluid te onderschijden bij deze schijf:

[1] Het geluid van het lezen en schrijven kkrkkkrkrkrkr krkrk (wel luid maar niet hinderlijk. Dit is met een tooltje harder en zachter te zetten
Nouja, harder en zachter zetten...m.b.v. bepaalde tools kun je inderdaad de seek-operaties van de schijf in een snellere of een langzamere mode laten uitvoeren. In de langzamere mode krijgt het head meer tijd om te bewegen, waardoor er minder luide seekgeluiden ontstaan.
[2] Het geluid van het ronddraaien (bij oude schijven was dit het luide piepen van een schrijf). Dit is bijna niet hoorbaar bij alle nieuwe liquid hdd's)

[3] Het geluid van de trilingen en vibraties die de schijf doorgeeft aan de systeemkast. brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr of zoemmmmmmmmmmmmmm. Dit is invergelijking met zijn 120 gb pata broertje een stuk luider dan ik gewent was.

De som van geluid 2 en 3 wordt als idle geluid omschreven.
Het Engelse woord "idle" betekent zoiets als "inactief". Seek geluiden horen dus per definitie niet bij een idle-toestand.
Geluid 3 kun je wat aan doen door het ding bijvoobeeld op een noppenschuim plaat te leggen in je systeemkast. Maar dit kan koelingsproblemen in de hand werken.
Precies. Bij een DMP9 is namelijk het onderdeel dat zo'n beetje alle warmte produceert een dikke SMD-tor aan de onderzijde van het PCB. Als je de schijf van onderen niet goed ventileert, wordt alle warmte van de tor verspreid over de hele schijf. Dit verkort de levensduur van de schijf.
Al met al reden om spijt te hebben van mijn aanschaf van een 160 gb maxtor. Want geluid 3 is naar mijn mening veel en veel te luid.
Dit geluid is meestal het resultaat van interferentie met een ander geluid (meestal een tweede hdd in hetzelfde systeem). Het is soms op te lossen door de schijf verend op te hangen, zodat het geluid van het lager niet over wordt gebracht op de systeemkast.

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

Ik heb zelf 2x160 GB Maxtor DiamondPlus9 op Raid 0, en 2x37 GB raptor op Raid 0.

De ideale herrie-setup (maar wel bloedsnel)

Wanneer er Gigabytes aan data heen en weer gekopieerd worden ratelt het aan alle kanten (krrrkrrrkrr) , maar ik vind dit niet meer dan normaal wanneer je veel data verplaatst (iets wat je ook niet altijd doet).
Ik heb altijd maxtors gehad, en bij het lezen van dit soort topics begin ik het idee te krijgen dat ik gewoon veel te luide Harddisks gewend ben.

In ruststand hoor ik heel regelmatig elke 2 seconden een beschaafde krrrr van een halve seconde. Niet storend. Dit is ook niet te horen voor mensen die 8 meter verderop staan. Bij veel data verplaatsen wel btw.

Maar 1 ding scheelt : je raakt er iig aan gewend. Ik woon langs het rangeer terrein van de NS in nijmegen, en die treinen die snachts binnenkomen (heel luid) hoor ik al niet meer.

Jammer dat ik niet het geluid van mijn Harddisks natuurgetrouw kan meten, ik zoek nog steeds naar een methode test om uit te zoeken of ze nou echt luid zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door TRG op 12-06-2004 19:14 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

// foutje bedankt....

[ Voor 98% gewijzigd door TRG op 12-06-2004 19:13 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Verwijderd

Topicstarter
O ja, dit nog, gistermiddag 14.00 uur de schijf geplaatst, 2 partities gemaakt en geformatteerd en toen was het 16.30 uur.

Tijdens de 35 GB aan data die ik er toen heb opgezet heeft ie geen kik gegeven.

Computer heeft verder de hele dag aangestaan, ik heb er mee gewerkt en niks aan de hand.

Om ca 24.00 uur begon ie plotseling een ratel van zo'n 0,5s te geven.

Vanaf dat moment was ie lawaaiig bij werkzaamheden.

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 07:16

star-saber

Ryzen

ik heb al maanden 2x 160GB van maxtor.
nooit problemen mee gehad en zijn reuze stil.
Pagina: 1