Ik ben van plan om binnenkort een server aan te schaffen.
Nou heb ik wat zitten onderzoeken op google en GoT, en nu heb ik een server gevonden waar ik mijn oog op heb laten vallen, nu vraag ik jullie deskundigheid over een paar zaken waar ik niet uitkom
Daarvoor wil ik jullie gebruiken
Het wordt een webserver wat voor ongeveeer 120 sites als webservertje moet spelen. Windows 2003 Web Edition, IIS, MSSQL Server 2000 komen erop te draaien. (Nee ik stap niet over naar Linux) Het gaat hier om sites met een database. Van hele eenvoudige sites, met niet al teveel bezoekers (tientallen per dag), tot wat grotere sites, misschien 100/200 per dag. Ik neem als voorbeeld 120 sites * 200 unieke gebruikers per site = 24000 unieke gebruikers per dag. Ik ga maar even van het maximum uit. Dat getal vermenigvuldig ik met 4. 4 * 24000 = 96000 hits per dag. (Beetje een realistische berekening?)
Dit is slechts een gok maar ik denk dat t redelijk in de buurt moet komen. Kan dit systeempje deze vraag aan? En hoeveel bandbreedte heb ik hier ongeveer voor nodig?
Ik wil een goede, stabile webserver kopen. Ik heb gekozen voor het merk Dell, dus andere merken zoals Compaq of zelfbouw doe ik niet aan. Niet dat deze niet goed zijn maar gewoon omdat ik het niet te moeilijk wil maken, keuze gemaakt
. De server moet uiteraard niet teveel kosten, mijn budget is niet zo groot. Als jullie iets op een andere manier zouden oplossen, laat dat ff weten graag
.
De server: PowerEdge 750 SCSI
Ik heb na het lezen van de ervaringen van anderen opnieuw een server samen gesteld
Ik heb alle reacties gelezen en nog eens nagedacht en de volgende server heeft nu mijn voorkeur:
Single Intel® Xeon processor 2.4GHz with 512K cache, 533MHz Front Side Bus
1GB DDR SDRAM (2x512MB 266MHz DIMMs)
One Non-Redundant Power Supply
Riser 2X64-Bit/133MHz PCIX included
PE1750 Bezel Assembly
24x Max IDE CD-ROM
1e, 2e en 3e hd 36GB 10,000rpm 1" U320 SCSI hard drive (RAID 5)
PERC 4/Di embedded RAID (with 128MB of battery backed Cache).
Het verschil met de PowerEdge 750 uit mijn vorige starterspost:
1. Intel® Xeon processor 2.4GHz ipv Intel® Pentium® 4 Processor 2.8GHz 1MB
cache
2. 1GB DDR SDRAM (2x512MB 266MHz DIMMs) ipv 512MB ECC DDR Memory, 400MHz (2X256GB)
3. 3 36GB 10,000rpm 1" U320 SCSI hard drives in raid 5 ipv 2 18GB U320 15,000 rpm 68-pin SCSI hard drives in raid 1
4. er komt een slimline 24x Max IDE CD-ROM in
5. PERC 4/Di embedded RAID (with 128MB of battery backed Cache). ipv PERC 4/SC RAID Controller (64MB Cache)
Ik kan als ik wil nog 1gb aan geheugen erbij stoppen, en als het ECHT nodig is, een 2e Xeon processor
Dit alles voor 2378.81 EUR (incl. BTW)
Prijzen zijn exclusief verzendkosten. Dat is dezelfde prijs als de PowerEdge 750 die ik eerst had samengesteld

Het wordt een webserver wat voor ongeveeer 120 sites als webservertje moet spelen. Windows 2003 Web Edition, IIS, MSSQL Server 2000 komen erop te draaien. (Nee ik stap niet over naar Linux) Het gaat hier om sites met een database. Van hele eenvoudige sites, met niet al teveel bezoekers (tientallen per dag), tot wat grotere sites, misschien 100/200 per dag. Ik neem als voorbeeld 120 sites * 200 unieke gebruikers per site = 24000 unieke gebruikers per dag. Ik ga maar even van het maximum uit. Dat getal vermenigvuldig ik met 4. 4 * 24000 = 96000 hits per dag. (Beetje een realistische berekening?)
Dit is slechts een gok maar ik denk dat t redelijk in de buurt moet komen. Kan dit systeempje deze vraag aan? En hoeveel bandbreedte heb ik hier ongeveer voor nodig?
Ik wil een goede, stabile webserver kopen. Ik heb gekozen voor het merk Dell, dus andere merken zoals Compaq of zelfbouw doe ik niet aan. Niet dat deze niet goed zijn maar gewoon omdat ik het niet te moeilijk wil maken, keuze gemaakt
De server: PowerEdge 750 SCSI
Ik heb na het lezen van de ervaringen van anderen opnieuw een server samen gesteld
Ik heb alle reacties gelezen en nog eens nagedacht en de volgende server heeft nu mijn voorkeur:
Single Intel® Xeon processor 2.4GHz with 512K cache, 533MHz Front Side Bus
1GB DDR SDRAM (2x512MB 266MHz DIMMs)
One Non-Redundant Power Supply
Riser 2X64-Bit/133MHz PCIX included
PE1750 Bezel Assembly
24x Max IDE CD-ROM
1e, 2e en 3e hd 36GB 10,000rpm 1" U320 SCSI hard drive (RAID 5)
PERC 4/Di embedded RAID (with 128MB of battery backed Cache).
Het verschil met de PowerEdge 750 uit mijn vorige starterspost:
1. Intel® Xeon processor 2.4GHz ipv Intel® Pentium® 4 Processor 2.8GHz 1MB
cache
2. 1GB DDR SDRAM (2x512MB 266MHz DIMMs) ipv 512MB ECC DDR Memory, 400MHz (2X256GB)
3. 3 36GB 10,000rpm 1" U320 SCSI hard drives in raid 5 ipv 2 18GB U320 15,000 rpm 68-pin SCSI hard drives in raid 1
4. er komt een slimline 24x Max IDE CD-ROM in
5. PERC 4/Di embedded RAID (with 128MB of battery backed Cache). ipv PERC 4/SC RAID Controller (64MB Cache)
Ik kan als ik wil nog 1gb aan geheugen erbij stoppen, en als het ECHT nodig is, een 2e Xeon processor
Dit alles voor 2378.81 EUR (incl. BTW)
Prijzen zijn exclusief verzendkosten. Dat is dezelfde prijs als de PowerEdge 750 die ik eerst had samengesteld
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2004 16:33 . Reden: update van starterspost ]