Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

"Te" lange telefoonlijn reden voor gehalveerde ADSL snelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 07:26

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Dames en heren!
Sinds een maand of.... 2? is het adsl verhoogd van 1024kbps naar 2048 kbps. Nu heb ik daar alleen nog NOOIT iets van gemerkt. Steeds bij speedtest.nl gekeken of het al sneller was, maar mooi niet! Ik heb pas sinds 2 weken een router dus daar ligt het niet aan (want daarvoor was het al) ik heb zo'n alcatel speedtouch home modem (5 lampjes) en heb daar vorige week de firmware van geupgrade. Dat heeft uiteraard ook niets geholepn.
Ik mailen naar de serivedesk van planet.... krijg een mail terug: Jaa dat ligt eraan dat u kazaa of andere software open heeft staan.
Ik had in de mail gezet dat ik de firmaware en alles had geupgrade... en dan zou ik vergeten zijn kazaa uit te zetten? hahahahah noobs
2de keer gemaild.... nooit een reactie gekregen.... ik dus van even gebeld naar PLanet! Want ik betaal tenslotte voor 2048 kbps!!!
Eerst zo'n knulletje mij wat standaard dingen laten doen (dingen waar je natuurlijk zelf al naar gekeken hebt).... "nee nee dat is het dan allemaal niet zegt ie."
"Ik verbind je wel even door met de 2de lijn" (daar schijnen de experts te zitten)
Ik leg meneer het verhaal uit met de mogelijk of het niet zo kan zijn dat ik nooit ben omgezet naar de 2048kbps. "Nee meneer, dat is bijna onmogelijk... het probleem ligt waarschijnlijk aan de lengte van je telefoonkabel." Dus ik zeg weer: neem de snelheid dan 50% af als je kabel 6 meter lang is? "Jaa zegt meneer, het liefst mag hij niet langer zijn dan 20 cm en dan moet je verder een netwerkkabel naar boven trekken..."

Mijn vraag.... kan dit echt??? Ik heb hier grote vraagtekens bij... kan het wel uitproberen... maar dat kost me dan toch weer 10 euries kabel!!!!!!!!!

Simpele vraag dacht ik zo!
Ik de search kon ik hier niets over vinden. Maja er staat ook al zo mega veel in!!!!

Groeten en alvast een super weekend!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:48

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ja, dat kan. Het stukje kabel totaan je modem is nauwelijks afgeschermd en vaak ook niet twisted. Een netwerk kabel (en het protocol dat erover gaat) is er voor gemaakt om die lange afstanden binnenshuis af te leggen met een veel grotere fout tollerantie en met minder last van storingen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mijn telefoon komt binnen op de kamer waar ik dus een slaapkamer gemaakt van heb, dus heb een standaar 60cm kabel ( dat kan hij wel hebben ) en daarmee zit hij aan de splitter en daar in de buurt de modem.l...en van daar uit..een korte netwerkkabel naar een routertje.... en natuurlijk van daar uit het netwerk

Zelf had ik met oudere kabels ook problemen maar met deze kabel werkt alles perfect.

De splitter moet gewoon zo kort mogelijk op de telefoon ingang zitten, daarna maakt het niet zoveel meer uit!

Splitter dus zo kort mogelijk op de telefoon ingang :-)

speedtest.nl is niet de meest betrouwbare maar... ik haal wel ongeveer 220/240 kb/s

[ Voor 15% gewijzigd door swampy op 10-06-2004 20:10 ]

There is no place like ::1

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:03

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

uit pure ervaring:

bullshit.

Ik heb Cistron maxx, (7800/512 oude tijdperk) en had vanuit de meterkast (aansluiting) naar mijn kamer toe een 15-18 meter telefoon kabel liggen. Door max van mn router haalde ik wel altijd 650kb/s, zonder router draaide ik vrolijk 810kb/s, daarbij zit ik 1,5km van de centrale af.

Ik heb na de upgrade van upload tijd met cistron gebeld, waarin hij mij hele SNR margin etc heeft uitgelegt, en mij geadviseerd naar 10cm telefoonlijn te gaan en rest met cat5. Alles omgezet, blijk ik 0.5 (!!) hogere SNR margin te hebben gekregen, resultaat dus: kleine 30 euro armer, 5 gaten extra en een lelijke kabel langs de trap (telefoonlijn was mooi dun zwart draadje).

Maar wat zijn nu precies jou snelheiden, die zie ik je er niet bij geven?

samengevat, lengte van je tel.kabel "heeft" invloed, maar 50% van je snelheid.. nee echt niet.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Ja joh.... vaag. Dat heb ik nooit geweten. Zo leer je nog es wat... maar het enige wat ik frapand vind is dat ik dan bij speedtest.nl ALTIJD rond die 1024 kbps zit.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 15:10
Mijn ADSL Annex A telefoonkabel is wel 15 meter denk ik. 8 Meter omhoog vanuit de meterkast en dan nog een meter of 7 opzij naar mijn kamer. En dan pas via 3 verdeeldoosjes (Allemaal netjes inbouw en goed bekabeld) mn router in (SCM7404) en dan via de 4 poorts switch naar mn andere switch en mn computer in. Gewoon de opgegeven snelheid van 1024kb/s (ADSL-Lite) wat dus 1024/8 = 128kB/s. Ik haal hiervan 121kB/s, dus niks mis mee. Misschien zitten jullie heel ver van de centrale of is de verbinding zwaar overbooked ofzo...

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
eh.......mijn kabel is toch ook redelijk richting 6 meter lang geweest, ging van beneden naar de zolderkamer in een standaard rijtjeshuis, maar sinds 2 maanden staat ie op 1e verdieping, maar heb gewoon volle snelheid hoor (2048/420 <-- oid) :)

• lamko
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik heb iets van 4 meter kabel tot aan het modem toe en dan 15 meter utp
en het werkt hier perfect en heb gewoon 2048 ownee het is alweer sneller
2240 om precies te zijn sinds een weekje ofzo

And this !! Is to go even further beyond!!!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
JanW23 schreef op 10 juni 2004 @ 20:09:
Ja joh.... vaag. Dat heb ik nooit geweten. Zo leer je nog es wat... maar het enige wat ik frapand vind is dat ik dan bij speedtest.nl ALTIJD rond die 1024 kbps zit.
Welke snelheid geeft je modem aan? Speedtest boeit niet.

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zit buiten de afstand die geschikt is voor ADSL. Dit is namelijk een test of de afstand verlengd kan worden. 5.2 km van de centrale af d8 ik.

De kabel die in huis naar het modem ligt is 12m lang. Van KPN mag deze 10m lang zijn. De snelheid is bij mij precies hetzelfde als bij iemand die de kabel na het modem 1 meter heeft.

• paul99
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-11 14:51
Idd bullshit!
Heb dezelfde verbinding en heb iets van 10 meter telefoonkabel eraan zitten.
Bij speedtest haal ik 225kb/s :9~

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Topicstarter
Stinger666 schreef op 10 juni 2004 @ 20:09:
Mijn ADSL Annex A telefoonkabel is wel 15 meter denk ik. 8 Meter omhoog vanuit de meterkast en dan nog een meter of 7 opzij naar mijn kamer. En dan pas via 3 verdeeldoosjes (Allemaal netjes inbouw en goed bekabeld) mn router in (SCM7404) en dan via de 4 poorts switch naar mn andere switch en mn computer in. Gewoon de opgegeven snelheid van 1024kb/s (ADSL-Lite) wat dus 1024/8 = 128kB/s. Ik haal hiervan 121kB/s, dus niks mis mee. Misschien zitten jullie heel ver van de centrale of is de verbinding zwaar overbooked ofzo...
Als ik het via de routeplanner bereken dan zit ik 600 meter van de centrale. Een vriend van mij woont nog iets verder weg... en die haalt wel zijn 2048kbps en ook hij heeft zijn modem/router gewoon boven staan...
VOlgens mij is zoveel verlies dan echt bullshit.....

ow en hoe kan ik in mijn modem de snelheid van mij adsl zien?

[ Voor 4% gewijzigd door JanW23 op 10-06-2004 20:14 ]

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:10
Gewoon de opgegeven snelheid van 1024kb/s (ADSL-Lite) wat dus 1024/8 = 128kB/s. Ik haal hiervan 121kB/s, dus niks mis mee. Misschien zitten jullie heel ver van de centrale of is de verbinding zwaar overbooked ofzo...
Ik heb ook een kabel liggen van 12 meter, geen enkel probleem. Zie ook meer iets in de bovenstaande quote dan van het "kabel is te lang" verhaal.

En ik heb nou niet bepaalde hoge kwaliteitskabel ofzo, standaard gamma spul.

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Wat je ook kunt doen is tijdelijk je modem ff verhuisen. Dit om de telefoon kabel uit te kunnen sluiten als veroorzaker. En dan heb jij in ieder geval zekerheid dat het niet bij jou zit.

Grutte Pier fansels

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Edmund schreef op 10 juni 2004 @ 20:11:
Ik zit buiten de afstand die geschikt is voor ADSL. Dit is namelijk een test of de afstand verlengd kan worden. 5.2 km van de centrale af d8 ik.

De kabel die in huis naar het modem ligt is 12m lang. Van KPN mag deze 10m lang zijn. De snelheid is bij mij precies hetzelfde als bij iemand die de kabel na het modem 1 meter heeft.
omdat ik te ver van de centrale af zit heb ik momenteel een verlies van 6 KByte/sec. In het langzaamste abbo. Dit verlies ligt niet aan de te lange kabel in huis. Want een ander test persoon 2 huise verder heeft dezelfde snelheid en een kortere kabel na zijn modem.

[ Voor 13% gewijzigd door Edmund op 10-06-2004 20:18 ]

Verwijderd

ik zit met aan elkaar gedraaide kabels en het modem op zolder dus plus minus 15 meter kabel, en ik krijg snelheden tot 900 kbps.
dus ik geloof er niet zo erg hard in

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:49

DataGhost

iPL dev

om nog maar ff een 'bullshit, kijk mij' reactie te geven: de telefoonkabel vanaf de meterkast naar het modem hier is 55 meter........ en er zit zelfs een kroonsteen tussen omdat k m een x kapot heb geknipt
als het goed is mag je na een upgrade je abo downgraden als je de nieuwe snelheid niet haalt hoor

edit: oja ik heb 4 mbit

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 10-06-2004 20:22 ]

Verwijderd

Mijn splitter ligt beneden, daarna komt er nog 15 meter telefoonkabel, daarna m'n modem. Ik heb ook Planet. Mijn speedtest komt uit op zo'n 240kb/s (1990 meter van de centrale, dus jij moet dit zeker halen).
Ik zou dus per ommegaande een aangetekende brief sturen, dat je het teveel betaalde geld terug wil en nu die snelheidsverhoging, maar als je daar geen behoefte aan hebt kun je natuurlijk ook eisen dat per ommegaande je abbo gedowngrade wordt naar de budget versie zodat je snelheid hetzelfde blijft.

Om te kijken of het zo is omdat Planet iets fout doet (moet natuurlijk wel zo zijn he anders gaat het bovenstaande niet op ;)):
Acces je modem/router, bij mijn sitecom moet ik http://192.168.1.254/ intikken, bij een oude E-tech was het 10.0.0.2, dus dat verschilt. Je handleiding biedt soelaas.
Ga vervolgens naar Status-->ADSL. Ergens onderaan staat je datarate, die moet bij jou nu 2240/416 zijn. Is het 1024/320 dan staat het bij Planet verkeerd.

Post je speedtest resultaten eens hier.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 20:28 ]

Verwijderd

Vanaf het punt waar de KPN het huis binnenkomt naar de splitter is het ongeveer 30 cm. Na de splitter is het zo'n 35 meter naar boven (wel Cat 5 btw). Bij speedtest haal ik rond de 225 KB/s met een 2240/416 Basic van Xs4all. M.a.w. het moet gewoon kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 20:28 ]

Verwijderd

dataghost schreef op 10 juni 2004 @ 20:21:
om nog maar ff een 'bullshit, kijk mij' reactie te geven: de telefoonkabel vanaf de meterkast naar het modem hier is 55 meter........ en er zit zelfs een kroonsteen tussen omdat k m een x kapot heb geknipt
als het goed is mag je na een upgrade je abo downgraden als je de nieuwe snelheid niet haalt hoor

edit: oja ik heb 4 mbit
Klopt, in de Algemene voorwaarden waar je akkoord mee bent gegaan, staat dat wanneer zij de abonnementsvorm wijzigen, in welk opzicht dan ook, jij als klant de mogelijkheid hebt tot onmiddelijke afzegging van het abonnement. Een downgrade kan dus OOK.

Toch heb ik het idee dat er iets in de centrale niet helemaal jofel is, bel planet voor de grap nog eens op, en vraag direct naar 2elijns helpdesk, en vraag of zij die willen nazoeken samen met KPN.
Wellicht valt het ook nog even te proberen om contact op te nemen met de KPN, en hun een lijntest uit te laten voeren. KPN beheert de lijnen, en de nodes in je wijkcentrale. Zij kunnen dus alleen zien hoe het ervoor staat, planet niet (kheb zelf 3 jaar terug bij planet gewerkt op ADSL, maar hoop dat het e.e.a. sinds die tijd ERG verbeterd is).

Mocht dit niets baten, dan kun je samen met planet een lager abo uitzoeken, of evt opzeggen en een andere provider zoeken.

/edit/

Dat iedereen hier nu neerzet hoe lang zij hun kabels hebben liggen, heeft totaal GEEN nut.

Bij iedereen is het verschillend WAT voor kwaliteit kabel ze hebben liggen, en ook de hoeveelheid storing verschilt.
Bij de een werkt dus 20 meter telefoonkabel, en bij de ander NIET. Zowiezo is UTP een stuk minder storingsgevoelig dan telefoonkabel.

Het probleem ligt dus waarschijnlijk NIET in je kabel, maar in de centrale of de lijn vanaf de centrale naar je meterkast.
Bellen met KPN dus;)
/edit/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 20:30 ]

• Ronnie_T
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 23:57

Ronnie_T

Shangri-La

Geen bullshit!
In bijna alle gevallen zal de lengte van ISRA naar modem niks uitmaken, maar er zijn uitzonderingen. Ik heb een keer met een KPN Lite klant meegemaakt dat hij de helft van de snelheid haalde en na het testen met een korte kabel direct de maximale downloadsnelheid haalde. Wat ik niet snap is dat mensen die hier over klagen niet even de moeite nemen om het modem (en pc) even proberen op het ISRA-punt voordat ze gaan klagen.

Intel Forever. Specs. DKJJPQKU

Verwijderd

Ronnie_T schreef op 10 juni 2004 @ 20:28:
Geen bullshit!
In bijna alle gevallen zal de lengte van ISRA naar modem niks uitmaken, maar er zijn uitzonderingen. Ik heb een keer met een KPN Lite klant meegemaakt dat hij de helft van de snelheid haalde en na het testen met een korte kabel direct de maximale downloadsnelheid haalde. Wat ik niet snap is dat mensen die hier over klagen niet even de moeite nemen om het modem (en pc) even proberen op het ISRA-punt voordat ze gaan klagen.
Amen, probeer het even, werkt het niet, Bellen:)

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 13:34

ExploWare

BoingBoing

moet je het bekijken vanaf de splitter of telefoonlijn?
of vanaf het moment dat je kabel het huis binnenkomt (dus de bescherming uitkomt)?

Ik heb zelf 5 meter kabel op 3 meter afstand liggen... :/ misschien eens aanpassen :)

. . . . . Youp.net . . . . .

• RocketKoen
  • Laatst online: 30-11 19:51
kan wel degelijk.
na de laatste upgrade viel de lijn van mn maat elke 2 min. weg.
Hij had bijna een downgrade gedaan, toen ik em aanraadde een UTP kabel tussen de meterkast en zn PC te leggen, ipv de telefoonkabel die er lag (10 meter).
Guess what, alles werkte ineens goed

TheS4ndm4n#1919

• Ronnie_T
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 23:57

Ronnie_T

Shangri-La

ExploWare schreef op 10 juni 2004 @ 20:33:
moet je het bekijken vanaf de splitter of telefoonlijn?
of vanaf het moment dat je kabel het huis binnenkomt (dus de bescherming uitkomt)?

Ik heb zelf 5 meter kabel op 3 meter afstand liggen... :/ misschien eens aanpassen :)
De plek waar KPN een eerste mogelijkheid voor een telefoontoestel heeft aangelegd, meestal in de meterkast of anders een (inbouw-)wandcontactdoos.

Intel Forever. Specs. DKJJPQKU

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:26
Bel KPN (0900 0244) en meldt het daar aan.
Laat een 4-tel meting uitvoeren om uit te sluiten dat de lijn van de centrale naar jouw ISRA punt wel in orde is. Weet je gelijk hoever je vanaf de centrale zit, en als je verbinding erg slecht is kan er misschien de mogelijkheid zijn om je verbinding om te steken naar je andere aderpaar en/of de kruisdraden op de centrale te vervangen.
Om eerst alles voor je zelf uit te sluiten zet je pc in de buurt van je israpunt neer, en prik je modem direct op het israpunt. Test dan ff je downloadsnelheid.
Pagina: 1