Toon posts:

Hard disk cooler?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb heb een 80Gb harde schijf ide ata 133 met 7200 RPM en 8 MB cache. Nu werd er mij aanbevolen door de winkel waar ik dit kocht om er een HDD cooler aan te zetten. (Dan ging hij wat langer mee.) Ik heb dat dus gedaan maar die cooler maakt behoorlijk wat geluid. En aangezien mijn pc 24/7 draait en naast mijn bed staat is dit niet zo prettig. Is het nu erg nadelig als je deze cooler er niet onder zet?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 04:15:
Ik heb heb een 80Gb harde schijf ide ata 133 met 7200 RPM en 8 MB cache. Nu werd er mij aanbevolen door de winkel waar ik dit kocht om er een HDD cooler aan te zetten. (Dan ging hij wat langer mee.) Ik heb dat dus gedaan maar die cooler maakt behoorlijk wat geluid. En aangezien mijn pc 24/7 draait en naast mijn bed staat is dit niet zo prettig. Is het nu erg nadelig als je deze cooler er niet onder zet?
Hangt Eraf... ik heb een Chieftec kast dust mijn harde schijven worden standaard al actief gekoeld, maar ze hebben gelijk dat een beetje snelle harde schijf van vandaag zo 40 graden wordt.... als hij actief gekoeld wordt!

There is no place like ::1

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hang je harddisk zonder koeler in de kast, en laat er van vooraf een grote 120 mm papst overheen blazen. Vergelijkbaar effect - minder herrie :)

Verwijderd

Anders kan je altijd nog een zalman hdd cooler aanschaffen, de nieuwste werken met heatpipes en geen fans... Dus stiller kan niet eigenlijk, zijn alleen wel iets duurder in de aanschaf.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 06:27:
Anders kan je altijd nog een zalman hdd cooler aanschaffen, de nieuwste werken met heatpipes en geen fans... Dus stiller kan niet eigenlijk, zijn alleen wel iets duurder in de aanschaf.
... en zijn vooral duur en weinig nuttig. Kun je beter voor een tiende van de prijs normale metalen hddbrackets kopen (5.25" -> 3.5" brackets dus), en een leuke 120mm fan. Hoor je ook niet met een goeie fanspeedcontroller er op. Ben je voor de prijs van 1 zalman hittepijp-unit je hele bak met hd's aan het koelen.

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook een fan controller op je hdd cooller zetten en als je dan niet te veel herrie wilt hebben zet je de fans langzamer. en zeker als je niets doet met je pc wordt je hdd niet zo warm als je je pc actief gebruikt.

Het is maar een idee ;)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
ik vind harddisks koelen nog al overdreven, zo'n ding moet gewoon zonder koeling goed functioneren en de levensduur zou niks uit moeten maken.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

Leuk dat je dat vind Mister_X. Als ik jou was zou ik het erbij zetten als je een HDD RMA moet sturen. Misschien vinden ze het dan echt jammer voor je dat je al je data kwijt bent...

HDD's kun je tegenwoordig maar beter wel koelen. Doordat de markt steeds meer vraagt om snellere en grotere HDD's komt er steeds meer warmte vrij terwijl de schijven steeds gevoeliger worden voor deze warmte.
Gelukkig hebben de meeste moderne hdd's temperatuur monitoring in de SMART ingebouwd zitten. Programa's als speedfan kunnen deze waardes uitlezen. Kijk eerst hoe warm je HDD's worden onder normaal gebruik zonder extra koeling. Een graad of 35 is wel de max. omdat je dan ook bij zwaardere belasting en warm weer binnen acceptabele grensen blijft. Bij hogere temperaturen is het nodig om je HDD actief te koelen. Vaak is een 8 CM fannetje die op de voorkant van de HDD blaast(zoals bij Antec/chieftec kasten) al voldoende. Een 12CM fan die lucht van buitenaf aanzuigt via een stoffilter is ongeveer de ideale situatie.

[ Voor 25% gewijzigd door NBK op 11-06-2004 14:46 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

Mister_X schreef op 11 juni 2004 @ 14:25:
ik vind harddisks koelen nog al overdreven, zo'n ding moet gewoon zonder koeling goed functioneren en de levensduur zou niks uit moeten maken.
Overigens kan ik mij herinneren dat er tegenwoordig nog steeds passief gekoelde videokaarten zijn, en die waren er vroeger nog meer. En daarvoor bestonden naar ik geloof ook passief gekoelde processoren. Die dingen moeten het ook maar zonder koeling doen 8)7

Volgens mij is het over een tijdje normaal dat je hdd's echt actief moet koelen zoals een processor. Nu kun je meestal idd nog wel zonder.

Kan ik mn hdd's aansluiten op de reserator 8)
NBK schreef op 11 juni 2004 @ 14:41:
...
Gelukkig hebben de meeste moderne hdd's temperatuur monitoring in de SMART ingebouwd zitten. Programa's als speedfan kunnen deze waardes uitlezen. Kijk eerst hoe warm je HDD's worden onder normaal gebruik zonder extra koeling.
....
Euhm, ik heb SATA schijven, waarom werkt het daarbij niet als ze in een RAID 0 op mn intel ICHr5 (of zoiets) controler zitten?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2004 15:13 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mister_X schreef op 11 juni 2004 @ 14:25:
Maxtor zelf heeft daar toch echt een andere mening over.

link.

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
Kheb in het verleden al eens een hard disk gehad daarvan was de cooler kapot gegaan. Ik heb dit niet door gehad en ik kreeg er na verloop van tijd steeds meer beschadigde cluster bij totdat hij het op een dag heeft begeven. Nu weet ik niet of die cooler daar de oorzaak van was maar dat soort dingen zijn erg lullig.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik wat al eerder genoemd gewoon een fan controller in je kast zetten. Ik heb dat ook overdag laat ik mijn fans vol draaien en s'avonds als ik ga slapen zet ik ze gewoon zachter waardoor er wel koeling is maar ik ook een goede nachtrust heb ;)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-03 16:04
DataBeest schreef op 11 juni 2004 @ 16:49:
[...]

Maxtor zelf heeft daar toch echt een andere mening over.

link.
Toch staan daar rare dingen bij:

- It's better to over-pressurize rather than under-pressurize your system case

Euh... betekende een hogere druk niet ook een hogere temperatuur?

- Airflow overkill is your safest bet, since dust buildup over time reduces the systems cooling capabilities.

Hoe meer airflow, hoe meer 'dust buildup', toch? Zeker bij de gemiddelde tweaker, in de slaapkamer...

Verder ben ik het wel met ze eens... ik heb hier een fan voor mijn harddisk hangen, die op een extreem laag toerental draait. Je voelt 'm bijna niet, hoort 'm helemaal niet, maar mijn harddisk (ook Maxtor) wordt niet warmer dan 30 graden.
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 01:01:
Kheb in het verleden al eens een hard disk gehad daarvan was de cooler kapot gegaan. Ik heb dit niet door gehad en ik kreeg er na verloop van tijd steeds meer beschadigde cluster bij totdat hij het op een dag heeft begeven. Nu weet ik niet of die cooler daar de oorzaak van was maar dat soort dingen zijn erg lullig.
Nou... euh... bij deze geeft TS zelf antwoord op zijn vraag... lijkt me duidelijk toch?
Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 01:09:
Als ik jou was zou ik wat al eerder genoemd gewoon een fan controller in je kast zetten. Ik heb dat ook overdag laat ik mijn fans vol draaien en s'avonds als ik ga slapen zet ik ze gewoon zachter waardoor er wel koeling is maar ik ook een goede nachtrust heb ;)
En toch... als ze 's nachts met minder koeling kunnen draaien, waarom dan overdag niet?
Of ben jij overdag continu full-load met je harddisk aan het draaien?

[ Voor 35% gewijzigd door dreamscape op 12-06-2004 01:15 ]

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

dreamscape schreef op 12 juni 2004 @ 01:12:
[...]
En toch... als ze 's nachts met minder koeling kunnen draaien, waarom dan overdag niet?
Nou ten eerste zit ik s'avonds niet heel de tijd achter mijn pc maar lig in bed.
S'avonds lopen wel wat downloads maar hij is niet continu vol aan't schrijven of lezen en worden dus niet echt warm. Als ik overdag aan't gamen ben willen ze best warm worden dus dan geef ik ze wat extra koeling. :)

Veel fans hebben een soort jankend geluid als ze op volle toeren draaien, laat je ze iets zachter draaien dan heb je dat geluid niet maar de koeling is niet heel veel minder. :)

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik heb zelf een revoltec hd cooler:
Afbeeldingslocatie: http://www.revoltec.de/images/products/rs004/rs004_rm.jpg

Deze maakt bijna geen geluid, hij valt iig niet op (met de case open). De temperatuursdaling is ook prima! Van 42 graden (stressed) naar 17 graden (idle).

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/17401YXgPGQK8.JPG

Ik vind het toch best belangrijk dat mijn data lang bewaard klan blijven, zo hoef je niks op cd's te branden! ---RRR--- haat branden! :r

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
17 graden zou ik ook niet al te serieus nemen... in een normaal huis/gebouw is de temp. toch al gauw z'n 18-20 graden (vooral met dit weer). En ook al heb je een goede koeler, die HD produceert altijd nog wel wat extra warmte (vooral als ie een tijdje aan heeft gestaan), In elk geval is ie warmer dan de omgevingstemperatuur. Dus lijkt me sterk dat ie echt 17 graden is....

Maar over het koelen van je HD. Ik heb er zelf ook een 80mm fan op staan. Ook al zit er nog wel garantie op, ik vind het toch wel belangrijk dat mn data niet kwijt raakt (ondanks backups). Op mn vorige pc kast had ik zo'n schakelaartje om de casefans uit te zetten. Een keer had ik die (per ongeluk) uit staan met warm weer en ik was wat spul aan het installeren (=veel HD werk). Opeens hoor ik een paar vage klikken van de HD, windows geeft blauw scherm en de pc reboot. Kreeg daarna scandisk en ja hoor, een paar bad sectors :( Schijfje doet het verder nog wel goed, maar het was wel heel toevallig dat net op het moment dat ik de koeler even uit had zoiets gebeurde... En natuurlijk zou een schijf gewoon zonder koeling moeten functioneren, maar het leek toch een verband te hebben met de koeling.

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
In laptops worden ze ook heel warm, en dat maar met 4200 rpm. Voorbeeldje:
[ 40GB Ultra DMA 66/100, 4200RPM ]

---

In hdd service geeft ie ook 17 aan. Tis een maxtor 120GB @8MB. Misshien blaast ie rechtstreeks tegen de temp sensor aan waardoor de waarde te laag lijkt.

Verwijderd

neem een zalman harddisk koeler of een silentmaxx harddiskkoeler en die nog een actief koelen op bv 5volt >:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juni 2004 @ 02:12:
neem een zalman harddisk koeler of een silentmaxx harddiskkoeler en die nog een actief koelen op bv 5volt >:)
Die silentmaxx zou ik nemen, duidelijke voordelen: minstens net zo veel oppervlakte als de zalman (op het oog) maar deze dempt meteen het geluid van je hdd's en dat is ook het eigenlijke doel van die silentmaxx "koeler" dat ie veel oppervlakte heeft en daardoor ook aardig koelt is handig meegenomen ;)

Ook wel handig is dat de koelvinnen in de lengterighting staan ipv heatpipes dwars, dus daar kun je makkelijk een ventilator over zetten als je wilt...

Maar goed, zoiets moet je uiteindelijk zelf beslissen...
Ik kan alleen maar zeggen dat ik ze heb, en dat het prima werkt, alleen met het warme weer laatst heb ik er even een 5v ventilator op gezet omdat de hitte nergens naartoe kon vanwege de opbouw van mn kast en omdat het op de kamer toch enorm heet was (lekker in de zon) Maar dat had ik met de zalman ook gemoeten denk ik zo...

Verwijderd

Ik heb er zo'n standaard koelertje van een tientje met 2 van die 60mm fannetjes onder op 7,5V en dat scheelt ontzettend in temperatuur van de HD. Door de lage spanning draait het lekker rustig.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
dreamscape schreef op 12 juni 2004 @ 01:12:
[...]

Toch staan daar rare dingen bij:

- It's better to over-pressurize rather than under-pressurize your system case

Euh... betekende een hogere druk niet ook een hogere temperatuur?
Als jij een drukverschil van ca. +50bar in je machine kan maken wel. We hebben het hier over een drukverschil van hooguit enkele mBar; dat scheelt echt geen f*ck in temperatuur. Overigens is het me niet duidelijk waar een kleine overdruk in je systeemkast goed voor zou zijn; ik kan er zo 123 geen argument voor verzinnen.
- Airflow overkill is your safest bet, since dust buildup over time reduces the systems cooling capabilities.

Hoe meer airflow, hoe meer 'dust buildup', toch?
We hebben het hier over airflow overkill. De theorie hierachter is dat de airflowzo groot is dat het fijnere stof niet de kans krijgt om neer te slaan in de pc maar met de lucht mee naar buiten wordt gevoerd voordat het daartoe de kans heeft.
Het hangt er natuurlijk maar net vanaf hoe je de machine gebruikt. Als je de hele dag zit te Photoshoppen en je hebt te weinig geheugen in je bak, of je doet veel videomontage, dan zal die schijf overdag echt wel lekker warm worden. Als je de machine daarentegen als een webserver gebruikt met eenn 10Mbit upload-lijn, dan kan het downloadgedrag van je clients er best voor zorgen dat het verschil in warmte tussen dag en nacht niet zo groot is.
Maar ik schat toch in dat de gemiddelde hdd overdag toch wat warmer is dan 's nachts (ook vanwege de vaak hogere omgevingstemperatuur overdag dan 's nachts).

Zelf draai ik met 2x DMP9 in RAID-1. De schijven zijn op de zijkant met de PCB's naar elkaar toe gemonteerd, met een ruimte van ca. 6cm ertussen. Boven en onder de constructie is het geheel afgedekt met kartonnen plaatjes, zodat er een tunnel tussen de schijven ontstaat. Aan één kant van de tunnel is een 80mm fan gemonteerd die meestal op ca. 1450rpm draait. De temperatuur van de disks kan ik niet meten omdat ze op een RAID-controller zitten (die geen SMART-uitlezing ondersteunt), maar als ik de kast openmaak en aan de schijven voel, dan zijn ze niet warmer dan kamertemperatuur.

[ Voor 5% gewijzigd door koraks op 13-06-2004 09:47 ]

Verwijderd

er zijn wel koelers die heeeel stil zijn, heb zelf ook 4 x 200 gig erin, met een paar koelers dus, maar 4 koelers maken wel geluid, maar in het begin eentje dus niet echt.
Pagina: 1