[a7n8x] dual channel uitzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pdehoop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik heb 3 512mb reepjes van kingston valueram.
Op het doosje stond uitdrukkelijk dat het geen dual channel ondersteund.
Helaas, maar prima.

Stop ik echter mijn drie reepjes in de desbetreffende sloten, dan gaat hij wel in dual channel mode draaien, aangezien de twee blauwe slots gevuld zijn.

Als ik maar twee repen plaats, in de zwarte en degen ernaast, dan draait hij rustig op single channel, maar plaats ik ze beide in de blauwe, dan gaat hij over naar dal channel.

Dit werkt echter niet. Krijg dat blauwe schermen en win32k.sys errors.

Weet iemand of het mogelijk is en hoe ik dual channel kan uitzetten?
Dus dat ik weer gewoon met 3 repen kan computeren?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Geef je specs eens even, zo kunnen we je niet helpen. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Kan niet :)

Watvoor chips zitten er op dat mem?

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Kan je dual channel niet in je BIOS uitschakelen?

Money for nothin' and your chicks for free

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

DeeJee schreef op 11 juni 2004 @ 09:05:
Kan je dual channel niet in je BIOS uitschakelen?
Dat is ongeveer de vraag van de TS :P

Ik dacht dat dual channel automatisch uitging als alle 3 de SLOTS gevuld waren, maar blijkbaar niet.

Volgens mij kan je in de bios dual channel uitschakelen, staat standaard op auto, misschien bij jou op ON. Zet dat maar is op OFF

^^ Dit bovenstaande weet ik niet zeker of het kan, ben nu niet thuis, dus ik kan het niet opzoeken in de bios voor je, maar heb je eigenlijk wel de handleiding van je mobo geraadpleegd? Zo niet, doe dat dan even. Als je het uit kan zetten, moet dat vast wel in de handleiding staan.
suc6

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 15:31

Steffy

Ayreonaut

Waarom zou je het uit willen schakelen? 8)7 8)7 8)7

• Hann1BaL

Hann1BaL

Steffy schreef op 11 juni 2004 @ 09:15:
Omdat het niet goed werkt bij de TS met 3 geheugenREEPJES. Wel eerst de startpost lezen graag :D

@Steffy:
Inderdaad, een biosupdate kan wonderen doen. De vraag is ook, of het geheugen dat je hebt, ook in het lijstje staat wat ASUS geeft als geheugen dat zeker werkt.

[ Voor 28% gewijzigd door Hann1BaL op 11-06-2004 13:02 ]

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 15:31

Steffy

Ayreonaut

Hann1BaL schreef op 11 juni 2004 @ 09:16:
[...]

Omdat het niet goed werkt bij de TS met 3 geheugenbankjes. Wel eerst de startpost lezen graag :D
Lijkt me sterk, ik heb het zelfde mobo en het werkt perfect, anders eens een Bios update er over heen hogen :?

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Steffy schreef op 11 juni 2004 @ 09:15:
pdehoop schreef op 11 juni 2004 @ 03:44:

Als ik maar twee repen plaats, in de zwarte en degen ernaast, dan draait hij rustig op single channel, maar plaats ik ze beide in de blauwe, dan gaat hij over naar dal channel.

Dit werkt echter niet. Krijg dat blauwe schermen en win32k.sys errors.

Weet iemand of het mogelijk is en hoe ik dual channel kan uitzetten?
Dus dat ik weer gewoon met 3 repen kan computeren?
Hann1BaL schreef op 11 juni 2004 @ 09:10:
[...]

Dat is ongeveer de vraag van de TS :P
Was dus meer een antwoord dan een vraag :)

[ Voor 24% gewijzigd door DeeJee op 11-06-2004 09:23 ]

Money for nothin' and your chicks for free

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

Het zit geïntegreerd in de nForce2-chipset, dus je hebt helaas pech: met 3 banks gevuld gebruik je gewoon DC, jammer genoeg. Oplossing is je RAM inruilen voor RAM dat wel in DC wil werken op de A7N8X. Verschillende Kingston en Corsair modules hebben met een paar revisies van de A7N8X (Deluxe) al last gegeven, dus tja.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

3 banken gevult, dan kan het moederbord niet eens in dual channel draaien ;) . Volgens mij ziet hij het dus automatisch of de 2 ''goede'' banken gevult zijn en anders draait hij gewoon single.

edit: te laat :9

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2004 09:25 ]

• Remy

Remy

Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 09:24:
3 banken gevult, dan kan het moederbord niet eens in dual channel draaien ;) . Volgens mij ziet hij het dus automatisch of de 2 ''goede'' banken gevult zijn en anders draait hij gewoon single.

edit: te laat :9
Natuurlijk wel. Met 3 banks gevuld werken banks 1 en 2/3 in DC. Ik draai op mijn Lanparty NFII Ultra B ook in DC, en echt met alle banks gevuld:

Bank1: 512MB Kingston HyperX PC3500 1e memcontroller
Bank2: 256MB Kingston HyperX PC3000 2e memcontroller
Bank3: 256MB Kingston HyperX PC3000 2e memcontroller

In totaal werkt er dus 1024MB in DC, dubbel 256 op de 2e memcontroller, en enkel 512 op de 1e. Dit soort zaken staat allemaal uitgelegd in de handleiding, en in de faq's op de websites van fabrikanten...

DC is zo simpel :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Remy schreef op 11 juni 2004 @ 09:36:
[...]
Natuurlijk wel. Met 3 banks gevuld werken banks 1 en 2/3 in DC. Ik draai op mijn Lanparty NFII Ultra B ook in DC, en echt met alle banks gevuld:

In totaal werkt er dus 1024MB in DC, dubbel 256 op de 2e memcontroller, en enkel 512 op de 1e. Dit soort zaken staat allemaal uitgelegd in de handleiding, en in de faq's op de websites van fabrikanten...

Sorry, dan heb ik het allemaal verkeerd gelezen ooit of eerder verkeerd begrepen 8)7 . Dankje Remy voor de kleine uitleg :*)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hann1BaL schreef op 11 juni 2004 @ 09:10:
[...]

Ik dacht dat dual channel automatisch uitging als alle 3 de bankjes gevuld waren, maar blijkbaar niet.
Hann1BaL schreef op 11 juni 2004 @ 09:16:
[...]

Omdat het niet goed werkt bij de TS met 3 geheugenbankjes.
Remy schreef op 11 juni 2004 @ 09:23:
Het zit geïntegreerd in de nForce2-chipset, dus je hebt helaas pech: met 3 banks gevuld gebruik je gewoon DC, jammer genoeg.
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 09:24:
3 banken gevult, dan kan het moederbord niet eens in dual channel draaien ;) .
Remy schreef op 11 juni 2004 @ 09:36:
[...]

:X :X :X

Mensen, wat jullie hier lopen te verkondigen is door verkeerde naamgeving fout :o

Bank != slot != DIMM

Een DIMM slot kan één DIMM bevatten, maar een enkele DIMM kan afhankelijk van de chip configuratie één of twee banks bevatten- enkelzijdige DIMMs tellen voor één bank, dubbelzijdige voor twee.

Een mobo met drie DIMM sloten kan dus met in totaal zes banken gevuld worden. En boven de vier banken (wat je dus met twee, drie of vier DIMMs kunt bereiken :o ) krijg je vaak problemen met stabiliteit. Dat staat dus redelijk los van de hoeveelheid gebruikte DIMMs. Ook zullen moederborden vaak boven een bepaald aantal banken de snelheid van de geheugenbus automatisch terugschroeven.

Kortom, als je banks en sloten/DIMMs door elkaar gaat halen mis je al deze potentiele factoren.

TS: geef eens fatsoenlike specs van die DIMMs - daarmee bedoel ik dus hoeveel chips er per DIMM zitten en wat voor chips dat zijn. Dan kunnen we eens zinnige uitspraken doen hier. Ik vermoed overigens dat het dubbelzijdige DIMMs zijn met elk 16 chips met een 32Mx8 structuur, en dat de problemen met name ofwel bij de gebruikte chips zitten, danwel bij de totale load van de geheugenbussen doordat elke DIMM twee banks gebruikt...

Oslik blyat! Oslik!

• Remy

Remy

dion_b: in mijn handleiding staat toch echt bank 0, 1, 2, (0 is dichtst bij CPU) ik kan er niks aan doen :P

LinkedIn
Instagram

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Remy schreef op 11 juni 2004 @ 12:55:
dion_b: in mijn handleiding staat toch echt bank 0, 1, 2, (0 is dichtst bij CPU) ik kan er niks aan doen :P
Pff, vertalingen uit het Taiwanees gaan wel vaker mis...

Zie ook:
RAM FAQ: Bank

Oslik blyat! Oslik!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ik heb ook het idee dat de termen eigenlijk min of meer door iedereen een overal door elkaar gebruikt worden. Maar wel informatieve reply!!

• Remy

Remy

Och, het belangrijkste is dat we weten waar we het over hebben, reepjes, banks, slots, enzo :P. Zolang men geen RAM in PCI-sloten gaat zitten frutten, is het ok ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Remy schreef op 11 juni 2004 @ 13:01:
Och, het belangrijkste is dat we weten waar we het over hebben, reepjes, banks, slots, enzo :P. Zolang men geen RAM in PCI-sloten gaat zitten frutten, is het ok ;)
Kan natuurlijk ook :*) . Je brengt me nog op geniale ideeen :P

• pdehoop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-06-2024
Zoals ik al zei, het zijn 3 reepjes 512 MB PC 2700 valueram van kingston.
kvr333/512R

Dit is inderdaad dubbelzijdig met 32x8 chippies.

Bij mij staat er dus ook 0,1,2,3,4,5 gevuld als ik ze alle drie erin heb zitten.

Maar vraag was dus niet waarom het niet werkt en hoe ik dual channel kan aanzetten, maar hoe ik het juist kan uitzetten. Dit geheugen werkt daar namelijk niet mee.

Maar ik las al dat dit helaas niet mogelijk is.
Dan houdt het dus op.
Helaas...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Remy schreef op 11 juni 2004 @ 13:01:
Dat is het juist, ik denk dat het probleem komt door teveel belasting van de geheugenbus(sen) doordat er teveel banks in geprikt worden. Ik meen me te herinneren dat een Gigabyte Ga-7N400Pro ging steigeren zodra er meer dan 3 banks op een enkele controller kwamen te staan. 3 banks betekent dus een twee DIMMs, eentje enkelzijdig en eentje dubbelzijdig.
Hier worden op de ene controller twee en op de andere controller vier banks ingezet. En over dat laatste heb ik dus mijn twijfels. Als je 'banks' gaat gebruiken voor DIMM sloten, dan kom je er nooit uit hoeveel banks echt gebruikt worden :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1