Toon posts:

CPU temp te hoog

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al 2 week met mijn computer aan het kloten omdat de temperatuur steeds best hoog is.

Mijn specs zijn als volgt:

asus a7v8x-x mobo

AMD athlon xp 2600 fsb 333 ( niet ge OC ed)

2 x maxtor 80 gig 7200 toeren 8 mb cache in raid 0

standaard atx miditower, met 2 x 80 mm sunon casefans (74 kuub lucht per uur per koeler)

standaard 300 watt atx voeding

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik zal hieronder vermelden welke koelers en dergelijke ik al geprobeerd heb en met wat voor resultaat:

zalman cu 6000 cpu fan : deze had ik als 1e erop en toen werd me pc 55 graden idle en 68 stressed, casetemp was zo rond de 35 graden.

zalman fan vervangen voor een 120 mm fan: temps bleven hetzelfde als met de zalman fan.

120 mm fan vervangen door 2 x 92 mm fan van Coolermaster: temps daalden ongeveer 1 a 2 graden.

Arctic cooling fan copper gekocht en gister gemonteerd, ik heb echt een ultradun laagje koelpasta aangebracht: 65 graden idle,73 stressed ( cpu koeler kan tot en met een 2800)

Arctic koelblok er weer afgehaald en meer koelpasta tussen gedaan: temps werden niet lager.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zolangzamerhand word ik er echt een beetje zat van.
Ik snap het gewoon nietmeer want alle pc's die ik op stage bouw blijven allemaal onder de 45 graden met een standaard rotkoelertje erop, in een standaard kast zonder casefans.

Ik heb thuis nog een amd boxed koeler liggen, maarik betwijfel of die wel zal helpen aangezien die andere koelers die ik hierboven noem het klusje toch ook wel zouden moeten kunnen klaren.

Enige andere optie die ik nog zou kunnen bedenken is dat ik beter een grotere kast zou kunnen kopen, maar mijns inziens is een casetemp van 35 graden met dit warme weer niet zo verkeerd toch?

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:14

HaterFrame

Well... Poo came out!

Vertrouw niet te veel op de temps die je mobo aangeven deze blijken nogal een afwijking te hebben. Er was een mobo Fabrikant die toegaf dat de temps wel eens 10 tot 20 graden hoger konden worden aangegeven dan dat ze werkelijk zijn.

I am the great Cornholio!

Verwijderd

Heb je daar een bron van. Ik ben namelijk wel benieuwd!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Kan ook zijn dat de diode op je mobo wel de niet de juiste temp afgeeft, probeer eens te voelen of je koelblok heet aanvoelt.
Overigens als je pc gewoon stabiel draait dan zou ik me er niet zoveel zorgen om maken ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Dat die temp sensors niet heel nauwkeurig zijn wist ik,

maar ik heb ook aan mijn koelblok gevoeld en dat was zo warm dat ik mijn vingers er bijna aan verbrande, dus ik denk dat die temps wel ongeveer kloppen.

Verwijderd

MaNiC_MiNd schreef op 11 juni 2004 @ 11:23:
Vertrouw niet te veel op de temps die je mobo aangeven deze blijken nogal een afwijking te hebben. Er was een mobo Fabrikant die toegaf dat de temps wel eens 10 tot 20 graden hoger konden worden aangegeven dan dat ze werkelijk zijn.
Dat heb ik vooralsnog alleen met MSI gehoord, geen Asus zoals zijn mobootje

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:13
Asus geeft ook niet netjes aan!! (bios flash?)

Trek de zijkant eens van je kast, als dat veel scheelt is je airflow klote.

Hoeveel toeren maken al die super cpu koelers die je gebruikt?
Volcano 12 maakt 5500 tpm, met 80*80*35 mm fan.

Cpu voltage naar beneden?

Koeling probleem

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 11-06-2004 11:58 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-08 14:59

mvds

Totally awesome!

Zit je blok er recht op? Niet teveel/te weinig pasta eronder? Dun laagje is mooi, maar niet te dun, heb ik gemerkt. Goede airflow in je kast? Je cpu koeler werkt alleen goed als er ook een aanvoer is van koele lucht, anders staat ie zichzelf alleen maar op te warmen

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 15:28

Opa

Nu Multifocaal!

casetemp was zo rond de 35 graden.
8)7 Dat vind ik redelijk fors aan de erg hoge kant..... Op die manier kan de warmte van de CPU ook niet echt effectief worden afgevoerd.

Of inderdaad zijn de sensors van slag. :/

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Zijn erg geen BIOS-updates voor dat bord beschikbaar?
Kan soms een verschil van 30 graden uitmaken :X

Verwijderd

Topicstarter
mijn koelblok zit er 100 procent zeker weten goed op.

laagje koelpasta is echt dun, maar ik wil vanmiddag nog wel ff het laagje vervangen om te kijken of dat helpt.

die koelers draaien voluit op 3000 rpm

cpu voltage omlaag is geen optie wan hij draait al op standaard voltage van 1.69

Airflow in de kast is goed want mijn schijven blijven ook koel genoeg, en iemand uit de buurt heeft dezelfde kast met dezelfde config en dezelfde koelers en die ze cpu word stressed maximaal 50 graden.

Verwijderd

hier http://www.asuscom.de/pub...t400/a7v8x-x/A7v8xx10.zip heb je een nieuwe bios, ff flashen die hap, ik heb hetzelfde gehad bij een maat van me.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Als je bijna je vingers brandt aan je koelblok dan zal die temp wel kloppen en zit je koelblok er ook goed op (als je koelblok lauw zou zijn geweest, dan had dat misschien niet geval geweest)
Dus enige wat ik kan bedenken is dat je cpu _ontzettend_ veel warmte produceert, wat dus niet goed kan zijn. Kijk eens wat dat ding doet in een andere pc, lijkt me ook dat dit een fout in de cpu is :?

Ik zou zeggen probeer het eens met je boxed cooler, maar ik denk dat je cpu niet goed (meer) is

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Dat branden van me vingers aan het koelblok was met die arctic copper cooler.

met die zalman kon ik hem wel nog gewoon aanraken.

bios heb ik geupdate, heeft niks geholpen.

van de winter deed ie het met die zalman wel redelijk want toen kwam ie stressed neit boven de 45 graden.

maar is 65 graden stressed te warm?

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 12:31:
Dat branden van me vingers aan het koelblok was met die arctic copper cooler.

met die zalman kon ik hem wel nog gewoon aanraken.

bios heb ik geupdate, heeft niks geholpen.

van de winter deed ie het met die zalman wel redelijk want toen kwam ie stressed neit boven de 45 graden.

maar is 65 graden stressed te warm?
nee moet kunnen, volgens BalusC z'n site mag hij 85ºC worden. (bij 85ºC gaat ie dus kapot)

[ Voor 4% gewijzigd door mjszwo op 11-06-2004 14:08 ]

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

ik heb een Arctic Cooling Copper Silent 2
en een 120MM Papst fan in mn case
en normaal is mn AMD 2500+ 41 graden en mn kast 34
dus.... moet wel kunnen d8 ik zo :)

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
BrianMay
ik denk toch dat je naar je airflow moet gaan kijken
(mijn P4 was ook altijd erg koud totdat de warme zomerdagen kwamen)
zoniet flash je bios eens elke mobo fabrikant heeft wel is een aantal
moederborden uitgebracht waarvan de temps niet klopte

• mhr-zip
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 11:06:

AMD athlon xp 2600 fsb 333 ( niet ge OC ed)

(cpu koeler kan tot en met een 2800)
Dat houdt ook niet echt over natuurlijk.

Probeer anders een van de volgende coolers.

http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=650883 (maar dan voor socket a/462)

http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=890509

http://www4.alternate.nl/html/nodes_info/hjla80.html

http://www4.alternate.nl/html/nodes_info/hjlt24.html

Verwijderd

2800 koeler houdt dan idd niet over maar die moet hem VEEL koeler kunnen houden.

Waar staat je kast in hemelsnaam, leg eens een thermometer in je kast, wordt die echt 35 graden, zo ja verplaats je kast naar een plaats waar je veel beter de warmte die hij produceert af kan voeren. Zorg dus dat alle fans genoeg af kunnen voeren.

HOE heb je je casefans geplaatst toch wel in EN uit he en niet beide in.....

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 19:14

HeepH

Dope Rapper

zitten de casefans niet andersom ? zodat ze allebei lucht in je kast blazen, en de lucht dus tegen elkaar aan blaast op warmste punt

heb je niet per ongeluk de vcore verhoogt (zou niet weten hoe,maar toch)

http://specs.tweak.to/16495

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-08 03:08

MadMan

What the....

Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 12:04:
cpu voltage omlaag is geen optie wan hij draait al op standaard voltage van 1.69
Ik neem aan dat je 1,65 volt bedoelt? Dat is namelijk het standaard voltage. Het zal zeker niet veel schelen in temps als je dit veranderd, maar het levert je misschien 1 graadje op.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net nog gekeken en mijn V core is 1.69, en staat in de bios op auto.
Kan ik deze veilig omlaag zetten op 1.65?

Casefans voor onder in blaast lucht in de kast en de casefan achterin de kast zuigt warme lucht uit de kast.

Ik heb de nieuwste bios versie al, en dat helpt niet echt.

Ik zal zometeen nog ff de koeler er nog weer eens opnieuw op proberen te zetten.

Verwijderd

Dat zijn inderdaad wel vrij hoge waarden die ik hier voorbij zie vliegen!!
Ik zit met mijn AMD systeem rond de 60C stressed
met standaard koeler zit er eigenlijk veel verschil in temp waarden tussen intel en AMD cpus?

Verwijderd

Hier iets wat ik al eerder heb gepost, hoop dat je er wat aan hebt.

Mijn ervaringen met een xp 2600 (333), met boxed cooler op een GigaByte 7N400Pro2 bordje.

Na het in elkaarzetten van het systeem Motherboard Monitor eropgezet om eens te kijken wat de temperaturen waren, 60 graden.
Vreemd, want als ik voel aan het koelblok is hij net handwarm dus daar klopt al iets niet.
Koeler er weer af om te zien of er iets niet goed zat en het viel me op dat de orginele koelprut van AMD er niet zo best is, ook de koperen heatsink ziet er maar zo zo uit.

En je bent een Tweaker of je bent het niet maar ik dacht dat moet beter kunnen.
Dus ik fijn schuurpapier gehaald (waterproof 800 en 1200)bij de autoshop, en een tubetje arctic silver, alles bij elkaar zo´n 8 euro.

Nu het lastige werk, schuren, schuren en nog eens schuren.
Ik heb het op m´n bureau gedaan met een stuk glas uit een foto lijstje om zeker te zijn dat ik glad oppervlak had.
Ik kan je vertellen................het is takkewerk dik 2 uur voor alle krassen er uit zijn en je een mooi glad licht spiegelend vlak over hebt.

Toen nog even met koperpoets aan de slag (oud t shirt strak over het glasplaatje spannen) en WoW, wat zie ik er goed uit , spiegeltje spiegeltje..........

Daarna een klein beetje (speldekop) arctic silver op de proccesor en uitgesmeerd met een bankpasje, een mooi dun dekkend laagje.

De hele boel weer terug gemonteerd en...........................

50 graden!

Dus, 8 euro en wat zweet, en je hebt 10 graden gewonnen!!!!!

Nu zal je zeggen dat 50 graden nog best veel is, maar ik ben er inmiddels achter dat m´n hele systeem gewoon zo´n 10 graden te veel aangeeft dus zit ik rond de 40/45 graden. (mijn kast temp zegt 30 terwijl mijn kamer 20 is, ik heb voor de zekerheid een tafelventilator vol gas op mijn open kast gezet om het te controleren)

Nu draai ik met mijn xp2600 (1900@2105) stressed (distributed folding altijd aan) op 57 graden (20 graden kamertemp) met MotherboardMonitor, dus daar nog een graadje of 10 vanaf, koelblok is handwarm.

±47°C Ik vind hem netjes.

ps. ik draai nu @2185, 190fsb, boxcooler,61graden /36case met MotherboardMonitor, dus 51/26.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt zover voor de reacties tot nu toe.
Als ik morgen tijd heb dan ga ik proberen het de onderkant van de heatsink van die arctic cooler te schuren met fijn schuurpapier, want ik heb het idee dat daar wel wat groefjes en putjes inzitten.

Alleen het vreemde blijft dan dat ie met die zalman koeler ook niet echt heel koel blijft, terwijl die onderkant wel heel vlak is.
Als koelpasta gebruik ik trouwens arctic silver.

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 19:11
bij mij is bij kamertemperatuur 25'C
idle (internet)
mobo 31'C
CPU 43'C
HD's 31'C
bij mij is bij kamertemperatuur 30'C
idle (internet)
mobo 36'C
CPU 49'C
HD's 37'C

Als stressed tel maar 10 graden bij CPU temps,en 3 graden bij mobo

Asrock K7s8xe XP2400@1.65v spire whisperrock IV
met standaard koelprut wat erop zat
3 casefans op noname kast
gemeten met speedfan (klopt met bios)

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net ff het voltage in de bios op manual gezet en toen op 1.65 gezet, en nu geeft ie bij Voltage monitor ook netjes aan dat ie op 1,649 volt draait in plaats van 1.69, en ik moet zeggen dat het toch wel een graad of 4 scheelt.

Verwijderd

wat voor koelpasta? haal es atic silver.... ik heb met 2600+ 333fsb TB idle rond de 43 graden en stressed ergens rond de 50.... ik heb als cpu koeler de ThermalTake Vulcano 7+

ow niet gewoon thermalpaste er af halen en zilver pakken.. ff met terpentine goed schoon maken... en met n schroevendraaier of ruw schuur papier ff wat krasjes in je koeler maken... zodat dr artic silver ook contact maakt met je koelblok en je cpu...

Edit:

ah je hebt dus al artic silver...

mmm dan zullen of je sensors gaar zijn of idd t voltage staat te hoog..

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2004 01:14 ]

• mhr-zip
Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 01:03:
Ik heb net ff het voltage in de bios op manual gezet en toen op 1.65 gezet, en nu geeft ie bij Voltage monitor ook netjes aan dat ie op 1,649 volt draait in plaats van 1.69, en ik moet zeggen dat het toch wel een graad of 4 scheelt.
Je kan net zolang je voltage naar beneden schroeven, totdat tie niet meer stabiel loopt. Testen met cpuburn.

Als je dat niet kan vinden, mail even mhr_zip at hotmail.com

Die tip met die krasjes die ik lees, zou ik niet doen. Kan me niet voorstellen dat dat een positief efect geeft.

Verwijderd

@Chainsaw1984

Sorry hoor maar dit slaat natuurlijk nergens op.(no flame intended)

"en met n schroevendraaier of ruw schuur papier ff wat krasjes in je koeler maken... zodat dr artic silver ook contact maakt met je koelblok en je cpu..."

Dus al die fabrikanten van high tech koelblokjes die veel tijd (=geld) stoppen om een zo glad mogenlijk oppervlak te krijgen op hun koelbokjes hebben het mis?

Het is nu juist de kunst om een zo glad(en vlak) mogenlijke oppervlakte te krijgen ivm de warmteoverdracht, hoe gladder hoe beter het contact dus hoe beter de warmtegeleiding.

Het hele kleine beetje koelpasta (speldeknopje) wat je nodig hebt is om de allerlaatste oneffenheden op te vangen, (hoe goed je ook polijst als je met een microscoop kijkt zul je nog verbaast staan over het "ruwe"oppervlak) , doe er maar eens iets meer koelpasta op, dan zul je zien dat de temperatuur weer omhoog gaat.

Volgens mij is er ook hier op GoT wel een topic over te vinden.

Anders Google maar eens op : lapping a cpu cooler

krasjes in je koeler maken... :'( Heiligschennis :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me voltage nietlager dan 1.65 instellen in de bios.

Dat van die krasjes leek mij persoonlijk ook al niet zo'n goed plan.
Als ik vanmiddag thuis ben dan zal ik die tip met het koelblok vlak schuren proberen, en dan zal ik het koelblok ook polijsten aan de onderkant, en dan post ik vanavond mijn bevindingen wel.

Ik zat er trouwens over na te denken om misschien als dit alles niet echt goed werkt gewoon waterkoeling te nemen, en nu zag ik een setje van Qtec voor 99 euro.
Heeft emand daar misschien nog tips over, en zal het echt veel gaan schelen in temps?

• mhr-zip
Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 12:35:
Ik kan me voltage nietlager dan 1.65 instellen in de bios.

Dat van die krasjes leek mij persoonlijk ook al niet zo'n goed plan.
Als ik vanmiddag thuis ben dan zal ik die tip met het koelblok vlak schuren proberen, en dan zal ik het koelblok ook polijsten aan de onderkant, en dan post ik vanavond mijn bevindingen wel.

Ik zat er trouwens over na te denken om misschien als dit alles niet echt goed werkt gewoon waterkoeling te nemen, en nu zag ik een setje van Qtec voor 99 euro.
Heeft emand daar misschien nog tips over, en zal het echt veel gaan schelen in temps?
Qtec is niet een merk, met louter tevreden gebruikers ;)

Kan je met jumpers ook niet lager dan 1,65 volt?

Verwijderd

Topicstarter
Ff een update,

ik heb het probleem volgens mij opgelost, ik heb het voltage verlaagt en een goedkope spirekoeler er op gezet en nu word ie stressend ongeveer 55 graden.
Pagina: 1