[Laptops] Meet je batterijduur en vertel het ons!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een keer een klein scriptje gemaakt om de batterijduur van mijn ibook te testen. Dat is misschien ook interessant voor andere mensen.

Het zou erg interessant zijn om dit script eens te laten draaien op je notebook en de volgende gegevens in dit topic te plaatsen:

- Merk
- Model
- Type
- Hoe lang de batterij mee ging
- Wat voor werkzaamheden je ondertussen uitvoerde (surfen, wifi aan?, gamen?, film?)

Dit maakt duidelijk hoe lang een laptop in de praktijk mee gaat en dat is vaak niet zoals op de doos staat. Dat kan interessante info opleveren, met name voor mensen die jouw type hebben en willen vergelijken of een dergelijk model willen kopen. Dit is dus niet zomaar een opsom topic.

Het script: http://www.moevie.nl/misc/

Laat dit script in het venster op de achtergrond draaien totdat je laptop uitvalt. Stop het script, nadat je de stekker in het stopcontact hebt gestoken, en kijk in het nieuw aangemaakte battery-log.txt voor de batterijduur.

Als ik mijn ibook dichtklap en hij gaat in de slaapstand stopt alles, ook dit script. Als dit niet het geval is met jouw laptop, meldt dit dan wel, dit kan een vertekend beeld geven. (script loopt door terwijl het ding lang in slaapstand staat, waardoor het lijkt alsof hij 3 dagen met zijn batterij toe kan)

Mijn eigen resultaat:

iBook 12" g4 800 mhz (standaard)
- alleen wifi en surfen = 4 uur 30 minuten
- wifi + aflevering serie + surfen = 3 uur 50 minuten.

[ Voor 28% gewijzigd door Q op 13-06-2004 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hrm.

Dit is een beetje een opsomtopic. Daarnaast ligt het er nogal aan hoe zuinig de gebruiker op zijn/haar accu is (geweest) en hoe oud de accu is. Bij het kijken van een serie is het ook handig om te weten of deze in bijv. mpg of vxid is gecodeerd, scheent nogal in verbruik. Verder kun je met een hele hoop instellingen het verbruik vergroten of verkleinen. Ik kan op mijn Acer 5+ uur halen als ik 'm goed instel met surfen en wifi, maar als ik hem anders instel haal ik de drie uur nog nieteens. M.a.w., beetje onzinnige test.

Verder kloppen de gegevens m.b.t. batterijduur welke de fabrikanten geven vaak prima. Bij mij dus bij gewoon surfen enzo 5 uur, bij intensief gebruik 2,5-3 uur. (Acer 2023wlmi)

[ Voor 15% gewijzigd door pagani op 11-06-2004 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
ik denk dat je beter een tool kan schrijfen die op een bootable media wordt gezet. Hierdoor krijg je een beter beeld dan te vertellen wat je allemaal doet.

En dan doet het er natuurlijk ook nog toe hoe hoog je contrast, e.d. instellingen van je scherm zijn (of bijv ofje hd in ruststand gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Opzich een leuk initiatief maar ik denk niet dat het een erg objectieve meting zal geven.
over de duur van mijn laptop batterij kan ik kort zijn, net als de duur van de batterij :( 2 minuten :'(
(wel 3 jaar oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:02
Mystic Spirit schreef op 11 juni 2004 @ 10:18:
Opzich een leuk initiatief maar ik denk niet dat het een erg objectieve meting zal geven.
over de duur van mijn laptop batterij kan ik kort zijn, net als de duur van de batterij :( 2 minuten :'(
(wel 3 jaar oud)
Heb jij ook zo'n super bak die van mij houdt het wel 8 minuten uit :(

Ik vind die batterijen echt veel te duur om zomaar ff te vernieuwen en heb er nu geen last van omdat er altijd stroom in de buurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
johnnyv.nl schreef op 11 juni 2004 @ 10:10:
Hrm.

Dit is een beetje een opsomtopic. Daarnaast ligt het er nogal aan hoe zuinig de gebruiker op zijn/haar accu is (geweest) en hoe oud de accu is. Bij het kijken van een serie is het ook handig om te weten of deze in bijv. mpg of vxid is gecodeerd, scheent nogal in verbruik. Verder kun je met een hele hoop instellingen het verbruik vergroten of verkleinen. Ik kan op mijn Acer 5+ uur halen als ik 'm goed instel met surfen en wifi, maar als ik hem anders instel haal ik de drie uur nog nieteens. M.a.w., beetje onzinnige test.
Niet onzinnig, vertel maar eens met welke instellingen je welke resultaten haalt.
Verder kloppen de gegevens m.b.t. batterijduur welke de fabrikanten geven vaak prima. Bij mij dus bij gewoon surfen enzo 5 uur, bij intensief gebruik 2,5-3 uur. (Acer 2023wlmi)
Okee, maar dat komt zo uit de losse pols. Time het maar eens echt. is het nu 5 uur? of eigenlijk 4 uur 45? Is het nu 2.5 of drie uur? Meten = weten.
ik denk dat je beter een tool kan schrijfen die op een bootable media wordt gezet. Hierdoor krijg je een beter beeld dan te vertellen wat je allemaal doet.
Een cd die een bepaald gebruik simuleert. Is een idee. Maar wat is standaard? Ik denk dat dit een heel laagdrempelige test is om een indicatie te krijgen.
En dan doet het er natuurlijk ook nog toe hoe hoog je contrast, e.d. instellingen van je scherm zijn (of bijv ofje hd in ruststand gaat).
Ja. Vertel dat er gewoonbij.
over de duur van mijn laptop batterij kan ik kort zijn, net als de duur van de batterij 2 minuten
(wel 3 jaar oud)
Iedereen roept: ja mijn batterij gaat ongeveer 3.5 - 4 uur mee. Maar hoe lang gaat hij nu *echt* mee? allemaal gegis op gevoel.

Start het script, trek de stekker los en ga lekker op het ding werken. Vertel daarna wat je gedaan hebt en hoelang hij mee ging. Ik denk dat dit soort real-life tests weldegelijk interessant zijn. Zeker als 2 mensen met dezelfde hardware verschillende resultaten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Q ik snap je goede bedoeling, het probleem zit hem echter in de manier waarop je de meting verricht die prestaties van bepaalde batterijen moet gaan weergeven.

Om een betrouwbare prestatie-meting te kunnen verrichten zijn een aantal dingen van belang die jouw methode mist.
Het belangrijkste wat jij al mist is een eenduidige objectieve methode.
Iemand die farcry doet heeft in no-time zijn battarij leeg. Iemand die ff een half uur weg loopt bij zijn laptop en verder wat tekst typt in wordpad houd het lang vol. luisteren er ook nog een paar mensen alleen maar mp3tjes.
Vervolgens loop je er tegen aan dat al deze mensen verschillende laptops hebben met verschillende batterijen.

Verder ben je ook nog een representatieve groep gebruikers nodig en die staan op het moment nog niet in de rij.

Conclusie aan het einde van het topic is dat iedereen zijn batterij goed of slecht vindt, puur op basis van zijn eigen meetgegegvens omdat de andere gegevens niet vergelijkbaar zijn.

Het script vindt ik opzich wel leuk gewoon om voor jezelf te meten wat de prestaties van je eigen batterij zijn onder bepaalde omstandig heden. Hier zal alleen ook de logische conclusie uit volgen dat als de laptop intensievere berekeningen moet maken de batterij sneller leeg is.

Ik denk dus dat je idd aanstuurd op een opsom topic ook al is het niet je bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kan wel vrolijk je instellingen gaan posten, maar als je 'serie' net een 5 minuten langer is en in xvid zal het misschien al een kwartier en accu-tijd kosten. Het is gewoon nogal onmeetbaar. Daarnaast verbruiken diverse randapparaten nog stroom en zal het ook fiks uitmaken of je met 11mbps wifi'd of meer. Zo wordt het gewoon puur een opsomtopic, niet vergelijkbaar.

Een boot-idee zou beter zijn. Bijvoorbeeld een gamesimulatie in een loop en dan kijken hoe lang hij het trekt, een netwerkactie etc.

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 11-06-2004 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
Mystic Spirit schreef op 11 juni 2004 @ 14:19:
Q ik snap je goede bedoeling, het probleem zit hem echter in de manier waarop je de meting verricht die prestaties van bepaalde batterijen moet gaan weergeven.

Om een betrouwbare prestatie-meting te kunnen verrichten zijn een aantal dingen van belang die jouw methode mist.
Het belangrijkste wat jij al mist is een eenduidige objectieve methode.
Dat klopt zo'n cdtje is objectiever. Je kunt beter vergelijken.
Iemand die farcry doet heeft in no-time zijn battarij leeg. Iemand die ff een half uur weg loopt bij zijn laptop en verder wat tekst typt in wordpad houd het lang vol. luisteren er ook nog een paar mensen alleen maar mp3tjes.
Vervolgens loop je er tegen aan dat al deze mensen verschillende laptops hebben met verschillende batterijen.
Interessant voor mensen die een laptop zoeken of vergelijkingsmatteriaal willen. Nu is er *niets*.
Verder ben je ook nog een representatieve groep gebruikers nodig en die staan op het moment nog niet in de rij.
Hoeft niet.
Conclusie aan het einde van het topic is dat iedereen zijn batterij goed of slecht vindt, puur op basis van zijn eigen meetgegegvens omdat de andere gegevens niet vergelijkbaar zijn.
Dat laatste betwijfel ik. Als ik anderen met een ibook g4 800 hoor die *gemeten* 5.5 uur halen dan wil ik wel weten hoe.
Het script vindt ik opzich wel leuk gewoon om voor jezelf te meten wat de prestaties van je eigen batterij zijn onder bepaalde omstandig heden. Hier zal alleen ook de logische conclusie uit volgen dat als de laptop intensievere berekeningen moet maken de batterij sneller leeg is.
Ja. Maar dan gebaseerd op ervaring uit de praktijk. Als mensen posten:

4 uur met: beetje surfen, typen, soms even niets (nadenken), 40 minuten film kijken, vind ik dat duidelijk. Geeft een indicatie.

Ik zou mij kunnen voorstellen dat sommige laptops heel lang mee gaan, maar als ze intensief worden gebruikt bijv maar 2 uur halen. Terwijl een andere laptop, met een kortere duur onder hoge load toch 3 uur haalt. Dat is misschien interessant.
Ik denk dus dat je idd aanstuurd op een opsom topic ook al is het niet je bedoeling.
Dat was het wel, om wat gegevens te verzamelen. Niet super objectief, maar veel beter dan wat er nu is: niets. Mensen die beetje uit losse pols wat roepen.

Of je moet voor jou type (gewenste) laptop een ervaringen topic openen.

Kortom: nu is de foutmarge groot als mensen wat roepen, met een testscript wordt die kleiner. Met zo'n cd nog kleiner. Hoeveel is gissen. Maar het is een stuk betrouwbaarder als mensen hun bewering (hij gaat 3 dagen mee met Farcry!) even echt testen.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 11-06-2004 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

De foutmarge is op het moment inderdaad groot. Het probleem is alleen dat met jouw methode de foutmarge niet zo klein wordt dat het representatief is.

Het is natuurlijk ook een beetje flauw om te roepen dat je geen representatieve groep gebruikers nodig hebt. zonder deelnemers geen resultaten

Wil iemand hier iets zinnigs posten over de prestatie van zijn batterij, moet hij zijn hele configuratie hier typen inclusief alles aan randapparatuur en monitor instellingen. Als je dat soort dingen gaat posten kan je idd beter naar een per laptop gespecificeerd ervaringen topic. Dan hoef je maar 1 keer alle specs te benoemen en krijg je geen 100 posts met specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
Mystic Spirit schreef op 11 juni 2004 @ 15:01:
De foutmarge is op het moment inderdaad groot. Het probleem is alleen dat met jouw methode de foutmarge niet zo klein wordt dat het representatief is.
Er zijn veel variabelen die je niet onder controle hebt. Door meerdere metingen uit te voeren bij gelijk gedrag kun je weldegelijk relevante gegevens verkrijgen. Alleen meer werk voor de tester.

Ik denk dat die gegevens weldegelijk interessant genoeg zijn om voor het een of het ander te kiezen, mits er voldoende metingen zijn.
Het is natuurlijk ook een beetje flauw om te roepen dat je geen representatieve groep gebruikers nodig hebt. zonder deelnemers geen resultaten
waarvan acte.
Wil iemand hier iets zinnigs posten over de prestatie van zijn batterij, moet hij zijn hele configuratie hier typen inclusief alles aan randapparatuur en monitor instellingen. Als je dat soort dingen gaat posten kan je idd beter naar een per laptop gespecificeerd ervaringen topic. Dan hoef je maar 1 keer alle specs te benoemen en krijg je geen 100 posts met specs.
Ik denk dat merk / model / type wel voldoende is. Specs van zo'n ding kun je zelf opzoeken.

Maar het loopt niet storm dus tja. Het bloed wel dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:00
Op mijn toshiba A40 2.7GHz Celeron had ik op XP batterylife van 2 á 3 uur.
toen ik er 2000 op had gezet had ik een volle 5 uur met dezelfde instellingen dus dat scheelt echt enorm!

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
LED-Maniak schreef op 11 juni 2004 @ 21:28:
Op mijn toshiba A40 2.7GHz Celeron had ik op XP batterylife van 2 á 3 uur.
toen ik er 2000 op had gezet had ik een volle 5 uur met dezelfde instellingen dus dat scheelt echt enorm!
Het is de bedoeling dat je dit dus nameet met het script.

offtopic: ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe mensen zelf eigenlijk meten. Klok kijken? Beetje gokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Interessant topic. Zal zodra ik een nieuwe adapter heb, mijn "oude" C810 ook even aan de test werpen ;)
Lijkt me misschien wel grappig om te zien of er veel verschil zit tussen de wat oudere en nieuwe laptops: ja die accu's gaan dan wel langer mee in die Centrino's, wifi zuipt meer dan gewone UTP lan :)
Misschien dat we samen een mooie complete checklist moeten maken, dan krijgen we een goed overzicht.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
Merk, model en type lijkt mij duidelijk genoeg, met daarbij aangegeven de leeftijd en wat voor gedrag je er op hebt vertoond. Liefste alleen typen/internetten eventueel met wifi. Meerdere metingen zijn altijd interessant (haal je telkens de zelfde resultaten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:56

Metro2002

Memento mori

mijn laptoppie dan:

Topline amicus 3700
intel p3 1ghz (non mobile)
256mb ram
40gb hdd 4200tpm
vga ding van sis :r 32mb
cdrom speler en 14"TFT

doet ongeveer een uur met de accu als ik pontifex speel :P
en ongeveer anderhalf uur als ik gewoon internet erop

ding is ongeveer 3 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:56

Metro2002

Memento mori

dubbel, kan een mod deze post verwijderen please |:(

[ Voor 84% gewijzigd door Metro2002 op 13-06-2004 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mijn toshiba 1800 (celeron 800, 256mb, 15GB trage HD) kon de eerste 2 jaar oid wel zo'n 3 uur op de accu als je gewoon wat internet/desktopdingen deed. Een filmpje (divx) hield ie ong. een uur vol.

Het ding is nu bijna 3 jaar oud en de accu begint kuren te vertonen. Bij een accuniveau van zo'n 40-50% (volgens windows batterijmetertje) gaat ie al automatisch op standby :(. Effectief kun je er nu nog ong. een uur op de accu werken. Best wel jammer, want hij is niet zo zwaar, oerdegelijk en ik heb er nog niet zo lang een wifi-kaartje in. Even een nieuwe accu kopen dus zou je denken, maar die krengen zijn stervensduur :( Kun je haast beter een nieuwe laptop kopen ;(

[ Voor 23% gewijzigd door Palomar op 13-06-2004 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Topicstarter
Ik vind het erg vriendelijk dat mensen willen bijdragen aan dit topic, maar dan graag ook daadwerkelijk meten met het script en dus *niet* "ongeveer 3 uur" etc posten. Draai het script totdat hij uit valt en post je "score".

Post daarbij alleen merk, model, type en wat je hebt uitgespookt in die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45984

Hier een oud beestje :) : Toshiba Tecra 8000
PII 266 (wow!)
128MB ram
20GB schijf
Cheapo Neomagic videokaartje van 4MB :|
Asus WL-100G 54Mbit wlan kaartje

Draait met Gentoo stage1, ACPI zelf gepatchte 2.6.6 kernel met swsusp2 (voor hibernating). Wlan kaart was aan toen ie op batterij draaide, incl. een aantal programma's. Deed voor de rest niks.
Het scriptje gaf mij het volgende terug: 2:39:10
Dit was (natuurlijk) nadat de batterijniveau te laag werd en vervolgens via acpi events ging hibernaten.

Valt op zich mee voor dit mormel, maar heeft wel bij een batterijniveau van 30% een inzakking van 15 a 20%.
Pagina: 1