Lijnmeting wegens niet meer werkende ADSL . Wat meet het?

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:18
Mijn vader zit al bijna een maand zonder ADSL. ADSL via SPeedlinq over het BabyXL/Tiscali netwerk met een Speedtouch 330 USB modem.

Na contact met de helpdesk en herinstalleren van de drivers en checken van de splitter enz. werd een lijnmeting aangevraagd. Deze zou al op 24 mei binnen moeten zijn bij Speedlinq. 8)7

Enfin met IPconfig lees je wel het IP adres van de modem maar niet die van de Standaard Gateway. DNS server wordt niet gevonden is de melding die I.E. geeft.

Herinstalleren van Windows XP Pro Nl. is voorlopig geen optie. Die is vers en netjes dichtgebouwd zoals ik dat ook op mijn eigen computer heb gedaan.

De vraag die mij bezig houdt is wat meet de lijnmeting en wat voor conclusies kunnen daaruit getrokken worden? Het lijkt mij dat er of iets met de modem is of de buitenlijn aan de hand is.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Zo'n lijntest meet volgens mij of dat je telefoonlijn fysiek in staat is om een fatsoenlijke ADSL-verbinding tot stand te brengen. Dat er niet teveel ruis op zit enzo.

Maar ik kan er naast zitten.

Je zegt dat je 24 mei de uitslag van de lijnmeting had moeten hebben? Wat zegt Speedlinq hierover dan? Kan me niet voorstellen dat je nog geen contact hebt opgenomen. We zijn inmiddels bijna 3 weken verder...

Geef eens wat meer info over het probleem.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-02 13:27
Een lijnmeting meet de lijnlengte, demping en dat soort dingen. Ze hebben eigenlijk alleen maar nut als je de exacte lijnafstand wil weten, of wanneer je modem geen linesync heeft. Wanneer hij dat wel heeft (dat is wat ik uit jouw verhaal begrijp) is het nutteloos om een lijnmenting te doen. Dan zul je het toch echt in je pc, of bij de servers van speedlinq moeten zoeken.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• GrumpyGamerDad
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 15:40
Wat MagicTempest zegt klopt.

Probeer eens Ipconfig /all in te tikken dan krijg je al wat meer info.
Tevens zal je een ipadres voor dit modem van Speedlinq krijgen.
Als dit niet gebeurd zal je bij Speedlinq te reden gaan.

http://youtube.com/c/Mikesgameworld | Blizzard addict | Gamer pur sang

Verwijderd

Met een lijntest worden een aantal zaken gemeten : type lijn,impedantie,afstand,wel/geen ADSL,sluiting ed. Een lijn meting duurt ongeveer een minuut of twee ( doe ze zelf ook ).
Als je al wel lijnsync hebt ligt de fout hoogstwaarschijnlijk bij de ISP..

• EricJH
Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 23:39:
Met een lijntest worden een aantal zaken gemeten : type lijn,impedantie,afstand,wel/geen ADSL,sluiting ed. Een lijn meting duurt ongeveer een minuut of twee ( doe ze zelf ook ).
Als je al wel lijnsync hebt ligt de fout hoogstwaarschijnlijk bij de ISP..
Wil lijnsynch zeggen dat er wordt aangegeven dat er een adsl verbinidng aanwezig is met in dit geval 576kbit/s?

Heb nog met Dr. SPeedtouch de boel bekeken en die zeg dat het bij de ISP ligt en niet in de computer en de modem.

• EricJH
MagicTempest schreef op 11 juni 2004 @ 11:09:
Een lijnmeting meet de lijnlengte, demping en dat soort dingen. Ze hebben eigenlijk alleen maar nut als je de exacte lijnafstand wil weten, of wanneer je modem geen linesync heeft. Wanneer hij dat wel heeft (dat is wat ik uit jouw verhaal begrijp) is het nutteloos om een lijnmenting te doen. Dan zul je het toch echt in je pc, of bij de servers van speedlinq moeten zoeken.
Ga zo dadelijk met éé van mijn broers, HTS informatica ingenieur, met zijn laptop aan de slag. Zo kunnen we een mogelijke fout op pa's computer elemineren zonder WIndows XP PRo overnieuw te installeren.

Dr. Speedtouch geeft aan dat het aan de kant van de ISP ligt en niet in de computer of modem.
Telefoon internet doet het gewoon trouwens. Zo brak zijn de settins blijkbaar ook niet.

• EricJH
Tachyon schreef op 11 juni 2004 @ 10:05:
Zo'n lijntest meet volgens mij of dat je telefoonlijn fysiek in staat is om een fatsoenlijke ADSL-verbinding tot stand te brengen. Dat er niet teveel ruis op zit enzo.

Maar ik kan er naast zitten.

Je zegt dat je 24 mei de uitslag van de lijnmeting had moeten hebben? Wat zegt Speedlinq hierover dan? Kan me niet voorstellen dat je nog geen contact hebt opgenomen. We zijn inmiddels bijna 3 weken verder...

Geef eens wat meer info over het probleem.
Eind mei is er al een brief naar Speedlinq gegaan. Daar is ook nog geen antwoord op. Weet niet of de helpdesk weet heeft van de brief. Dr. SPeedtouch geeft aan dat bij de ISP geen verder internetverbiniding mogeljk is en niet bij de computer of modem.
Laat de ISP nou ontzetten door de war zijn en we dus niks verder komen. |:(

Enfin dadelijk met de laptop van één van mijn broers, ing.informatica, aan de slag bij Pa.
De laatse USB drivers van de site van Speedtouch.nl verhelpen het ook niet.

Enfin ik houd jullie nog wel op de hoogte.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Zo ziet een lijnmeting er uit:

4tel meting:
Telefoonnummer; <knip>
MIP error message,OK
Lengte tot HVD in meter,2200,m
Weerstand A naar Aarde,10,M ohms
Weerstand B naar Aarde,10,M ohms
Weerstand A B,10,M ohms
Weerstand B A,142,K ohms
Capaciteit A naar Aarde,135,nF
Capaciteit B naar Aarde,148,nF
Capaciteit A B,2214,nF
Capaciteit B A,2214,nF
Meetvoltage,-10.0,V

Het enige wat er over deze specifieke lijn valt te zeggen is dat de klant een analoge splitter en een analoog telefoontoestel heeft. De weerstand B->A laat dat zien. Moderne apparatuur heeft een '4tel-signature' waar je dat mee kunt vaststellen.

En 'wij ISP's' gebruiken een lijnmeting dus als controle of iemand z'n spullen goed aangesloten heeft. Overigens is een lijnmeting onnodig als iemand ADSL-sync en een werkende telefoon heeft. Dan zit de fout niet in het deel wat je met een lijnmeting meet.

[ Voor 19% gewijzigd door burne op 12-06-2004 15:44 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Burne schreef op 12 juni 2004 @ 15:42:
Overigens is een lijnmeting onnodig als iemand ADSL-sync en een werkende telefoon heeft. Dan zit de fout niet in het deel wat je met een lijnmeting meet.
Moet je tegen die mensen van 0407 zeggen. Als je ze belt voeren ze gelijk een 4tel uit. Naar 10+ 4tel metingen zou je wel denken dat ze het ondertussen weten. Maar goed, ik kan volgende week waarschijnlijk de meterkast opruimen - KPN wil nu observatie-apparatuur gaan plaatsen...

• EricJH
Burne schreef op 12 juni 2004 @ 15:42:
Zo ziet een lijnmeting er uit:

4tel meting:
Telefoonnummer; <knip>
MIP error message,OK
Lengte tot HVD in meter,2200,m
Weerstand A naar Aarde,10,M ohms
Weerstand B naar Aarde,10,M ohms
Weerstand A B,10,M ohms
Weerstand B A,142,K ohms
Capaciteit A naar Aarde,135,nF
Capaciteit B naar Aarde,148,nF
Capaciteit A B,2214,nF
Capaciteit B A,2214,nF
Meetvoltage,-10.0,V

Het enige wat er over deze specifieke lijn valt te zeggen is dat de klant een analoge splitter en een analoog telefoontoestel heeft. De weerstand B->A laat dat zien. Moderne apparatuur heeft een '4tel-signature' waar je dat mee kunt vaststellen.

En 'wij ISP's' gebruiken een lijnmeting dus als controle of iemand z'n spullen goed aangesloten heeft. Overigens is een lijnmeting onnodig als iemand ADSL-sync en een werkende telefoon heeft. Dan zit de fout niet in het deel wat je met een lijnmeting meet.
Dank voor de info. Het consult van mijn broer leverde, met zijn eigen laptop, op dat de computer niet het probleem is. Verder blijkt dat de modem wel datapakketjes verstuurd maar niets terugkrijgt. Vermoed wordt nu dus dat er aan de kant van de ISP letterlijk en natuurlijk ook figuurlijk :z 8)7 een draadje los zit.

Wat verder ergerniswekkend was dat natuurlijk door de helpdesk gesuggereerd werd eventjes Windows overnieuw te installeren. Eventjes? Even een andere computer lenen kan natuurlijk ook. 8)7

• EricJH
Er komt nu schot in de zaak. De boel is doorgestuurd van de helpdesk naar een andere afdeling. Na iets meer dan een maand dus.

Dit is de laatste mail ontvangen:

Zojuist heb ik telefonisch contact gehad met BabyXL over uw lijn. Deze hebben verschillende tests gedaan op de DSLAM waar u op bent aangesloten, ook heeft hij even een lijnmeting gedaan. De lijnmeting gaf aan dat er geen onderbrekingen waren naar uw huis toe. De DSLAM is gereset en ook dit heeft geen resultaat gehad.

Op dit moment wordt het probleem bij de KPN aangemeld en morgen rond een uurtje of 10 komt KPN met een antwoordt terug. Wij nemen morgen weer contact met de BabyXL op om te horen wat het resultaat van de KPN is.

Achteraf kan ik zeggen dat we onnodig lang bij de helpdesk aan het lijntje zijn gehouden. Die weten blijkbaar net te weinig om dit soort gevallen te kunnen filteren en direct naar een andere afdeling door te sturen. Verder hebben ze niet genoeg achter de lijnmeting aangezeten die maar niet kwam. Deze was dus niet nodig zoals bleek uit de gegevens van Burne. Edoch.

Enfin tijd voor Speedlinq om de protocollen op de helpdesk een beetje aan te passen en beter achter aangevraagde metingen aan te gaan als deze niet op tijd terugkomen. Verder mogen ze de lijn vanaf de helpdesk naar de netwerkprovider korter maken voor een lijnmeting. Naar ik begrijp is het een kwestie van even bellen en twee minuten later is er antwoord. Daar hoeft dus geen week tussen te zitten maar vijf minuten.

Dan hebben we zoveel wetenschap en mangament wetenschap etc. en dan krijg je dit soort rare situaties. |:( 8)7 :? Waar zit de denkfout hier?
En dan hebben we ook zoiets prachtigs als marktmechanisme wat ook alleen maar beter etc. belooft. :r 8)7

Gegroet, het einde van het probleem lijkt in zicht. :)
Pagina: 1