[processorfan] zuigen of blazen?

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:45
Gisteren kwam ik er achter dat de fan van mijn processor lucht aanzuigt.
Ik heb gehoord dat het voor de temps beter zou zijn als de fan blaast.
Echter als dat zo is, vraag ik me af waarom de fabrikant de fan dan laat zuigen ipv blazen?
Anyway, ik wil de fan dus laten blazen ipv zuigen. Kan ik in dat geval gewoon de fan van het koelblok schroeven en deze ondersteboven er weer op schroeven? Of moet ik iets anders doen? Ik denk wel dat de fanblades tegen het koelblok aan gaan schuren.....

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:52

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

In principe is het versschil in resultaat erg klein zoals je in verschillende reviews wel kan lezen.
Ook zal de fabrikant wel niet voor niets hebben gekozen voor het laten zuigen van de fan.

Ik zou er niks aan doen zolang je geen temperatuur problemen hebt.

Heb je die wel dan kan je met aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid dat fannetje heel simpel omdraaien :Y)

Verwijderd

een cooler normaal blaast lucht op je proc. als je dit niet hebt dan heb je een beetje oude pc of de cooler verkloot. |:(

Verwijderd

Waarschijnlijk bedoel je met blazen dat je cpu fan lucht van je processor weg blaast, alleen word normaal metblazen bedoeld dat je cpu fan koele lucht op je processor blaast, en dat doet een cpu fan standaard al, dus volgens mij kun je alles beter zo laten.

hoe hoog zijn je temps dan?

• Final Frontier
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-02 16:16
De geleerden zijn er volgens mij nog niet helemaal over uit wat nu de beste koeling opleverd. Als de fanblades tegen het koelblok aankomen lijkt me dat niet de beste koelmethode.

Wat er in je post niet bijstaat is of deze fan is voorzien van een temperatuursensor. Als dit zo is moet deze de temperatuur meten van de warme lucht die van het te koelen opject afkomt en net van de koele lucht die gebruikt wordt voor de koeling.

"Commercie kills the scene" - I-f

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:18

Steffy

Ayreonaut

:+ Hij blaast en zuigt altijd al hoor :+

Verwijderd

Mystic Spirit schreef op 11 juni 2004 @ 10:46:
In principe is het versschil in resultaat erg klein......
Het scheelt bij mijn pc temp maar liefst 10 volle graden (het is wat je maar klein noemt) Standaard was mijnes blazen (zijn ze volgens mijn allemaal) (dus vanuit buiten/kast lucht op je cpu), en nadat ik hem omgedraaid had een wereld van verschil. (Kee ligt er natruulijk ook aan hoe de rest van je airflow is)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2004 10:54 ]

• _E-RaZoR_
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Vrijwel alle coolers blazen lucht OP de processor, of liever gezegd OP je heatsink. De heatsink neemt namelijk de warmte van je processor op, en daarom moet deze gekoeld worden. Hoe meer de heatsink afkoelt, destemeer de processor zijn warmte kwijt kan.

Zalman heeft met de CNPS5700D-Cu (die met die rare blauwe fan-duct) geprobeerd om het om te draaien en de warme lucht direct uit je kast te blazen, uit de reviews blijkt echter dat de koeler effectiever is als de duct eraf wordt geloopt en de fan om wordt gedraaid.

[Edit:] Zie vorige post: uiteraard is de rest van je ventilator-indeling ERRUG belangrijk, alleen wat warme lucht heen en weer blazen heeft nog nooit iets afgekoeld. Tenzij je natuurlijk graag het stof in je kast continu wil verplaatsen, lol.

[ Voor 30% gewijzigd door _E-RaZoR_ op 11-06-2004 11:27 ]

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Steffy schreef op 11 juni 2004 @ 10:51:
:+ Hij blaast en zuigt altijd al hoor :+
ga jezelf eens in /31 vermaken joh;

Bij mij thuis heeft het weinig uitgemaakt om de fan om te draaien. Ik zou zeggen, probeer 't. Maar zoals iemand hierboven al had vermeld, als de bladen tegen het koellichaam aan komen kan je 'm beter weer normaal erop schroeven, of even mini-standoffs maken en ertussen zetten..

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:22

Exirion

Gadgetfetisjist

Het lijkt me toch vrij simpel te beredeneren waarom het beter is (volgens mij in ieder geval) als een fan koele lucht in de richting van de CPU blaast. Als ie koele lucht aanzuigt en langs de koelvinnen 'tegen' de CPU blaast dan is dat geforceerder dan wanneer de fan warme lucht van het koelblok afzuigt. In dat geval zal lucht de kortste weg kiezen en is de airflow dichtbij de CPU het minst. Aan de andere kant: stromingsleer is erg complexe materie ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:52

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 10:53:
[...]

Het scheelt bij mijn pc temp maar liefst 10 volle graden (het is wat je maar klein noemt) Standaard was mijnes blazen (zijn ze volgens mijn allemaal) (dus vanuit buiten/kast lucht op je cpu), en nadat ik hem omgedraaid had een wereld van verschil. (Kee ligt er natruulijk ook aan hoe de rest van je airflow is)
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel 8)
En de rest van de airflow is minstens zo belangrijk als een fan op je cpu-blokje idd!

Verwijderd

Een cpufan blaast meestal op je heatsink zo dat de warmte weg gevoerd kan worden en de cpu zijn warmte weer kwijt kan. Dus ik zou die fan mooi laten zitten tenzij je te hoge tempraturen hebt, in dat geval zou ik toch maar een nieuwe cooler halen als ik jou was

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

hellfire_ultd

Effe checke!

Deze vraag komt wel erg vaak langs :)

Volgens mij staat hij zelfs in de DOC FAQ.

Maar in dit soort gevallen geldt iedere keer weer: meten is weten. Draai een half uurtje een bepaalde benchmark, meet je temperatuur. Draai de ventilator om en herhaal.

Sommige koelblokken presteren beter wanneer de ventilator koude lucht op de processor blaast, en andere koelblokken presteren beter wanneer de ventilator warme lucht wegzuigt.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit is een vraag die geregeld langskomt en waar dus ook veel informatie over met de search te vinden is.

Meten is weten, mooie aflsuiting van het topic :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.