Toon posts:

Wat is een VLAN

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een verslag over netwerken. ik wil het ook hebben over een VLAN maar wat is daar nou een goede defintie voor? en zou iemand me dat kort kunnen uitleggen hoe het in elkaar zit of weet iemand een goede site waarop ik iets kan vinden? liefst wel nederlands.

bvd

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:01

FastBunny

Give it the Works !

GoT != helpdesk voor school.
Zoek eens in de FAQ en gebruik de Search is genoeg over te vinden :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

http://www.ucc.ie/cgi-bin/acronym, vul daar VLAN in.
Gegoogled naar 'acronym database'.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 11-06-2004 09:04 ]

Verwijderd

Sorry, wat daar staat klopt niet.
VLAN = Virtueel lan, niet "very large area network".
Een vlan zorgt ervoor dat je "echte" lan wordt opgedeeld in diverse (eventueel gescheiden) virtuele lans

• M--B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09-2023
Very Large Area Network... moeilijk om te zeggen blijkbaar

>is fout

[ Voor 10% gewijzigd door M--B op 11-06-2004 09:16 ]

Verwijderd

M--B schreef op 11 juni 2004 @ 09:06:
Very Large Area Network... moeilijk om te zeggen blijkbaar
Ja inderdaad, .. +2 inzichtvol

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
't is een erg basic vraag die je makkelijk met zoeken kan beantwoorden. Kijk de volgende keer eerst ff op Google en zo....

Very large area network is het niet, virtueel lan is het wel. Als je netwerkaparatuur het ondersteund, kan je binnen een grote lan meerdere virtuele lans bouwen, die vervolgens geen toegang tot elkaar hebben. Op die manier kan je over 1 backbone (bijvoorbeeld) meerdere klanten aansluiten, zonder dat ze bij elkaars servers kunnen. Of je kan in een school alle pc's op 1 lan aansluiten, maar er voor zorgen dat de pc's van leerlingen niet bij de servers van de cijferadministratie kunnen.

edit:
Hoe komen mensen toch bij "very large area network"?? Een grote lan is gewoon een wan (wide area network). Als je het niet weet, kan je beter niks zeggen dan de TS in verwarring te brengen.

[ Voor 20% gewijzigd door Rac-On op 11-06-2004 09:15 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

http://www.computerwoorden.nl

Handige site, waar je afkortingen op kan zoeken... ;)
Van Computerwoorden.nl:
VLAN
(Virtual Local Area Network.)
Deel van een netwerk waarbinnen gebruikers kunnen communiceren, doch zonder koppeling met een andere VLAN binnen hetzelfde netwerk. Elke VLAN moet een eigen fileserver hebben.

[ Voor 67% gewijzigd door CH4OS op 11-06-2004 09:16 ]

• M--B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09-2023
Elke VLAN moet een eigen fileserver hebben.
[...]
Ik dacht alleen manageble switches/router.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

zonde om een nieuw topic voor te openen :
Kunnen 2 vlan's op een "intelligente" switch met vlan mogelijkheden elk hun eigen ip range hebben? (In zoverre, zou ik dmv vlan's mijn interne en externe netwerk over dezelfde switch kunnen laten verlopen?)

Verwijderd

Er kunnen meerdere lans, dus verschillende ip reeksen, over 1 switch lopen ja, mits deze uiteraard vlans ondersteunt.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Kippenijzer schreef op 11 juni 2004 @ 09:25:
Kunnen 2 vlan's op een "intelligente" switch met vlan mogelijkheden elk hun eigen ip range hebben? (In zoverre, zou ik dmv vlan's mijn interne en externe netwerk over dezelfde switch kunnen laten verlopen?)
Je kunt je switch opdelen in verschillende segmenten die elkaar niet zien.

edit: Zoals voskewarez dus schrijft.

[ Voor 8% gewijzigd door DeeJee op 11-06-2004 09:29 ]

Money for nothin' and your chicks for free

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verder kan je volgens mij verschillende Vlan's via die zelfde intelligente switch naar elkaar routeren waardoor je bijvoorbeeld maar 1x internet access nodig hebt. Maar nog belangrijker op backbones kan je de verschillende VLans ook verschillende prioriteiten geven. Het is eigenlijk alleen voor echt grote netwerken interressant. Voor een klein netwerk is het vooral duur. (switches zijn veel duurder)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:23

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Kippenijzer schreef op 11 juni 2004 @ 09:25:
Yep, maar inweze heb je daar geen eens 2 VLAN's voor nodig.
Switch kijkt naar layer 2 van het OSI model(MAC adressen), en niet naar de logische IP adressering op layer 3.

Layer 3 switch is een router ;) (er zijn overigens switches die dat wel kunnen)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Frogmen schreef op 11 juni 2004 @ 09:38:
Verder kan je volgens mij verschillende Vlan's via die zelfde intelligente switch naar elkaar routeren waardoor je bijvoorbeeld maar 1x internet access nodig hebt. Maar nog belangrijker op backbones kan je de verschillende VLans ook verschillende prioriteiten geven. Het is eigenlijk alleen voor echt grote netwerken interressant. Voor een klein netwerk is het vooral duur. (switches zijn veel duurder)
Dat is inderdaad enkel met Layer3 capable switches. Ik heb zelf een layer2 switch met vlan support, maar het is me niet gelukt om 6 machines hierop in 2 vlans te krijgen (poort 1-12 in vlan1, 192.168.0.x en poort 13-24 in vlan2 met internet ip's, en daaraan ook de uplink naar de router). VLAN 1 deed het prima, maar vlan 2 gaf geen kick :'(

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
Ik heb een manageble 3com switch, superstack II 1000. Daarmee kan je vlans aanmaken, wat het eigenlijk in houd is een Virtuele Lan.

Ik kan dus 24 man aansluiten, en bijv. iedere 6 man bijv. een eigen lan geven. zodoende kan je met 1 switchs meerdere lans gescheiden houden van elkaar.

Verwijderd

Zoals gezegd: GoT is geen huiswerkbureau. We zien graag dat je zélf moeite doet voor je verslagen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.