Sennheiser PMX-60 vs. Sony MDR-EX70LP - welke

Pagina: 1
Acties:

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:28
Sennheiser PMX-60

Frequency Response 18 - 21.000 Hz
Impedance 32 ohms
Sensitivity 122 dB/mW

Sony MDR EX70LP

Frequency Response 6 - 23000 Hz
Impedance 16 ohms
Sensitivity 100 dB/mW

Ik heb een nieuwe nodig, ik had een philips nekbeugel met trekontlasting, helaas is deze dus ook uiteindelijk naar zijn grootje gegaan (de elastieken trekontlasting aan de zijkant ging kapot). Verder heb ik nog Sennheiser MX400 oordopjes, maar de bass-diepte vind ik persoonlijk echt te zwak en bovendien, zij beginnen te kraken.

Ik vind bass heel belangrijk, maar comfort ook zeer zeker.

Het probleem met nekbeugel headsets is dat de draad op een gegeven moment contactbreuken vertoont (op de soldeerpunten) en je soms (errug vaak links) geen geluid meer hoort, wat erg stoort. Maar de comfort is geweldig.

Oordopjes zijn op zich ook heel erg prima, alhoewel de diepte van de bass soms te wensen overlaat (in mijn bescheiden mening) en het membraam kan veel minder hebben dan het geval is bij headsets.

Jullie zien het al, ik kan geen keuze maken tussen deze 2 typen. Deze 2 keuzes komen al van een zoektocht weg op GoT en sites als kieskeurig. Maar toch zou ik aan de audiofielen :) hier willen vragen of zij wellicht mij willen helpen een definitieve keuze te maken.

Wat ik wil:

- Bass is toch wel belangrijker dan comfort
- Budget tot 50 €
- Duurzaamheid (trekontlasting, goed membraam)
- Als mogelijk, ook een 2,5mm aansluiting voor op mijn IPAQ

Wat niet hoeft:

- extra bijgeleverde oorkussentjes
- volumeknop
- Aansluitbaar op een afstandsbediening e.d.

Heel voorzichtig sta ik open voor suggesties naar andere typen tot echt 50 €. Maar mijn initiële voorkeur gaat uit naar de gegeven 2.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 22:56 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:29

Mentalist

[avdD]

tranztaz schreef op 11 juni 2004 @ 10:23:
Ik vind bass heel belangrijk, maar comfort ook zeer zeker.
Koop een Sennheiser PC150. Zit wel iets boven je budget (geloof me : geef er liever nu wat meer aan uit dan dat je over 2 maanden wéér een nieuwe nodig hebt), maar heeft wel bass (zoveel dat het eigenlijk niet leuk meer is) en zit erg comfortabel (verschilt per persoon, ik vond 'm wel lekker zitten). Tarja Turunen haar stem was jammer genoeg zo dood als een pier over deze headset, 66,50 in de sloot dus. Maar als je gewoon bass wil en comfort en de treble kan je niet schelen moet je 'm kopen.

Ik heb hier trouwens ook een Philips nekbeugel gehad (weet het type even niet uit m'n hoofd, was 25 euro bij de Expert oid), de hogere geluiden zijn véél helderder daarop. Je moet wel wat goeds kopen voor je daaraan kan tippen denk ik.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• sbmuc
  • Laatst online: 01-08 16:08
bedoel je niet Sennheiser PMX-60 ? :P ipv MXP60 ?
ik zou iig ook voor die sennheiser gaan.
Ik ga hem ook kopen binnenkort mijn Elcheapo oordopjes kraken nu ook...

• SkyStreaker
Nou ja, treble kan mij ook wel wat schelen :) en mijn philips heeft wel ff 2 jaar meegedraaid hoor, dus over 2 maanden een nieuwe, dat gaat er bij mij echt niet in. ;)

Sennheiser PMX-60... oepsie :)

Ik wil hem eigenlijk gaan gebruiken bij mijn Sony D-NE511. De bass (op stand 2) heeft nogal de neiging om te clippen. Ik weet niet of dit dan nog het geval zal zijn.

De S-XBS optie van mijn Panasonic SL-S310 presteert veel beter op dat gebied terwijl deze maar 1 stand heeft (wat enigzins vergelijkbaar is met stand 2 van de sony, aan de hand van de diepte van de bass).

[ Voor 48% gewijzigd door SkyStreaker op 11-06-2004 11:37 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Zoiezo zijn de Ex-70's hopeloos, ze zijn veel te bassig die heel rommelig en morsig klinkt. de EX71's zijn echter wel erg goed, en voor de prijs van 50 euro is er denk ik geen head-set die tegen het geluid, het comfort en de draagbaarheid op kan.

• SkyStreaker
Dus je wil zeggen...? Ik ben bang dat ik jou aanrader er niet uit kan volgen.

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 20:48

sjaakaq

It might get loud

Die sony klinkt typisch Sony;
70% bas, 2% middentonen, 28% hoge tonen.

De Sennheiser is VEEL beter uitgebalanceerd; hij heeft een beetje weinig bas dat wel. Maar hij klinkt glashelder.

leoaq.fm // Jeune Loop

• SkyStreaker
Glashelder is natuurlijk een must. Ik ga voor de Sennheiser! (ook stukken goedkoper)

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

tranztaz schreef op 11 juni 2004 @ 17:04:
Dus je wil zeggen...? Ik ben bang dat ik jou aanrader er niet uit kan volgen.
Dat je niet de oude Ex-70's moet kopen, maar de nieuwe EX-71's.

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-07 17:13
Ik weet niet of dit erg hoog op je verlanglijstje staat, maar de PMX-60's zijn wel open; dus ze lekken dus meer muziek / geluid naar buiten toe (en isoleren in principe ook minder "background noise". Als je vaak muziek luistert in trams / treinen / bussen zijn deze wellicht niet geschikt ervoor (mits je medeomstanders niet wilt storen natuurlijk :9).

Die oordopjes van Sony heb ik niet gevonden op hun website; enkel de opvolger MDR-EX51LP en zijn grotere broer MDR-EX71LP. Sinds deze "in-ear" zijn, lekken deze daarentegen veel minder muziek / geluid naar buiten toe en houdt "background noise" buiten. Hoe de draagcomfort is weet ik niet; heb er geen ervaringen mee. Wat ik wel vaak gelezen heb is dat die EX71LP's bekend staan om hun zeer goede (en voor sommigen teveel) bas, maar wat mindere midden en hoge tonen; ook vonden sommigen ze niet lekker zitten, net te klein of te groot kwa "schuimpjes" (weet even niet hoe ik ze moet noemen). Probleem is dat je ze ook niet kan "uittesten" / "proberen" i.v.m. hygiene; sommige winkels bieden dit uitproberen wel, maar mocht je er niet tevreden over zijn krijg je maar een bepaald percentage van de aanschafprijs terug.

Wellicht helpt de volgende opmerking niet in je beslissing, maar misschien handig om te weten. Zelf zat ik eerst erg te twijfelen tussen comfort en gesloten headphones (die dus weinig tot geen muziek / geluid lekken); ook deze PMX-60's en de PX-200's (resp. open en comfortabel vanwege neckband <-> geloten en wat minder comfortabel vanwege hoofdband, maar wle inklapbaar). Uiteindelijk voor de PX-200's gegaan doordat ik toch vaak met de tram / trein en bussen ga.

Geen spijt van gehad ondanks dat ik goede ervaringen met neckbands heb (ik weet dat ze heerlijk zitten, maar ook dit is erg persoonlijk natuurlijk). Ik was even huiverig om "weer" terug te gaan naar zo'n over het hoofd headphones, maar ze zitten lekker en produceren imho erg goed midden en hoge tonen. De bas daarentegen is met de normal EQ van mijn H-140 ietswat afwezig, maar met de bas-boost erbij krijg je een heerlijke bas voor terug.

[Edit]
Tik weer eens teveel; de TS is er al uit zie ik? :P.

[ Voor 5% gewijzigd door InsjaHH op 11-06-2004 17:47 ]

Website, Flickr, FB, Twitter

Verwijderd

ga voor de Sony, de Sennheiser is wel mooi enzo... maar de Sony zit beter (ik heb de 63 van Sony... denk dat 70 ook wel zoiets zal zijn :)) de Sennheiser heeft imo veel slechtergeluid dan de Sony die ik heb... de sony heeft veel duidelijkere tonen en ook veel mooier, de Sennheiser heeft wat meer "platte" tonen... ok de Sony is duurder :( maar wel beter!!!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Snelle conclusie :) Ik zou zoiezo eerst de Sennheisers gaan luisteren en voelen voordat je ze koopt. Het is namelijk zeer persoonlijk of je hem comfortabel vindt en de geluidskwaliteit goed genoeg voor je is.
Zelf heb ik de EX-71's die zeer goed klinken voor doppen van 50 euro, ze worden geleverd met 3-maten siliconen-dopjes die in je oor gaan. Hierdoor kan bijna iedereen een goede afsluiting van het oor krijgen zodat je geen last hebt van omgevingsgeluid. Voor EX-71 ervaringen zou je kunnen kijken in het "Wat zijn goede dopjes" topic, daar zijn veel reviews en ervaringen over deze dopjes te vinden.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mm, tja...

Ik zelf ben voor Sennheiser gegaan de laatste keer .. PC150 en heerlijk ding dat ook voor gamen perfect is... en ja... het voelt aan alsof er weinig bas in zit, maar eigenlijk komt dat doordat het geluid puurder is dan je bij meeste boxsetjes die mensen hebben krijgt.

Eigenlijk zijn veel mensen gewend geraakt aan dat teveel aan bass! En als je dan inderdaad sennheiser opdoet....

There is no place like ::1

• SkyStreaker
Ik heb de Sennheiser MX400 oordopjes al een aardige tijd en ik vond ze persoonlijk wat beter klinken dan de sony-oordopjes die ik destijds had. Vandaar dat ik ook meer de neiging heb naar Sennheiser. Ik heb ze in feite al besteld en zodoende kan ik daar niet meer van afzien. Dopjes en ik moet bekennen vergeten te zijn dit te vermelden, vindt ik op teveel momenten onhygiënisch. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat deze ook op een gegeven moment vol oorsmeer zitten en dat de soldeerpunten los gaan zitten. Dit heb ik bij heel veel oordopjes binnen 10-12 maanden gehad behalve bij de Sennheiser.

Ik wil toegeven dat ik ook een helder, gebalanceerd geluid prettig vindt hoor. Misschien wel belangrijker dan bass, aangezien ik toch een diversiteit aan muziek beluister.

@ Swampy
Ik kan de PC150 nergens vinden op www.sennheiser.com.

[ Voor 16% gewijzigd door SkyStreaker op 11-06-2004 18:23 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

swampy schreef op 11 juni 2004 @ 18:10:
Mm, tja...

Ik zelf ben voor Sennheiser gegaan de laatste keer .. PC150 en heerlijk ding dat ook voor gamen perfect is... en ja... het voelt aan alsof er weinig bas in zit, maar eigenlijk komt dat doordat het geluid puurder is dan je bij meeste boxsetjes die mensen hebben krijgt.

Eigenlijk zijn veel mensen gewend geraakt aan dat teveel aan bass! En als je dan inderdaad sennheiser opdoet....
Weinig bass? Pardon? :X

Hij was geloof ik nog net niet in staat zichzelf van m'n hoofd af te blazen met de bass. Alleen hogere tonen zijn knap afwezig. 18 ~ 22.000Hz? Misschien 12.000Hz, veel hoger ging ie volgens mij niet.
tranztaz schreef op 11 juni 2004 @ 18:19:
@ Swampy
http://www.sennheisercommunications.de/pc/pc150.html

• SkyStreaker
Hmmm, dat ding hoef ik dus echt niet... De microfoon is ehm nicht aüfnehmbar ofzo. :) Ik wil muziek luisteren en niet onderweg met mijn IPAQ multiplayen en onderwijl teamspeak ofzo gebruiken :P.

Ik blijf het toch voorlopig bij deze houden als de andere sennheisers het opgeven na bijna 2 jaar trouwe dienst :'( lol

En toch echt 18 ~ 21KHz en geen 12KHz hoor :)

[ Voor 7% gewijzigd door SkyStreaker op 11-06-2004 19:06 ]

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-07 17:13
tranztaz schreef op 11 juni 2004 @ 19:05:
Hmmm, dat ding hoef ik dus echt niet... De microfoon is ehm nicht aüfnehmbar ofzo. :) Ik wil muziek luisteren en niet onderweg met mijn IPAQ multiplayen en onderwijl teamspeak ofzo gebruiken :P.

Ik blijf het toch voorlopig bij deze houden als de andere sennheisers het opgeven na bijna 2 jaar trouwe dienst :'( lol

Je hebt dus geen behoefte of een oogje op de PX-200's van Sennheiser, omdat je toch al neckband tegenover oordopjes (ear-in) aan het overwegen bent.

Website, Flickr, FB, Twitter

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

tranztaz schreef op 11 juni 2004 @ 19:05:
Dat stond er wel in de specificaties van dat ding ja, maar daar klonk het absoluut niet naar.

• SkyStreaker
Nou... die ziet er ook wel enigzins mooi uit en ook _goed_ uit, betreffende de specs. Past zoiets ook onder je pet eventueel?

Verwijderd

Koptelefoon is geen gadget - move > Audio, Video & HiFi Forum :)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

tranztaz schreef op 11 juni 2004 @ 18:19:

@ Swampy
http://www.sennheisercommunications.de/pc/pc150.html

:-) Onder Office Headsets :-), mooiste is dat het geluid van de microfoon gefilterd wordt dus dat je met deze headset te verstaan bent in online games ( en dat scheelt heel wat )

There is no place like ::1

• SkyStreaker
Ach wel... okay, thx. Maar ik ben toch niet echt op zoek naar een headset om ook mee te gamen :) Speel alleen Delta Force-series online, kan perfect zonder mic :)

Pagina: 1