Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Webserver aanschaffen: Dell PowerEdge 750 SCSI

Pagina: 1
Acties:
  • 324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om binnenkort een server aan te schaffen.

Nou heb ik wat zitten onderzoeken op google en GoT, en nu heb ik een server gevonden waar ik mijn oog op heb laten vallen, nu vraag ik jullie deskundigheid over een paar zaken waar ik niet uitkom :) Daarvoor wil ik jullie gebruiken })

Het wordt een webserver wat voor ongeveeer 120 sites als webservertje moet spelen. Windows 2003 Web Edition, IIS, MSSQL Server 2000 komen erop te draaien. (Nee ik stap niet over naar Linux) Het gaat hier om sites met een database. Van hele eenvoudige sites, met niet al teveel bezoekers (tientallen per dag), tot wat grotere sites, misschien 100/200 per dag. Ik neem als voorbeeld 120 sites * 200 unieke gebruikers per site = 24000 unieke gebruikers per dag. Ik ga maar even van het maximum uit. Dat getal vermenigvuldig ik met 4. 4 * 24000 = 96000 hits per dag. (Beetje een realistische berekening?)

Dit is slechts een gok maar ik denk dat t redelijk in de buurt moet komen. Kan dit systeempje deze vraag aan? En hoeveel bandbreedte heb ik hier ongeveer voor nodig?

Ik wil een goede, stabile webserver kopen. Ik heb gekozen voor het merk Dell, dus andere merken zoals Compaq of zelfbouw doe ik niet aan. Niet dat deze niet goed zijn maar gewoon omdat ik het niet te moeilijk wil maken, keuze gemaakt :). De server moet uiteraard niet teveel kosten, mijn budget is niet zo groot. Als jullie iets op een andere manier zouden oplossen, laat dat ff weten graag B).

De server: PowerEdge 750 SCSI

Ik heb na het lezen van de ervaringen van anderen opnieuw een server samen gesteld

Ik heb alle reacties gelezen en nog eens nagedacht en de volgende server heeft nu mijn voorkeur:

3 Years Bronze On-Site Service with Next Business Day Response

4-Post Rack Rail Kit
Single Intel® Xeon processor 2.4GHz with 512K cache, 533MHz Front Side Bus
1GB DDR SDRAM (2x512MB 266MHz DIMMs)
One Non-Redundant Power Supply
Riser 2X64-Bit/133MHz PCIX included
PE1750 Bezel Assembly
24x Max IDE CD-ROM
1e, 2e en 3e hd 36GB 10,000rpm 1" U320 SCSI hard drive (RAID 5)
PERC 4/Di embedded RAID (with 128MB of battery backed Cache).

Het verschil met de PowerEdge 750 uit mijn vorige starterspost:

1. Intel® Xeon processor 2.4GHz ipv Intel® Pentium® 4 Processor 2.8GHz 1MB
cache
2. 1GB DDR SDRAM (2x512MB 266MHz DIMMs) ipv 512MB ECC DDR Memory, 400MHz (2X256GB)
3. 3 36GB 10,000rpm 1" U320 SCSI hard drives in raid 5 ipv 2 18GB U320 15,000 rpm 68-pin SCSI hard drives in raid 1
4. er komt een slimline 24x Max IDE CD-ROM in
5. PERC 4/Di embedded RAID (with 128MB of battery backed Cache). ipv PERC 4/SC RAID Controller (64MB Cache)

Ik kan als ik wil nog 1gb aan geheugen erbij stoppen, en als het ECHT nodig is, een 2e Xeon processor :+ 8)

Dit alles voor 2378.81 EUR (incl. BTW)
Prijzen zijn exclusief verzendkosten. Dat is dezelfde prijs als de PowerEdge 750 die ik eerst had samengesteld :D _/-\o_

Nogmaals ik heb niet veel ervaring op het server gebied. Sorry voor mijn vele vragen maar mijn keuzes hangen vaak af van ervaringen van anderen, dus al het commentaar is welkom! _/-\o_

Heb jij ook zo'n soortgelijke server lopen? Hoeveel hits en hoe gaat jou server met die vraag om?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 16:33 . Reden: update van starterspost ]

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-11 13:14

Acmosa

...no comment.

Volgens deze link
http://www.microsoft.com/.../sysreqs/2000/default.asp
Draait er geen Mssql server (dus niet de personal of MSDE editie) editie op Windows 2003 web editie en die heb je wel nodig denk om al die clients af te handelen...

Ik kan me natuurlijk vergissen want ik ben geen Sql expert.

[ Voor 20% gewijzigd door Acmosa op 11-06-2004 07:45 ]

But then again, I could be wrong..

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die Front Bezel assembly is gewoon een sierstuk dat je op de voorkant klinkt, zo staat ie meestal ook op de site (geperforeerd grijs ding met dell logo in het midden). Als je die er niet bij neemt bestaat de voorkant uit knopjes, lampjes en schijven. IMO net zo mooi :)

Misschien is het wel leuk om de 4-hour response support te nemen. Een dag wachten is lang voor je klanten ;)

En lichtelijk off-topic: waar haal jij een slimline DVD-brander vandaan? Heb die dingen in NL nog nergens gezien :(

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Ik zou persoonlijk gaan voor een raid systeem waar de data op komt te staan. Je geeft aan dat je buget niet al te groot is. Dus zou ik kiezen voor een raid 1 oplossing (2 schijven nodig, 1 is kopie van de ander). Verder zou ik al boot schijf, zou ik gewoon 1 schijf aan houden (ivm buget).
De 64 MB cache op de scsi controller lijkt mij een beetje overkill.

Het verschil tussen 128 KB en 1 MB cache zal zeker te merken zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door _Rayman_ op 11-06-2004 13:55 ]

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 04:50:

Dit is slechts een gok maar ik denk dat t redelijk in de buurt moet komen. Kan dit systeempje deze vraag aan? En hoeveel bandbreedte heb ik hier ongeveer voor nodig?
De specs zien er goed uit. Maar of het systeem de vraag aankan is moeilijk te zeggen, omdat de ene site intensieve scripts heeft dan de ander. Sites met alleen maar dynamische pagina's zullen meer trekken dan statische sites. Dus dat ligt van je gebruikers af. Ik denk dat je af moet wachten hoe dit uitpakt.

Toch begrijp ik je keuze voor Windows niet. Een Unix-achtige met Apache, MySQL en PHP trekt heel wat meer dan dat ASP-spul wat je er op gaat zetten. Nu mislukt je project al bij voorbaat, mijn ervaring is dat PHP-sites veel sneller werken. Zonde van die mooie server!

Wat die CPU betreft: Je moet geen Celeron in die server stoppen, dus als je 2 keuzes hebt, ga voor die P4.

[ Voor 11% gewijzigd door SvMp op 11-06-2004 07:59 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:11
1. Support Service
3 Years On-Site Service with 4 Hour Response (12x5) (+206.00 EUR)
3 Years Silver On-Site Service with 4 Hour Response (24x7) (+313.00 EUR)
3 Years Gold Service (Direct access to Dell experts 24x7) (+911.00 EUR)
Hoe zit het met de service van Dell? Is het echt nodig om zo'n service te nemen?
Dit staat volgens mij appart van de garantie, niet nodig lijkt me.
2. Chassis
Rapid Rail kit for installation in a Dell Rack
2-Post Rack Rail Kit (+40.00 EUR)
Rail kit for installation in a non-Dell Rack (+20.00 EUR)
Ik neem aan dat de Dell op een bepaalde manier bevestigd moet worden, en dat de Rail kit ervoor zorgt dat hij wel in standaard kasten past?
Dit is voor als je het in zo'n serverrack wilt hangen.
3. Processor
Intel® Celeron® Processor 2.4GHz/ 128kb cache
Intel® Pentium® 4 Processor 2.8GHz/ 1MB cache (+200.00 EUR)
Veel verschil? 1MB cache?
Een celeron is niet geschikt voor servers, neem de p4.
5. Front Bezel
Not Included
Front Bezel Assembly (+20.00 EUR)
Wat is dit eigenlijk?
Voorkantje van de kast.
7. Floppy Disk Drive
1.44MB floppy disk drive
No floppy disk drive required (- 20.00 EUR)
is een floppydrive echt nodig? of is een dvdrom ook voldoende?
Gebruik jij nog floppy's? ikke niet geheel persoonlijke keuze.
14. Packaged Installation Services
Not Included
PowerEdge Basic Server Setup (+205.00 EUR)
PowerEdge Server Installation (+444.00 EUR)
PowerEdge Server and NOS Installation (+505.00 EUR)
Server and Storage Rack Mounting (+388.00 EUR)
wat houdt dit eigenlijk in?
Voor als je een serverpark hebt. Dan installeren ze de boel voor je.
15. Software & Storage Support
No Software & Storage support included
Wat houdt dit eigenlijk in?
Dat ze je helpen als je problemen hebt met je data/programma's.

[ Voor 43% gewijzigd door Dekaasboer op 11-06-2004 08:07 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• dokasensai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-03 16:19
Ik vind die 512 geheugen wat weinig voor die server. ik zou dat toch upgraden naar 1gb

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:19
Persoonlijk zou ik meer geheugen nemen, als alle websites als een db van 1 mb groot hebben, gebruik je al 120mb van je geheugen, plus dat Windows en dergelijke ook wel wat wil :)

En over de schijfruimte, hoeveel bied je je klanten? 18Gb : 120 = 150mb per klant, en dan hou ik geeneens rekening met je installatie die ook ruimte nodig heeft.

Over de dvdbrander was al opgemerkt, je mag mij het ook laten weten als je er eentje heb gevonden :p

Zelf ben ik meer voor zelfbouw (wel alles intel), en als je het bij een bedrijfje koopt die ook support leveren, ben je vaak even duur of goedkoper uit, met vettere hardware.

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-11 15:48

Spoooky

Core temp 37°C

svdmeer schreef op 11 juni 2004 @ 07:57:
[...]

Toch begrijp ik je keuze voor Windows niet. Een Unix-achtige met Apache, MySQL en PHP trekt heel wat meer dan dat ASP-spul wat je er op gaat zetten. Nu mislukt je project al bij voorbaat, mijn ervaring is dat PHP-sites veel sneller werken. Zonde van die mooie server!
Het is ook mogelijk om PHP op IIS te draaien. Bovendien is Apache + PHP ook beschikbaar voor Windows B)

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Ik vind de support van Dell redelijk kut, voor een klein klantje als een thuisgebruiker tenminste. Dus idd ook gaan voor een locale PC boer die het goed doet in de shop survey van t.net zou mijn keuze zijn.

Verder: Misschien dat je PC in verhouding tot enkele taken vrij veel kan moeten gaan multitasken, dan kan het handig zijn om voor een dual celeron te gaan ipv een enkele pentium. Geeft ook weer wat redundancy mocht een proc het om wat voor reden dan ook begeven. Je trekt hem eruit en hij loopt met eentje weer even verder.

SCSI controller met 64MB cache is imo overkill, dat zou eerder iets zijn voor t.net oid. Ik zou dan eerder geld uitgeven aan normaal extra ram en zien dat je daarin kunt cachen.
Als je toch krap zit, neem dan software raid, een klein SCSI schijfje voor je OS en 2 grote in raid 1 voor de websites, zodat je altijd door blijft draaien als een schijf het begeeft. Mooier zou nog zijn als je die schijven in hotswap bays kan doen zodat die PC niet eens uit hoeft om een nieuwe schijf te plaatsen.

Veel RAM krijg je nooit spijt van. Helemaal als die server wat langer moet blijven draaien.

Voor de software: Is er niet een gratis SQL alternatief te krijgen? Ik geloof dat je bij linux (debian iig) een sql server kunt installeren. Webservers (apache) zijn er ook gratis voor windows. Scheelt je veel gedoe en veel geld. Support bij software is in mijn ervaring toch vaak best mager en dan kun je net zo goed het gratis alternatief nemen waarbij je je support van het forum op websites van de makers haalt. Persoonlijk denk ik dat linux wat handiger is als je remote wilt beheren, maar de keus van de software is volledig aan jou natuurlijk ;)

Oh en kies eventueel bij de schijven ook voor grotere schijven die iets langzamer zijn. Ik denk niet dat je zoveel data trekt dat die 15K dingen enorm veel nuttiger zijn tov een langzamere (10/7.2 of misschien zelfs 5.4K) schijf met veel meer schijfruimte.

Je doet zeg je zelf zo 100.000 hits/dag. Die hits zijn 20? k oid per stuk?
In een dag zitten 24 uur, maar laten we zeggen dat je in 5 uur het gros van je effectieve hits haalt. 5 uur is 18.000 seconden, dus je moet ongeveer 100k/s serveren in piekdrukte. Niet echt veel lijkt me. Als er geen dynamische zooi bij zat zou je het haast met een pentium II nog af kunnen. Je schijven zijn in ieder geval wat overbemeten qua snelheid en qua ruimte zijn ze zeker aan de krappe kant.

[ Voor 19% gewijzigd door VROEM! op 11-06-2004 08:49 ]

ieeeepppppp :P

• Spoooky
  • Laatst online: 18-11 15:48

Spoooky

Core temp 37°C

Optie is misschien Windows 2003 web, PHP of ASP en mySQL.

Nadeel is dat mySQL een aantal features mist die msSQL wel heeft. De vraag is natuurlijk of die gebruikt worden...

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
1) Ik blijf er bij dat je onnodig veel geld uitgeeft door windows + iis + mssql te draaien. Dat brengt kosten met zich mee aan onderhoud, hardware en licensies die je met Linux niet zou hebben. Bovendien is Linux stabieler. maar goed, het is jouw feestje

2) 512 mb intern is veeeeeel te weinig voor een Sql server. Die dingen vreten echt te veel geheugen gewoon, daar wil je echt minstens een gig in stoppen.

3) 2x18 gig is veel te weinig. Zeker als je gaat mirroren houdt je niks over. Ga liever voor 2 grotere dataschijven in een mirror en een losse schijf om te booten.

Een 64 mb cashing controler is leuk, en afhankelijk van hoe zwaar je sites op de database hangen, misschien nog wel een klein beetje nuttig ook.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 14:47
Let even op de voorwaarden van next business day ;) Indien de onderdelen niet op voorraad zijnheb je dikke pech en moet je gewoon langer wachten. Daarnaast zal Dell 9 van de 10 keer maar een onderdeel mee willen nemen.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• A_De2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 17:24

A_De2

Liberate tuteme ex inferis

_Rayman_ schreef op 11 juni 2004 @ 07:57:
een raid 0 oplossing (2 schijven nodig, 1 is kopie van de ander).
Nog even voor de helderheid:
Raid 0 = striping, geen enkele vorm van redundantie. Wel Raitesnel ;)
Raid 1 = mirroring, 2 identieke schijven

:)

640KB should be enough for everyone

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:10

jep

Je kunt bij Dell overigens beter voor een goedkope van een luxe type dan voor een opgetuigde 750 gaan, bijvoorbeeld. Dat is weer goedkoper. :)

• _Rayman_

_Rayman_

A_De2 schreef op 11 juni 2004 @ 11:41:
[...]

Nog even voor de helderheid:
Raid 0 = striping, geen enkele vorm van redundantie. Wel Raitesnel ;)
Raid 1 = mirroring, 2 identieke schijven

Thnx, ik zie het nu ook. Ik was bezig een heel verhaal te typen over raid. En heb daarna weer wat weggehaald, maar was vergeten het raid level aan te passen. |:(

Verwijderd

Topicstarter
Bigs schreef op 11 juni 2004 @ 07:50:
[...]
En lichtelijk off-topic: waar haal jij een slimline DVD-brander vandaan? Heb die dingen in NL nog nergens gezien :(
Dat is een foutje van mij, ik ging ervan uit dat iedere normale speler erin kon. Je hebt dus een slimline nodig :) |:( Weer wat geleerd :P Waarom zie ik deze spelers niet op pricewatch?
_Rayman_ schreef op 11 juni 2004 @ 07:57:
Ik zou persoonlijk gaan voor een raid systeem waar de data op komt te staan. Je geeft aan dat je buget niet al te groot is. Dus zou ik kiezen voor een raid 0 oplossing (2 schijven nodig, 1 is kopie van de ander). Verder zou ik al boot schijf, zou ik gewoon 1 schijf aan houden (ivm buget).
De 64 MB cache op de scsi controller lijkt mij een beetje overkill.

Het verschil tussen 128 KB en 1 MB cache zal zeker te merken zijn.
Ik heb in mijn lijst niet goed weergegeven dat ik al in gedachten had om gebruik te maken van raid 1 (mirroring). Ik heb zelf thuis raid 0 lopen, het is wel snel, maar als er iets met de hd gebeurt ben ik wel de sjaak, met de controller net zo goed. Ik begrijp uit jou verhaal dat het misschien beter is om 1 apparte bootschijf te hebben?
Freezerator schreef op 11 juni 2004 @ 08:14:
Persoonlijk zou ik meer geheugen nemen, als alle websites als een db van 1 mb groot hebben, gebruik je al 120mb van je geheugen, plus dat Windows en dergelijke ook wel wat wil :)

En over de schijfruimte, hoeveel bied je je klanten? 18Gb : 120 = 150mb per klant, en dan hou ik geeneens rekening met je installatie die ook ruimte nodig heeft.
Hier heb je idd gelijk in :) Zo had ik het nog niet bekeken. Ik neem extra geheugen serieus in overweging, maar denk niet dat het in het begin echt nodig is. Ik wacht even af hoe de uiteindelijke prijs wordt ;)
[...]
Inderdaad, maar ik zit vast aan programmeurs die alleen ASP kunnen :> Ik had het ook liever anders gezien. Maar waarom mislukt het bij voorbaat?, is mijn softwarekeuze niet goed of mislukken volgens jou alle ASP projecten bij voorbaat? :?
Dekaasboer schreef op 11 juni 2004 @ 08:01:
[...]

Dit staat volgens mij appart van de garantie, niet nodig lijkt me.

Mooizo :)

[...]

Dit is voor als je het in zo'n serverrack wilt hangen.

Ja dat wil ik! Dus toch zo'n Rail kit voor 20 euro?

[...]

Een celeron is niet geschikt voor servers, neem de p4.

Okido :)

[...]

Voorkantje van de kast.

Niet nodig idd

[...]

Gebruik jij nog floppy's? ikke niet geheel persoonlijke keuze.

Ik ook niet ;)

[...]

Voor als je een serverpark hebt. Dan installeren ze de boel voor je.

Nope

[...]

Dat ze je helpen als je problemen hebt met je data/programma's.

Ook niet echt nodig :)
Dank u 8)
VROEM! schreef op 11 juni 2004 @ 08:43:
Ik vind de support van Dell redelijk kut, voor een klein klantje als een thuisgebruiker tenminste. Dus idd ook gaan voor een locale PC boer die het goed doet in de shop survey van t.net zou mijn keuze zijn.

Jij bent de tweede die ik hier over hoor (en soortgelijke reacties in andere topics), ik ga even op onderzoek uit over zelfbouw ;)

SCSI controller met 64MB cache is imo overkill, dat zou eerder iets zijn voor t.net oid. Ik zou dan eerder geld uitgeven aan normaal extra ram en zien dat je daarin kunt cachen.
Als je toch krap zit, neem dan software raid, een klein SCSI schijfje voor je OS en 2 grote in raid 1 voor de websites, zodat je altijd door blijft draaien als een schijf het begeeft. Mooier zou nog zijn als je die schijven in hotswap bays kan doen zodat die PC niet eens uit hoeft om een nieuwe schijf te plaatsen.

Ik zit een beetje vast aan wat Dell in de kast kan stoppen. Een software raid controller kan ik niet kiezen, alleen SCSI of hardware raid :/. Wat is het grote voordeel als ik 1 hd neem voor het os?

Veel RAM krijg je nooit spijt van. Helemaal als die server wat langer moet blijven draaien.

Idd, ik neem zoals ik al zei meer geheugen in overweging, hangt een beetje van de uiteindelijke prijs af. Als het krap begint te worden haal ik 512 erbij, daar hou ik nu al rekening mee.

Voor de software: Is er niet een gratis SQL alternatief te krijgen? Ik geloof dat je bij linux (debian iig) een sql server kunt installeren. Webservers (apache) zijn er ook gratis voor windows. Scheelt je veel gedoe en veel geld. Support bij software is in mijn ervaring toch vaak best mager en dan kun je net zo goed het gratis alternatief nemen waarbij je je support van het forum op websites van de makers haalt. Persoonlijk denk ik dat linux wat handiger is als je remote wilt beheren, maar de keus van de software is volledig aan jou natuurlijk ;)

Linux begin ik gewoon niet aan, te weinig ervaring. Windows 2003 Web + ASP + MySQL, is dit een optie zoals Spooky ook al aangeeft? IIS of Apache?

Oh en kies eventueel bij de schijven ook voor grotere schijven die iets langzamer zijn. Ik denk niet dat je zoveel data trekt dat die 15K dingen enorm veel nuttiger zijn tov een langzamere (10/7.2 of misschien zelfs 5.4K) schijf met veel meer schijfruimte.

Je doet zeg je zelf zo 100.000 hits/dag. Die hits zijn 20? k oid per stuk?
In een dag zitten 24 uur, maar laten we zeggen dat je in 5 uur het gros van je effectieve hits haalt. 5 uur is 18.000 seconden, dus je moet ongeveer 100k/s serveren in piekdrukte. Niet echt veel lijkt me. Als er geen dynamische zooi bij zat zou je het haast met een pentium II nog af kunnen. Je schijven zijn in ieder geval wat overbemeten qua snelheid en qua ruimte zijn ze zeker aan de krappe kant.

Ik heb ook de keuze om ipv de 2 18GB 15,000 rpm SCSI HDD 2 (iets langzamere maar wel grotere) 36GB 10,000 rpm SCSI schijfjes te nemen. Scheelt mij ook nog eens 190 euro! _/-\o_ . Met iets langzamere schijfjes kan ik het ook wel af idd 8)

Nog even over dat ik aan de krappe kant zit met 18gb, als ik voor mijn os 4 gb reken volledig geinstalleerd (denk wel genoeg) Dan hou ik nog ongeveer 120mb per site over, en lang niet iedere site gebruikt dit. Zie ik nu iets over het hoofd? :?
Barst los :)

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:03

Stewie!

Keen must die!

Waarom neem je geen SuperMicro server? Of Tyan of Asus? Die kisten doen het prima, zijn stuk goedkoper dan de Dell's maar kwa hardware superieur :)
Je moet gewoon de standard editie van MS Win2k3 kopen voor SQL server. Ga je klanten op de server draaien? Dan mag je geen Retail of OEM licentie gebruiken maar een SPLA van Microsoft => geen eenmalige kosten, je "huurt" een Windows 2003 Standard licentie voor 22 euro/maand (web editie 9 euro) en SQL server voor 5 euro oid.

//Vragen? Kan je me ook mailen via mn website, ik heb zelf ook deze keuzes vaker moeten maken :) B)
[...]
Hahahahahaha
Nooit ervaring gehad met Windows Webservers he :X
Wat die CPU betreft: Je moet geen Celeron in die server stoppen, dus als je 2 keuzes hebt, ga voor die P4.
Celeron kan hartstikke goed, maar als je SQL server gaat draaien gewoon de P4 nemen
dokasensai schreef op 11 juni 2004 @ 08:11:
Ik vind die 512 geheugen wat weinig voor die server. ik zou dat toch upgraden naar 1gb
Juist ja, vooral als je SQL server wilt draaien. 1.5 GB zou ik doen
rac-on schreef op 11 juni 2004 @ 08:55:
1) Ik blijf er bij dat je onnodig veel geld uitgeeft door windows + iis + mssql te draaien. Dat brengt kosten met zich mee aan onderhoud, hardware en licensies die je met Linux niet zou hebben. Bovendien is Linux stabieler. maar goed, het is jouw feestje
Linux stabieler? Extra kosten voor de hardware? Ik weet 100% zeker dat jij nooit Windows 2003 hebt gebruikt :7
Beetje flamerig om te roepen dat Linux beter is. Als de TS SQL SERVER wilt en ASP (.NET) wilt draaien ga je toch niet over Linux beginnen. Bovendien heb ik nog nooit een Linux distributie gezien die ondersteuning heeft voor zoiets als .NET ( _/-\o_ ). Ja Mono, maar dat is brakke boel
2) 512 mb intern is veeeeeel te weinig voor een Sql server. Die dingen vreten echt te veel geheugen gewoon, daar wil je echt minstens een gig in stoppen.
Klopt.
3) 2x18 gig is veel te weinig. Zeker als je gaat mirroren houdt je niks over. Ga liever voor 2 grotere dataschijven in een mirror en een losse schijf om te booten.
18 GB is ruim genoeg, je kan max 200 websites op zo'n server plaatsen. 98% van de websites is kleiner dan 10mb.

[ Voor 79% gewijzigd door Stewie! op 11-06-2004 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ DaMorpheus :) Bedankt voor je aanbod, ik wil je zeker mailen, ik moet me wel eerst ff aanmelden op je forum voordat ik je email adres krijg te zien ;) Ik heb een aantal vragen over software waar ik wel wat hulp kan gebruiken! _/-\o_

Verwijderd

Die bezel is vooral nuttig als je server fysiek wilt beveiligen. Deze kan namelijk de voorkant afsluiten (met slot) en er zit ook een sensor in die ziet dat íe verwijderd word..

• FastBunny
  • Laatst online: 21-11 14:51

FastBunny

Give it the Works !

Kunnen er geen 3 harddisks in die kast? Anders 3 x 18GB 10rpm met die raid controller :) Verder doe je zelf een lol en laat die Celeron liggen ;) Databases zijn zwaar, en je gehele preformance gaat omlaag daardoor.

Service van Dell is goed, heb je een probleem, volgende dag zijn ze er om het op te lossen :) Op mijn werk ook alles van Dell (10 servers en 40 werkstations) En service is goed, pc's ook. Goede spulletjes etc. Wat vaak wel slim is is om wat met de modellen te spelen. Best kans dat een hoger type goedkoper uitkomt dan een lager type uitbreiden, zoals hierboven beschren is. Klopt iig echt :)

Verder de grote van je schijven is afhankelijk van hoever je wilt groeien. Je kunt ook voor safe gaan met 36gb schijven, vergeet ook niet dat je os ook nog wat gigjes nodig heeft.

Kijk maar eens naar een 1750:
PowerEdge™ 1750 June Promotion 2236.01 EUR inc btw
Xeon 2.8
Met raid controller en 2 x 36GB 10k schijven.

Zelfde maar dan
PowerEdge™ 750 SCSI 2485.91 EUR inc btw
P4 2.8
Met raid controller en 2 x 36GB 10k schinve

Tel uit je winst :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door FastBunny op 11-06-2004 15:48 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 15:32:
@ DaMorpheus :) Bedankt voor je aanbod, ik wil je zeker mailen, ik moet me wel eerst ff aanmelden op je forum voordat ik je email adres krijg te zien ;) Ik heb een aantal vragen over software waar ik wel wat hulp kan gebruiken! _/-\o_
Niet die website ;) Die onder mn posts staat bedoel ik :P Staat gewoon contact formuliertje op :)

• Gé Brander
  • Laatst online: 10:03

Gé Brander

MS SQL Server

Ga je de server thuis op je breedband aansluiten of komt ie netjes in een serverpark te draaien?
Verder voor SQL Server heb je echt meer memory nodig, zoals vermeld is. Je kan mij voor informatie betreffende SQL Server mailen. Als het mee zit ben ik woensdag MCDBA!
Ik kan je voor SQL vraagstukken wel helpen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
FastBunny schreef op 11 juni 2004 @ 15:42:
Kijk maar eens naar een 1750:
PowerEdge™ 1750 June Promotion 2236.01 EUR inc btw
Xeon 2.8
Met raid controller en 2 x 36GB 10k schijven.

Zelfde maar dan
PowerEdge™ 750 SCSI 2485.91 EUR inc btw
P4 2.8
Met raid controller en 2 x 36GB 10k schinve

Tel uit je winst :Y)
Idd, ik was ook aan het kijken en kwam tot dezelfde conclusie :D. Ik hoor ook mensen zeggen dat het verstandig is of makkelijk is om een apparte boothd te gebruiken. Het probleem met de PowerEdge 750 is dat er maar 2 hd's in passen. Nou heb ik opnieuw een offerte opgesteld bij Dell:

Ik laat de configuratie hetzelfde als de starterspost, alleen de veranderingen geef ik weer:

Riser 2X64-Bit/133MHz PCIX included (wat is een Riser?

1e, 2e en 3e hd:
36GB 10,000rpm 1" U320 SCSI hard drive

PERC 4/Di embedded RAID (with 128MB of battery backed Cache). 2 channels (1 internal and 1 external)

Nou is het de bedoeling dat de 1e hd als boothd wordt gebruikt, en dat op de 2 andere hd's de sites komen te staan (raid 1).

De server gaat er alleen maar op vooruit, en de prijs is PRECIES hetzelfde! :? (2378.81 EUR excl Win2003 Web) Beetje raar van Dell! 8)7

@c70070540 Hij komt in een serverpark te staan (Colocated). En bedankt voor je aanbod! Wil ik zeker gebruik van maken! _/-\o_

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Zou die 3 harddisks in RAID5 zetten, is het snelste en je boot is ook meteen veiliger bij een diskuitval :)

Een riser is een pci dingetje waar je pci uitbreidingskaarten kunt gebruiken in een 1u kast :) ze komen schuin te staan, en je kunt kiezen wat voor soort riser je graag wilt, bv 2 x pcix if 2x pci :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Let dus op dat je Win2k3 moet gaan leasen van een MS certified partner (via SPLA) als je voor klanten wilt gaan hosten en dat je de standard editie nodig hebt :)

• marrik
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-07 13:35

marrik

Live long and prosper

slimline DVD branders:
Zijn wel verkrijgbaar voor laptops, ze hebben dan alleen een mini-ATA (ata5 of ata6) aansluiting. Het enige dat je dan nodig hebt is een verloopje.

Marrik

• _Rayman_

_Rayman_

FastBunny schreef op 11 juni 2004 @ 16:13:
Zou die 3 harddisks in RAID5 zetten, is het snelste en je boot is ook meteen veiliger bij een diskuitval :)

Een riser is een pci dingetje waar je pci uitbreidingskaarten kunt gebruiken in een 1u kast :) ze komen schuin te staan, en je kunt kiezen wat voor soort riser je graag wilt, bv 2 x pcix if 2x pci :)
Zeker waar, 1 nadeel -> het is wel wat duurder dan de andere raid (0/1). Maar aan de andere kant, de raid configuratie kan 1 schijf missen om te blijven functioneren (al dan niet langzamer, omdat missende data word berekent).

[ Voor 13% gewijzigd door _Rayman_ op 11-06-2004 16:42 ]

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

_Rayman_ schreef op 11 juni 2004 @ 16:40:
[...]

Zeker waar, 1 nadeel -> het is wel wat duurder dan de andere raid (0/1). Maar aan de andere kant, de raid configuratie kan 1 schijf missen om te blijven functioneren (al dan niet langzamer, omdat missende data word berekent).
Waar zie je dat het duurder is dan ?
Edit de 750 heeft plek voor 2 disks de 1750 voor 3 disks :)

[ Voor 9% gewijzigd door FastBunny op 11-06-2004 16:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
FastBunny schreef op 11 juni 2004 @ 16:13:
Wat houdt dat dan precies in? Raid 5? Raid 0 en 1 snap ik nog wel, 5 wordt al iets moeilijker :|. Heeft dat veel voordeel boven 1 bootable hd en 2 hd's in raid 1?

Kwa prijs maakt niet trouwens niet uit of ik raid 1 of 5 neem :)

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 16:57:
[...]

Wat houdt dat dan precies in? Raid 5? Raid 0 en 1 snap ik nog wel, 5 wordt al iets moeilijker :|. Heeft dat veel voordeel boven 1 bootable hd en 2 hd's in raid 1?

Kwa prijs maakt niet trouwens niet uit of ik raid 1 of 5 neem :)
Kort door de bocht antwoord.
Ja... raid 5 gebruikt 3 disks. En gebruikt 1 disk als pariteit.
Valt er 1 disk uit.. dan heeft de pc nog de helft van de data en de pariteit en kan vandaaruit de data weer compleet maken. Het lezen gaat sneller omdat je in principe de snelheid van 2 disks hebt ipv1 bij raid 1 :)

Voordeel: JA :)

Zie de FAQ van OM maar eens

• SED
  • Laatst online: 14-11 15:09

SED

Inderdaad, maar ik zit vast aan programmeurs die alleen ASP kunnen Ik had het ook liever anders gezien. Maar waarom mislukt het bij voorbaat?, is mijn softwarekeuze niet goed of mislukken alle ASP projecten bij voorbaat?
Ik denk dat het verstandig is hier niet op flameachtige opmerkingen rondom ASP en LINUX te reageren. De TS wil W2K3 gebruiken met ASP en dat is het uitgangspunt.
Afkraken van die keuze doet hiet sterk afbreuk aan de discussie.

ASP is een prima ontwikkelongeving die zeker voor de toekomst een goede keuze is.

Wat die server betreft die 1750 is een prima keuze maar het geheugen blijft aan de krappe kant. Wat meer geld daarin investeren loont!

Copyright and left by SED...

• _Rayman_

_Rayman_

FastBunny schreef op 11 juni 2004 @ 16:51:
[...]

Waar zie je dat het duurder is dan ?
Edit de 750 heeft plek voor 2 disks de 1750 voor 3 disks :)
Dit staat er op de vorige pagina:
PowerEdge 1750

1e, 2e en 3e hd:

PERC 4/Di embedded RAID (with 128MB of battery backed Cache). 2 channels (1 internal and 1 external)
Hier staat niet het type raidcontroller bij die RAID 5 ondersteund. Voor de duidelijkheid het linkje naar het betreffende systeem bij dell:
*klik*

offtopic:
Wij van de ict bij mijn werk, hebben deze ook besteld (2x, z'n beetje de meest uitgebreide versie) en ondertussen binnengekregen. Volgende week word het serverhok verbouwd (nieuwe airco, electra etc) en mag ik er alvast 1tje gaan installeren en testen. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door _Rayman_ op 11-06-2004 21:58 ]

Verwijderd

Wat vind je hiervan?

PowerEdge™ 2600 June Promotion
excl btw&transport: 1778,00 EUR

incl btw&transport : 2151,38 EUR
Standard Features: Intel® high performance E7501 Chipset - Utilising 533MHz front side bus, DDR memory with 2-way interleaving, PCI-X expansion slots and U320 embedded RAID option
Up to 6GB DDR SDRAM
Space - saving tool-less chassis - available as tower or 5U rack-mountable
Seven slots in total 2 PCI-X (64 bit, 133 MHz), 4 PCI (64 bit, 100 MHz) & 1 PCI (32 bit, 33 MHz)
Integrated 10/100/1000 Gigabit Adapter
Dual channel embedded Ultra320 RAID PERC 4/Di with 128Mb SDRAM and battery backed cache (optional)
Storage Expansion for up to six 1" hot-plug Ultra320 SCSI hard drives and a further two hot-plug drives in the media bay
Dual U320 embedded SCSI with optional external port
Supplied with CD-ROM drive & 3.5'' Floppy Drive
The Dell OpenManage suite to enable automated/rapid operating system installation, and complete network management with IT Assistant.
30-day Getting Started Support - Technical support for new installations
Purchase your preffered Operating System from Dell and we will factory install it free of charge
Special Promotion: Promotion : 300- special promotional discount
Premier Enterprise Support: 3 Years Bronze On-Site Service with Next Business Day Response (-EUR - 1300,00 EUR)
Packaged Installation Services: No installation
Special Requirement Installation Services: Please contact us at Dell to discuss your specific requirements.
Server Orientation: Tower Chassis
Chassis: Not Included

Processor: Single Intel® Xeon® Processor 2.8 GHz with 512KB L2 cache
Power Supply: One Non-Redundant 730W Power Supply
Memory - Special Promotion: 1GB DDR SDRAM (2x512MB 266MHz DIMMs) - including promotional saving
Mouse: MicroSoft PS/2 mouse (2 button)
Monitor: Not Included
Storage Device and Recordable Media: 24x Max IDE CD-ROM
Hard Drive Backplane: Active (Hot Swap met RAID) SCSI Backplane 1 x 6 (1,0")
1st Hard Drive: 36GB 10,000rpm 1" U320 SCSI hard drive
2nd Hard Drive: 36GB 10,000rpm 1" U320 SCSI hard drive (+ EUR 190,00 EUR)
3rd Hard Drive: 36GB 10,000rpm 1" U320 SCSI hard drive (+ EUR 190,00 EUR)
4th Hard Drive: Not Included
5th Hard Drive: Not Included
6th Hard Drive: Not Included
Extra Internal Hard Drives (Media Bay): Not Included
PowerVault Tape Backup Units: It is good business practise to back up the data on your server. Dell's range of internal and external
Internal PowerVault Tape Backup Drives (Media Bay): Not Included
Tape Back Up Cables: Not Included
External PowerVault Tape Backup Drive: Not Included
Tape BackUp Software: None
Premier Enterprise Support: None
1st RAID or SCSI Controller Card: 128MB Ultra 320 PERC 4/Di embedded RAID (+ EUR 199,00 EUR)
RAID or 2nd SCSI Controller Card: Not included (use on board SCSI)
Internal Hard Drive RAID Configuration: RAID 5 - requires three or more hard drives of equal size/type
Fibre Channel Host Bus Adapters voor PowerEdge Servers: Not Included
Additional Networkcards: Not Included
OpenManage Subscription: No OpenManage Subscription
Network PowerConnect Switch: Not Included
Uninterruptible Power Supplies (UPS): Not Included
Factory Installed Operating System: Not Included
System Documentation: Paper documents not included (electronic version on Dell OpenManage CD)
Software & Storage Support: No Software & Storage support included
Update Prijs Verwijderen Wijzigen

Prijs excl.
BTW tarief
Prijs incl. BTW
System
1778,00 EUR
21%
2151,38 EUR

Recupel
2,48 EUR
21%
3,00 EUR

Levering
99,00 EUR
21%
119,79 EUR

Totaal
1879,48 EUR

2274,17 EUR

Verwijderd

Ik zou bijna zeggen: knal er nog 512MB bij, dat zijn de kosten niet en het kan er nét voor zorgen dat het allemaal wat soepeler loopt. Voor de rest een toppie systeem :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

marrik schreef op 11 juni 2004 @ 16:28:
slimline DVD branders:
Zijn wel verkrijgbaar voor laptops, ze hebben dan alleen een mini-ATA (ata5 of ata6) aansluiting. Het enige dat je dan nodig hebt is een verloopje.
Waarom de fuck zou je nou weer een dvd brander in je colocated server willen hebben? Alle OSsen staan op CD's, dus zelfs een dvd lezer is niet echt nodig. Maar dat scheelt dan ook weer praktisch niets in de prijs dus daar kan ik nog wel inkomen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Misschien als backup, best makkelijk: dvd+rw erin, en je hebt 4GB backupruimte voor bijna niets :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 23:13:
Misschien als backup, best makkelijk: dvd+rw erin, en je hebt 4GB backupruimte voor bijna niets :)
Neuh. D'r moet namelijk iemand naar dat ding toe om die DVD te verwisselen elke dag. En die persoon doet dat meestal niet gratis ;)

Verwijderd

CyBeR schreef op 11 juni 2004 @ 23:14:
[...]

Neuh. D'r moet namelijk iemand naar dat ding toe om die DVD te verwisselen elke dag. En die persoon doet dat meestal niet gratis ;)
@max 4GB backup, kán handig zijn mits de bestanden niet te groot zijn die gebackupped moeten worden.

• garak
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 02:05
Misschien is dit een idee'tje: http://www.ev1servers.net/english/pentium4_series.asp scheeld je een grote uitgave en heb je zelf een stuk minder zorgen als je hardware er mee stopt. En die traffic ergens anders goedkoper vinden word moeilijk. Zijn trouwens ook Dell servers.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Maar die staan wel in Amerika..

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

En ev1servers, vroeger bekend als rackshack, geeft nu niet bepaald de beste service.

Bovendien gebruikt ev1servers towermodellen, niet in racks, etc.

• usr-local-dick
  • Niet online
Nog even een opmerking over websites met scripten en db's erachter.
Ik had een klant die niet echt een PHP koning was. Zo van ik ben blij dat me site eindelijk draait.
Toen werd het ontzettend druk op die site en trok die mijn hele server vol met load.
Wat bleek had die lul echt ontzettend gore code geklopt waardoor bij het opvragen van alleen al de frontpage van zijn site wel tientallen dezelfde mad ingewikkelde queries werden gedaan 8)7 8)7
Ja hij is wel traag zeg hoor je dan. Ja gek he met die poep van je.
PEAR::Cache ?? Nooit van gehoord? Laat maar zitten :Z
Motto: je kan wel een puike machine hebben, als mensen kutcode erop draaien zakt ie als een pudding in elkaar.

En als je het aan ze vertel dan snappen ze niet wat je bedoelt en mag jij het voor ze doen - yeah right :X

Verwijderd

Ik weet bij god niet waar die server voor dient (thuis of werk) maar aan redundantie heb je nog niet gedacht. Als je zoveel sites wilt draaien dan wil je minimaal wel twee van zulks soort servers neerzetten.

Enne... opmerking is al gemaakt maar 512MB ram is véél te weinig voor SQL.

Waarom doe je het niet slim.. bel naar DELL. Zeg hen niet wat je wilt kopen, maar leg hen je situatie uit en vraag hen een goeie serverconfig. Ow ja... mocht je die vraag dan eens naar meerdere vendors sturen (RFQ noemen ze zoiets) dan zul je zien dat er veel meer prijs kwaliteit te verkrijgen is dan alleen bij Dell.

Vergeet vooral maintance/support niet.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

en als je dat een beetje goed doet kan je mischien zelfs nog wel wat van de prijs afhalen of mischien nog wat er bij krijgen (extra geheugen extra hdd omzomaar iets te noemen). Ik zou nooit akkoord gaan met de prijs die zei opgeven iig want daar kan bijna altijd nog wel wat vanaf (anders zijn ze zelf ook niet goed bezig).

verder ziet het er goed uit en hebben die xeon machines ook de mogelijkheid om naar dual tegaan of niet (belangrijk voor upgrade/toekomst).

@usr-local-dick
aanpassen van code etc voor een website gewoon verrekenen en in je contract zetten dat als er gebruik gemaakt wordt van slechte code dat de site offline gehaald kan worden na waarschuwing aanbieding het geod tezetten tegen redelijke prijs.

No signature found

Verwijderd

Topicstarter
_Rayman_ schreef op 11 juni 2004 @ 21:57:
[...]

Hier staat niet het type raidcontroller bij die RAID 5 ondersteund. Voor de duidelijkheid het linkje naar het betreffende systeem bij dell:
*klik*
Nee idd, maar als ik kijk op de nederlandse site van Dell, zie ik staan:

Internal Hard Drive RAID Configuration
Dell can customer configure your storage solution.
Make sure that you have selected the correct number & type of hard drives

No RAID. Hard drives connected to on-board SCSI controller
RAID 0 - hard drives connected to PERC4/Di RAID controller (+50.00 EUR)
RAID 1 - Mirrored hard drives connected to PERC4/Di RAID controller (requires 2 identical drives) (+50.00 EUR)
RAID 5 - hard drives connected to PERC4/Di RAID controller (requires 3 identical drives) (+50.00 EUR) :)

*Klik*
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 22:55:
Wat vind je hiervan?
[...heel verhaal]
Ik vroeg me af hoe jij deze server zo goedkoop kreeg, maar deze server is alleen beschikbaar in een tower of als 5U rack mountable!

Die van mij moet passen in een 1U rack :> Maar ik had t ook niet heel erg duidelijk vermeld ;)
CyBeR schreef op 11 juni 2004 @ 23:10:
[...]

Waarom de fuck zou je nou weer een dvd brander in je colocated server willen hebben? Alle OSsen staan op CD's, dus zelfs een dvd lezer is niet echt nodig. Maar dat scheelt dan ook weer praktisch niets in de prijs dus daar kan ik nog wel inkomen.
Nou het kan handig zijn. Tegen die tijd ik de server heb besteld en heb ontvangen, ben ik toch wel van plan om m minimaal 2 keer opnieuw te instaleren. Moet toch een beetje mn server kennen :) Als mn server goed werkt is het misschien mogelijk om een ghost image te maken van de bootpartitie en die vervolgens op DVD te zetten. Nou zal dit waarschijnlijk niet werken met raid 5. Een boot hd en 2 hd's in raid 1 wel neem ik aan? Ik weet ook niet of norton ghost raid ondersteund volgens mij niet :/.

Niet dat ik persee een ghost image wil maken, had er wel over nagedacht of het mogelijk was.
Zoals Bigs als zei deze winkel komt uit Amerika, liever niet. :)
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 00:21:
Ik weet bij god niet waar die server voor dient (thuis of werk) maar aan redundantie heb je nog niet gedacht. Als je zoveel sites wilt draaien dan wil je minimaal wel twee van zulks soort servers neerzetten.

Geld voor 2 servers heb ik niet! Enigste optie is om met raid altijd een kopie van mijn gegevens te behouden. Voor de rest wordt het gewoon hopen dat er niks mis gaat. Sommige hotsingproviders bieden ook de mogelijkheid om voor colocated servers een backup te maken., maar lang niet altijd en lang niet altijd een volledige backup. Ook voor een tapedrive wordt het te duur.

Enne... opmerking is al gemaakt maar 512MB ram is véél te weinig voor SQL.

Idd, ik had ook al besloten om minimaal 1Gb ram te nemen :)

Waarom doe je het niet slim.. bel naar DELL. Zeg hen niet wat je wilt kopen, maar leg hen je situatie uit en vraag hen een goeie serverconfig. Ow ja... mocht je die vraag dan eens naar meerdere vendors sturen (RFQ noemen ze zoiets) dan zul je zien dat er veel meer prijs kwaliteit te verkrijgen is dan alleen bij Dell.

Ik zal morgen of maandag eens bellen :)

Vergeet vooral maintance/support niet.

3 Years Bronze On-Site Service with Next Business Day Response :/ :P
Ik ga morgen, of straks B) verder zoeken hoe het zit met de software, ga maars slapen :Z

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

_Rayman_ schreef op 11 juni 2004 @ 21:57:
[...]

Dit staat er op de vorige pagina:
PowerEdge 1750

1e, 2e en 3e hd:

*klik*

offtopic:
Wij van de ict bij mijn werk, hebben deze ook besteld (2x, z'n beetje de meest uitgebreide versie) en ondertussen binnengekregen. Volgende week word het serverhok verbouwd (nieuwe airco, electra etc) en mag ik er alvast 1tje gaan installeren en testen. _/-\o_
On-Board RAID requires Primary Controller = PERC4-DI Add-in RAID requires Primary Controller = PERC4-DC RAID 1 configurations require two hard drives of the same capacity speed. RAID 5 configurations require a minimum of three hard drives of the same capacity and speed. RAID 0 configurations require all hard drives of the same capacity and speed.
De PERC4 controller heeft 128MB cache. Als die alleen raid 0 en 1 zou ondersteunen is dit ontzettend nutteloos. En ik weet dat die controller RAID 5 aankan, die controllers zitten ook op de PowerEdge 2600 die ik 2 op mijn werk heb staan :Y)

Maar de nederlandse site is wat duidelijk hierin :) Het kan iig wel gewoon en de duurdere raid controller heeft een extra aansluiting voor extern gebruik voor bv een san array :)

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 04:23:
[...]

Nou het kan handig zijn. Tegen die tijd ik de server heb besteld en heb ontvangen, ben ik toch wel van plan om m minimaal 2 keer opnieuw te instaleren. Moet toch een beetje mn server kennen :) Als mn server goed werkt is het misschien mogelijk om een ghost image te maken van de bootpartitie en die vervolgens op DVD te zetten. Nou zal dit waarschijnlijk niet werken met raid 5. Een boot hd en 2 hd's in raid 1 wel neem ik aan? Ik weet ook niet of norton ghost raid ondersteund volgens mij niet :/.

Niet dat ik persee een ghost image wil maken, had er wel over nagedacht of het mogelijk was.
Je kunt gewoon Ghost gebruiken :) Getest met ghost 2003 op een raid5 array van die controller en werkt prima :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle reacties gelezen en nog eens nagedacht en de volgende server heeft nu mijn voorkeur:

Chassis
1. 4-Post Rack Rail Kit
2. 2-Post Rack Rail Kit (+65.00 EUR)
3. 3rd Party Rack Rails Kit (+20.00 EUR)
Een kit waarmee ik de server in een serverkast kan stoppen. Maar welke moet ik nemen? Informeren bij hostingprovider?

PE1750 Bezel Assembly
24x Max IDE CD-ROM

Het verschil met de PowerEdge uit mijn starterspost:

cache
2. 1GB DDR SDRAM (2x512MB 266MHz DIMMs) ipv 512MB ECC DDR Memory, 400MHz (2X256GB)
3. 3 36GB 10,000rpm 1" U320 SCSI hard drives in raid 5 ipv 2 18GB U320 15,000 rpm 68-pin SCSI hard drives in raid 1
5. PERC 4/Di embedded RAID (with 128MB of battery backed Cache). ipv PERC 4/SC RAID Controller (64MB Cache)

Ik kan als ik wil nog 1gb aan geheugen erbij stoppen, en als het ECHT nodig is, een 2e Xeon processor :+ 8)

Prijzen zijn exclusief verzendkosten. Dat is dezelfde prijs als de PowerEdge 750 die ik eerst had samengesteld :D _/-\o_

Nu alleen nog uitzoeken hoe het zit met de software, die ik waarschijnlijk moet leasen volgens DaMorpheus.
FastBunny schreef op 12 juni 2004 @ 11:20:
[...]
Je kunt gewoon Ghost gebruiken :) Getest met ghost 2003 op een raid5 array van die controller en werkt prima :)
Hoe zit dat met het opnieuw instaleren van een server? Gebeurt dat vaak? (lijkt me niet de bedoeling) Het zou vast wel eens voorkomen. Zou leuk zijn als ik met mijn Ghost 2003 image daarop voorbereid ben :P

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Rails heb je vaak niet nodig. De mensen die bij ons in de cabinets zitten in het datacentrum hebben vaker wel rails gekocht, maar is weggegooid geld. Het werkt prima zonder die rails en scheelt vaak weer 50 euro per server.

Windows moet je idd via SPLA (effe kijken op MS.com daarvoor) "leasen". je krijgt een serial van MS voor 9 euro per maand (web editie) of 22 euro per maand (standard). Je kan dit leasen doen bij elke Microsoft Certified (Gold) Partner:

Windows Svr English LicAdv MVL 1 Processor License Corporate 167,05
Windows Svr English LicAdv MVL Unauthenticated 1 Processor License Corporate 20,62
Windows Svr Web English LicAdv MVL 1 Processor License Corporate 11,46
SQL Ent SAL English LicAdv MVL Corporate English 12,59
SQL Std SALs English LicAdv MVL Corporate English 6,86
SQL Svr Enterprise Edtn English LicAdv MVL 1 Processor License Corporate 766,36
SQL Svr Standard Edtn English LicAdv MVL 1 Processor License Corporate 193,60

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 15:48:
I
[...]

Hoe zit dat met het opnieuw instaleren van een server? Gebeurt dat vaak? (lijkt me niet de bedoeling) Het zou vast wel eens voorkomen. Zou leuk zijn als ik met mijn Ghost 2003 image daarop voorbereid ben :P
Ik gebruik het om installaties te testen. Op mijn werk hebben we een PowerEdge 2600 om een installtie van een bepaald pakket te testen en om het product te testen/configureren waarbij het dus soms handig is om snel terug te kunnen. Met een ghost netwerkflop zet ik dan de image van de server weer terug, (Image staat op andere server). Maar het gaat prima met Ghost 2003 op die PERC raid 5 set :Y)
DaMorpheus schreef op 12 juni 2004 @ 15:56:
Rails heb je vaak niet nodig. De mensen die bij ons in de cabinets zitten in het datacentrum hebben vaker wel rails gekocht, maar is weggegooid geld. Het werkt prima zonder die rails en scheelt vaak weer 50 euro per server.

Windows moet je idd via SPLA (effe kijken op MS.com daarvoor) "leasen". je krijgt een serial van MS voor 9 euro per maand (web editie) of 22 euro per maand (standard). Je kan dit leasen doen bij elke Microsoft Certified (Gold) Partner:

Windows Svr English LicAdv MVL 1 Processor License Corporate 167,05
Windows Svr English LicAdv MVL Unauthenticated 1 Processor License Corporate 20,62
Windows Svr Web English LicAdv MVL 1 Processor License Corporate 11,46
SQL Ent SAL English LicAdv MVL Corporate English 12,59
SQL Std SALs English LicAdv MVL Corporate English 6,86
SQL Svr Enterprise Edtn English LicAdv MVL 1 Processor License Corporate 766,36
SQL Svr Standard Edtn English LicAdv MVL 1 Processor License Corporate 193,60
Dell is volgens mij ook Microsoft Certified Gold Partner alleen moet je ze daar wel voor bellen denk ik :)

[ Voor 46% gewijzigd door FastBunny op 12-06-2004 17:30 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rails zijn bij 1U servers wel verdomd handig om ze in het rack te krijgen. De voorkant van die dingen is niet genoeg om 't vast te houden. Natuurlijk kan het ook zonder, iemand in 't zelfde rack als wij heeft geen rails aan z'n 1U server. Maar die heeft er onder 2U verspild aan het tafeltje dat nodig is om 'm omhoog te houden. Dus tenzij Dell 1U's aan twee kanten vastgemaakt kunnen worden heb je wel degelijk rails nodig. 4-post om precies te zijn. (2-post zijn telco racks, eigenlijk gemaakt voor switches e.d.)

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

CyBeR schreef op 12 juni 2004 @ 17:46:
Rails zijn bij 1U servers wel verdomd handig om ze in het rack te krijgen. De voorkant van die dingen is niet genoeg om 't vast te houden. Natuurlijk kan het ook zonder, iemand in 't zelfde rack als wij heeft geen rails aan z'n 1U server. Maar die heeft er onder 2U verspild aan het tafeltje dat nodig is om 'm omhoog te houden. Dus tenzij Dell 1U's aan twee kanten vastgemaakt kunnen worden heb je wel degelijk rails nodig. 4-post om precies te zijn. (2-post zijn telco racks, eigenlijk gemaakt voor switches e.d.)
95% van de hosters stapelt de servers in het rack. 50-60 euro voor 2 ijzertjes is weggegooid geld. De voorkant zit dan wel vast, maar de hele servers leunt op de server daaronder.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat heb ik ook wel 's gezien ja. Persoonlijk zou ik nooit klant worden bij een hoster die z'n machines op die manier behandelt. En dan lopen ze dus al meteen die 50 a 60 euro mis.

't kan ook niet goed zijn voor die dingen, die vaak ook koelingsgaten aan de bovenkant (achteraan) hebben. Bovendien is 't zeker in dit soort gestapelde situaties natuurlijk klote als ze dan eens een geheugenreepje moeten vervangen of bijprikken.

Oh, en 't is totaal geen optie voor iemand die 1 server wil ophangen. Dat gaat de eigenaar van de doos onder je namelijk niet geweldig vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 12-06-2004 18:14 ]

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Kasten met koelingsgaten aan de bovenkant?
Dus jij beweert dat die 95% hosters prutsers zijn oid?

Een servercase kan daar wel tegen hoor ;)

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik kan met niet voorstellen dat de MTTR en MTBF zo hoog is dat er niets kapot gaat. Om maar te zwijgen over procentuele uitval van componenten.

Hoe krijgen ze die server er tussen uit als het gestapeld is?

Hele rack van 88U uitzetten? En stuk voor stuk uit het rack halen?

Advies: Neem een rack kit, niet je hele server uit rack te hoeven halen voor maintenance.

[ Voor 4% gewijzigd door Gillie op 12-06-2004 20:40 ]

• Techknow
  • Laatst online: 22-11-2022
als je ruimte hebt ga voor een poweredge 2600 met rackkit en dan rails voor thirdparty racks. de instap prijs van deze server is lager en je hebt veel meer ruimte in de server. Dit is wat ik in overleg met Dell zelf recent heb gedaan voor enkele servers. Scheelde veel geld ik heb de servers al staan, is gewoon een rackserver, is namelijk geheel andere kast dan de 2600 tower (maar is niet de 2650).

Neem zeker rails als je de 2600 neemt, ding weeg tussen de dertig en veertig kilo en dat hang je niet zomaar aan de voorkant op, volgens mij kan het zelfs niet zonder rails.

weet niet waar je de server gaat neerzetten maar vergeet UPS en eventueel dubbele redundant voeding niet, deze is iig bij de 2600 hot-swap.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Gillie schreef op 12 juni 2004 @ 20:39:
Ik kan met niet voorstellen dat de MTTR en MTBF zo hoog is dat er niets kapot gaat. Om maar te zwijgen over procentuele uitval van componenten.

Advies: Neem een rack kit, niet je hele server uit rack te hoeven halen voor maintenance.
:?
88u in een rack? Wat voor racks heb jij wel niet? 3 meter hoog? :X
Je kan een server zo eruit trekken, zonder problemen. Sowieso heb je nooit meer dan 11u op elkaar liggen (je stapelt elke 11u op plankjes).

En je advies? Dus mét een rackkit kan je je geheugen verwisselen zonder de server uit het rack te halen? OMFG

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DaMorpheus schreef op 12 juni 2004 @ 20:00:
Kasten met koelingsgaten aan de bovenkant?
Dus jij beweert dat die 95% hosters prutsers zijn oid?

Een servercase kan daar wel tegen hoor ;)
Natuurlijk kan het er tegen. Maar het is er niet voor gemaakt. Koelingsgaten zitten soms achteraan zowel bovenop als aan de achterkant bij de poorten.
En niet 95% van de hosters doet dat. In de racks waar ik de laatste tijd bij in de buurt ben geweest heb ik geen gestapel gezien namelijk, buiten non-rackmount bakken.
Gillie schreef op 12 juni 2004 @ 20:39:

Hoe kom je ueberhaupt bij een server die 88U hoog hangt.. Daar is een ladder voor nodig ;)
DaMorpheus schreef op 12 juni 2004 @ 20:55:
[...]

Je kan een server zo eruit trekken, zonder problemen. Sowieso heb je nooit meer dan 11u op elkaar liggen (je stapelt elke 11u op plankjes).

En je advies? Dus mét een rackkit kan je je geheugen verwisselen zonder de server uit het rack te halen? OMFG
Als je het goed doet wel, ja. Dan schuif je 'm er namelijk uit, trek je 'm open, plemp je dat geheugen er bij, doet 'm weer dicht, en schuift 'm weer terug er in. Hoeft geen kabeltje voor losgemaakt te worden.

• --MeAngry--
  • Laatst online: 21-11 17:10

--MeAngry--

aka Qonstrukt

[...]

Nee, maar met een rackkit lijkt het me wel dat je niet ook nog eens alle andere servers uit het rack hoeft te halen. Ik ga mijn bak ook niet colocaten bij een hoster die alles stapelt, dan denk ik die is met z'n kop tegen een muur gevallen.
Er 'hangen' daar gvd bakken van meerdere duizende euro's! Die moet je koesteren! Niet stapelen als een stelletje afgedankte pallets! :(

Tesla Model Y RWD (2024)

• Techknow
[...]

Met rails kan je de server na eruit schijven en als je dan kan je de bovenkant open maken en geheugen wisselen zonder kabels los te maken en dergelijk. belagrijkste is om hardeschijven en voeding aan de voorkant te hebben (allen redundant) en die dan te kunnen hot-swap'pen...vind ik dan :)

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Techknow schreef op 12 juni 2004 @ 21:11:
[...]

Met rails kan je de server na eruit schijven en als je dan kan je de bovenkant open maken en geheugen wisselen zonder kabels los te maken en dergelijk. belagrijkste is om hardeschijven en voeding aan de voorkant te hebben (allen redundant) en die dan te kunnen hot-swap'pen...vind ik dan :)
Moet je nog altijd kabels losmaken. Of trek je die mee naar voren?
Bij stapelen kan je ook gewoon kist eruit trekken :)

En ja, servers kosten duizenden, ik heb ook genoeg geld in al mijn servers zitten maar ik ga echt geen 60 euro x 20 betalen voor wat domme ijzertjes.

[ Voor 14% gewijzigd door Stewie! op 12-06-2004 21:39 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DaMorpheus schreef op 12 juni 2004 @ 21:38:
[...]

Moet je nog altijd kabels losmaken. Of trek je die mee naar voren?
Bij stapelen kan je ook gewoon kist eruit trekken :)

En ja, servers kosten duizenden, ik heb ook genoeg geld in al mijn servers zitten maar ik ga echt geen 60 euro x 20 betalen voor wat domme ijzertjes.
Zoals ik al zei, als je het goed doet kun je die mee naar voren trekken. Als je 't ding er uit trekt wordt dat al heel moeilijk.
En als je een server van een paar duizend euro hebt hangen, waarom dan niet die 60 euro per server er bij? Scheelt je wel veel moeite namelijk. En je kunt een klant nog eens trots een foto van je rack laten zien omdat 't netjes is en er professioneel uitziet.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

CyBeR schreef op 12 juni 2004 @ 22:05:
[...]

Zoals ik al zei, als je het goed doet kun je die mee naar voren trekken. Als je 't ding er uit trekt wordt dat al heel moeilijk.
En als je een server van een paar duizend euro hebt hangen, waarom dan niet die 60 euro per server er bij? Scheelt je wel veel moeite namelijk. En je kunt een klant nog eens trots een foto van je rack laten zien omdat 't netjes is en er professioneel uitziet.
Als de kabels goed en netjes zitten kan je die niet zomaar mee naar voren trekken als je de server eruit haalt :)

• SED
  • Laatst online: 14-11 15:09

SED

DaMorpheus schreef op 12 juni 2004 @ 23:36:
[...]

Als de kabels goed en netjes zitten kan je die niet zomaar mee naar voren trekken als je de server eruit haalt :)
Niet juist!
Een Dell server is geleverd met knikarmen waar je de kabels door kunt voeren. Je kunt de server dus gewoon werkend naar voren trekken.

Dat die aan de achterzijde van je rack een hele toestand vormen is de reden dat men ze meestal niet gebruikt maar het kan wel degelijk.

Copyright and left by SED...

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Ik ken die knikarmen wel, maar de meeste hosters strippen/leggen de kabels precies op maat zodat je ze niet zomaar naar voren kan trekken :)

//lekker offtopic geblaat btw he ;)
@TS: neem gewoon die dingen dan maar erbij, kan je het ook nooit fout hebben en mij de schuld geven 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door Stewie! op 13-06-2004 00:25 ]

• Techknow
DaMorpheus schreef op 13 juni 2004 @ 00:24:
Ik ken die knikarmen wel, maar de meeste hosters strippen/leggen de kabels precies op maat zodat je ze niet zomaar naar voren kan trekken :)

@TS: neem gewoon die dingen dan maar erbij, kan je het ook nooit fout hebben en mij de schuld geven 8)7
idd gewoon nemen dan weet je zeker dat je die server in het rack kwijt kan. wij gebruiken vaak een verlengkabels voor servers waar wel eens iets aan gedaan moet worden, scheelt veel moeite. Maar die staan idd niet bij hosters maar in server ruimtes die in eigenbeheer zijn.

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ahum, is maar rack van 2200mm. Overigens zijn dit telco maten.

Mijn excuses.

[ Voor 51% gewijzigd door Gillie op 13-06-2004 10:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Techknow schreef op 12 juni 2004 @ 20:50:
als je ruimte hebt ga voor een poweredge 2600 met rackkit en dan rails voor thirdparty racks. de instap prijs van deze server is lager en je hebt veel meer ruimte in de server.
Deze server is verkrijgbaar als tower en als 3U server. Kan je ook een tower bij een hostingprovider plaatsen? Een 3U server is iig te groot, ik wil graag een 1U server :) Hoef ik ook maar 1 rackspace te huren :)
DaMorpheus schreef op 13 juni 2004 @ 00:24:
Haha jah ik neem het gewoon erbij 8) Kost wel wat maar ze hebben het waarschijnlijk ook niet voor niets. Het is ook meteen een stuk proffesioneler. Een 4-Post Rack Rail Kit nemen neem ik aan?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:10

jep

DaMorpheus schreef op 12 juni 2004 @ 18:04:
[...]

95% van de hosters stapelt de servers in het rack. 50-60 euro voor 2 ijzertjes is weggegooid geld. De voorkant zit dan wel vast, maar de hele servers leunt op de server daaronder.
Hahaha. :) Dat doen ze in jullie colo misschien, bij ons doet niemand dat hoor. Misschien is dat 't prijsverschil wel. ;) Zonder sliders hang je een server niet op, bovendien kost 't maar 35 euro voor een goede set. :)

Verwijderd

Heren, zullen we de discussie over het stapelen of ophangen van servers niet hier voeren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 04:50:
Het wordt een webserver wat voor ongeveeer 120 sites als webservertje moet spelen. Windows 2003 Web Edition, IIS, MSSQL Server 2000 komen erop te draaien. (Nee ik stap niet over naar Linux) Het gaat hier om sites met een database. Van hele eenvoudige sites, met niet al teveel bezoekers (tientallen per dag), tot wat grotere sites, misschien 100/200 per dag. Ik neem als voorbeeld 120 sites * 200 unieke gebruikers per site = 24000 unieke gebruikers per dag. Ik ga maar even van het maximum uit. Dat getal vermenigvuldig ik met 4. 4 * 24000 = 96000 hits per dag. (Beetje een realistische berekening?)

4-Post Rack Rail Kit
PE1750 Bezel Assembly
24x Max IDE CD-ROM

Het verschil met de PowerEdge 750 uit mijn vorige starterspost:

cache

Dell 1750
Dual Xeon ipv Single Xeon (gratis upgrade)
1GB RAM (2*512)
3* 72GB 10K/rpm (ipv 3*36GB) (gratis upgrade)
PERC4di 128
8Speed DVDRom
Bezeloptie (omdat ie gratis is)
GEEN RAID nemen, daar je een BootCR erbij krijgt die je helpt bouwen van deze RAID5 (scheelt dus weer 50,-_)
3 yr Silver NBD, NBD houdt in dat ze op de stoep staan binnen de gestelde tijd, niet dat het euvel verholpen is!!!!!! let daar op
en last but NOT least: ALTIJD een DUBBELE voeding in die DELL's, zeker bij XEONs

Trust me, i Know.. ik beheer 155 Dell servers in NL.... 14 daarvan zijn PE750's of 650's en 31 stuks 1750
De 1750 is dermate stabieler dan de kleinere 750.. tevens zijn de schijven niet uit een 750 te verwijderen zonder schroefwerk (zitten achter tralies)

Het geheugen bij Dell is voornamelijk het duurste onderdeel, kijkend naar ander leveranciers van DELL geheugen (Infineon en Samsung chips, tested by and for Dell, that's the difference)

Op performance basis heeft de 1750 geen last van volle sloten als je 2* 512 bij plaatst, wanneer dit nodig mocht zijn

Wij hebben een Webserver 2003 op SukkelServer draaien.
Doe het zelf rekenopgave:
65 sites, waarvan 14 met minder dan 10 users/posters (sharepoint team services)
de rest is tussen 20 en 250 users/posters, waarbij de 3 grootste sites ook nog eens zo'n 1100 bezoekers hebben per dag

Wij draaien op de volgende config:
PE1750
Dual Xeon 2.4 Ghz
2GB RAM (4*512MB, na uitbreiding)
2*72GB + 1*72GB cold standby spare disk op PERC 4 Di128
redundant powersupplies, 1e op UPS, 2e op lichtnet
internal NICs (2*Broadcom Nextreme Gbit - 1000) op 1000 Full duplex, connected to 6500 chassis Cisco)
3 yr. silver onsite (hey! we hebben een spare disk!)
Pagina: 1