Zuinige en stille compact PC / Barebone

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fonz55
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Ik dacht dat ook barebones een redelijk laag stroomverbruik hadden. Echter bij de meeste modellen is het verbruik toch al gauw zo'n 200W.
Laatst heb ik bij een collega thuis een HP E-vectra gezien (wel een oud model) en die heeft wel een erg laag stroomverbuik:
31W (normaal), 40W (maximum), 15W (slaapstand) en 3W (uit). Ik was hier aardig van onder de indruk. Zeker als je de processor een beetje upgrade en er 512MB aan geheugen instopt.
Heeft iemand een idee welke barebone welke barebones of complete PC's ook aan zo'n stroomverbuik zitten? Liefst ook nog een stil modellletje.

Verwijderd

VIA Mini-ITX systemen verbruiken nog geen 20Watt als ik me goed herinner, en ze passen in een kleine shoendoos als je wilt :9

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Met het upgraden van die proc, en meer geheugen, zit je ook aan meer verbruik.
Houd er rekening mee dat de gemiddelde Prescott proc op dit moment al rond de 80 Watt ofzo zit aan verbruik. Dan heb je het alleen nog maar over de processor. Komt nog geheugen etc. bij. Als je het echt stil en energiezuinig wilt hebben, zit je zoals hierboven aangegeven vast aan een Mini-ITX oplossing van bijvoorbeeld Via. Lees de CarPC topics er maar eens op na, die maken ook vaak gebruik van energiezuinige PC's i.v.m. accuverbruik.
Het ligt er echter ook aan wat je met die PC wilt doen. Als je er fanatiek mee wilt gamen etc, reken maar op forser verbruik. Ik gok dat mijn barebone (zie sig, werkPC) ook wel tegen het max. van de voeding aanloopt, 250 Watt.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Zeker als je de processor een beetje upgrade en er 512MB aan geheugen instopt.
Whoooeeeeiiiii en daar gaat je stroomverbruik. :X

Als je geen CPU-kracht en geheugen nodig hebt, dan is een oude notebook ook een best aardige oplossing.
Voor Word en wat surfen werkt een P-150 notebook met windows98 ook nog best wel. Je kan dan nog net een MP3tje luisteren is mijn ervaring. :)

Een losse 15" TFT is best ook wel zuinig, maar des te groter je gaat met TFT schermen, des te meer je in de richting van het stroomverbruik van een normale monitor komt.

Senile! Senile Oekaki

• Fonz55
De bedoeling was een algemeen internet PCtje, waarop ftp, website etc op draait. Ook nog af en toe surfen op het internet, luisteren naar muziek en een filmpje kijken. Misschien al weer iets te veel geeist van de PC. In eerste instantie als internet-pc die dus ook 24/7 zal draaien. Zodra ik wil gamen dan zet ik de stroomvreter wel weer aan.

@BredeP: ik zie je sig niet en weet dus niet wat voor een je hebt :)

Verwijderd

Ik heb zelf de Asus Pundit, hij is enorm geruisarm, practisch hoor je hem niet. Ja, er zit ook een 200W voeding in, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ie dat dan ook verbruikt, dat ligt natuurlijk ook aan wat het ding doet. Bij mij zit er een Celeron 2400 in, en dat blijkt voor wat ik er mee doe ruimschoots genoeg te zijn. Het feit dat de machine echt niet voortdurend 100 % belast staat te draaien zal aardig meehelpen het verbruik binnen de perken te houden.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Heb hier een oud P III 450Mhz systeempje staan, met een totaal verouderde Ati Rage Pro ( wel 8 Mb geheugen gewoon ) en 192Mb geheugen....

De processor zuipt misschien iets maar van ... 22,5 watt maximaal...geheugen.tja..weet ik niet zeker... videokaart zuipt niets... voor de rest alleen maar een CD brander een een harde schijf ( maxtor 60Gig ) op een Q-tec 300W ...

Voor een servertje leuk en ik denk dat totaal hij bij elkaar iets van 60W zal zuipen..tot 80 bij maximaal gebruik!

Ik ben nu bezig er mee te kijken wat ik ga doen.... webservertje staat er nu op en ook mijn shares...

[ Voor 13% gewijzigd door swampy op 11-06-2004 02:55 ]

There is no place like ::1

• Fonz55
offtopic: is er een makkelijke manier om te weten wat je computer precies verbruikt? Een soort metertje die er over heen kunt zetten oid?

ontopic: Zijn er nog merken die de VIA Mini-ITX boards als een complete PC verkopen of is het allemaal zelf samenstellen?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Yup, er zijn van die metertjes die je op het stop contact kan doen en dan meten hoeveel W/A er per uur gebruikt wordt!

Hier hadden ze er twee :-) http://www1.nl.conrad.com/

There is no place like ::1

Verwijderd

Fonz55 schreef op 11 juni 2004 @ 15:50:
..................
ontopic: Zijn er nog merken die de VIA Mini-ITX boards als een complete PC verkopen of is het allemaal zelf samenstellen?
Uit mijn hoofd weet ik dat je bijvoorbeeld bij Eynstein inderdaad complete Via-Epia systemen kan bestellen, waarbij je dus naar eigen keus HDD, geheugen, optical drive er in kan laten zetten. Dan zit het meteen ook in een nette kast, en hebben de mannen het werk voor je gedaan. Ik vind het trouwens niet goedkoop. Ter vergelijking, mijn Asus met 40 GB Maxtor, 52 X CD-ROM, 512 MB Kingston Value RAM, en 2400 MHz Celeron kwam totaal op iets van €350,--, ik moest wel zelf de spulletjes er in zetten, maar als je daar een klein beetje ervaring in hebt is dat feitelijk de moeite niet.

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
ja, die heb ik ook, de asus pundit, maar dan met de gewone p4 2.4 , het enige nadeel hiervan is, dat ze aardig warm worden (de voeding althans) en je kunt geen behoorlijke videokaart gebruiken omdat er geen agp is (heb zelf een 5200 met 128 op pci, snelste wat er is volgens mij voor pci)

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik heb hier een Asus Terminator/p de luxe, met P4 2.8
Deze heeft ook een 200 Watt voeding.
Hij is erg stil en er wordt erg weinig warmte geproduceerd. systeem 28 graden en processor 38 graden, als de temperatuur onder een bepaalde waarde blijft schakelt het koelsysteem terug.
Hij is ook geschikt als gamesysteem, want er is een agp slot en biedt ondersteuning aan de laatste P4 processoren.

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

• Fonz55
Nou, ik heb weer genoeg om te bekijken. Ik ben ook eens de tweedehand marktplaatsen op gegaan en heb nu waarschijnlijk ook zo'n e vectra op de kop kunnen tikken. Ik denk dat ik maar eerst een die ga uitproberenen zal het niet zwaar genoeg is (qua geheugen; max 256MB) dan wordt het toch een barebone later. Ik ben al bij Eynstein en anderen aan het kijken.
Naast elkaar draaien kan ook...ze verbuiken immers weinig stroom :)
Offtopic: jammer dat die meters zo duur zijn. Zo schieten ze hun doel een beetje voorbij. Je wilt immer op een goedkope manier weten of je ergens iets op kunt bezuinigen en dan moet je zo'n dure meter aanschaffen......
Pagina: 1