Toon posts:

mp3-mix opknippen in nummers

Pagina: 1
Acties:
  • 420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een lange mp3-mix in nummers wil verdelen, dan krijg ik 'witjes' aan het begin en aan het eind van de afzonderlijke mp3-files. Dit verknalt natuurlijk de mix, dus is niet fijn.

Ik knip de mp3 met Audobe Audition (Cool Edit).

In het forum heb ik alleen maar berichten van 2 jaar oud gevonden en de strekking was dat het niet echt makkelijk of structureel is op te lossen. Is er wat veranderd in die 2 jaar?

Wie kan mij helpen? Thanks!

Verwijderd

Nee, er is niets veranderd in die 2 jaar helaas. Er zit een structurele fout in de MP3 specificatie waardoor je last hebt van stiltes aan het begin/einde.
Oplossingen:
- ander bestandsformaat gebruiken (ogg vorbis)
- plugins gebruiken (in winamp tenminste), die een pauzeloze output geven (zoek eens op 'gapless').

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je de complete mix in Nero importeert dan kun je daar je track starts aangeven. Bij iedere trackstart zet ie de pauze standaard op 2 seconden, maar als je dat op 0 seconden zet krijg je mooi je complete mix opgedeeld in tracks op CD.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
masaman schreef op 11 juni 2004 @ 11:28:
Als je de complete mix in Nero importeert dan kun je daar je track starts aangeven. Bij iedere trackstart zet ie de pauze standaard op 2 seconden, maar als je dat op 0 seconden zet krijg je mooi je complete mix opgedeeld in tracks op CD.
Zelfs dat helpt niet zoals Spaceknarf reeds aangaf. Door beperkingen in het mp3-formaat zullen de eerste samples van een mp3 steeds fout zijn. Daarnaast is de framelengte van mp3 verschillend van die van audio-cd. Dat heeft als gevolg dat aan het einde van een mp3 steeds een heel korte variabele stilte staat. Ook hebben mp3-encoders nog een offset waardoor er nog een heel korte stilte aan het begin kan komen.

Bij gewone cd's heeft dan geen invloed omdat de nummers toch met stilte beginnen en in stilte eindigen. Echter, bij live- en mix-cd's is er applaus of muziek op de track-overgangen. Eerder vernoemde factoren zorgen ervoor dat de overgang nooit perfect kan zijn.

Hoewel je met een wave-editor of gapless plugins wel deze overbodige stiltes kunt wegknippen gaat dat niet voor de foutieve samples. De overgang zal hoorbaar blijven wanneer je de foute samples wegknipt omdat de golfvormovergangen dan niet mooi meer aansluiten (met de foute samples doen ze dat trouwens ook niet - dat is een groot gebrek aan mp3). De enige oplossing is met een wave-editor een kleine overlapping van enkele milliseconden te gebruiken. Meestal is de golfvorm in de laatste millisecondes van track X vrijwel hetzelfde als het begin van track Y. Door nu een kleine overlap te mixen waarbij de golfvormen precies over mekaar komen te liggen kun je de foute samples maskeren en de overgang in veel gevallen onhoorbaar wegwerken. Dat is natuurlijk wel veel werk als je dat voor elke overgang moet doen...

Je kunt eigenlijk beter vragen aan degene waarvan je de nummers hebt om de volgende keer het album in te lezen naar een mp3-image + cue-sheet. Dit is in wezen één grote mp3 van de hele cd (zodat je de hele problematiek van de trackovergangen vermijdt). De trackovergangen staan in de cue-sheet. Software als Nero kan deze mp3+cue branden.

[ Voor 3% gewijzigd door satcp op 11-06-2004 12:12 . Reden: Bergen typo's :) ]

Verwijderd

Kan je je MP3 mix niet eerst wegschrijven als WAV ?, en dan vervolgens in cooledit knippen en indelen. En vervolgens de aparte tracks in Nero inladen, en de pauzetijd tussen de tracks op 0 sec. zetten

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:56
met nero cd architect hoor ik anders geen stiltes als ik live-sets opknip. (wel even de 2 sec stile gap uitzetten)

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 10:46
Als je uiteindelijke doel is de mix op een cd te zetten, dan kan je hem natuurlijk ook eerst omzetten naar een wave bestand. Die hebben het probleem niet (of veel minder). Dan brand je die op een cd...
Optie twee is zelf een CUE bestand schrijven. Om te zien hoe zo'n ding eruit ziet, heb ik er een voor je on-line gezet.

Wil je ze als mp3 houden, dan heb je helaas pech. (Zie hierboven)

edit:
Ik typ te langzaam, voor de helft al gezegt...

[ Voor 7% gewijzigd door DeeD2k2 op 11-06-2004 12:15 ]

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
mp3directcut

Edit: Toch niet het antwoord op de vage vraag van TS. Blijkbaar wil hij een CDDA branden vanuit een mp3. De oplossing in dat geval luidt inderdaad een cue sheet maken, zoals al eerder vermeld is in dit topic.

[ Voor 65% gewijzigd door Henk007 op 11-06-2004 12:18 ]

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
wibblemoo schreef op 11 juni 2004 @ 12:11:
met nero cd architect hoor ik anders geen stiltes als ik live-sets opknip. (wel even de 2 sec stile gap uitzetten)
De stiltes zijn hoogstens millesecondes lang (meestal niet eens). Dat vertaalt zich niet als een hoorbare stilte, maar doorgaans eerder een tik. Afhankelijk van je gehoor en de kwaliteit van je apparatuur kan het natuurlijk zijn dat je niets hoort. Maar perfect zal het nooit zijn. Bekijk zo'n trackovergang maar eens in een wave-editor.

Alleen door te overlappen kun je het min of meer in orde krijgen. Dit kun je meestal vrijwel perfect met een wave-editor waarbij je de twee tracks ten opzichte van mekaar kunt verschuiven om zo de ideale overlap te krijgen. Voor het quick 'n dirty werk kun je crossfader plugins gebruiken. Maar dat geeft lang niet altijd het gewenste effect.
DeeD2k2 schreef op 11 juni 2004 @ 12:14:
Als je uiteindelijke doel is de mix op een cd te zetten, dan kan je hem natuurlijk ook eerst omzetten naar een wave bestand. Die hebben het probleem niet (of veel minder). Dan brand je die op een cd...
Als de bron mp3's zijn (wat in dit geval dus is) dan zal het omzetten naar wav geen enkel positief effect hebben (maar ook geen negatief). De stiltes en foute samples zitten reeds in de mp3 en zullen dus netjes mee gedecodeerd worden naar de wav. Wat wel een voordeel kan zijn van wav is dat bepaalde wave-editors niet met mp3 overweg kunnen...

[ Voor 27% gewijzigd door satcp op 11-06-2004 12:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor jullie antwoorden.

Nero is voor mij geen oplossing omdat ik de afzonderlijke nummers op
mijn mp3 speler wil afspelen.

De mix heb ik zelf gemaakt dus er is alleen een origineel wav bestand,
geen originele cd.

Ik ga maar een de gapless opties proberen en als dat niet lukt:
Dan maar de clownfishboerenfluitjes-methode: Alleen daar het
volgende nummer laten beginnen waar er een break in de muziek zit :-)
Pagina: 1